Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Testaa itsesi ja vertaa muihin

Aloittaja ROOSTER, elokuu 22, 2019, 17:51:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 20, 2020, 14:45:58
^
Enontekiö, Kemijärvi ja Kittilä tulivat minulle tuossa järjestyksessä tarjolle.
Koska ensimmäinen mene Roosterille, niin nappaan Kemijärven, jotta ei tule nettilinjoille ruuhkaa. :D
Tämän on pakko olla Enontekiön mainos. Se minullekin tuli ekaksi. Toisena Inari ja kolmantena Kemijärvi. Eli Inariin vie muuttokuorma.

Kuulin kesällä kehuttavan Lapin nettiyhteyksiä. Töistä eräs henkilö oli ollut pari viikkoa etänä Lapin mökillään ja netti toimi paremmin kuin kotona. Varmaan vähemmän käyttäjiä - ainakin ennen kantislaisten ryntäystä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Brutto

Kerrostaloista meni kaikki oikein. Viidestä tiesin tarkan valmistumisvuodenkin.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - syyskuu 20, 2020, 17:52:59
Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 20, 2020, 14:45:58
^
Enontekiö, Kemijärvi ja Kittilä tulivat minulle tuossa järjestyksessä tarjolle.
Koska ensimmäinen mene Roosterille, niin nappaan Kemijärven, jotta ei tule nettilinjoille ruuhkaa. :D
Tämän on pakko olla Enontekiön mainos. Se minullekin tuli ekaksi. Toisena Inari ja kolmantena Kemijärvi. Eli Inariin vie muuttokuorma.

Kuulin kesällä kehuttavan Lapin nettiyhteyksiä. Töistä eräs henkilö oli ollut pari viikkoa etänä Lapin mökillään ja netti toimi paremmin kuin kotona. Varmaan vähemmän käyttäjiä - ainakin ennen kantislaisten ryntäystä.

Ehkä voisimme perustaa Enontekiölle pienen kantapeikkoyhteisön.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Lognessa

Enontekijä!

Olisi kiinnostanut arkkitehtuuritestikin, olisin ollut siinä hyvä. Kotiin tulee vaan paperisanomat, valitettavasti.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Lognessa - syyskuu 20, 2020, 23:09:32
Enontekijä!

Olisi kiinnostanut arkkitehtuuritestikin, olisin ollut siinä hyvä. Kotiin tulee vaan paperisanomat, valitettavasti.

Eikös kaikissa paperilehden tilauksissa olekaan myös digilukuoikeus ja velvollisuus?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Aave

Lainaus käyttäjältä: a4 - syyskuu 18, 2020, 22:08:51
Pientä epäloogisuutta olin havaitsevinani, vaikka muuten hyvä juttu.
Nimittäin, voi rähmä, siellä puhuttiin maailmankielistä joita oli ollut jo ennen nykyistä englantia.
Mutta otsikossa seisoo sana ikinä. Ikinä on melko pitkä aika.
Juu. Ehkä parempi olisi ollut tuumia, että nähtävillä olevassa tulevaisuudessa mikään ei ole syrjäyttämässä englantia kansainvälisenä kauppakielenä. Länsikeskeisestä vinkkelistä niin ranska, espanja kuin saksakin ovat olleet johtavina maailmankielinä, joskin saksa enemmän johtavana tiedekielenä, ei niinkään kauppakielenä. Englanti ei ole mikään paras mahdollinen tiedekieli, vaikka se jyllää nyt myös siinä ominaisuudessa. Ranska olisi länsimaisista kielistä eksaktein, ja siten englantia parempi tiedekieli. En itse osaa ranskaa, kuin muutamia valikoituja lauseita, ja pari kirosanaa. :)
Lainaus käyttäjältä: a4
Muutama muukin kohta herätti kummatkin aivosoluni:

Nykyinen englannin kielen valta-asema ei ole kuitenkaan tullut sattumalta vaan tietoisen ja jopa aggressiivisen mielipidevaikuttamisen keinoin, muistuttaa Saarikivi.
Toisen maailmansodan päätyttyä Yhdysvallat aloitti kalliin operaation, jossa hyödynnettiin kulttuuria ja vaihto-oppilasohjelmia.


