Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vaikeaa olla suvaitsevainen ja muita kanssakäymisen ongelmia

Aloittaja Edward, kesäkuu 29, 2019, 18:41:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Jonkinlaisen ilkuttavan karikatyyrin minusta tuntuu helposti tällä foorumilla saavan aikaiseksi. Ehken ole tarpeeksi selkokielinen tai rautalankamallia pusaava kun en osaa hahmotella porukoille että mitä se ihmisten välttely kohdallani on. Pakoonhan en varsinaisesti juokse kuin feissareita. Kerran kaarsin mahdollisimman etäälle yhtä feissaria ja hän kaarsi mukana ja meitä alkoi hymyilyttää kumpaakin. Olihan se naurettava tilanne. Kerjäläisiä ei nykyään tarvitse juosta pakoon, koska pysyvät paikoillaan.

Jos välttely on sitä ettei harjoita bisnestä parikymppisen mammanpojan tai mustalaisten kanssa kun on jo nähnyt miten siinä käy, niin ei minusta asiassa ole mitään ilkuttavaa. Syytäkää te muut rahanne vaikka Kankkulan kaivoon, jos huvittaa.

Eka eksäni lopulta liikkui vain öisin ja siirsi talostaan oven toiselle seinälle, ettei tarvitse kohdata muita ihmisiä eikä törmätä naapureihinsa. Minusta tuo on rajoittavaa. Ei vielä se ettei ehdointahdoin änge tekemisiin riskityyppien kanssa, mutta muutoin liikkuu ihmisten ilmoilla.

Aasilaulu

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 19, 2019, 12:03:15
Eka eksäni lopulta liikkui vain öisin ja siirsi talostaan oven toiselle seinälle, ettei tarvitse kohdata muita ihmisiä eikä törmätä naapureihinsa. Minusta tuo on rajoittavaa. Ei vielä se ettei ehdointahdoin änge tekemisiin riskityyppien kanssa, mutta muutoin liikkuu ihmisten ilmoilla.

Eksän kohdalla kuulostaa jo todella neuroottiselta. Mutta olen huomannut että huomattava osa ihmisistä tekee aikamoisia väistöliikkeitä välttääkseen kanssakäymistä itselle tuntemattomien ihmisten kanssa. Siinä on kai joku ajatus että jos ei mene vertauskuvallisesti sinne viralliselle nuotiopaikalle makkaroitaan grillailemaan, tällä saavutetaan suurempi vapaus ja saa tehdä niin kuin mielii. Itse miellän sen sellaiseksi teinimäiseksi tai ehkä erityisesti teinipoikamaiseksi käytökseksi. Että on jotenkin ihan saatanan vaikeaa jos pitää ottaa muita huomioon tai sanoa muutama ystävällinen sana oikeassa kohtaa. Ymmärrän toisaalta sen, että halutaan olla vapaasti ja omissa oloissa, mutta joskus turhaudun tällaiseen. Porukassa tai jossain löyhässä kanssakäymisessä toimiminen on nykykielellä awkwardia nimenomaan sen takia, että ei osata tai voida sanoa mitään, ja sitten kukin tahollaan tuskailee. En tiedä, olisiko tämä vielä hienokseltaan lisääntynyt nyt netin kanssa kasvaneilla sukupolvilla.

Asia ei liity suoraan Bruton aloittamaan keskusteluun, mutta en heti keksi, mihin esim tämä viesti kuuluisi siirtää.

Xantippa

Voihan suvaitsevaisuutta toki miettiä toisinkin päin. Mihin sellaiseen ihmisryhmään itse kuuluu/muut tulkitsevat itsen kuuluvan, jossa toisilta on (omasta mielestään) oikeutettuja ennakkoluuloja, joskus hyvinkin vihamielisiä?

Miltä tuntuu kohdata nämä ennakkoluulot.

T: Xante

safiiri

#18
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 19, 2019, 12:34:37
Voihan suvaitsevaisuutta toki miettiä toisinkin päin. Mihin sellaiseen ihmisryhmään itse kuuluu/muut tulkitsevat itsen kuuluvan, jossa toisilta on (omasta mielestään) oikeutettuja ennakkoluuloja, joskus hyvinkin vihamielisiä?

Miltä tuntuu kohdata nämä ennakkoluulot.

