Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Testaa itsesi ja vertaa muihin

Aloittaja ROOSTER, elokuu 22, 2019, 17:51:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 10 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

^
Tuloksesi: 10 / 12
Ansaitset palkinnon!
Otapa tuosta, tämä onnittelupallo kuuluu sinulle – senkin musatietäjä! Kotimaiset kappaleet ja artistit ovat selvästi sinulle hyvin tuttuja.


Oli kyllä yllätys ja tuossa yksi "olisi pitänyt tietää" meni harmillisesti väärin. Sen sijaan monta hyvää arvausta tuli, kun vaihtoehdoissa oli vain tuiki tuntemattomia. Oikeastaan 6  tai 7 tuli ihan omasta muistista ja saattoi sanoa tiedoksikin :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Kieliasiaa.

Maahanmuuttajien kielen kohdalla arvasin väärin. Yhdessä kohdassa tiesin, mikä on oikein, mutta ajattelin, että eihän se voi olla, joten vastasin "väärin" eli eri tavalla kuin testin laatija oli ajatellut. Vastauksessani ei sinänsä ollut mitään virhettä. Eräiden vieraskielisten sanojen kohdalla meni vähän arvailuksi, mutta satuin arvaamaan oikein.

Kokonaispisteet 9 / 11

https://yle.fi/aihe/a/20-10005055

Hayabusa

Tästä suorituksesta olisi Riikka Purrakin ylpeä!  ;D

Olet fennomaani ja aika tarkka vieraslainojen suhteen.

Suomen kieli kuitenkin elää. Pian ehkä sallitaan ilmauksia, jotka nyt ovat pannassa.
Kokonaispisteet 11 / 11
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Siis niinku mitä vittua? Minkä ihmeen takia pitäisi osata yhdistellä muiden maiden lippuja ja puhelinnimikkeitä toisiinsa testissä jossa testataan suomen osaamista? Sain 10/11 tuon typerän viimeisen kysymyksen takia. Enhän minä edes tunnistanut kaikkia lippuja, vielä vähemmän minulla on mitään hajua millä niissä maissa nimitetään puhelimia. Ja miksi pitäisi kiinnostaa ollakseen fennomaani? Häh?

Hippi

Olet fennomaani ja aika tarkka vieraslainojen suhteen.
Suomen kieli kuitenkin elää. Pian ehkä sallitaan ilmauksia, jotka nyt ovat pannassa.
Kokonaispisteet 10 / 11


Tuossa nyt kyllä minulle tuli paha moka, kun jostain syystä hyppäsin ensimmäisen kysymyksen yli. Jälkikäteen sen sitten katsoin ja sain oikein senkin, joten kyllä tiesin kaikki.

Se "verovapaa" ei ole mitenkään pelkästään puhekieleen pesiytynyt, vaan se on verolaissa käytetty termi, jota tuskin tullaan kovin kevein perustein sieltä poistamaan ja muuttamaan paremmalle suomen kielelle. Tarkalleen ottaen se tarkoittaa, että jostainkin ei tarvitse maksaa veroa, kun taas veroton tarkoittaa, että johonkin (esim. hintaan) ei sisälly veroa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Olen huomannut, että saan lähes aina joukon alhaisimmat pisteet testeistä kuin testeistä ja aiheista kuin aiheista.

Herää kysymys, onko tälle foorumille siivilöitynyt (minua lukuun ottamatta) pelkkiä kaiken tietäviä ja osaavia neroja, vai ovatko nettikeskustelijat yleensäkin huippuosaajia ja huipputietäjiä.

Se, että julkistan huonoja testituloksiani, osoittaa minun olevan rohkeasti huono. Voisinhan väärentää tulokset.

Jos nettitestien tuloksia ja koulutodistuksia vertailtaisiin keskenään, niiden tasot olisivat todennäköisesti samanlaiset. Eli mitä parempi todistus, sitä fiksumpi ihminen, ja sitä paremmat tulokset nettitesteissä. Pidän erittäin todennäköisenä, että todistukseni ovat tämän foorumin kirjoittelijoista kaikkein huonoimmat. En aio esitellä niitä enkä edes tiedä, missä ne ovat. Suurin osa on kadonnut.

