Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vaikeaa olla suvaitsevainen ja muita kanssakäymisen ongelmia

Aloittaja Edward, kesäkuu 29, 2019, 18:41:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Melodious Oaf

^  En minä ainakaan tajua sun ajatusmaailmasta juuri yhtään mitään  :D 8)

Rotu tarkoittaa sitä, miten nuolet ovat jossakin kartalla, mutta kuitenkin keltit olisivat lähinnä "vitivalkoista kansaa".

Toisaalta sukupuoleen ja ikään yhdistyy jotenkin epämääräisesti laumoina kulkeminen, väkivaltaisuus ja naisten kaltoin kohteleminen.

Sovussa ja ihan hyvissäkin väleissä eläminen ei onneksi edellytä sitä, että pitäisi kaikkia toisen aivoituksia kyetä täysin ymmärtämään tai olla samaa mieltä. 

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - maaliskuu 16, 2022, 18:34:51
Rotu tarkoittaa sitä, miten nuolet ovat jossakin kartalla, mutta kuitenkin keltit olisivat lähinnä "vitivalkoista kansaa".

Vitivalkoinen kannattanee lukea: punaiset hiukset ja pisamia.

https://www.eupedia.com/genetics/origins_of_red_hair.shtml

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - maaliskuu 16, 2022, 18:34:51
^  En minä ainakaan tajua sun ajatusmaailmasta juuri yhtään mitään  :D 8)

Rotu tarkoittaa sitä, miten nuolet ovat jossakin kartalla, mutta kuitenkin keltit olisivat lähinnä "vitivalkoista kansaa".

Toisaalta sukupuoleen ja ikään yhdistyy jotenkin epämääräisesti laumoina kulkeminen, väkivaltaisuus ja naisten kaltoin kohteleminen.

Sovussa ja ihan hyvissäkin väleissä eläminen ei onneksi edellytä sitä, että pitäisi kaikkia toisen aivoituksia kyetä täysin ymmärtämään tai olla samaa mieltä.

Ehkä sinun on nimenomaisesti miehenä vaikea hahmottaa että näen mieslaumat yhteiskunnan turvallisuusriskinä. Pointti on siinä että jos mäkättää siitä että ihmissalakuljettajat vyöryttävät länsimaihin epävakaan elämän ja kenties elämäntavan omaavaa riskiä miesporukkaa, niin suvaitsevaisiksi tituleeratut ihmiset helposti alkavat inttämään että maahanänkykriittistä pännisi nimenomaan rotu ja ihonväri.

Varmasti senkin sortin rajakkeja on, mutta itseäni rassaa nimenomaan se jos tulee miehiä.

Viikingit jotka riehuivat ympäri maailmaa olivat miehiä. Samoin espanjalaiset, portugalilaiset, britit jne. Amerikkoihin änkiessään.

Ja miehiähän ne ovat nyt venäläisetkin jotka Ukrainaa raiskaavat.

Jos vihervasemmistolaisille puhuu tästä, saa vain kuulla olevansa rasisti. Ehkä se johtuu siitä että kun he eivät tunnusta sukupuolijakoa, heidän mielestään ei ole "miehiä" jotka tekevät "pahaa".

Kummasti se sukupuoli sitten kumminkin kelpaa heillekin, kun pitää itkua vääntää Isis-naisten puolesta. Alkaa rikollisten hyysäily että eihän ne naiset ole muuta kuin kahvia keitelleet.

Tietysti jos minussa olisi tarpeeksi naista, puhuisin suuni puhtaaksi siellä missä näistä asioista puhutaan, niin ei tarvitsisi tällä foorumilla äimistellä että mistä puhun. Mutta olen kuullut juttua että politiikassa nykyään keksitään kaikenlaista jäynää ihmisille kun ei mielipiteestä pidetä. Ei viitsi vartavasten ryhtyä maalitauluksi.

Xantippa

Olen Norman ignoressa, koska en suostu hyväksymään hänen käsityksiään ihmisistä heidän ulkonäkönsä (tietynmalliset miehet ovat nukkeja, eivät ihmisiä, läskien haukkumista, jne.), etnisyytensä ja sukupuolensa vuoksi ja puutun toisinaan (en todellakaan jaksa aina) hänen rumiin puheisiinsa näistä toisista ihmisistä.

