Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vaikeaa olla suvaitsevainen ja muita kanssakäymisen ongelmia

Aloittaja Edward, kesäkuu 29, 2019, 18:41:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 15:10:25
Ei minusta suomalaisellakaan ole mitään oikeutta mulkoilla ja räkiä kohti. Missään maassa. Emmänyt oikein ymmärrä että minkä tähden kaikkea pahaa oloa pitää niin loputtomiin ymmärtää kun ei mitään siutä mitä itse olen sanonut vuodesta 2015 eteenpäin ymmärrä kuin rajakit. Jos siis ulkkiksista puhe. Minullehan hommeli on simppeli: miksei suomalaisella ole enää mitään oikeuksia omassa maassaan edes ruikuttaa, mutta ulkomaalaisella ei ole mitään velvollisuuksia edes käyttäytyä asiallisesti.

Oikeuttasi ruikuttaa käytät nytkin eikä sitä kukaan ole viemässä pois. Tietääkseni kantasuomalaisellakaan ei ole velvollisuutta käyttäytyä asiallisesti.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 15:06:06
Lukemattomia kertoja olen kertonut foorumilla jotain mitä sattui jossain muualla ja sitten sinä ja Xante alatte siitä vääntämään ilmeisesti sillä toiveella että en niiskuttaisi enää mistään asiasta mikä liittyy maahanmuuttoasioihin. Onko teidän jokaikinen kerta ihan pakko? Ja minä sitten jankutan sillä toiveella että jompikumpi teistä joku päivä suvaitsisi meikäläisenkin kaltaisia ihmisiä, eli arempia naisia jotka eivät halua lisää uhkia elämäänsä. Kuurupiilo johtuu siutä etten haluaisi olla aina teidän hampaissanne ja sanoa suoraan että tällä foorumilla tulette ikäänkuin vaatimaan että pitää tapella henk.koht. juuri teidän kahden kanssa, ihan kuin kellään muulla ei olisi mitään kommentoitavaa.

En minä tiedä minkä takia teistä kumpikaan ei kykene asettumaan aran naisen asemaan. Johtuukohan se iästä.

Yksi nettituttuni väitti tässä juuri että minusta on tullut vuoden mittaan kovempi. Enpä tiedä.

Ennen kaikkea minä olen ollut sitä mieltä, että teet aika pitkälle meneviä päätelmiä toisten päänsisäisestä maailmasta omien käsityksiesi perusteella. Lisäksi teet niitä henkilökohtaisten yksittäistapauksiesi perusteella. Mitä meidän, jotka emme yhdy näihin - mielestämme vääriin - päätelmiisi siis pitäisi keskustelupalstalla tehdä? Myötäillä sinua, että olisi kivaa? Olla hiljaa, vaikka mieli tekisi osallistua keskusteluun, että olisi kivaa? Näin siitä huolimatta, että mainitset näissä päätelmissäsi minut nimimerkiltä?

En pidä tuostakaan syytöksestä yhtään, että en muka suvaitse arempia naisia. Sellaista ei voi johtaa siitä, että en pidä uhkana samoja asioita kuin sinä. Sitä en tiedä, mitä meidän vuoden ikäeromme sinusta sitten asiaan vaikuttaa, kai silläkin joku hämärä merkitys on.

T: Xante

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 15:06:06
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 20, 2019, 14:33:20
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:51:57
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 20, 2019, 11:22:48
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:02:59
safiiri,

Sanoinko jossain vaiheessa että puhun aina ja pelkästään palstalaisista?

Mutta kyllähän sinun ja Xanten linja läheltä sitä liippaa että suomalaista miestä saa piestä olan takaa, muttei ulkkismiehistä saa sanoa mitään ikävää. Sehän on pakkopitämistä että mitään ikävää ei saa sanoa.

Onko siis niin, että tällaisia henkisiä ihmisiä ei palstalta löydy? Tällaisten kanssa olet tekemisissä jossain muualla?

Et, mutta et kyllä myöskään ole painottanut, että valitat nyt tässä kokemuksia, jotka ovat ihan muualla koettuja ja ihan muista ihmisistä. Varsinkin, kun nämä viestisi tulevat vastauksena jonkun palstalaisen kirjoituksiin, niin aika helposti syntyy mielikuva, että juuri tällä palstalla kokemaasi valitat.