T: Xante

Ainakin joko yli tai ali 20-vuotiaisiin kuuluu jo aika moni itsekin. Miehiin ja naisiinkin valtaosa, vaikka ajattelisikin sukupuolen olevan tätä moninaisempi ilmiö. Näyttää siltä, että rasisteihin kuulumisen aika harva ottaa täysin sujuvasti vastaan muiden tekemänä arvioina viiteryhmästään.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 19, 2019, 12:03:15
Jonkinlaisen ilkuttavan karikatyyrin minusta tuntuu helposti tällä foorumilla saavan aikaiseksi. Ehken ole tarpeeksi selkokielinen tai rautalankamallia pusaava kun en osaa hahmotella porukoille että mitä se ihmisten välttely kohdallani on.
Onko jokin ihmistryhmä, jota et välttele?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 19, 2019, 13:04:01
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 19, 2019, 12:03:15
Jonkinlaisen ilkuttavan karikatyyrin minusta tuntuu helposti tällä foorumilla saavan aikaiseksi. Ehken ole tarpeeksi selkokielinen tai rautalankamallia pusaava kun en osaa hahmotella porukoille että mitä se ihmisten välttely kohdallani on.
Onko jokin ihmistryhmä, jota et välttele?

Nuoret hoikat miehet nyt ainakin.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

safiiri

Norma se mihin sun jutuissa kiinnittyy huomio on paljolti juuri tapasi kirjoittaa näistä kokemuksistasi siihen tapaan yleistävästi, että tuollainen puhe on juuri sellaista negatiivisia stereotypioita tuottavaa ja vahvistavaa. Se on siitä syystä varsin ongelmallista. Onnistut usein korostamaan juuri sitä viestiä, että joku tietty ryhmä - oli se sitten mustalaiset tai maahanmuuttajat tai suvakit - on ryhmänä sitä ja tätä ja tota, vaikka kyse on siitä, että sinä olet sattunut kohtaamaan yksilön, joka oli sitä tai tätä. Syntyy tosiaan helposti vaikutelma, että sinusta tosiaan yksilön toiminta on yleistettävissä koko siihen viiteryhmään, jonka sinä miellät tätä yksilöä määrittäväksi. Tosiasiassa kukaan ei ole vain mustalainen, vain suvakki, vain maahanmuuttajat, vain työtön, vain lihava, vain maalainen, vain köyhä, vain x-ominaisuutensa. On mahdollista, että tuo sinulle silmiinpistävä asia on yksilölle itselleen jopa lähes merkityksetön asia. Tai olisi, ellei sitä jatkuvasti muut hierois naamaan joka käänteessä. Tuollainen asian jatkuva alleviivaaminen muiden taholta myös johtaa helposti siihen, että päätyy todellakin sitten nimenomaan ottamaan tuon viiteryhmän omakseen ja erityisesti identifioituu juuri siihen. Se on parempi vaihtoehto kuin ruveta inhoamaan ja häpeämään sitä, että on tuollaisen ryhmän osa. Itseinho ja itsensä häpeäminen kun eivät ole kovinkaan terveellisiä lähtökohtia elämälle.


Brutto

Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 19, 2019, 13:49:26
Norma se mihin sun jutuissa kiinnittyy huomio on paljolti juuri tapasi kirjoittaa näistä kokemuksistasi siihen tapaan yleistävästi, että tuollainen puhe on juuri sellaista negatiivisia stereotypioita tuottavaa ja vahvistavaa. Se on siitä syystä varsin ongelmallista. Onnistut usein korostamaan juuri sitä viestiä, että joku tietty ryhmä - oli se sitten mustalaiset tai maahanmuuttajat tai suvakit - on ryhmänä sitä ja tätä ja tota, vaikka kyse on siitä, että sinä olet sattunut kohtaamaan yksilön, joka oli sitä tai tätä. Syntyy tosiaan helposti vaikutelma, että sinusta tosiaan yksilön toiminta on yleistettävissä koko siihen viiteryhmään, jonka sinä miellät tätä yksilöä määrittäväksi.