Ei nimittäin pidä kuvitella, että Norma pitääkin miehiä periaatteessa kaiken pahan alkuna, hänen puheensa naisista olisivat mitenkään suloisempia, jos naiset edustavat jotakin Normalle epämiellyttävää näkökantaa.

Mitä syvemmälle näissä kriiseissä kuljemme, sen vastenmielisempää ja surullisempaa tällainen käytös itselleni on. Suomessakin niin yksinkertaisesta asiasta kuin suvaitsevaisuudesta on onnistuttu tekemään haukkumasana.

T: Xante


Toope

Minusta "Melodious Oaf" ja "Norma Bates" esittävät siinä mielessä samaa ajatusta, että etnisesti/uskonnollisesti/kulttuurisesti sekoittunut yhteiskunta aikaansaa ongelmia enemmän, kuin se mainostamani homogeeninen kulttuuri. Luonnollinen ajatus sinänsä, että yhteisö toimii parhaiten, jos on suht. samankaltainen. :-X

Mutta eikö näin ole? Monikulttuuri luo sekasortoa yhteiskuntaan, vaikka ehkä hyvääkin loisi?

Ottaisin itse tänne mieluummin Ukrainan pakolaisia, kuin Afrikan/Lähi-idän tms., koska he kulttuurisesti lähempänä sopeutuvat paremmin. Luultavasti myös palaavat koteihinsa joskus...

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - maaliskuu 17, 2022, 22:53:36
Minusta "Melodious Oaf" ja "Norma Bates" esittävät siinä mielessä samaa ajatusta, että etnisesti/uskonnollisesti/kulttuurisesti sekoittunut yhteiskunta aikaansaa ongelmia enemmän, kuin se mainostamani homogeeninen kulttuuri. Luonnollinen ajatus sinänsä, että yhteisö toimii parhaiten, jos on suht. samankaltainen. :-X

Mutta eikö näin ole? Monikulttuuri luo sekasortoa yhteiskuntaan, vaikka ehkä hyvääkin loisi?

Ottaisin itse tänne mieluummin Ukrainan pakolaisia, kuin Afrikan/Lähi-idän tms., koska he kulttuurisesti lähempänä sopeutuvat paremmin. Luultavasti myös palaavat koteihinsa joskus...

Itse kyllä pidän ensisijaisesti problemaattisena sitä että on valtava määrä "ylijäämämiehiä" joilla ei ole parempaakaan tekemistä kuin seikkailla ympäri maailmaa. Jos miekkoset seikkailevat Antarktiksella tai Kuussa, se ei haittaa ketään. Mutta näitä käymättömiä korpimaita on melko rajallinen määrä ja lieneekö niissä mitään löydettävänä. Kunhan avaruuden valloitus saataisiin kunnolla alulle, levottomin aines voitaisiin ampua avaruuteen duunaamaan mitä kukakin tykkää. (Toki tietenkin vapaaehtoiset vain, että en minä mistään rangaistussiirtokunnista puhu.)

Mutta toki näen suuruskonnoista islamin ongelmallisena, koska se ei ole vielä ikääntynyt ja ikääntyessään kesyyntynyt tarpeeksi. Vaikka onhan noita rasittavia hihhuleita k-uskonnonkin piirissä, merkittävimpänä kaiketi USA:n konservatiivit jotka haluavat rääkätä naisia kieltämällä abortit (ja sama laulu katolisten parissa joissain maissa). Juutalaisiakin varmasti löytynee joilla on ikävät touhut, ja sitä lasten silpomistahan minä en hyväksy minkään uskonnon piirissä.