Tämä on liian pieni mesta ollakseen koko oleilualueeni edes netissä.

No sä nyt vain onnistut kirjoittamaan aika lahjakkaasti nämä valituksesi niin, että vaikutelmana on valitus siitä, miten sinulle tällä palstalla vastaillaan. Miten vaikkapa äskeinen vastauksesi Xantelle oikein pitäisi ymmärtää? Että kyse ei olekaan hänen kommenteistaan, vaikka juuri niistä saat vaikutelman, että ulkkismiesten tekemisistä ei saa sanoa mitään? Ihme kuurupiiloa harrastat nyt.

Lukemattomia kertoja olen kertonut foorumilla jotain mitä sattui jossain muualla ja sitten sinä ja Xante alatte siitä vääntämään ilmeisesti sillä toiveella että en niiskuttaisi enää mistään asiasta mikä liittyy maahanmuuttoasioihin. Onko teidän jokaikinen kerta ihan pakko? Ja minä sitten jankutan sillä toiveella että jompikumpi teistä joku päivä suvaitsisi meikäläisenkin kaltaisia ihmisiä, eli arempia naisia jotka eivät halua lisää uhkia elämäänsä. Kuurupiilo johtuu siutä etten haluaisi olla aina teidän hampaissanne ja sanoa suoraan että tällä foorumilla tulette ikäänkuin vaatimaan että pitää tapella henk.koht. juuri teidän kahden kanssa, ihan kuin kellään muulla ei olisi mitään kommentoitavaa.

En minä tiedä minkä takia teistä kumpikaan ei kykene asettumaan aran naisen asemaan. Johtuukohan se iästä.

Yksi nettituttuni väitti tässä juuri että minusta on tullut vuoden mittaan kovempi. Enpä tiedä.

Eli sittenkin nimenomaan tarkoitat juuri tällä palstalla kirjoittajia, kun valitat.

Toope

Terve järki kertoo jotain siitä, mitä pitää/kannattaa suvaita. Kaikki tarjottava ei ole sellaista, jota pitäisi suvaita.

Xantippa

Kuten sanoin aiemmin, jokainen meistä varmasti kuuluu ainakin yhteen ryhmään, josta on noin niin kuin yleisesti ottaen ilkeitä puheita liikkeellä. En usko taas toisaalta, että monikaan meistä jaksaisi, jos nuo ilkeät puheet nostettaisiin esiin vuosi vuoden jälkeen, samoja asioita toistaen, virheellisiä (siis tietysti omasta mielestä virheellisiä) käsityksiä puitaisiin lähes samoin sanoin kerrasta toiseen. Voin sanoa, että itse jaksan ainakin tätä huonosti.

Esimerkiksi minulla on tarinoita - ja useita! - vuosien varrelta, joissa olen tullut kohdelluksi inhottavasti keski-ikäisten sinkkujen taholta. Kuinkahan monta vuotta jaksettaisiin kuunnella, ilman, että todettaisiin, että kyllähän tuollaisia asioita tekevät muutkin kuin keski-ikäiset sinkut.

Siihen voin sitten todeta, että turha tulla aina esiin näiden hän-ihmisten kanssa, onko niin, että koska hän-ihmisiä on, keski-ikäiset sinkut saa mellestää miten tahtovat!

Se on sitten empatiasta kiinni, jaksaako näitä juttuja kuunnella muidenkaan puolesta, kun ei omastaan.

T: Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Aasilaulu - elokuu 20, 2019, 15:51:21
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 15:10:25
Ei minusta suomalaisellakaan ole mitään oikeutta mulkoilla ja räkiä kohti. Missään maassa. Emmänyt oikein ymmärrä että minkä tähden kaikkea pahaa oloa pitää niin loputtomiin ymmärtää kun ei mitään siutä mitä itse olen sanonut vuodesta 2015 eteenpäin ymmärrä kuin rajakit. Jos siis ulkkiksista puhe. Minullehan hommeli on simppeli: miksei suomalaisella ole enää mitään oikeuksia omassa maassaan edes ruikuttaa, mutta ulkomaalaisella ei ole mitään velvollisuuksia edes käyttäytyä asiallisesti.

