Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vaikeaa olla suvaitsevainen ja muita kanssakäymisen ongelmia

Aloittaja Edward, kesäkuu 29, 2019, 18:41:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 19, 2019, 15:08:28

Lisäksi olen niinkin härski, että jos satun olemaan jossakin muussa maassa kuin Suomessa, oletan, että minulla on oikeus siellä olla, ellei sitä mikään laki kiellä.

T: Xante

Oletko niin härski, että harrastat siellä kulttuuriamme vetämällä perisuomalaisen kaatokännin ja pulahtamalla alasti suihkulähteeseen?
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - elokuu 19, 2019, 15:13:26
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 19, 2019, 15:08:28

Lisäksi olen niinkin härski, että jos satun olemaan jossakin muussa maassa kuin Suomessa, oletan, että minulla on oikeus siellä olla, ellei sitä mikään laki kiellä.

T: Xante

Oletko niin härski, että harrastat siellä kulttuuriamme vetämällä perisuomalaisen kaatokännin ja pulahtamalla alasti suihkulähteeseen?

Taidan olla niin epäsuomalainen, että tuo ei kuulu minun kulttuuriini Suomessakaan, joten miksi menisin tekemään sitä ulkomaille?

Mutta käsittääkseni ne suomalaiset, joille tuo on vahvaa kulttuuriperinnettä, kyllä auliisti levittävät sitä myös "oman" maan ulkopuolelle.

T: Xante

Aasilaulu

#32
On se minulle vähän oudon kuuloinen maailmankuva, mitä Norman tekstistä olen ymmärtävinäni. Että suurin osa ihmisistä vihaa jotakin, joko vapaana laukkaavia länsimaisia mimmejä tai arabeja tai romaneja -- ja että tällä tavalla sitä ihmisluontoa sitten kannattaa opetella ymmärtämään.

Mun mielestä ihmisillä on joka tapauksessa ennakkokäsityksiä ja ennakkoluuloja. Esimerkiksi joku voi ajatella, että ruotsalaiset ovat ylikilttejä ja siksi ärsyttäviä tai että suomalaiset ovat jurottavia juoppoja. Se on minusta inhimillistä että tällaisia henkilökohtaisia käsityksiä on. Suvaitsevaisuudessa on varmaan kyse siitä, että samaan aikaan ollaan toki varuillaan ja ennakkoluuloisia ja kaikenlaista mahdollista, mutta sitten kuitenkin pyritään kohtelemaan ihmisiä hyvin ja olemaaan kaatamatta omien pelkojen ja ennakkoluulojen laskiämpäriä muiden päälle.


Joku voi tietysti sanoa, että on rehellisempää ja ihailtavampaa sadatella sitten julkisesti sitä, kuinka perseestä ovat romanit tai arabit tai mustat ihmiset. Ettei ole tällaista kaksinaamaista meininkiä tai ettei uskalleta sanoa, jos joku pelottaa tai arveluttaa. Mun mielestä se nyt vaan on ihan vitun lapsellista ja osoittaa, että merkittävä osa ihmisistä todella on murrosikäisen asteella mitä tulee käytöstapoihin ja omien tunteiden käsittelyyn. Toisaalta ymmärrän, että niilläkin ihmisillä, jotka haluavat messuta omista ennakkoluuloistaan ja tavallaan vaativat, että heitä sen takia ihailtaisiin, on silti vivahteikkaampi suhtautuminen ja sisäinen maailma kuin mitä ulosanti välillä antaa ymmärtää. Se nyt vain on sellainen makuasia, että itse en välitä moisesta messuamisesta vaan pidän sitä osoituksena tietynlaisesta henkisestä kypsymättömyydestä tai lapsellisuudesta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 19, 2019, 15:08:28

Hmm. Olen minäkin suomalainen, mutta en tiennyt Suomea omistavani. Millä muilla perusteella voisimme ajatella jakaa oikeuksia Suomeen, veroperusteisin? Mitä enemmän veroja maksat, sen enemmän olet omassa maassasi?