Todellinen monikulttuurisuus ei välttämättä olisi haitta, koska se olisi sitä että asukkaat voisivat vapaasti napsia parhaat palat toistensa kulttuureista. Onhan se mielenkiintoista tutustua vaikkapa ruokakulttuuriin, ja musiikkiin. Haitta monikulttuurista tulee silloin kun niissä kaikissa kulttuureissa korostuvat ne kehnoimmat piirteet, ja niistä piirteistä pidetään härkäpäisesti kiinni ihan vain sen pelossa että koko porukka menettää identiteettinsä, jos ei tee asiaa X. Ja jostain kumman syystä se X tapaa olla naisiin tai lapsiin kohdistuvaa rääkkiä. Kai se on jonkinlaista pelolla hallitsemista. Sitähän se genitaalien silpominenkin on, kun se on kerran tehty, ei pysty millään ilveellä kieltämään kuuluvansa kansaan Z. Johan se näkyy kropastakin. Olet meidän, ikuisesti, aamen.

Se mikä ns. uuskulttuureissa, eli länsimaiden piirissä ihan viime vuosikymmeninä esille paukkuneissa ilmiöissä, ärsyttää on se että kenen tahansa pitäisi käyttäytyä ja elää sen ihmisen ehdoilla joka ilmoittaa nyt olevansa sitä ja sitä, ja täten edustavansa kulttuuria Y. Eli vaaditaan suvaitsemista. Omasta mielestäni suvaitsevaisuuden pitäisi olla sitä että siedät sen että sitä on kaikenlaista viipottajaa olemassa, etkä mene kiusaamaan ja ilkkumaan päin naamaa. Mutta nykyään suvaitsevaisuus on mennyt sen oloiseksi että kaikesta pitäisi tykätä. Ja kokoajan pitäisi elää kuin nuoralla kävellen, peläten että sattuu loukkaamaan jotakuta jossakin asiassa, koska se toinen nyt vaan kyttää kokoajan tilaisuutta päästä loukkaantumaan.

Valitettavasti olen mm. niin juntti että pidän eläimeksi pukeutuvia ihmisiä vähän naurettavina. Taustalla tässä on tietysti se pikku pikku trauma että kun olin ala-asteella leikkinyt kaverini kanssa erilaisia eläinhahmoja välitunneilla, niin minulle tultiin tästä vittuilemaan yläasteella. Ei kaverilleni. Minulle, koska olen se yksinäinen friikki jota kaikki saivat kiusata. Nythän minun tietysti pitäisi ymmärtää että jos joku haluaa olla turri, niin ei häntä siitä kiusata saa. Ei saakaan, eikä tarvitsekaan. Mutta jotenkin sitä kai on katkera siitä että kaikki se mitä itselle on vittuiltu on nykyään semmoista että pitäisi jokaisen olla yliystävällinen ja onnesta soikea että kun tuo nyt päätti olla tuota.

(En minä mihinkään roolipukuun lapsena pukeutunut. Se nyt oli vaan joku leikki. Mutta muistettiin sitten rangaista muutama vuosi myöhemmin.)

Mistä sen kaiken loputtoman hyväksynnän ja ymmärtämisen oikein pieraiset, kun et itse ole koskaan saanut hyväksyntää etkä ymmärrystä lapsena ja herkkänä nuorena? Et niin mistään. Miten jaksaa olla herkällä korvalla ajattelemassa joka hemmetin iikan jokaista tunnetta, kun itse on tullut nuoruudessaan tunnepuolelta täysin tallatuksi? Mitään suruja ei ole huomioitu, mitään vihaa ei ole saanut olla olemassakaan, koska jostain syystä ei ole saanut olla vihainen mistään asiasta, ei silloinkaan kun on tullut epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi.

Jokatapauksessa kuitenkaan en mene kenellekään päin naamaa räksyttämään että oletpa pipipää kun olet sitä ja tätä. Netissä saatan kyllä aukoa päätäni. Viha, väsymys ja turhauma kaiketi polttoaineena. Katkeruus siitä että nykyään kuka tahansa saa olla ihan mitä tahansa ja se pitää niellä, kun itse en saanut ikinä olla mitään ilman että pilkattiin. Jopa haluni ja intoni kirjoittaa on lytätty pariin kertaan. Oletettu kai että yritän olla jotain erikoista, kun kirjoitan. Se nyt on jo täysin naurettavaa, kun suomalaisten joukossa on niin tavattoman monta kirjoittelijaa. Joku saisi vaikka tehdä tutkimuksen että kuinka monta. Varmaan korkeampi prosenttimäärä kuin monessa muussa maassa.