Ehkä joku päivä näytän kieltä jos joku mulkoilee. Katsotaan sitten mitä tuleman pitää.

Mä en ole koskaan tähän kohtiräkimiseen itse törmännyt, niin on vaikea ottaa kantaa. Mutta jotenkin "mulkoilu" syytöksenä tuntuu vähän kummalliselta. Oletko varma, että et itse "mulkoile" ulkomaalaisia tai värillistä väkeä, kun näet heitä katukuvassa?

On se totta kai ikävää, jos joku mulkoilee. Mutta minusta ihmisellä on oikeus kohdistaa katseensa suht vapaasti ja olla vaikkapa pahalla tuulella, jos siltä tuntuu. Kyllä minä säikähtäisin, jos joku oikein murhaavasti katsoisi lähelle tullessaan, mutta sellaista en muista tapahtuneen. Sitä en ole niin seurannut, mihin jossain kauempana olevat kohdistavat katseitaan ja onko ne kuinkakin mulkoilua tai ei.

Mä jotenkin... siis :D eihän mulla ole mitään nokankoputtamista siihen, miten Norma katselee tai arvioi toisten katseita. Se on hänen oma asiansa. Mutta jos itse kulkisin sillä tavalla varuillani yleisillä paikoilla, että katsoisin, mihin muut katsovat ja mulkoilevatko he, voisin kuvitella että silloin jo käyttäytyisin itse sen verran vihamielisen tai omituisen oloisesti, että varmaan tästä mulkoilusta kasvaisi ihan merkittävä ilmiö minunkin elämässäni.

Kuten olen ennenkin todennut, minä en tuijottele ihmisiä. Mutta minulla on ilmeisesti jonkinlainen 6. aisti koska aina silloin tällöin käy niin että kun sattumalta vilkaisen johonkuhun, hän yhtäkkiä katsoo takaisin, tai tuijottaa jo valmiiksi. Kun päädyin illalla yksinäni bussipysäkille ja ei ketään muuta lähimaillakaan, niin kyllä minä sen koin ahdistavana että ylipainoinen musta mies arabiaa puhelimeensa puhuessaan tuijotti minua ja räkäisi kohti. Ei minua päin, vaan minun suuntaani. Kun oleilen bussipysäkeillä missä on nuorisoa, niin näillähän on joku krooninen limavaiva niin että räkivät koko ajan klimppejä pitkin tienoita, mutta yksikään kersa ei ole koskaan tuijottanut minua ja räkäissyt siinä samalla. Ei koskaan. Eikä aikuisetkaan sen puoleen. Että ehkä tuo eka kerta aikuisen ja vihaiselta näyttävän miehen kanssa oli sitten vaan niin vaikuttava.

Ja kun istuin bussissa ja satuin vain vilkaisemaan alas kadulle kohtaan jota olimme juuri ohittamassa, niin siellä tosiaan seisoi nuorehko lähi-itäläisen näköinen mies joka tuijotti suoraan minuun ja minä koin sen katseen murhanhimoisena.

Sittemmin on käynyt ilmi että jotkut miehet tuntiessaan seksuaalista kiinnostusta näyttävät pahantahtoisilta, mutta enpäs tiedä sitten onko raiskaushimo sen parempi juttu kuin murhanhimo.

Miksi kuvittelet että kantisnainen jotenkin provosoi ulkkiksia? Ymmärrätkö että tuollainen että "oletko varma..." on periaatteessa ihan sama juttu kuin udella raiskatulta että oletko varma ettei ollut liian lyhyt hame päällä, tai muuta tällaista?

Minusta tuntuu oudolta että MeToo-hengessä saa rähjätä siitä että miehen katse viivähti liikaa ryntäissä, mutta vain jos mies on kantasuomalainen. Etnisen porukan kohdalla kaikki pällistelyt ovatkin ihan sallittuja ja jos niistä tekee numeron, niin se johtaa epäilykseen että itse ärsytät niitä. Jos minun ulkonäössäni on jotain semmoista mikä näyttää eksoottiselta toisen etnisen ryhmän edustajan silmään ja sen takia sitten pitää tuijotella, niin minkäs minä sille mahdan, ja burkako pitäisi päälle vetää että saa olla omassa maassaan rauhassa?

