Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vaikeaa olla suvaitsevainen ja muita kanssakäymisen ongelmia

Aloittaja Edward, kesäkuu 29, 2019, 18:41:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 16, 2019, 19:50:09
Lainaus käyttäjältä: safiiri - syyskuu 14, 2019, 10:48:17
Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 14, 2019, 08:21:48
Millainen kulttuuri olisi safiirin mieleen?

Tyhmä kysymys, koska MIKÄÄN kulttuuri staattisen muuttumattomana ei voi olla hyvä jatkuvasti muuttuvassa maailmassa. Mikään yksi kulttuuri ei myöskään ole koskaan niin hyvä, etteikö olisi vielä parempi, että on vaihtoehtoja ja variaatiota. Ihmislajin suuri evolutiivinen etu on ollut kyky mukautua, sopeutua ja muuntua aina sen mukaan, miten ympäristö ja olosuhteet muuttuvat. Yhteistyökyky toisenlaisten kanssa, jolloin saadaan kaikkien kyvyt käyttöön on myös aika tärkeä ominaisuus. Erilaisia vain ei ole, jos yritetään puristaa kaikki samaan muottiin ja kulttuuriin.
Mutta hyväksytkö sen ajatuksen, että jotkin kulttuurit toimivat paremmin ja toiset huonommin, vaikka kaikki ovat ihmisten luomia kulttuureja? Ihmiset joskus luovat onnistuneita kulttuurimalleja, joskus mokaavat kympillä = Kaikki kulttuurit eivät voi olla samanveroisia.

En toistaiseksi ole tavannut yhtäkään kulttuuria, jossa ei olisi minkäänlaisia ongelmallisia ilmiöitä, mutta en myöskään kulttuuria, jossa ei olisi mitään hyvää. On pelkästään väärä dikotomia ajatella, että meidän valintamme tapahtuisi olemassaolevien kulttuurien välillä sellaisen "ota tai jätä" -valintana, jossa kulttuuri pitää joko hyväksyä sellaisenaan kaikkine puolineen tai hylätä kokonaan. Ennemminkin on syytä tarkastella kaikkia kulttuureita kriittisesti ja kyetä toteamaan niistä sekä toimivia piirteitä että niitä piirteitä, jotka ovat jollain tapaa tai jollekin ihmisryhmälle haitallisia. Tämä ei ole tilanne, jonka kohtaa autokaupassa: otat joko Toyotan tai Nissanin.


kertsi

#91
Lainaus käyttäjältä: safiiri - syyskuu 14, 2019, 07:52:13
Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 13, 2019, 21:32:16
Kyllähän islamapologeetikot ja sen hyväksilukijat (mm. Hämeen-Anttila) korostavat islamilaisen kulttuurin kehityskykyä, mutta missä ovat todisteet?
Minusta islamilainen maailma on varsin taantunut ja kykenemätön uudistumaan. Vika on ensisijaisesti ja vain heissä itsessään. Missä muualla vika voisi olla?

Itse olen sitä mieltä, että länsimaisen yhteiskuntajärjestelmän oppiminen olisi osuvaa heille, vaikka vaatisi perinteisen yhteiskuntamallin kumoamista. Viisauttahan on se, että opitaan muista. Viisautta ei ole se, että hakataan päätä vuosisadasta toiseen saman yhteiskuntamallin suhteen. Jos malli ei toimi, viisasta on muuttaa mallia ja ottaa oppia toimivammista yhteiskuntajärjestelmistä. Tai sitten voidaan toimia kuten palestiinan arabit. Hakataan päätään seinään, josko se joskus murtuisi.

Miksi ihmeessä länsimaissa hakataan päätä seinään, vakka kulttuurimme on jo todettu täysin toimimattomaksi - luonnon ja ilmaston kannalta? Olisi viisasta muuttaa mallia. Mutta länsimainen kulttuuri ei siihen näytä pystyvän. Mutta jatkamme pään hakkaamista seinään kunnes homma ajaa umpikujaan vielä tiukemmin. Näköjään toteutamme sitä ikiaikaista mallia, jossa kulttuurit taantuvat ja lopulta tuhoutuvat kukoistuksensa jälkeen. Ei mitään uutta Auringon alla toistaiseksi.