Se se vasta ärsyttääkin, että jos on pitänyt mölinää jotain asiaa vastaan, saa ensin silmilleen ne jotka eivät halua että asiasta puhutaan, sitten ne jotka vaativat että siitä puhutaan, mutta olettavat ettei kukaan ole puhunut. Joitakin vuosia sitten ei esim. olisi saanut avata suutaan naisten silpomisesta, koska se oli rasistista. Nyttemmin ja sittemmin silvotut itse ovat suuttuneet että suomalaiset hiljaa hyväksyvät tämän tavan.

Sinne tänne vellovassa suvaitsevaisuuden aallokossa pitänee hyväksyä kai se että aina tulee astuneeksi jonkun varpaille. Ei pysty kumartamaan mihinkään suuntaan ilman että pyllistää toiseen suuntaan. Pitänee siis valita mitä arvostaa eniten. Itse arvostan terveyttä ja hyvinvointia. Semminkin kun ne eivät ole itselleni mikään jokapäiväinen itsestäänselvyys. (Harvinaisuus ennemminkin jo.)

Toope

Introverttina ja konservatiivisena ihmisenä minäkin tykkään enemmän tulokkaista, jotka sopeutuvat meikäläisiin, enkä heistä, jotka mellastavat omasta elintilastaan tai kunnioituksestaan. En minä muissa maissa vieraillessani osoita suomalaisuuttani, yritän olla hissukseen heidän kulttuurissaan. Kun minä olen siellä, heillä on isäntäkulttuuri. Kun muut tulevat tänne, meillä on isännyys.

Kaikki eivät sopeudu yhtä lailla.

Norma Bates

Tulikin mieleeni kun Michael Palin kävi Suomessa ja inisi kun piti olla alasti saunassa, tai jotain tämmöistä. Isäntänään ollut Neil Hardwick totesi että on sulla noita ongelmia.

Toope

Emmehän me pakota vieraita ihmisiä saunaan munasillaan, pyyhe hyväksytään ja avantoon/järveen mennessä uikkarit. Suihkussakin saa käydä yksin.
Emme ole brutaaleja, vaikka pohjoiskansaa olemmekin.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - maaliskuu 20, 2022, 01:09:36
Emmehän me pakota vieraita ihmisiä saunaan munasillaan, pyyhe hyväksytään ja avantoon/järveen mennessä uikkarit. Suihkussakin saa käydä yksin.
Emme ole brutaaleja, vaikka pohjoiskansaa olemmekin.

Minä meinasinkin sitä että Hardwick on nähtävästi integroitunut Suomeen...  ;D

Norma Bates

Edelleenkään en ymmärrä miten lapsen halunnut ja lastaan rakastava voi murjoa turpaan omaa lastaan, tai vittuilla päin näköä, niin yhdentekevästä asiasta kuin seksuaalinen suuntautuminen tai sukupuoli-identiteetti. Minulle tosiaan on ihan sama onko setä setä vai täti, tai kuka on kenenkä kanssa sillai, kunhan kyseessä on vapaaehtoiset aikuiset, eikä ketään pakoteta mihinkään. Jotenkin tämä on ihan nurinkurista kun joidenkin mielestä seksipartneriksi pitäisi hyväksyä transnainen/mies, vaikkei haluaisi, ja samaan aikaan kuitenkin vielä rehottaa väkivalta kodeissa ja juurikin näitä omia jälkeläisiä kohtaan. Ilmeisesti ihmiskunta ei osaa tehdä yhtikäs mitään sillä tavalla että jokaisella saisi olla oma persoona, elämä, tahto ja mieltymykset, vaan aina pitää alkaa pakottamaan ääripäissä porukoita siihen mitä he eivät halua kokea ja olla. Tai edes pysty.