Lisäksi olen niinkin härski, että jos satun olemaan jossakin muussa maassa kuin Suomessa, oletan, että minulla on oikeus siellä olla, ellei sitä mikään laki kiellä.

T: Xante

No, jos uskotaan yhteiskuntasopimusta, niin kyllä sinäkin "omistat" oikeuden olla ja elää suomessa.

Ulkomailla todennäköisemmin olet muukalainen ja joudut tekemään enemmän selvityksiä päästäksesi nauttimaan sen yhteisön eduista, jos niitä on.

Voihan sitäkin kokeilla, vaikka lähtemään romaniaan kaupan kulmille hattu kourassa anovan näköisenä,, ties vaikka kuinka hyvin tuuraisi.

Norma Bates

Jossain vaiheessa suvaitsevaisuuden perusidea mädättyi kun alettiin vaatimaan että kaikkien tulee tykätä kaikista. Mutta jos ei tykkää kaikista oman viiteryhmänkään yksilöistä, niin minkä takia pitäisi tykätä muidenkaan ryhmien jäsenistä?

Suvaitsevaisuudeksi riittää sietäminen.

a4

#35
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 19, 2019, 09:18:42
Mitäs näitä muita välteltäviä ihmisiä sitten oikein olisi... Ei nyt ihan äkkiä tule päähän, mutta kyllähän tämän foorumin väki minulle teroitti etten minä saisi sekaantua harrastustoveriin, eli oilsi pitänyt hetimiten unohtaa se yksi treenitoveri johon keväällä lääppännyin oikein pahemman kerran (se keissi on vähän auki yhä, mutta eiköhän tässä jo pitäisi uskoa että kun ei niin ei).
Itse kuulun jossain määrin tämän foorumin väkeen. Olenko tosiaan mennyt tuollaista kieltoa tai suositusta teroittamaan sinulle?  :-[
Vai tarkoititko että osa tämän foorumin väestä, tai muutamat tämän foorumin väestä? Kielsi tai suositteli?

Samalla ihmettelen, aiotko tosissaan vältellä tämän foorumin väkeä ja miten? toivottavasti et.

Tämä lienee hyvä esimerkki yleisinhimillisen lepsun yleistelyn leväperäisyydestä ja ikävistä jatkoseuraamuksista.
Villi suojaamaton seksi tulee ensimmäisenä mieleen rinnastuksena, mutta jätettäköön se esittämättä ettei tule villisti rönsyiltyä lillukanvarsimetsikköön ja sen synkille perukoille minne ei aurinko kaikille paista, jäsenalueelle uutena ketjuna. :)

Toope

#36
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 19, 2019, 20:05:42
Jossain vaiheessa suvaitsevaisuuden perusidea mädättyi kun alettiin vaatimaan että kaikkien tulee tykätä kaikista. Mutta jos ei tykkää kaikista oman viiteryhmänkään yksilöistä, niin minkä takia pitäisi tykätä muidenkaan ryhmien jäsenistä?

Suvaitsevaisuudeksi riittää sietäminen.
Olen pitkälti samaa mieltä. En pidä kaikesta kehityksestä, enkä ilmiöistä, mitä yhteiskunnassamme on. Protestoin jopa joskus. En lähde keräämään mitään ampumispartioita, koska ihmisillä on oikeus olla mitä mieltä tahansa, kuten minullakin. Kaikki muutos (kehitykseksi luulemaamme) ei ole hyvää, joten kritiikkiä tarvitaan. Yhteiskunnassamme on monia ilmiöitä, joita en pidä kehityksenä, vaan rappiona. Mutta ihmiset päättäkööt kritiikkiä tai suosiota esittäen. Periaatteenhan tulee olla se, että mistä tahansa asiasta saa esittää näkemyksiä kuten haluaa. Ei tarvitse miellyttää ketään.