Norma on oikeassa ja te väärässä. Te sivuutatte johdonmukaisesti kulttuurin haitallisen vaikutuksen yksilön toimintaan. Esimerkiksi romanikulttuuriin kuuluu piirteitä, jotka saavat tietyissä tilanteissa yksittäiset romanit toimimaan vastoin lakia tai valtaväestön arvoja. Aivan kuten arabikulttuureihin voi kuulua piirteitä, jotka aiheuttavat hankaluuksia naisille.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Aasilaulu

Lainaus käyttäjältä: Brutto - elokuu 19, 2019, 13:14:47
Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 19, 2019, 13:04:01
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 19, 2019, 12:03:15
Jonkinlaisen ilkuttavan karikatyyrin minusta tuntuu helposti tällä foorumilla saavan aikaiseksi. Ehken ole tarpeeksi selkokielinen tai rautalankamallia pusaava kun en osaa hahmotella porukoille että mitä se ihmisten välttely kohdallani on.
Onko jokin ihmistryhmä, jota et välttele?

Nuoret hoikat miehet nyt ainakin.

Kyllähän aika moni välttelee sellaisiakin ihmisiä, joita nimenomaan ihailee kovasti :D

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Brutto - elokuu 19, 2019, 13:55:47
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 19, 2019, 13:49:26
Norma se mihin sun jutuissa kiinnittyy huomio on paljolti juuri tapasi kirjoittaa näistä kokemuksistasi siihen tapaan yleistävästi, että tuollainen puhe on juuri sellaista negatiivisia stereotypioita tuottavaa ja vahvistavaa. Se on siitä syystä varsin ongelmallista. Onnistut usein korostamaan juuri sitä viestiä, että joku tietty ryhmä - oli se sitten mustalaiset tai maahanmuuttajat tai suvakit - on ryhmänä sitä ja tätä ja tota, vaikka kyse on siitä, että sinä olet sattunut kohtaamaan yksilön, joka oli sitä tai tätä. Syntyy tosiaan helposti vaikutelma, että sinusta tosiaan yksilön toiminta on yleistettävissä koko siihen viiteryhmään, jonka sinä miellät tätä yksilöä määrittäväksi.

Norma on oikeassa ja te väärässä. Te sivuutatte johdonmukaisesti kulttuurin haitallisen vaikutuksen yksilön toimintaan. Esimerkiksi romanikulttuuriin kuuluu piirteitä, jotka saavat tietyissä tilanteissa yksittäiset romanit toimimaan vastoin lakia tai valtaväestön arvoja. Aivan kuten arabikulttuureihin voi kuulua piirteitä, jotka aiheuttavat hankaluuksia naisille.

Ei minulla ole mitään vaikeutta myöntää, että niin romanikulttuurissa kuin arabikulttuurissa ja monissa muissakin kulttuureissa on piirteitä, jotka ovat ongelmallisia. Mutta myös suomalaisessa kulttuurissa on sellaisia piirteitä. Silti - olisi todella omituista ajatella, että joku jättäisi vaikkapa minut kutsumatta juhliin tai välttäisi tarjoamasta alkoholijuomia siksi, että suomalaiseen kulttuuriin liittyy ikävä taipumus alkoholin väärinkäyttöön ja humalahakuiseen juomiseen. Tällainen piirre kulttuurissamme ON olemassa. Se on täysin selvää. Minä olen suomalainen, sekin pitää paikkansa. Mutta - silti minulle voi varsin turvallisesti tarjota illallisella viiniä tai kutsua minut pippaloihin ilman, että juon itseni pöydän alle tai ryhdyn tappelemaan loppuillasta. Kuitenkin usein suhtautuminen romaneihin tai arabeihin on ihan yhtä kummallista kuin olisi epäillä jonkun käyttäytymistä illallisviinien suhteen vain suomalaisuuden perusteella - ilman mitään muita perusteita.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Aasilaulu - elokuu 19, 2019, 12:22:25
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 19, 2019, 12:03:15
Eka eksäni lopulta liikkui vain öisin ja siirsi talostaan oven toiselle seinälle, ettei tarvitse kohdata muita ihmisiä eikä törmätä naapureihinsa. Minusta tuo on rajoittavaa. Ei vielä se ettei ehdointahdoin änge tekemisiin riskityyppien kanssa, mutta muutoin liikkuu ihmisten ilmoilla.