Boldaus minun.

Toope, mikä osa länsimaisesta kulttuurista yhteiskuntajärjestelmästä kannattaisi muiden omaksua?

Jos nyt ajattelee länsimaisen kulttuurin historiaa, niin esimerkiksi miekkalähetys, noitavainot ja inkvisitio, kirkon kuristusote kansasta, uskonsodat esim Ranskassa ja Englannissa, kolonialismi ja muiden kansojen alistaminen ja taloudellinen riisto ja luonnonvarojen ryövääminen, sotateknologia, sotien aloittaminen, luonnon tärvääminen, eliökunnan massasukupuutot, konsumerismi, kertakäyttökulttuuri, individualismi, vanhusten huono kohtelu, lihavuusepidemia,  eivät ole ainakaan omasta mielestäni sellaisia asioita, joita muiden kannattaisi kulttuuristamme oppia.

Kuitenkin jutuistasi saa sen kuvan, että kaikki asiat länsimaisessa kulttuurissa ovat hyviä, ja kaikki asiat islamilaisessa kulttuurissa ovat huonoja. Itse en tunne paljoakaan islamilaista kulttuuria, joten en osaa osoittaa sen hyviä ja huonoja puolia.

Oliko Amerikan ja Australian alkuperäisasukkaille hyvä asia omaksua länsimainen kulttuuri ja yhteiskuntajärjestelmä?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - syyskuu 17, 2019, 07:35:18
En toistaiseksi ole tavannut yhtäkään kulttuuria, jossa ei olisi minkäänlaisia ongelmallisia ilmiöitä, mutta en myöskään kulttuuria, jossa ei olisi mitään hyvää. On pelkästään väärä dikotomia ajatella, että meidän valintamme tapahtuisi olemassaolevien kulttuurien välillä sellaisen "ota tai jätä" -valintana, jossa kulttuuri pitää joko hyväksyä sellaisenaan kaikkine puolineen tai hylätä kokonaan. Ennemminkin on syytä tarkastella kaikkia kulttuureita kriittisesti ja kyetä toteamaan niistä sekä toimivia piirteitä että niitä piirteitä, jotka ovat jollain tapaa tai jollekin ihmisryhmälle haitallisia. Tämä ei ole tilanne, jonka kohtaa autokaupassa: otat joko Toyotan tai Nissanin.
Olen tuosta samaa mieltä. Ei pidä arvioida asioita (kulttuurejakaan) ääripiirteiden kautta. Kyse ei ole koskaan on/off-ajattelusta, vaan siitä, miten kulttuurit keskimäärin toimivat. Minä vertailen länsimaista kulttuuria hyvine ja huonoine puolineen niihin toisiin kulttuureihin. Itse näen, että meillä on enemmän hyvää (tasa-arvo, kunnioitus vähemmistöjä kohtaan, rationaalisus jne.), kuin monilla muilla kulttuureilla (Iranissa muuten hiljattain hirtettiin taas homomiehiä nostureihin).

Kulttuureja pitää arvioida ja arvostella, ei pitää niitä lähtökohtaisesti tasavertaisina, koska sitä eivät ole!

Toope

#93
Lainaus käyttäjältä: kertsi - syyskuu 17, 2019, 09:55:07
Toope, mikä osa länsimaisesta kulttuurista yhteiskuntajärjestelmästä kannattaisi muiden omaksua?...
...Kuitenkin jutuistasi saa sen kuvan, että kaikki asiat länsimaisessa kulttuurissa ovat hyviä, ja kaikki asiat islamilaisessa kulttuurissa ovat huonoja.

Hyvää olisi tasa-arvokäsitys, oikeuskäsitys, klassiset liberaalit oikeudet, joita monet kilpailevat kulttuurit eivät aina kunnioita.
Ei länsimaiden tulisi anteeksipyydellä sitä, että ovat noissa asioissa olleet edelläkävijöitä. Voisivat olla ylpeitäkin siitä.