Puhutaan vapaasti. Yhteiskunta, jossa ei vapaasti enää saa puhua, muodostuu yhteiskunnaksi, jossa tapellaan mielipiteistä.

kertsi

Nyt sitten olisi mielenkiintoista nähdä esimerkkejä vaatimuksista täällä Kantapaikassa, että "kaikkien tulee tykätä kaikista".
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 19, 2019, 20:05:42
Jossain vaiheessa suvaitsevaisuuden perusidea mädättyi kun alettiin vaatimaan että kaikkien tulee tykätä kaikista. Mutta jos ei tykkää kaikista oman viiteryhmänkään yksilöistä, niin minkä takia pitäisi tykätä muidenkaan ryhmien jäsenistä?

Suvaitsevaisuudeksi riittää sietäminen.

Ei noin, vaan suvaitsevaisuutta on, että tykkää niistä, joista "minä" tykkään. Ja koska "minä" olen hieman epävarma tykkäämisistäni, niin oikean tykkäämisen kohteen valitsee idolini (sijoita tähän oman mielipiteesi määrittelijä: Antti, Donald, Greta jne.). Kaikki muu on suvaitsemattomuutta!
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Aasilaulu

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 19, 2019, 22:54:30
Ei noin, vaan suvaitsevaisuutta on, että tykkää niistä, joista "minä" tykkään. Ja koska "minä" olen hieman epävarma tykkäämisistäni, niin oikean tykkäämisen kohteen valitsee idolini (sijoita tähän oman mielipiteesi määrittelijä: Antti, Donald, Greta jne.). Kaikki muu on suvaitsemattomuutta!

Omituinen suvaitsevaisuuden määritelmä kyllä, jos se on pelkästään kritiikitöntä positiivisten käsitysten omaksumista. Donaldhan kai ihailee rikkaita ja sitten voimakkaita hallitsijoita. Että tällä logiikalla joku Putinin ihailu Donaldin vanavedessä olisi myös suvaitsevaisuuden ydintä :D

Tästä puuttuu tietysti se, että omaksuu vastaavalla tavalla halveksunnan kohteita joltakin viiteryhmältä tai yksittäiseltä henkilöltä. Mitähän se sitten on?

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 19, 2019, 14:42:30
Jotkut vihaavat "keski-ikäisiä ämmiä". En tunge väkisin tällaisten ihmisten seuraan. Jos seksiseuraakin hakisin, minä en ikinä mene aktiivisesti tyrkyttämään itseäni nuoremmille miehille. Enkä ikäisillenikään, vaikka tuntuu oudolta että joku vihaa ikäistään.

Pelottavaahan se on jos ulkkismies mulkoilee minua koska olen nainen ja länkkäri. Mutta omassa maassani minulla on suurempi oikeus olla kuin hänellä. Joten suksikoon kuuseen jos niin vituttaa että akat laukkaavat täällä irrallaan.

Muuten en mulkoiluun ole reagoinut kuin mäkättämällä netissä.

Mutta entäpä, jos nämä ulkkismiehet eivät mulkoilekaan sinua sen vuoksi, koska olet nainen ja länkkäri, joka laukkaa irrallaan?

Entäpä, jos he mulkoilevat sinua siksi, että vihaavat keski-ikäisiä ämmiä (meidän iässä tätä tuskin enää tarvitsee laittaa hipsuihin)? Muuttaisiko tämä käsitystäsi heidän käytöksestään = on ymmärrettävää mulkoilla viiteryhmää, jota vihaa?

T: Xante

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 19, 2019, 20:05:42
Jossain vaiheessa suvaitsevaisuuden perusidea mädättyi kun alettiin vaatimaan että kaikkien tulee tykätä kaikista. Mutta jos ei tykkää kaikista oman viiteryhmänkään yksilöistä, niin minkä takia pitäisi tykätä muidenkaan ryhmien jäsenistä?

Suvaitsevaisuudeksi riittää sietäminen.

Sietokyvyn kasvattaminen on hyvä ajatus. Sitä tarvitaan aina ja vähän joka paikassa.

Ellei siedä toisen mielipiteitä on syy omissa mielipiteissä, eli laittaa omat mielipiteensä erikoisasemaan.. No sekin on tietenkin luonnollista ja niin ehkä pitääkin tehdä, mutta silti ei ole mitään tarvetta sen kummemmin, alkaa vihata toista ja toisen mielipiteitä, vaikka niitä ei sinänsä arvostaisikaan.
Luulen tuon "opetuksen" sopivan monille (kaikille) jotka haluavat olla suvaitsevia.

Onhan monet opit melko järjettömiä, jos niitä kykenee puolueettomasti analysoimaan,, ehkä ne omatkin ajatustottumukset kannattaa tsekata tunteettomasti, tai tuntemalla samalla, silloin voi poistaa suuremmat tunnesidokset ajattelustaan.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 19, 2019, 22:39:31
Nyt sitten olisi mielenkiintoista nähdä esimerkkejä vaatimuksista täällä Kantapaikassa, että "kaikkien tulee tykätä kaikista".

Joka kerta kun olen ns. henkisten ihmisten kanssa tekemisissä, linja on tuo. Hörhönä sitä ei vaan pysty välttämään.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 10:42:15
Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 19, 2019, 22:39:31
Nyt sitten olisi mielenkiintoista nähdä esimerkkejä vaatimuksista täällä Kantapaikassa, että "kaikkien tulee tykätä kaikista".

Joka kerta kun olen ns. henkisten ihmisten kanssa tekemisissä, linja on tuo. Hörhönä sitä ei vaan pysty välttämään.

Onko siis niin, että tällaisia henkisiä ihmisiä ei palstalta löydy? Tällaisten kanssa olet tekemisissä jossain muualla?

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 20, 2019, 08:36:16
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 19, 2019, 14:42:30
Jotkut vihaavat "keski-ikäisiä ämmiä". En tunge väkisin tällaisten ihmisten seuraan. Jos seksiseuraakin hakisin, minä en ikinä mene aktiivisesti tyrkyttämään itseäni nuoremmille miehille. Enkä ikäisillenikään, vaikka tuntuu oudolta että joku vihaa ikäistään.

Pelottavaahan se on jos ulkkismies mulkoilee minua koska olen nainen ja länkkäri. Mutta omassa maassani minulla on suurempi oikeus olla kuin hänellä. Joten suksikoon kuuseen jos niin vituttaa että akat laukkaavat täällä irrallaan.

Muuten en mulkoiluun ole reagoinut kuin mäkättämällä netissä.

Mutta entäpä, jos nämä ulkkismiehet eivät mulkoilekaan sinua sen vuoksi, koska olet nainen ja länkkäri, joka laukkaa irrallaan?

Entäpä, jos he mulkoilevat sinua siksi, että vihaavat keski-ikäisiä ämmiä (meidän iässä tätä tuskin enää tarvitsee laittaa hipsuihin)? Muuttaisiko tämä käsitystäsi heidän käytöksestään = on ymmärrettävää mulkoilla viiteryhmää, jota vihaa?

T: Xante

Ei minusta tarvitse pitää. Olen lähes koko elämäni ollut sen harhan vallassa että kaikkia pitäisi miellyttää, tai jos ei niin tee, voi pahimmassa tapauksessa joutua pelkäämään että lähtee nirri.

Mutta koska minä itse en mulkoile murhanhimoisesti ketään, en suomalaisia enkä muualta tulleita, niin koen että jos niin kovin vihaa keski-ikäisiä ämmiä tai huivittomia naisia tai mitä hyvänsä länsimaista tai naisten vapaaseen liikkuvuuteen liittyvää, ei tarvitse tulla tänne ollenkaan. Mutta jos piilovihaa eikä päästä tunteitaan valloilleen arkielämässä, niin ihan sama. Saa ajatella ja tuntea minun puolestani miten lystää, kunhan osaa käyttäytyä.

Uskoin minäkin nuorempana rajattomuuteen ja ihmettelin miten maata voi omistaa. Mutta mitenkäs kävi intiaaneille, joista maahanänkijät totesivat että otetaas noilta maat ja mannut pois kun ei ne edes omastakaan mielestään omista maataan.

Siksi itse otan sen kannan että suurempi oikeus minulla on oleskella lähiseudulla kuin jollain kiittämättömällä mulkoilijalla. Ei hänen tarvitse minua kiitellä, mutta mulkoilkoon tai räkiköön vihaisena niin etten minä sitä näe.