Eksän kohdalla kuulostaa jo todella neuroottiselta. Mutta olen huomannut että huomattava osa ihmisistä tekee aikamoisia väistöliikkeitä välttääkseen kanssakäymistä itselle tuntemattomien ihmisten kanssa. Siinä on kai joku ajatus että jos ei mene vertauskuvallisesti sinne viralliselle nuotiopaikalle makkaroitaan grillailemaan, tällä saavutetaan suurempi vapaus ja saa tehdä niin kuin mielii. Itse miellän sen sellaiseksi teinimäiseksi tai ehkä erityisesti teinipoikamaiseksi käytökseksi. Että on jotenkin ihan saatanan vaikeaa jos pitää ottaa muita huomioon tai sanoa muutama ystävällinen sana oikeassa kohtaa. Ymmärrän toisaalta sen, että halutaan olla vapaasti ja omissa oloissa, mutta joskus turhaudun tällaiseen. Porukassa tai jossain löyhässä kanssakäymisessä toimiminen on nykykielellä awkwardia nimenomaan sen takia, että ei osata tai voida sanoa mitään, ja sitten kukin tahollaan tuskailee. En tiedä, olisiko tämä vielä hienokseltaan lisääntynyt nyt netin kanssa kasvaneilla sukupolvilla.

Asia ei liity suoraan Bruton aloittamaan keskusteluun, mutta en heti keksi, mihin esim tämä viesti kuuluisi siirtää.

Mielisairaalassa kai pidempäänkin oleskelleen isänsä poikana kasvaessaan eksä ei tainnut erityisen häävejä elämän eväitä saada. Hänellä oli reilusti vanhempi sisarkin jonka kasvattivat sukulaiset, ei lasten isä. Kai siitäkin voi jotsin päätellä.

Toka eksäni suorastaan inhosi ihmisiä. Jurppiintui aina kun luonnossakin joku porukka tuli lähelle. Sitten kun hän ihastui toiseen naiseen, se oli kuin uskoontulo. Mies joka oli aina inhonnut sukulaisten tapaamista yms. yhtäkkiä messusi siitä minulle miten ihanaa on kun uuden naisen mukana sai uusia tuttavia. Ja lapsia. Joita hän aiemmin oli vältellyt niin että hommasi vasektomian.

Tunsin itseni moninkertaisesti petetyksi.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 19, 2019, 12:34:37
Voihan suvaitsevaisuutta toki miettiä toisinkin päin. Mihin sellaiseen ihmisryhmään itse kuuluu/muut tulkitsevat itsen kuuluvan, jossa toisilta on (omasta mielestään) oikeutettuja ennakkoluuloja, joskus hyvinkin vihamielisiä?

Miltä tuntuu kohdata nämä ennakkoluulot.

T: Xante

Jotkut vihaavat "keski-ikäisiä ämmiä". En tunge väkisin tällaisten ihmisten seuraan. Jos seksiseuraakin hakisin, minä en ikinä mene aktiivisesti tyrkyttämään itseäni nuoremmille miehille. Enkä ikäisillenikään, vaikka tuntuu oudolta että joku vihaa ikäistään.

Pelottavaahan se on jos ulkkismies mulkoilee minua koska olen nainen ja länkkäri. Mutta omassa maassani minulla on suurempi oikeus olla kuin hänellä. Joten suksikoon kuuseen jos niin vituttaa että akat laukkaavat täällä irrallaan.

Muuten en mulkoiluun ole reagoinut kuin mäkättämällä netissä.

kertsi

#28
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 19, 2019, 14:19:35
Lainaus käyttäjältä: Brutto - elokuu 19, 2019, 13:55:47
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 19, 2019, 13:49:26
Norma se mihin sun jutuissa kiinnittyy huomio on paljolti juuri tapasi kirjoittaa näistä kokemuksistasi siihen tapaan yleistävästi, että tuollainen puhe on juuri sellaista negatiivisia stereotypioita tuottavaa ja vahvistavaa. Se on siitä syystä varsin ongelmallista. Onnistut usein korostamaan juuri sitä viestiä, että joku tietty ryhmä - oli se sitten mustalaiset tai maahanmuuttajat tai suvakit - on ryhmänä sitä ja tätä ja tota, vaikka kyse on siitä, että sinä olet sattunut kohtaamaan yksilön, joka oli sitä tai tätä. Syntyy tosiaan helposti vaikutelma, että sinusta tosiaan yksilön toiminta on yleistettävissä koko siihen viiteryhmään, jonka sinä miellät tätä yksilöä määrittäväksi.

Norma on oikeassa ja te väärässä. Te sivuutatte johdonmukaisesti kulttuurin haitallisen vaikutuksen yksilön toimintaan. Esimerkiksi romanikulttuuriin kuuluu piirteitä, jotka saavat tietyissä tilanteissa yksittäiset romanit toimimaan vastoin lakia tai valtaväestön arvoja. Aivan kuten arabikulttuureihin voi kuulua piirteitä, jotka aiheuttavat hankaluuksia naisille.