En väitä sitä, että länsimainen kulttuurinäkemys olisi täydellinen ja muut roskaa, älä vedä asiaa äärinäkemyksiisi. Puhun siitä, että yleisellä tasolla länsimainen kulttuuri luo parempia ihmisoikeuskäsityksiä ja yhteiskunnallisia näkemyksiä, kuin islamilaiset, afrikkalaiset tai monesti aasialaiset yhteiskuntatulkinnat. Kulttuureja voidaan vertailla hyviin ja vähemmän onnistuneisiin. Poliittinen korrektius ei saa estää erilaisten näkemysten vertailua.

MrKAT

Suvaitsevuutta pääsee harjottaan kun punavihertynyt Suomi auttaa Italian äärioikeiston tuskaa ja kipuilua pakolaisista ja rupeaa ottamaan heitä tänne muiden asiasta sopineiden EU-maiden kanssa. Ehkä siitä suvaitsevaisuudesta sitten tarttuisi hitunen äärioikeistoonkin. ;D
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - syyskuu 26, 2019, 17:32:28
Suvaitsevuutta pääsee harjottaan kun punavihertynyt Suomi auttaa Italian äärioikeiston tuskaa ja kipuilua pakolaisista ja rupeaa ottamaan heitä tänne muiden asiasta sopineiden EU-maiden kanssa. Ehkä siitä suvaitsevaisuudesta sitten tarttuisi hitunen äärioikeistoonkin. ;D
Niin, mehän tulemme kai sopeutumaan noihin sopimuksiin, jotka eivät velvoita. Taas Suomi hyvänä kympin tyttönä tekee, mitä Bryssel käskee.
Otamme tänne keharimaiden ylijäämäväkeä. Onnea Suomi! :'(

Hippi

#96
Tänne kanssakäymisen ongelmiin voisikin tämä pulmani liittyä.

Kuten olen useammissakin yhteyksissä maininnut, niin olen "vähän sosiaalinen", eli minulle riittää päivän sosiaaliseksi annokseksi se, että muutaman ihmisen kanssa tervehditään ja ehkä pari sanaa vaihdetaan. Tämä koskee vain perheen ulkopuolisia henkilöitä, omiani siedän paljon enemmän :)

Nyt sitten tuolla kuntosalilla on eräs henkilö ehkä väärin tulkinnut tervehtimisen. Vähä vähältä tämä on alkanut enemmän sosialiseeraamaan, kun taas itse haluaisin moikkaamisen jälkeen jatkaa puurtamista omissa oloissani ja omaan tahtiin. Tänään olin jo vähällä tuskastua, kun en meinannut päästä alkulämmittelyjen jälkeen kunnolla lihastreenin alkuun, kun tämä henkilö alkoi avautua elämäntarinastaan.

Hänelle tuntuu tuo salilla käyminen olevan enemmänkin päivän sosiaalinen piristysruiske, ainakin mitä olen hänen treenitahtiaan sattunut huomaamaan. Tämänpäiväisen ongelmani ratkaisin sillä silmänräpäyksellä, kun tämä lähti hakemaan toista mukillista kahvia. Luikahdin tuossa välissä kauemmaksi ja näin sain karistettua hänet kannoiltani.

Miten tuossa tilanteessa voisi nätisti sanoa tai mieluummin "antaa ymmärtää", että haluan olla ilman seuraa ja tehdä ihan omaan tahtiin hommat?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

#97
Taidan kuulua samaan ihmistyyppiin. Koska en uskalla edes moikata tai hymyillä ventovieraille, tilanteissa joissa on olemassa suuri vaara leimautua höpöttelijöiden helpoksi uhriksi, syrjäytyneen ainoaksi läheiseksi tai ilmaiseksi psykoterapeutiksi.
Etenkin jos kyseessä on toistuva saati päivittäinen kohtaaminen.
Olenkin joutunut kovettamaan sieluni kivikovaksi ja mustanpuhuvaksi, jakomielitautisesti näissä tilanteissa.
Tässä mielentilassa on helppo innovoida ja testata toimivia pölisijänkarkottimia.
Musiikin kuuntelu korvakuulokkeilla näyttää olevan yleisessä käytössä. Puhumattakaan kansallisesta suomalaisuuden kuoresta, jossa pidetään reilua välimatkaa toisiin ihmisiin ja murjotetaan hiljaa happamasti.
Kahvin kittauksella ja ehkä myös salmiakilla saa verenpaineen ja vitutuksen lisätehot käyttöön.
Ruisleipä, piimä, laktoosillinen maito ja hernekeitto antavat kemiallisen ilmasodan aseet joilla torjua iholle tunkevia sössöttäjiä.
Tupakointi on hyvä ase terveysfanaatikkoihin mutta vetää magneetin lailla puheammattilaisia pummeja puoleensa.
Viinalla saa puheripulin tuntumaan normaalilta tai ainakin viihdekäytöltä ja krapulassa suomalaisuus on vahvimmillaan, ellei viina samalla olisi myös yksi pahimmista lässyttäjien energiajuomista.
Vuosien harjoittelulla voi kehittää suomalaista small talkiansa todella minimalistiseksi ja viihdyttäväksi, eli helsinkiläistyneen savolaiseksi.

Mutta itse akuuttiin ongelmaasi. Jos minä olisin kuntosalilla ja joku uhkaisi muodostua säännölliseksi häiriköksi eli tutuksi tai läheiseksi joka tarvitsee joka välissä jotain apua ja tukea, niin analysoisin ensiksi kohteen kipupisteet.
Onko hän suvakkivasuri? Pukeudun Hitler-treenipaitaan. Teen kädenojentajaliikkeitä paljon.
Onko hän puunhalaajaituhippi? Turkishattu ja pihviravintolan paita.
Onko astmaatikko? Vitusti hajuvettä, partavettä ja vahvaa dödöä.
Onko feministi? Löisin itseäni litsareilla poskille ennen jokaista treenisuoritusta ja haukkuisin huoraksi, itseäni siis.
Onko ulkomaalainen? En ymmärrä mitä hän puhuu. Annan kolikon.
Onko vanhempi henkilö? Viljelisin vittua joka toisena sanana ja puhuisin vain skeittauksesta.
Onko vetävän näköinen, huumorintajuinen, miellyttävä, varakas ja sinusta kiinnostunut? Päivittelisin nettiin siirtynyttä huijareiden toimintaa jossa hurmatuilta uhreilta viedään rahat ja luulot.

Joku aloitteleva pölöttäjien torjuja aloittanee kuitenkin astetta ystävällisemmillä kikoilla.
Nyökyttelemällä niskalihastreeninä tai kommunikoimalla passiivisagressiivisesti tekohymyllä.
Onnea! 

jaaritella, pulista, pajattaa, lörpötellä, palpattaa, puhua päättömiä, lärpättää, löpistä, pälpättää, turista, sopottaa, höperehtiä, lörpöttää, hölöttää, höpöttää, pälättää, lätistä, jauhaa..

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 03, 2020, 14:49:29
Miten tuossa tilanteessa voisi nätisti sanoa tai mieluummin "antaa ymmärtää", että haluan olla ilman seuraa ja tehdä ihan omaan tahtiin hommat?
Itse ainakin sanoisin ystävällisesti ja hymyillen vain, miten asia on: "Sori, mutta haluan tehdä hommat nyt omaan tahtiini, ja olla rauhassa. Jutellaan lisää joskus myöhemmin". Riittävän tiukasti, mutta kuitenkin lempeästi, ja ystävällinen katsekontakti säilyttäen. Ei tästä voi loukkaantua tai jos loukkaantuukin, se on sitten henkilön oma ongelma.

Sitä nyt vain on niitäkin ihmisiä, jotka puhuisivat kaikesta mahdollisesta ummet ja lammet, jos sen heille vain suo. Eivät he mitään kohteliaiata pikku merkkejä edes noteeraa, kun vauhtiin pääsevät. Parempi sanoa suoraan - ei siinä ole mitään pahaa. Sinä olet harrastamassa omalla ajallasi, ja haluat omaa rauhaa. Kyllä se pitää ymmärtää, eikä siitä tarvitse loukkaantua.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hippi

Hyviä ehdotuksia, kiitos. Tyttäreni ehdotti korvakuulokkeita. Ne on oivallinen keino kadota omaan maailmaan ja voi tekeytyä kuulemattomaksi, mutta en nykyään voi nappeja käyttää ja sankakuulokkeet treenatessa on vähän tiellä ja hiostavat. Joskin jotkut niitä näyttävät käyttävän siitäkin huolimatta, että tuolla on talon puolesta rokki soimassa.

Omassa pihassakin on yksi mummeli, josta olen jossain muussa ketjussa varmaan maininnut. Yksinäinen ihminen, jonka päivän valopilkuksi olisi joskus ihan kiva pysähtyä muutamaksi minuutiksi, mutta sekin muuttuu pahimmillaan yli tunnin turinatuokioksi. Näin siitä huolimatta, että ensimmäiset pakoyritykset teen jo viimeistään vartin jälkeen.

Tuo tietynlaisen jämäkkyyden puute varmaan on vain harjoituksen puutetta, joten pitääpä ottaa tuo nyt työn alle.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

#100
Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 03, 2020, 14:49:29
Tänne kanssakäymisen ongelmiin voisikin tämä pulmani liittyä.

Kuten olen useammissakin yhteyksissä maininnut, niin olen "vähän sosiaalinen", eli minulle riittää päivän sosiaaliseksi annokseksi se, että muutaman ihmisen kanssa tervehditään ja ehkä pari sanaa vaihdetaan. Tämä koskee vain perheen ulkopuolisia henkilöitä, omiani siedän paljon enemmän :)

Minulle Hipin "päivän sosiaalinen annos" tarkoittaa vuoden sosiaalista annosta - ja siinäkin on puolet liikaa.

Yhteydenotot ovat tyyppiä "haluan sinulta jotain" tai "on pakko puhua, vaikka ei olisi mitään asiaakaan".

"Haluan sinulta jotain" -yhteydenotot ovat siinä mielessä hankalampia, että olen huono sanomaan "ei" silloinkin, kun haluaisin sanoa ei. Koen, että minua käytetään hyväksi. Nytkin tämän talven aikana minua on pommitettu puhelimitse erään toisen henkilön kautta (koska "hukkasin" oman puhelimeni) ja pyydetty lainaamaan erilaisia teknisiä laitteita, joita EN halua lainata. En, en, en, en!!! Olen pienituloinen ihminen, eikä minulla ole varaa ostaa uusia tilalle, kun lainassa olevat kuluvat ja särkyvät. En ole mikään lainausfirma. Kyse ei ole mistään jakoavaimista vaan uutena tuhansia euroja maksavista laitteista, jotka olen entisessä elämässäni pystynyt ostamaan, ja jollaisiin minulla ei enää koskaan tule olemaan varaa. Ja nämä pitäisi antaa joidenkin tuntemattomien vieraiden ihmisten käytettäväksi (=tuhottavaksi).

"On pakko puhua, vaikka ei olisi mitään asiaakaan" -tyyppiset kontaktit ovat ehkä hieman tuon tyyppisiä, mistä Hippi kertoo. Niitä tapahtuu entisellä kotipaikkakunnalani kaupoissa, kun joku "vanha tuttu" huomaa minut ja tulee esittämään kysymyksiä, missä asun ja mitä teen ja niin edelleen. En haluaisi elämäntarinaani kertoa, varsinkin kun se on mikä on. Kesäisin näitä "vanhoja tuttuja" on liikkeellä enemmän kuin talvella, joten silloin pitää kaupassa olla valppaana ja piiloutua hyllyjen taakse, jos vaara uhkaa.

Lievimmillään vanhoista tutuista on se haitta, että aikaa kuluu tyhjänpäiväistä puhuen, ja päivän sunnitelmat kärsivät. Pahimillaan tapaaminen repii auki jotain epämukavia muistoja ja tunteita. Jotkut tapaamiset ovat tyyppiä mukava/epämukava. Tätä on vähän hankala selittää. Jos tapaan kauppareissulla naishenkilön, jota aikoinaan vuosien ajan rakastin ja palvoin enemmän kuin ketään muuta koskaan ennen sitä tai sen jälkeen, ja tämä ihminen tulee juttelemaan muutaman sanan jotain yhdentekevää ja häipyy sitten, millainen jälkitunnelma tästä tapaamisesta jää. Vähän niin kuin olisi puukolla tökätty jonnekin herkkään paikkaan, ja tökkäys olisi sattunut, mutta samaan aikaan.... you know.

Mainitsen tässä lopuksi hassun tapauksen eiliseltä.

Tilasin viime viikolla autoon varaosan "Mister-autosta", ja osa tuli eilen. Siitä oli tullut lappu postilaatikkoon. Ajoin pieneen K-kauppaan, jossa posti toimii. Kun astuin sisälle liikkeeseen, kassahenkilö lähti kävelemään kaupan takaosaan. Jäin seisomaan postilappu mukanani ja ihmettelin, mihin tyyppi hävisi. Samalla hän jo sappuikin kantaen "Mister-auton" postipakettia. Hän ojensi sen minulle ja pyysi nimikirjaimet johonkin pieneen laitteeseen. Kiitin ja lähdin pois pakettia kantaen.

Noin toimitaan pienellä paikkakunnalla. Ehkä myyjänainen tunsi minut, vaikka minä en häntä tuntenutkaan. Käyn kyseisessä kaupassa vain hyvin harvoin. Vai oliko siellä vain yksi postipaketti, ja kun tulin lapun kanssa kassaa kohti enkä mennyt valitsemaan ostoksia, myyjä arvasti, että olen postiasiakas tulossa hakemaan pakettia. En edes näyttänyt lappua hänelle sen tarkemmin. Hän taisi kuitenkin nähdä sen kädessäni. Talomme ovelle toivat uudet jalanjäljet lumessa, joten joku oli käynyt ilmeisesti ovellamme soittamassa ovikelloa. Ketään ei ollut paikalla. Oliko kuljetusfirma käynyt ensiksi yrittämässä "suorajakelua", vai mistä oli kyse. Tämä jäi epäselväksi.

a4

#101
Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 04, 2020, 08:17:31
Hyviä ehdotuksia, kiitos. Tyttäreni ehdotti korvakuulokkeita. Ne on oivallinen keino kadota omaan maailmaan ja voi tekeytyä kuulemattomaksi, mutta en nykyään voi nappeja käyttää ja sankakuulokkeet treenatessa on vähän tiellä ja hiostavat. Joskin jotkut niitä näyttävät käyttävän siitäkin huolimatta, että tuolla on talon puolesta rokki soimassa.

Omassa pihassakin on yksi mummeli, josta olen jossain muussa ketjussa varmaan maininnut. Yksinäinen ihminen, jonka päivän valopilkuksi olisi joskus ihan kiva pysähtyä muutamaksi minuutiksi, mutta sekin muuttuu pahimmillaan yli tunnin turinatuokioksi. Näin siitä huolimatta, että ensimmäiset pakoyritykset teen jo viimeistään vartin jälkeen.

Tuo tietynlaisen jämäkkyyden puute varmaan on vain harjoituksen puutetta, joten pitääpä ottaa tuo nyt työn alle.
Rentun vinkki lienee paras mutta vaikein.
Itse lähinnä olen turvautunut pakenemisreaktioon tai valkoisiin valheisiin, mutta suorassa puheessa olisi hienoa haastetta.
Kopekiakin neuvoisin harjoittelemaan etukäteen varastoon muutamia pelastavia valkoisia valheita, jos Rentun neuvo tuntuu harjoittelematta mahdottomalta.
Valkoisiin valheisiin pätee sama kuin keskustelufoorumeilla väittelyihin. Pitää varautua kaikkiin vastaväitteisiin.
Suora puhe taas on lähempänä keskustelua.

Ahdistaako ruuhkabussissa? Etkö pääse eroon pulputtavasta naapurista? Viipyvätkö sukulaiset liian kauan kylässä? Ei hätää!
"Minulla taitaa olla koronavirus. Atsiuh!"

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: a4 - helmikuu 04, 2020, 22:51:03
Ahdistaako ruuhkabussissa? Etkö pääse eroon pulputtavasta naapurista? Viipyvätkö sukulaiset liian kauan kylässä? Ei hätää!
"Minulla taitaa olla koronavirus. Atsiuh!"
:D :D :D
  Minä olin kerran oikeasti ollut kipeä ja jälkiyskällä (jonka sain kuulostamaan puliukon syvältä limaiselta tubiyskältä) sain torjuttua jo pihalla naapurin joka oli työntymässä lapsikärryn kanssa, joka onneksi ymmärsi yskän kerrasta. En minä pahalla mutta oikeasti en just sillä hetkellä haluttanut vaihtaa basilleja päikseen, joten maximoin molempien terveyttä.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 04, 2020, 08:17:31
Hyviä ehdotuksia, kiitos. Tyttäreni ehdotti korvakuulokkeita. Ne on oivallinen keino kadota omaan maailmaan ja voi tekeytyä kuulemattomaksi, mutta en nykyään voi nappeja käyttää ja sankakuulokkeet treenatessa on vähän tiellä ja hiostavat. Joskin jotkut niitä näyttävät käyttävän siitäkin huolimatta, että tuolla on talon puolesta rokki soimassa.

Omassa pihassakin on yksi mummeli, josta olen jossain muussa ketjussa varmaan maininnut. Yksinäinen ihminen, jonka päivän valopilkuksi olisi joskus ihan kiva pysähtyä muutamaksi minuutiksi, mutta sekin muuttuu pahimmillaan yli tunnin turinatuokioksi. Näin siitä huolimatta, että ensimmäiset pakoyritykset teen jo viimeistään vartin jälkeen.

Tuo tietynlaisen jämäkkyyden puute varmaan on vain harjoituksen puutetta, joten pitääpä ottaa tuo nyt työn alle.
Korvakuulokkeiden käyttäminen on yleinen nuorten ja nuorten aikuisten suosima tapa antaa ympäristölleen vinkki, että haluavat olla rauhassa, mutta se ei välttämättä edes toimi varttuneempaan kaartiin.

Itsekin näen helposti sen vaivan että jään juttelemaan, mikäli asialla on vanhus. Heidän yksinäisyytensä on kasvava ongelma, ja päivän kohokohtana saattaa olla  se, että pääsee vaihtamaan jonkun kanssa edes muutaman sanan. Lapsien kanssa jään juttelemaan myös, jos heidän tarpeensa niin vaatii.

Mutta erinäisille muille potentiaalisille höpöttäjille on turha suoda liikaa aikaansa, niistä kaiken maailman jutskista kun ei tulisi muuten loppua ikinä. Olen kokenut hyväksi sanoa silloin vain juuri sen, mikä oma kulloinenkin tilanne aidosti sattuu olemaankaan.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Kopek

Suvaitsevaiset eivät tunnu suvaitsevan aivan kaikkea. Eräässä vanhojen Helsinki-aiheisten kuvien ryhmässä Aarne Saarisen näköinen nainen vaatii natsikuvien poistamista julkaistuista kuvista ja sitä, ettei niitä julkaistaisi jatkossakaan. Natsikuvilla hän tarkoittaa historiallisia kuvia, joilla on joku näkyvä poliittinen yhteys vuosien 1933-1945 Saksaan. Tällainen valokuvan aihe voi olla tuon aikakauden Saksan lippu (esim. urheilukilpailun takia esillä ollut) tai saksalainen poliitikko tai sotilas tai suomalainen SS-sotilas tai muuta tällaista.

Katsoin tuon henkilön Facebook-profiilia. Hän on kuvasassa sateenkaaritunnuksen kanssa. Suvaitsevaisuutta siis löytyy.

Kelpaisikohan tuolle naiselle kuva Puna-armeijan upseereista Helsingissä.

Perusteluksi kuvien poistamiselle nainen kertoo sen, ettei hän halua katsella "natsipropakandaa". Hän kertoo estäneensä kuvan näkemisen itseltään.