Siksipä kannattaa seurata myös Kiinan mahdollisia otteita kulttuurin saralla. Kiinalaisetkin kuulema osaavat kopioimisen jalon taidon.
Olen ainakin bongannut monissa tuoreissa elokuvissa Kiinalaisia yhtiöitä alkuteksteissä.
Hollywood suuntaa elokuvia häpeilemättä Kiinan markkinoille, koska siinä onnistuminen tietää lihavia voittoja. Tuoreena skandaalina uusi Mulan -elokuva, jossa huomioidaan Kiinaa paremmin, kuin hyvin. Kiina puolestaan varjelee omaa kulttuurian myös elokuvien saralla siihen pisteeseen, että siellä ei saa julkaista teatterilevitykseen kuin 25 ulkomaista suurtuotantoa vuodessa. Niistä elokuvista Hollywoodissa sitten kilvoitellaan.

Kiinan oma elokuvateollisuus puskee jo täysin vastaavantasoisia spektaakkeleita, kuin Hollywood. Niitä jonkin verran nähneenä voi todeta, että niissäkään ei tyypillisesti korosteta mitään individualismia, vaan yhteistyötä. Ylenpalttinen yksilöllisyyshän on pahimman luokan länsimaista hapatusta.

Ja kyllä Kiina kulttuuriaan markkinoida osaa. Se on lähettänyt Kung Fua ja muuta kiinalaista eksotiikkaa maailmalle jo hyvän tovin. Esimerkiksi Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme julkaistiin vuonna 2000.
Lainaus käyttäjältä: a4
Kun englannista puhutaan maailmankielenä, on hyvä muistaa suhteuttaa lukuja. Viimeisimpien tietojen mukaan maailmassa on 7,8 miljardia ihmistä, ja heistä noin 1,2 miljardia ihmistä puhuu englantia. Maailmassa on siis yli 6,5 miljardia ihmistä, jotka eivät osaa lainkaan englantia. Se on lähes 85 prosenttia väestöstä.

Kiina lienee kasvava vaikuttaja globaalisti ja tiivis yhteistyö tai talousimperialismi kehitysmaiden kanssa voisi olla Kiinalle yksi tie kulttuurin kylmään sotaan tai kulttuuri-imperialismiin.
https://www.maailmankuvalehti.fi/2020/2/nakokulmat/kiina-kehitysmaille-mieluinen-yhteistyokumppani

"Eikä Kiina voikaan tuottaa sellaisia biisejä, joita kaikki hyräilisivät, tai leffoja, joita kaikki katselisivat. Kiinassa ei ole luovuuteen tarvittavaa vapautta. Kulttuurituotanto vaatii kykyä ajatella toisin, eikä se ole autoritaarisessa Kiinassa kauhean suosittua."

En näe Hollywoodiakaan erityisen luovana viihdetehtaana, muuten kuin juuri kulttuuriaseena ja bisneksenä.
Rikastumisen vapautta nykyisessä Kiinassa näyttää ainakin olevan, puolueen johdolla.
https://www.verkkouutiset.fi/kommunistien-johtamassa-kiinassa-yli-800-miljardooria-han-on-yksi-superrikkaista/
Varsinkin Euroopassa ollaan oltu liiankin sinisilmäisiä Kiinan suhteen. Tällä hetkellä se kuherruskuukausi vaikuttaisi lähenevän loppuaan, mutta silti kyse voi olla vain jälleen kerran poliittisesta teatterista, eikä mistään konkreettisesta. Esimerkiksi juuri julkaistu artikkeli Business Times -lehdestä:

Germany Ends Honeymoon with China; Will Trade More With Democratic Asian Nations

"A disillusioned Germany is deemphasizing its close economic ties with China to do more business with liberal democracies that have more respect for the rule of law such as Japan, South Korea and Singapore.

Germany will also look to strengthen structures of international cooperation, in particular with ASEAN, with which it will cooperate more closely in future.

ASEAN consists of Brunei Darussalam, Cambodia, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, the Philippines, Singapore, Thailand and Vietnam".


Brunei, Kamputsea ja Myanmar ovat täysverisiä diktatuureja, ja Myanmarissa on kyytipojaksi meneillään kansanmurha. ASEAN-maista ne "demokraattisimmatkin" ovat patavanhoillisia, ja erittäin autoritaarisia.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Lognessa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 20, 2020, 23:13:14
Lainaus käyttäjältä: Lognessa - syyskuu 20, 2020, 23:09:32
Enontekijä!

Olisi kiinnostanut arkkitehtuuritestikin, olisin ollut siinä hyvä. Kotiin tulee vaan paperisanomat, valitettavasti.