Ei minulla ole mitään vaikeutta myöntää, että niin romanikulttuurissa kuin arabikulttuurissa ja monissa muissakin kulttuureissa on piirteitä, jotka ovat ongelmallisia. Mutta myös suomalaisessa kulttuurissa on sellaisia piirteitä. Silti - olisi todella omituista ajatella, että joku jättäisi vaikkapa minut kutsumatta juhliin tai välttäisi tarjoamasta alkoholijuomia siksi, että suomalaiseen kulttuuriin liittyy ikävä taipumus alkoholin väärinkäyttöön ja humalahakuiseen juomiseen. Tällainen piirre kulttuurissamme ON olemassa. Se on täysin selvää. Minä olen suomalainen, sekin pitää paikkansa. Mutta - silti minulle voi varsin turvallisesti tarjota illallisella viiniä tai kutsua minut pippaloihin ilman, että juon itseni pöydän alle tai ryhdyn tappelemaan loppuillasta. Kuitenkin usein suhtautuminen romaneihin tai arabeihin on ihan yhtä kummallista kuin olisi epäillä jonkun käyttäytymistä illallisviinien suhteen vain suomalaisuuden perusteella - ilman mitään muita perusteita.

Miltä sinusta - tai raivoraittiista Normasta - tuntuisi, jos muuttaisit Ruotsiin, ja siellä sinua syrjittäisiin asuntomarkkinoilla, vedoten, että suomalaiset kuitenkin ryypävät, puukkotappelevat, tuhoavat kännispäissään paikkoja, ja taitavat olla vielä noitiakin, jotka laulavat muut suohon? Ja savustavat onkimansa järvikalat sisätiloissa, aivätkä ole eläissään nähneet vesiklosetteja, sivistymättömät moukat. Ovat enimmäkseen kielitaidottomiakin. Ja sossupummeja, kato nyt noita Slussenin sissejäkin, tänne tulevat vain paremman sosiaaliturvan perässä, pärkkele.

Miltä tuntuisi, jos ihastuisit johonkin ruotsalaismieheen (kuvitteellinen tapaus, olethan naimisissa), ja miehen vanhemmat sekaantuisivat poikansa puolisonvalintaan, vedoten Valtion rotubiologian instituutin (Statens rasbiologiska institut) suosituksiin, että ei pitäisi antaa rotujen sekoittua, kun nuo suomalaisgeenit ovat vähän semmoisia vajakkigeenejä, mitä lie mongoloidigeenejä, vai olikos se mongoligeenejä. Eli isovanhemmat eivät halua sekarotuisia lapsia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 19, 2019, 14:42:30
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 19, 2019, 12:34:37
Voihan suvaitsevaisuutta toki miettiä toisinkin päin. Mihin sellaiseen ihmisryhmään itse kuuluu/muut tulkitsevat itsen kuuluvan, jossa toisilta on (omasta mielestään) oikeutettuja ennakkoluuloja, joskus hyvinkin vihamielisiä?

Miltä tuntuu kohdata nämä ennakkoluulot.

T: Xante

Jotkut vihaavat "keski-ikäisiä ämmiä". En tunge väkisin tällaisten ihmisten seuraan. Jos seksiseuraakin hakisin, minä en ikinä mene aktiivisesti tyrkyttämään itseäni nuoremmille miehille. Enkä ikäisillenikään, vaikka tuntuu oudolta että joku vihaa ikäistään.

Pelottavaahan se on jos ulkkismies mulkoilee minua koska olen nainen ja länkkäri. Mutta omassa maassani minulla on suurempi oikeus olla kuin hänellä. Joten suksikoon kuuseen jos niin vituttaa että akat laukkaavat täällä irrallaan.

Muuten en mulkoiluun ole reagoinut kuin mäkättämällä netissä.

Hmm. Olen minäkin suomalainen, mutta en tiennyt Suomea omistavani. Millä muilla perusteella voisimme ajatella jakaa oikeuksia Suomeen, veroperusteisin? Mitä enemmän veroja maksat, sen enemmän olet omassa maassasi?

Lisäksi olen niinkin härski, että jos satun olemaan jossakin muussa maassa kuin Suomessa, oletan, että minulla on oikeus siellä olla, ellei sitä mikään laki kiellä.

T: Xante