Aiemmin en tosiaan ihmisiä tuijotellut, mutta kyllähän noita tilanteita syntyy että sattumalta vilkaisee johonkin suuntaan. Sattumaltako lie sieltä mulkoillaankin. Olen tässä viimeaikoina kumminkin vähän funtsaillut että vaikka en edelleenkään aio tuijottaa, niin minä katson ihan tasan minne huvittaa, enkä nöyrästi katuun edessäni. Jos ei ulkkismiehille sovi että suomalainen nainen omassa maassaan vapaasti liikkuu jopa kaupungilla, niin sopii painua sinne synnyinmaahansa missä naiset ovat nöyriä ja poissa silmistä.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 20, 2019, 16:02:08
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 15:06:06
Lukemattomia kertoja olen kertonut foorumilla jotain mitä sattui jossain muualla ja sitten sinä ja Xante alatte siitä vääntämään ilmeisesti sillä toiveella että en niiskuttaisi enää mistään asiasta mikä liittyy maahanmuuttoasioihin. Onko teidän jokaikinen kerta ihan pakko? Ja minä sitten jankutan sillä toiveella että jompikumpi teistä joku päivä suvaitsisi meikäläisenkin kaltaisia ihmisiä, eli arempia naisia jotka eivät halua lisää uhkia elämäänsä. Kuurupiilo johtuu siutä etten haluaisi olla aina teidän hampaissanne ja sanoa suoraan että tällä foorumilla tulette ikäänkuin vaatimaan että pitää tapella henk.koht. juuri teidän kahden kanssa, ihan kuin kellään muulla ei olisi mitään kommentoitavaa.

En minä tiedä minkä takia teistä kumpikaan ei kykene asettumaan aran naisen asemaan. Johtuukohan se iästä.

Yksi nettituttuni väitti tässä juuri että minusta on tullut vuoden mittaan kovempi. Enpä tiedä.

Ennen kaikkea minä olen ollut sitä mieltä, että teet aika pitkälle meneviä päätelmiä toisten päänsisäisestä maailmasta omien käsityksiesi perusteella. Lisäksi teet niitä henkilökohtaisten yksittäistapauksiesi perusteella. Mitä meidän, jotka emme yhdy näihin - mielestämme vääriin - päätelmiisi siis pitäisi keskustelupalstalla tehdä? Myötäillä sinua, että olisi kivaa? Olla hiljaa, vaikka mieli tekisi osallistua keskusteluun, että olisi kivaa? Näin siitä huolimatta, että mainitset näissä päätelmissäsi minut nimimerkiltä?

En pidä tuostakaan syytöksestä yhtään, että en muka suvaitse arempia naisia. Sellaista ei voi johtaa siitä, että en pidä uhkana samoja asioita kuin sinä. Sitä en tiedä, mitä meidän vuoden ikäeromme sinusta sitten asiaan vaikuttaa, kai silläkin joku hämärä merkitys on.

T: Xante

Ihmettelen vain sitä että aina kun tulee ulkomaisista kyse, tulet näistä keskusteluista jokaikiseen ihan kuin olisit joku erityinen asiantuntija ulkomaalaisia koskevissa asioissa.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 20, 2019, 16:03:26
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 15:06:06
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 20, 2019, 14:33:20
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:51:57
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 20, 2019, 11:22:48
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:02:59
safiiri,

Sanoinko jossain vaiheessa että puhun aina ja pelkästään palstalaisista?

Mutta kyllähän sinun ja Xanten linja läheltä sitä liippaa että suomalaista miestä saa piestä olan takaa, muttei ulkkismiehistä saa sanoa mitään ikävää. Sehän on pakkopitämistä että mitään ikävää ei saa sanoa.

Onko siis niin, että tällaisia henkisiä ihmisiä ei palstalta löydy? Tällaisten kanssa olet tekemisissä jossain muualla?