Eikös kaikissa paperilehden tilauksissa olekaan myös digilukuoikeus ja velvollisuus?

Ei mielestäni tuossa, maksaisi lisää. Voin olla väärässäkin.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Lognessa - syyskuu 20, 2020, 23:38:44
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 20, 2020, 23:13:14
Lainaus käyttäjältä: Lognessa - syyskuu 20, 2020, 23:09:32
Enontekijä!

Olisi kiinnostanut arkkitehtuuritestikin, olisin ollut siinä hyvä. Kotiin tulee vaan paperisanomat, valitettavasti.

Eikös kaikissa paperilehden tilauksissa olekaan myös digilukuoikeus ja velvollisuus?

Ei mielestäni tuossa, maksaisi lisää. Voin olla väärässäkin.

Testaa HS. Peruuta tilaus niin saat varmasti uuden tarjouksen jossa digioikeus sisältyy.

Minä olen tilaillut ja peruutellut useasti ja nyt olen hyväntekijän varassa, pelkällä digillä. Vielä ei ole paperiversiota pakko tilailla, sillä ilmaisjakeluja tulee enemmän kuin ehdin kissanruokakupin alustoina ja takansytykkeenä käyttämään.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Minulle tuli vuosikaudet molemmat Hesarit, paperi ja digi. Nyt jokin aika sitten tein digiloikan vai oliko se ekoloikka, ja poistin tilauksestani paperilehden ja hinta putosi melkein puoleen. Se paperilehti oli lähinnä tavan vuoksi, sillä se oli tullut kotiini aina. Kuitenkin aika vähälle jäi sen lukeminen. Hyvin olen pärjännyt ilmankin ja yllättävän hitaasti nyt täyttyy jätepaperikoppa.

Sitä vaan ihmettelen, että tarkalla oli sen yhden paperitehtaan tilaukset, kun muutama päivä tilaukseni perumisen jälkeen paperitehdas ilmoitti sulkevansa tehtaan, sillä sanomalehtipaperin kysyntä on vähentynyt niin paljon.  :o
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

safiiri

Kun posti päätti pakottaa siirtämään asuinalueellamme postilaatikot ryppäisiin, katosi postilaatikko portin taakse. Vaikka Hesarin lupaus oli jakaa aamun lehti vanhaan laatikkoon, käytännössä harva se aamu tämä lupaus ei toiminut. Ei, vaikka postilaatikon varusti tarralla, jossa muistutettiin, että lehti pitäisi jakaa siihen vanhaan laatikkoon. Eipä tarvinnut montaa kertaa ensin käydä laatikolla turhaan, todeta se tyhjäksi, hakea avain kadunvarren laatikkoon ja teljetä koira sisälle, käydä toisella laatikolla - jossa sitten joko oli lehti tai ei (kun jakelu oli myöhässä tms). Sateessa tai räntäsohjossa kahlaten tätä ei viitsi harrastaa, joten paperilehti sai jäädä muistojen joukkoon taloudessamme. Se muutoinkin oli käytössä vain siksi, että aamuinen lehdenhaku oli sellainen koiran ja mun yhteinen perinne. Nyt en enää kaipaa paperiversiota ja paperinkeräyskori täytyy mukavan hitaalla tahdilla. Oikeastaan kaikissa lehdissä voisin tyytyä digimalliin. Sitäpaitsi - kirjasto tarjoilee aikakauslehtiä diginä varsin mukavasti ilman maksua.


ROOSTER

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

https://anna.fi/lifestyle/viihde/testaa-kuinka-hyvin-tunnet-ikoniset-huippunaiset?shared%3D439241-46cdb8fc-1

Naiset olivat hallussa. 9/10

Ei ihme, sillä koen naiset kiinnostavaksi aihealueeksi.

Lapsenakin luin ensisijaisesti Me Naisia ja vasta sitten Aku Ankkaa. Molemmat ovat vaikuttaneet merkittävästi maailmankuvaani.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
Pisteesi: 9/10

Yllättävän moni meni vankalla tiedolla ja vain pari meni vahvalla mutulla.
Väärin mennyt oli huono arvaus, sillä ei ollut pienintäkään käryä siitä, kun olisi moisen avautumisen tehnyt.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Nyt monipuolisesti tietämystä testaava testi:

Mikä on tihkujortikka? Testaa tietosi MT:n visassa!   https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ihmiset-kulttuuri/artikkeli-1.1200485

Tuloksesi: 8 / 10
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS