Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Testaa itsesi ja vertaa muihin

Aloittaja ROOSTER, elokuu 22, 2019, 17:51:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 23, 2022, 20:16:53
Testaa, miten hyvin tunnet Ankka­linnan asukkaat! Kovimmat tietäjät saavat tässä visassa leikiten 12 oikein

Höhöö, olet melkeinpä Ankkalinna-asiantuntija!
Vastasit oikein 10 kysymykseen



Olipa yllätys, sillä en ole Akkareita lukenut sitten lapsuusvuosien. En esimerkiksi tiennyt, että tietyllä tyypillä (ne sano nimeä etten spoilaa) edes on koiraa. Samoin oli toinen väärin mennyt ihan outo juttu. Pari onnistui ihan loogisella päättelyllä.

Aku Ankan ja Tupun, Hupun ja Lupun sukulaisuussuhde yllätti ja sen sain oikein, kun ei ollut tarjolla sitä, joka minusta olisi ollut oikein. Olikohan tuossa virhe vai onko asia muuttunut sitten lapsuusvuosieni?
Meni myös kaikki oikein. Itseasiassa veljenpojat ovat sisarenpoikia... Englanninkielessä nephew on sekä sisaren/veljenpoika.

ROOSTER

Testasin itseni HS:n neandertalilaiskysymyksillä. Lopputulos oli odotettu. Valitettavasti testi on maksumuurin takana. Maksumuuri aiheuttaa, että köyhät tai periaatteesta tilaushaluttomat saavat pysyä yhä edelleen tietämättöminä. Minusta nämä maksulliset jutut voisi vapauttaa pannasta vaikka kuukauden tai kahden kuluttua, jolloin parhaimmat ehkä pääsisivät myös uudelleenkiertoon.

LainaaNeandertalilainen veri virtaa väkevänä suonissasi. Monet ulkoiset piirteesi muistuttavat sukulaislajista. Sinut voisi viedä näytille Mettmannin Neandertal-museoon Saksaan.

Tämä oli odotettavissa kun luki mitä neandertalilaisuus geeniperimässä aiheuttaa.

LainaaNeandertalinihmisillä oli heikentynyt kivunsietokyky. Kipukynnystä alentavia geenimuotoja periytyi nykyihmisille.
...
Nykyihmisen immuunijärjestelmä sai lisäpotkua neandertalilaisgeeneistä. Mutta samasta syystä tuli alttius saada allergioita, tulehduksellisia suolistosairauksia ja kakkostyypin diabetesta sekä muita autoimmuunisairauksia.

Toisten kärsiessä nuhakuumeista, laskeskelen onko itselläni kymmenen vai viisitoista vuotta edellisestä.

Olen ollut huomaavinani, että tunnen suurempaa kipua samoista vammoista kuin muut lajitoverit, tämä koskee erityisesti pään aluetta. Lapsena oli astmaa, myöhemmin allergiaa, heinänuhaa ja keliakiaoireita.

Mainio ja mielenkiintoinen lehtijuttu. Teki ihan mieli liittyä Instagrammariin, oman kuvan neandertalisointia varten. En sitten kuitenkaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hiha

Olitko hereillä koulun äidin­kielen tunneilla? Testaa, saatko täydet 10/10

Modukset ovat sinulla erinomaisesti hallussa!
Vastasit oikein 10 kysymykseen


Jee, osaan suomea!

Hippi

^

Modukset ovat sinulla erinomaisesti hallussa!
Vastasit oikein 10 kysymykseen


Yhtä joutui jopa miettimään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

#1789
"Vastasit oikein 3 kysymykseen"

Onko optimistin käsikirjassa ohje siitä, miten saa valehdeltua (itselleen) huonon tuloksen olevankin hyvä?

Ei minua kiinnostanut koulussa mitkään äidinkielen termit tai mikään muukaan. Koulu oli minulle pelkästään paikka, jossa olla pakko lusia tietyt tunnit. Varsinainen elämä oli koulun ulkopuolella kavereitten kanssa touhutessa.

Norma Bates

5/10 arvaillen. Meillä ei kyllä peruskoulussa IKINÄ mainittu sanoja modus tai potentiaali, vai mikä se yksi nyt oli. Tai sanaa tapamuoto. Onkohan kyseessä kouluaikojani uudempi kielioppi?

Vaikken minä sitä oman aikanikaan kielioppia osaa. En tiedä mikä on partisiippi tai plusvamperfekti, tai paljon mitään muutakaan. Subjekti, objekti ja adjektiivi ehkä menee jakeluun. Ja verbi.

Onko "vituttaa" verbi...?

Kopek


Socrates

Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

MrKAT

8/10. Aluksi oli että ei hemm... oli niin vaikea alku.

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 27, 2022, 18:43:05
Onko "vituttaa" verbi...?
On.
Minä vitutin, sinua vituttaa, sinua vitutti, sinua on vituttanut, sinua oli joskus vituttanut(=pluskvamperfekti) ja sinua tulee vituttamaan (=futuuria korostava, varsinaista futuurimuotoa ei suomessa liene)...
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Kopek

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - marraskuu 27, 2022, 20:00:45
8/10. Aluksi oli että ei hemm... oli niin vaikea alku.

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 27, 2022, 18:43:05
Onko "vituttaa" verbi...?
On.
Minä vitutin, sinua vituttaa, sinua vitutti, sinua on vituttanut, sinua oli joskus vituttanut(=pluskvamperfekti) ja sinua tulee vituttamaan (=futuuria korostava, varsinaista futuurimuotoa ei suomessa liene)...

Veikkasin väärin. Kuvittelin, että verbi tarkoittaa tekemistä, mutta se näyttääkin (Wikipedian mukaan) tarkoittavan myös olemista ym. Ovatko siis paleltaa ja harmittaa myös verbejä.

Hippi

^
Ovat.

https://peda.net/joensuunsteiner/luokat/6-luokka/äidinkieli/verbit
Verbit
Verbit ilmaisevat olemista, tekemistä, liikkumista,
toimintaa, olotilaa, kokemista ja tuntemista.
....
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hiha

Tunnistatko suklaakonvehdit yhden kuvan perusteella? Vain todelliset konvehtigurut saavat kaikki 12 oikein

Tuloksesi: 6 / 12
Olet kehittyvä konvehtikonkari!


Enkä ole. Testin jälkeen ei tee mieli yhtään konvehtia. Ennemmin söisin vaikka kymmenen suklaalevyä.

Hippi

^
Tuloksesi: 6 / 12
Olet kehittyvä konvehtikonkari!


Minulla ei ole tapana pyöritellä suklaakonvehteja käsissäni ja tutkia niiden olemusta.
Testissä oli moni, joista en ollut ikinä kuullutkaan, joten tuossakin tuloksessa oli puolet onnistuneita arvauksia.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

^^
5/12
Kehittyvä konvehtikonkari täälläkin.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Socrates

7/12. Syön namit niin nopeasti, että ei jää mieleen mikä on mitäkin.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.