Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Matematiikan ihmeellinen maailma

Aloittaja Edward, elokuu 11, 2019, 08:23:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MrKAT

#120
Teen yhtälöryhmän symbolisesti toiseen "matemaattis-yhtälömäisempään" ulkomuotoon:

|      J L + J L + J L + J L = 120
|      JPL + JPL + J L + J L = 80
|      R + R  +  JPL + JPL = 30
|      J  + JPL* RR + JPL = ?


josta
J L = 30
JPL = 10
R   = 5
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Melodious Oaf

Ton logiikan taustalla on siis siinä mielessä "matemaattinen" ajattelu että matematiikan näkökulmasta mun mielestä kertolaskujen ja summien laskeminen vasemmalta oikealle edeten on täysin validi tapa tehdä se asia. Ainoa vaan, että silloin saadut vastaukset eroaa siitä, mitä saadaan jos sovittu konventio on eri.

Mutta siis matematiikka varsinaisesti ei ota kantaa siihen millaisia määrittelyjä ja konventioita on mahdollista käyttää ja millaisia ei.

Ja edelleen, jos toi mun näkemys pitää paikkansa tosta tehtävästä, niin sehän on aivan raivostuttavaa paskaa ja niiden pitäis maksaa kaikille siihen osallistumisesta  :D

Hippi

Minä jo ensimmäisellä rivillä kompuroin siinä, että sille on monta ratkaisua JL:lle, jotka ovat tuolla rivillä yhdessä, mutta viimeiselle rivillä sitten erkanevat toisistaan eikä niitä ole millään muulla rivillä saatu mitenkään kiinnettyä, eli valittu yhtä lukuparia, joka tuottaisi lopullisen vastauksen.

Silkkaa sontaa siis.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Melodious Oaf

Ehkä sitä mahdollisuuksien avaruutta kenkien kohdalla rajaa sellainen, että ne lukuarvot pitäis jollain logiikalla suhteuttaa niihin pohjan segementteihin.

Silloin jos se on xy jossa x=6 ja y=5, se on aika yksinkertainen logiikka.

Muukin on mahdollista, mutta sitä rajaa sitten se, että joudut rakentamaan aika monimutkaisen yhtälön segmenttien ja lukuarvojen välille.

Tolla samalla periaatteella myös kaikki ÄO-testejä voi kritisoida. Koska mikä tahansa vastaus voi olla oikea, jos vaan keksii siihen tarpeeksi monimutkaisen koneiston taustalle :D

Ja ne siis operoi aina jollain sumealla logiikalla että mikä nyt on se "järkevä oletus".

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 02, 2021, 19:48:51
^^
Et voi sinne sulkuja lisätä, koska silloinhan tehtävä muuttuu.
Se kertolasku yläriville tulee ihan normaaleista matikan säännöistä, että kertomerkkejä ei tarvi merkitä, jos numerot on korvattu muilla symboleilla.

Sama juttu MrKAT:lle, etä voi sinen jakomerkkejä lisäillä. Jos sinulla on yhtälö, jossa on XY yhtenä tekijänä, niin kyllä siinä on vain kertolasku eikä joko kerto- tai jakolasku.
Jotain johdonmukaisuutta voisi kyllä odottaa, sillä ylärivissä ei ole kertomerkkiä (x), mutta alarivissä on. Luin tuon niin, että neljä paria maksaa niin ja niin paljon, joten puolet parista eli yksi töppönen maksaa niin ja niin paljon.

En kyllä huomannut töppösten kokoeroa.

Ja luulin, että kyseessä on ranneke, mutta se onkin vyö. Alimman rivin vasemman puoleisella riiviöllä on vyö, mitä en ensin huomannut.

Parviälyä, yksi huomaa yhtä ja toinen toista.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Melodious Oaf

Paskin juttu tossa mun mielestä on toi että ilmeisesti kertolaskuja ei lasketa ennen summia. Mistä sellaisen voi tietää, kun se ei ensimmäisen rivin kohdalla vaikuta siihen vastaukseen mitenkään.

Eli siis se on tossa se asia, jota mun mielestä oikeasti ei voi tietää mistään, ja jossa jopa se "järkevä oletus" on täysin eri kuin mikä sitten on virallinen vastaus.

Ehkä niillä onkin siinä sellainen logiikka oikeasti että vaaditaan aika paljon että saa kaiken muuten täysin oikein mutta tekee tollasen täysin omituisen oletuksen laskujärjestyksessä. Silloin ne vaan minimoi sitä segmenttiä väestöstä joka vastaa siihen oikein.

Hippi

Kertsi, me luetaan tuota tehtävää aika eritavalla :D

Ensinnäkään minä en ajatellut kenkäpari, koska heti näin sen kokoeron. Olen jonkun muun tehtävän joskus nähnyt, jossa menin ansaan juuri tuollaisessa tilanteessa, että oli kaksi jotain samaa esinettä tehtävässä, mutta eri kohdissa ne olivat eri kokoisia.
Toisekseen en ajatellut, että ollaan hintaa ratkomassa, sillä "ostoksissa" oli myös se ipana mukana.

Nyt sitten mietin sitä, että ne ipanan jalassa olevat töppöset eivät vastaa kooltaan ollenkaan ensimmäisen rivin töppösiä. Onko se sitten vain piirrostekniikan vika vai jotain muuta ja jos on, niin onko ensimmäisen rivin kokoero piirrostekninen vahinko?

Tehtävä on edelleen sontaa .... ainakin niin pitkään, kun Jaska tulee ja näyttää, miten se on laskettu :D :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Melodious Oaf

Tykkään tosta ajattelutavasta :D

Nehän on eri kokoiset, mutta mua taas ei ärsytä läheskään yhtä kovaa mikään muu kuin se laskujärjestyshomma, jos se on siinä oikeasti niin kuin oletin.

En edes huomannut kokoeroa, vaikka se on ihan ilmeinen. Voi olla että en ole yhtä tarkka, ja sitten toisaalta ajattelen jotenkin ihmeellisesti niin että totta kai esineet näyttää eri etäisyydeltä katsottuna eri kokoisilta :D Mikä taas kertoo aika paljon siitä mun omasta erityisetä urpouden alalajista.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - marraskuu 02, 2021, 19:56:19
Teen yhtälöryhmän symbolisesti toiseen "matemaattis-yhtälömäisempään" ulkomuotoon:

|      J L + J L + J L + J L = 120
|      JPL + JPL + J L + J L = 80
|      R + R  +  JPL + JPL = 30
|      J  + JPL* RR + JPL = ?


josta
J L = 30
JPL = 10
R   = 5
Oletat, että alarivin lähikuvassa vöitä on kaksi (RR)?? Ja unohdat, että vasemmanpuoleisen vesselin vyötäisillä on vyö? Ja oletat punaisetkin tossut (ei vain sukat)?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Voin osallistua parveen, joka käy hakkaamassa tuollaisten pelien pyörittäjän.

Mutta kiitos parven luulen löytäneeni logiikan. Kolmen ensimmäisen rivin perusteella selviää arvot:
töppöspari = 30, eli töppönen = 15
vekara = 10
vyö = 5

Sitten tuo alarivin lasku:
töppönen + vekara, jolla töppöspari ja vyö x leveä vyö + vekara, jolla töppönen
= 15 + (10 + 30 + 5) x 2x5 + (10 + 15)
= 15 + 45 x 10 + 25
= 15 + 450 + 25
= 490
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Melodious Oaf

Aa, loistavaa. Noinhan sen täytyy mennä.

Ja silti aika samansuuntaiset tuntemukset tosta pelin pyörittämisestä ylipäätään.

Jaska

Ruudullani ei erotu eroja joten minusta
120 = <töppöset> + <töppöset> + <töppöset> + <töppöset> = 4 x <töppöset> => <töppöset> = 30
80 = <vintiö> + <vintiö> +  <töppöset> + <töppöset>   =>  <viintiö> = 10
30 = <vyö> + <vyö> + <vintiö> + <vintiö>  => <vyö> = 5

<töppöset> ei ole oikean ja vasemman töppösen tulo, koska kertomerkki esiintyy esityksessä
Jos ei noudateta artmetiikan operaattorimerkintöjä tai laskujärjestyssääntöjä (esim. että suoritettaisiin laskutoimitukset vasemmalta oikealle ilman laskutoimitusten preferenssejä) niin tehtävältä menee mieli. Tällaisissa tehtävissä esiintyy kompia, että vintiön vaatetus määrää arvoa esim niin että vintiön arvo on vaatteittensa arvo, mutten anna sellaiselle arvoa varsinkaan jos en näe vaatetuksen eroja.
VÄÄRÄ VASTAUS = 500 € tarkoittaa olla vihje. Mutta  yhtälöissä ei esiinny € merkkiä.

<töppönen> = <töppöset> / 2 = 15  mielekkäämpää merkitystä en keksi

<töppönen> + <vintiö> x <vyö> + <vintiö> = 30/2 + 10 x 5 +  10 = 75

Hayabusan ratkaisu sopisi.

Hippi

Vai niin, että se oli sittenkin pari, vaikka ne olivat eri kokoiset  >:(
Pojalla oleva vyö oli kyllä niin ohut, että ei minun läppärillä sitä olisi nähnyt, ellei viesteistä olisi käynyt ilmi, että pojalla sellainen oli.

Varmaan piirrosjälki oli huonoa tarkoituksella, jotta tehtävä ei olisi liian helppo.

Joskus olen hetken noin hölmöjä arvoituskisoja katsonut, ja on ne vaan niin kamalia, että muutaman minuutin jälkeen tuntuu kuin joku työntäisi tikkuja varpaankynsien alle. Ihmettelen, että niillekin riittää osallistujia.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Piirrosjäljen huonous täällä on tietysti osaksi minun vika kun tänne ei mahdu isoja kuvia liitteeksi mutta kyllä alkup. isossa digikuvassanikin se alakerran vas. pojan vyö erottuu vain vaivoin vaikkakin nyt suht selvästi, huomasin siis vasta ihan äsken. Ehkä lakisyistä siinä ongelmassa oltavakin joku logiikka takana jonka esittää teor. oikeuskiistassa vaikka kieroja olisivatkin.
  Aikoinaa esittivät geometrisia kolmiosykeröitä joista piti laskea kolmioiden määrä, joskus oli just liki pixelin verran poikki yhdestä reunasta jonka moni jätti huomiotta = kieroutta.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Jaska

#134
Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 02, 2021, 21:49:38
Joskus olen hetken noin hölmöjä arvoituskisoja katsonut, ja on ne vaan niin kamalia, että muutaman minuutin jälkeen tuntuu kuin joku työntäisi tikkuja varpaankynsien alle. Ihmettelen, että niillekin riittää osallistujia.
Kun työssäni kauan sitten - tällä vuosituhannella kuitenkin - noitten liikennemääristä tiesin, se oli kaikkein tuottoisinta puhelinpalvelua.