Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Testaa itsesi ja vertaa muihin

Aloittaja ROOSTER, elokuu 22, 2019, 17:51:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hiha - syyskuu 27, 2022, 12:36:22
Sulla on Toope ennustajanlahjoja. Todellakin, kaikki oikein. Palaute oli kylläkin yliampuvaa.

Tuloksesi: 14 / 14
Olet nero!


Ja pöh. Vastaamisessa oli eniten iloa kymmensormijärjestelmästä koska ne joutui kirjoittaan.
Ei kovin paha testi tuo, jos on joskus tarkastellut karttakirjaa lapsena...


Toope

Tuo onneksi meni paremmin. Tunnistatko maailman maat, joiden nimistä on poistettu kirjaimia?:
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000008114694.html
Nyt meni kaikki oikein.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 29, 2022, 20:53:56
Kuinka hyvin tunnet Euroopan maat?:
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000009098976.html
Monta erreystä tuli tuossa...

Tuloksesi: 12 / 12
Tunnet Euroopan kuin omat taskusi!

Voit antaa itsellesi aplodit, sillä suoriuduit testistä erinomaisesti. Se on hieno saavutus, sillä testi ei ollut helpoimmasta päästä. Tällä kelpaa kehuskella!


Vanhoja knoppeja.  :D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Nuorison slangia ymmärretään myös.

Wow! Osasit tosi hyvin.
Tiesit oikein 11 vastausta 17 vastauksesta. Tosi legit suoritus!

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ota-l-lefu-sus-ja-no-cap-testaa-miten-tiedat-nykypaivan-nuorisoslangin/8525278#gs.e8x67b

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Sähkötesti  https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009088648.html

Pisteesi 9/12
Vau, olet sähköekspertti!

Onneksi olkoon, kuulut sähköasiantuntijoiden kermaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Socrates

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 02, 2022, 08:05:15
Nuorison slangia ymmärretään myös.

Wow! Osasit tosi hyvin.
Tiesit oikein 11 vastausta 17 vastauksesta. Tosi legit suoritus!

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ota-l-lefu-sus-ja-no-cap-testaa-miten-tiedat-nykypaivan-nuorisoslangin/8525278#gs.e8x67b

Minäkin sain 11/17, mutta ainoa tuttu termi oli simputtaminen, mikä ei todellakaan ole nuorisoslangia. Muut arvasin tai päättelin siitä, miten ne on englannista muodostettu. Ja raakkasin selvästi älyttömät vaihtoehdot pois.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Hippi

Sähkötestissä kerrankin pari iloista yllätystä, kun arvaukset osuivat kohdalleen :)

Pisteesi 9/12
Vau, olet sähköekspertti!
Onneksi olkoon, kuulut sähköasiantuntijoiden kermaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 05, 2022, 09:25:47
Sähkötesti  https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009088648.html

Pisteesi 9/12
Vau, olet sähköekspertti!

Onneksi olkoon, kuulut sähköasiantuntijoiden kermaan.

8/12.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

-:)lauri

Pisteesi 10/12
Vau, olet sähköekspertti!
Onneksi olkoon, kuulut sähköasiantuntijoiden kermaan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hayabusa

8/12
Numeroarvaukset järjestäin pieleen.  :(
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - lokakuu 05, 2022, 09:57:52
8/12
Numeroarvaukset järjestäin pieleen.  :(

Juu, siten pääsi käymään.  :o Historian vuosiluvut eivät ole hallussa vaadittavalla tarkkuudella. Olisin toivonut parempia pisteitä.

Olen silti alan miehiä, yleensä tullessani johonkin tilaan, jossa on muita ihmisiä, tunnelma sähköistyy. Sitäpaitsi, olen usein varautunut ja purkaudun herkästi, välillä menee myös pää ihan oikosulkuun.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

Mä arvasin kantaverkon perustusvuosiluvun ja olkiluodon tuotaman sähkön määrän väärin. Muut arvasin tuurilla oikein.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hayabusa

Välillä noissa arvauksissa käy ihan mieletön munkki ja välillä menee heikommin kuin tikkaa heittävällä apinalla. Pitkässä juoksussa varmaan ihan oikeudenmukaisesti.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

Oikeita arvauksia, pari väärää.

Pisteesi 10/12
Vau, olet sähköekspertti!

Keskihinnat ja muut talousasiat ovat tietysti minulle tuntemattomia. Historiakysymyksissäkin arvasin yhden kohdan väärin.

---

Testiin millään tavalla liittymättömästi sähkön ja sähköistymisen historia on minua jo kauan kiinnostanut ja olen etsinyt tietoa. Sitä ei vain tahdo helposti löytyä.

Ennen kaikkea minua on kiinnostanut se, milloin sähköstä tuli tavallinen jokapäiväisessä elämässä käytetty asia, ja miten se ilmeni. Milloin tulivat sähkötyökalut, milloin sähkökodinkoneet. Milloin tehtaat ja verstaat alkoivat pyöriä sähkömoottoreiden voimalla.

Erityisesti viimeinen kysymys on kiinnostava. Kun miettii yli sata vuotta sitten toiminutta konepajaa, jossa tehtiin höyrykoneita ja keskimoottoreita ja kaikenlaista muutakin, kiinnostaisi tietää, miten konepajan laitteet kuten sorvit ja porat ja jyrsimet ja mitä kaikkia niissä on ollut toimivat.

Sorvaaja sähkömoottorin pyörittämän sorvin ääressä sähkölampun valossa on tyypillinen näky konepajalla. Mutta jos ei ole sähköä, miten sorvi pyöri ja miten valaistiin? Ilmeisesti käytössä oli höyrykone ja voima-akseli, josta lähti hihnoja eri laitteille. Valaistus hoidettiin kaasulla.

Sen olen tiennyt, milloin ja missä sähkövalo otettiin käyttöön, mutta siitä eteenpäin tiedoissani on aukkoja. Sähkövalaistus taisi  olla alkuvuosina paikallista niin, että kerrostaloihin rakennettiin omia pieniä voimalaitoksia, joilla tuotettiin sähköä valoihin muutamana tuntina illassa.

Suomessa oli vielä 1960-luvulla talouksia, joissa ei ollut sähköliittymää. Televisiota katseltiin akuilla ja apuna saattoi olla oma aggregaatti. Olen käynyt aikoinaan yhdessä maalaistalossa, jossa oli oma automaattinen aggregaatti ulkorakennuksessa. Kun huoneen valokatkaisijasta napsautettiin valot päälle, ulkorakennuksessa hörähti "Lister" käyntiin.

Ehkä itse tuotettuun sähköön palataan osittain, kun ostettu sähkö on niin kallista. Minultakin katkaistiin ex-kotipaikkakunnan paikastani sähköt vuosi sitten. Mietin vielä alkuvuonna uuden liittymän tilaamista, mutta nykyisillä hinnoilla se taitaa jäädä hankkimatta. Sähköttömyys haittaa hommia. Kesämökille asennettiin aurinkopaneelisähköt. Saksalainen insinööri teki sähköistyksen Saksasta tuomillaan varusteilla. Töpselit ja muut ovat vähän eri näköisiä kuin Tokmannin hyllystä löytyvät.