Et, mutta et kyllä myöskään ole painottanut, että valitat nyt tässä kokemuksia, jotka ovat ihan muualla koettuja ja ihan muista ihmisistä. Varsinkin, kun nämä viestisi tulevat vastauksena jonkun palstalaisen kirjoituksiin, niin aika helposti syntyy mielikuva, että juuri tällä palstalla kokemaasi valitat.

Tämä on liian pieni mesta ollakseen koko oleilualueeni edes netissä.

No sä nyt vain onnistut kirjoittamaan aika lahjakkaasti nämä valituksesi niin, että vaikutelmana on valitus siitä, miten sinulle tällä palstalla vastaillaan. Miten vaikkapa äskeinen vastauksesi Xantelle oikein pitäisi ymmärtää? Että kyse ei olekaan hänen kommenteistaan, vaikka juuri niistä saat vaikutelman, että ulkkismiesten tekemisistä ei saa sanoa mitään? Ihme kuurupiiloa harrastat nyt.

Lukemattomia kertoja olen kertonut foorumilla jotain mitä sattui jossain muualla ja sitten sinä ja Xante alatte siitä vääntämään ilmeisesti sillä toiveella että en niiskuttaisi enää mistään asiasta mikä liittyy maahanmuuttoasioihin. Onko teidän jokaikinen kerta ihan pakko? Ja minä sitten jankutan sillä toiveella että jompikumpi teistä joku päivä suvaitsisi meikäläisenkin kaltaisia ihmisiä, eli arempia naisia jotka eivät halua lisää uhkia elämäänsä. Kuurupiilo johtuu siutä etten haluaisi olla aina teidän hampaissanne ja sanoa suoraan että tällä foorumilla tulette ikäänkuin vaatimaan että pitää tapella henk.koht. juuri teidän kahden kanssa, ihan kuin kellään muulla ei olisi mitään kommentoitavaa.

En minä tiedä minkä takia teistä kumpikaan ei kykene asettumaan aran naisen asemaan. Johtuukohan se iästä.

Yksi nettituttuni väitti tässä juuri että minusta on tullut vuoden mittaan kovempi. Enpä tiedä.

Eli sittenkin nimenomaan tarkoitat juuri tällä palstalla kirjoittajia, kun valitat.

Se on Xanten ja sinun kanssa vähän kuin että kerjäämällä kerjäisitte että kaikesta pitää tehdä henk.koht. juttu teidän ja jonkun välillä. Joskus minun, joskus Toopen. Joskus jonkun muunkin.

Norma Bates

Eihän tämä koko ketju edes ole minun aloittamani, joten tuskinpa tässä kai on pakko päivystää. Olkoon tämä taas tässä, koska mitään hedelmällistä lopputulosta ei ole puolin eikä toisin saavutettavissa.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 23, 2019, 11:42:14
Kuten olen ennenkin todennut, minä en tuijottele ihmisiä. Mutta minulla on ilmeisesti jonkinlainen 6. aisti koska aina silloin tällöin käy niin että kun sattumalta vilkaisen johonkuhun, hän yhtäkkiä katsoo takaisin, tai tuijottaa jo valmiiksi. Kun päädyin illalla yksinäni bussipysäkille ja ei ketään muuta lähimaillakaan, niin kyllä minä sen koin ahdistavana että ylipainoinen musta mies arabiaa puhelimeensa puhuessaan tuijotti minua ja räkäisi kohti. Ei minua päin, vaan minun suuntaani.

Ja kun istuin bussissa ja satuin vain vilkaisemaan alas kadulle kohtaan jota olimme juuri ohittamassa, niin siellä tosiaan seisoi nuorehko lähi-itäläisen näköinen mies joka tuijotti suoraan minuun ja minä koin sen katseen murhanhimoisena.
...
Aiemmin en tosiaan ihmisiä tuijotellut, mutta kyllähän noita tilanteita syntyy että sattumalta vilkaisee johonkin suuntaan. Sattumaltako lie sieltä mulkoillaankin. Olen tässä viimeaikoina kumminkin vähän funtsaillut että vaikka en edelleenkään aio tuijottaa, niin minä katson ihan tasan minne huvittaa, enkä nöyrästi katuun edessäni. Jos ei ulkkismiehille sovi että suomalainen nainen omassa maassaan vapaasti liikkuu jopa kaupungilla, niin sopii painua sinne synnyinmaahansa missä naiset ovat nöyriä ja poissa silmistä.