Vuoden 2019 kyselyssä henkistä tai fyysistä lähisuhdeväkivaltaa oli perheessään kokenut lähes 40 % sateenkaarinuorista.

https://yle.fi/uutiset/3-12479396

Ja korona-aikana se rääkki oli sitten vain lisääntynyt, jopa niin että nuoria oli neuvottu pysymään kaapissa.

Pandemian pahimmassa vaiheessa Pirkanmaan Sinuiksi ry jopa ohjeisti sateenkaarinuoria pysymään kaapissa korona-aikana, jos oman identiteetin esiin tuomiseen liittyy lähisuhdeväkivallan riski.

Ohjetta punnittiin hartaasti.

– Tuntuu lohduttomalta, että sellainen ohje piti antaa. Korona vain tuotti näin äärimmäisen tilanteen, jossa meidän Turvallisen ulostulon oppaassa(siirryt toiseen palveluun) neuvotun pienimmän mahdollisen riskin kautta toimiminen ei ollut monesti mahdollista.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 11, 2022, 10:59:03
Vuoden 2019 kyselyssä henkistä tai fyysistä lähisuhdeväkivaltaa oli perheessään kokenut lähes 40 % sateenkaarinuorista.
Ilmeisesti on jokin julkinen salaisuus, että queerperheissä seksuaalinen hyväksikäyttö ja väkivalta on yleisempää, kuin normaaliperheissä, tai että pedofilia on homojen keskuudessa yleisempää kuin heteroilla?

Norma Bates

Eh. "Älä kerro isällesi olevasi homo, ettei se ala raiskailemaan sua."

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 12, 2022, 00:14:22
Eh. "Älä kerro isällesi olevasi homo, ettei se ala raiskailemaan sua."
Tuo kuulostaa "Kova laki - erikoisyksikkö"- sarjalta, jossa jokainen on raiskattu tai hyväksikäytetty...  ;D

Norma Bates

Ilmeisesti joillekin yrityksille on todella vaikea olla suvaitsevainen.

Lappeenrantalainen Elina Kurvi on yksi niistä esteettömien vessojen käyttäjistä, jotka eivät sovi lakien muottiin. Alle metrin pituinen 25-vuotias Kurvi kulkee yksin kodin ulkopuolella liikkuessaan sähkömopolla ja avustajan kanssa pyörätuolilla.

...

Kurvi muistelee vessareissujaan lähinnä huumorilla. Esimerkiksi kerran hän meni vessaan ilman avustajaansa, ja liikkeentunnistuksella toimiva valaistus sammui kesken kaiken. Kurvi ei saanut itse heiluteltua valoa takaisin päälle, joten avustajan oli tultava vessatilaan heilumaan.

Ensimmäinen aidosti negatiivinen wc-kokemus tuli tänä vuonna, kun Kurvi kävi paikallisessa baarissa ilman avustajaa. Kurvi kertoo käyneensä baarin wc:n invakopissa vessassa ja pyytäneensä käsipaperia muilta vessassa olleilta, koska se oli ainoa asia, johon hän ei ylettänyt.

– Seuraavalla kerralla minut käännytettiin baarin ovelta, koska minulla ei ollut mukana avustajaa. Joku oli antanut baarille palautetta siitä, että olin pyytänyt vessassa apua. Olisin tervetullut baariin ystävän tai avustajan kanssa, mutta en yksin. Selvitämme asiaa parhaillaan yhdessä Lyhytkasvuiset ry:n kanssa.

Kurvin mielestä baari rikkoi yhdenvertaisuuslakia, YK:n vammaissopimusta ja ihmisoikeuksia.

– Jouduin kääntymään ovella täyden terassin edessä, ja se oli nöyryyttävää. Ei ketään saisi syrjiä. Tässäkin tapauksessa on vain ajateltu standardimitoitettuja ihmisiä siinä, miten paperit ja käsidesit on sijoiteltu.


https://yle.fi/uutiset/3-12606661

Ja ihmettelen millainen ihminen menee parkumaan puljun omistajalle että hän joutui vessassa auttamaan toista ihmistä. Vai olenko liian pessimistinen, ja raportti on annettu hyvää hyvyyttään? ("Eräs asiakas ei ylettänyt ottamaan paperia, tehkää asialle jotain.")