Jos käännät katseesi johonkuhun ja hän kääntää katseensa sinuun eli katsoo takaisin, voi se katsominen johtua sinun katseestasi, ja sylkäisynkin voi tulkita johtuvan esimerkiksi sinun katselutavastasi, jos esim. halvelksiva. Jos hän alkaa tuijottaa sinua sylkäisynsä jälkeen, sekin voi johtua alkuperäisestä katsekontaktistasi, varsinkin jos ilmeesi on kuvastanut sitä inhoa, mitä olet täällä kertonut tuntevasi arabiaa puhuvia ja ylipainoisia miehiä kohtaan. Sinä halveksit, siispä hän halveksii takaisin - esimerkiksi.

Vaihtoehtoisesti hän on voinut olla niin keskittynyt puhelinkeskusteluun, eikä edes kunnolla noteerannut mitä tuijotti tai mihin suuntaan syljeskeli. Kuinkahan universaalin tuomittavaa on toista ihmistä kohti syljeskely? On minuakin kohti ainakin kerran kadulla syljetty. En ole kyllä varma, oliko se kohdistettu nimenomaan minua vastaan. Kyseessä oli kantasuomalainen (juoppo?).

Bussin ikkunasta näkemäsi nuori mies on voinut esimerkiksi olla myrtynyt siitä, että bussi oli tiellä, eikä mies päässyt ylittämään katua. Eli kyseinen tunnetila (jos se oli murhanhimoa) ei välttämättä kohdistunut sinuun, vaan bussiin, bussikuskiin, tai ihan johonkin muuhun.

Vaikka olisitkon krav magaa harrastanut, en silti suosittelisi riidanhaastamista kadulla. Ei tietenkään tarvitse katuun tuijotella, mutta ei kannata kyllä haastaakaan ihmisiä esim. viestimällä inhoa, vihaa elein ja ilmein ja katsomalla nenän varttaan pitkin tms..
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 23, 2019, 11:44:44

Ihmettelen vain sitä että aina kun tulee ulkomaisista kyse, tulet näistä keskusteluista jokaikiseen ihan kuin olisit joku erityinen asiantuntija ulkomaalaisia koskevissa asioissa.

Siis kun sanon, että en pidä tulkinnoista, joita sinä teet MINUSTA, se on sinusta jotain ulkkisten asiantuntijuuden esittelyä?

T: Xante

Toope

Suomalainen katsoo ulkkaria, on siis suvaitsematon, koska kiinnittää huomiota poikkeukseen.
Suomalainen ignoroi ulkkarin, on siis suvaitsematon, koska ei kohtaa häntä tasavertaisena.
Suomalainen on rasisti, tekee mitä v....a tahansa. Tällaistahan me kuulemme mediastamme.

Aasilaulu

No jaa. Mulla ei ole ollut mitään ongelmia katseiden suhteen ulkomaalaisten kanssa yleensä eikä muslimien kanssa erityisesti. Vaikea ottaa toisen kokemuksiin kantaa, kun ei ole niitä tilanteita nähnyt.

En mä siis vältä katsomasta erityisesti ketään. Jos joku ihminen erityisesti kiehtoo tai näyttää jumalattoman hyvältä, kai mä silloin saatan katsoa muualle tai räplätä puhelinta. Mutta se on ihan sama, onko se joku suomalaisen vai ulkomaalaisen näköinen. Enemmän siinä on vaan se, että tulee itsetietoiseksi katsomisestaan. Helpointa se on silleen, että ei edes tule mieleen, että tilanteessa voisi tai pitäisi olla jotain outoa.

Mutta mulle tulee tosta etäisesti mieleen sellainen, kun joskus teininä hetken aikaa olin aina jännittäessä korostetun tietoinen omasta nielaisemisesta ja omasta olemuksesta ylipäätään.

Mutta siis... ehkä Normaa ei ole katsottu murhaavasti tai pahantahtoisesti tai ehkä on. Tai ehkä minuakin on, enkä vain ole osannut sitä niin tulkita. Joka tapauksessa näihin tulkintoihin vaikuttaa omat oletukset ihan sikana. Jos mä vaikka saan päähäni että mun naapuri ei pidä musta (oletetaan että se on ihan suomalainen ja myös näyttää siltä), aika helposti mä saan tilanteita ja sen käytöstä tulkittua tän kanssa yhtäpitävästi, vaikkei mulla olis mitään todella vahvaa näyttöä tän otaksumani tueksi. Ehkä mä alan itse käyttäytyä pelokkaasti tai välttelevästi tai jotain.

Mulla ei ole tässä mitään tarkoitusta maalata tätä niin, että Norma on nyt itse johonkin syypää. Mun ainoa pointti on, että tollaseen negatiiviseen noidankehään kuten naapuriskenaariossa jää tosi helposti, jos se jostain pääsee alkuun. Mun oma kanta on, että sellanen kurjistaa ja kaventaa mun elämää ihan sikana. Mä voin silloin itse tehdä jonkun pienen ystävällisen eleen. Kutsua naapurit kahville tai jotain tämmöstä.

En tosin tiedä, mitä voi tehdä, jos tollanen tilanne on muslimimiesten kanssa ylipäätään. Eihän niitä kotiinsa kutsu 😅 Eikä sekään tunnu hirveän luontevalta että rupeais niitä tervehtimään ystävällisesti, jos kerran ei halua niiden kanssa tekemisiin eikä muutenkaan tervehdi tuntemattomia.

Mutta voiko tämmöseen ylipäätään mitenkään soveltaa tota ajatusta, että sen sijaan että luulee ja olettaa ja kenties pelkää, tekis jonkun pienen ponnistuksen itse ja ottais tilanteen haltuun?  Ehkä ei voi, mutta sellasta mä nyt tässä kai silti mietin.




safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 03, 2019, 20:08:46
Suomalainen katsoo ulkkaria, on siis suvaitsematon, koska kiinnittää huomiota poikkeukseen.
Suomalainen ignoroi ulkkarin, on siis suvaitsematon, koska ei kohtaa häntä tasavertaisena.
Suomalainen on rasisti, tekee mitä v....a tahansa. Tällaistahan me kuulemme mediastamme.

Suomalainen on toden totta pikkasen rasistinen, jos katsoessaan ulkkaria näkee vain ja ainoastaan ulkkarin, jonka ainoa merkille pantava ominaisuus on olla ulkkari.

Mites on Toope? Kun tapaat vaikkapa autralialaisen tai ranskalaisen tai ruotsalaisen, onko se päällimmäinen ajatuksesi tämä sama "ulkkari"? Koetko saavasi syytöksen rasismista, jos ignoroit ruotsalaisen tai britin ja kiinnität häneen huomiosi poikkeuksena?

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - syyskuu 04, 2019, 07:59:02
Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 03, 2019, 20:08:46
Suomalainen katsoo ulkkaria, on siis suvaitsematon, koska kiinnittää huomiota poikkeukseen.
Suomalainen ignoroi ulkkarin, on siis suvaitsematon, koska ei kohtaa häntä tasavertaisena.
Suomalainen on rasisti, tekee mitä v....a tahansa. Tällaistahan me kuulemme mediastamme.

Suomalainen on toden totta pikkasen rasistinen, jos katsoessaan ulkkaria näkee vain ja ainoastaan ulkkarin, jonka ainoa merkille pantava ominaisuus on olla ulkkari.

Mites on Toope? Kun tapaat vaikkapa autralialaisen tai ranskalaisen tai ruotsalaisen, onko se päällimmäinen ajatuksesi tämä sama "ulkkari"? Koetko saavasi syytöksen rasismista, jos ignoroit ruotsalaisen tai britin ja kiinnität häneen huomiosi poikkeuksena?
Länsimaisten kanssa ei ole ollut ongelmia, joidenkin muiden kohdalla kyllä.
Saisi sitä kai olla rauhassakin monikulttuuritaudilta...?