Myös älykkyysosamäärä ja nettitestin tulokset saattavat olla samansuuntaiset. En ole tehnyt virallista älykkyystestiä, mutta luulen, että jos tekisin, saisin huonon tuloksen. Olisin siis virallisesti tyhmä. Tässä asiassa olen kuitenkin hieman kapinallinen, eli uskon, että tyhmempikin ihminen, kuten minä, voi tehdä järkeviä päätöksiä ja ymmärtää asioita, koska toisin kuin testeissä, arkielämän päätöksiä ei tarvitse tehdä sekuntikellon tahdissa. Tyhmäkin voi siis luoda itsestään muille mielikuvan, että olisi fiksumpi kuin oikeasti onkaan.

Kännykkä + lippu kysymyksestä tiesin oikeastaan vain yhden kohdan eli sen kaikkein ilmeisimmän. Sen jälkeen aloin arvailla loppuja. Yhden kohdan muistin 40-prosenttisesti, joten se meni vielä osittain tiedon varassa. Loput olivat päättelyä ja aivan viimeiset arvailua. En edes tunnistanut (tai miettinyt) yhtä lipuista.

Olin vähällä arvata sen kielijutun oikein, mutta viime hetkellä ajattelin, että...  (en kerro mitä, jotta en pilaa testiä, jos joku sen vielä tekee).

Hippi

^
Tuotahan olet jo ennenkin pohtinut. En minä ainakaan neroksi tunnustaudu tai julistaudu, mutta hyvämuistiseksi kyllä. Minun on helppo palautella mieliin aikaisemmin lukemani tai kuulemani sellaisten vihjeiden kautta, mitä noiden testien kysymykset tarjoavat ja vielä helpompaa on, kun oikeiden vastausten vaihtoehdot esitetään valmiiksi. Jos en heti keksi oikeaa vaihtoehtoa, niin alan tiputtamaan varmasti väärät vaihtoehdot pois ja sitä kautta usein päädyn oikeaan, en aina.

Lipputesti ei minusta ollut ollenkaan vaikea, sillä se selvisi osaksi logiikalla ja osaksi sillä, että netissä ja juutuubissa on joutunut törmäämään moniin eri kieliin kirjoitettuna tekstinä. Kolme niistä taisi mennä sillä, että tiesin sanat ja loput sitten päättelemällä kirjoitusasusta oikean maan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Kerrankin niin helppo testi, että minäkin saan täydet pisteet. Kaikki muutkin tietysti saavat. Tässähän ei tarvitse tietää mitään.

Tuloksesi: 15 / 15
Täydellistä!

Sait täydet, eli kuulut tarkkuustestien ratkaisijoiden eliittiin. Kympin arvoinen suoritus!

https://www.is.fi/viihde/art-2000009729592.html

a4

Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 22, 2023, 23:56:59
Kerrankin niin helppo testi, että minäkin saan täydet pisteet. Kaikki muutkin tietysti saavat. Tässähän ei tarvitse tietää mitään.

Tuloksesi: 15 / 15
Täydellistä!

Sait täydet, eli kuulut tarkkuustestien ratkaisijoiden eliittiin. Kympin arvoinen suoritus!

https://www.is.fi/viihde/art-2000009729592.html
Nämä ovat kivoja. Itselleni vaikein oli se kukat ja lapio-aiheinen kuva. Pitkään meni sen kanssa.


Etsi kuvasta viisi virhettä on klassikko kuvatehtävissä.


Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 22, 2023, 23:56:59
Kerrankin niin helppo testi, että minäkin saan täydet pisteet. Kaikki muutkin tietysti saavat. Tässähän ei tarvitse tietää mitään.

Ei saa. En ole varmaan ikinä jaksanut tehdä yhtään tuollaista loppuun asti. Tuntuu niin hölmöltä tuijottaa kuvia löytääkseen jonkun eri asennossa olevan kukan terälehden tjsp.  >:(
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Olen pari tehnyt silloin, kun ne olivat uusia. Mutta aika uuvuttavia ne on etenkin, kun silmilläni on taipumus väsyä tarkkaan tuijottamiseen niin, että tarkkuus aina testin lopussa kärsii. Se on hinta, jonka maksan siitä, etten käytä laseja enää.

Aikaisemmin houkutteena on ollut, että vain 2% pääsee virheettömästi läpi ja nyt on tuota höllennetty 6%:iin. Eikö ihmiset uskalla "liian vaikeaan" testiin. :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Paljastan, miten sain täydet pisteet edellä mainitusta testistä.

Käytin "stereokatsetta" eli ristiinkatsomismetodia. Opettelin sen joskus 13-14 -vuotiaana, kun selasin 1950-luvulta peräisin olevaa Maantieteen käsikirjaa, missä kerrottiin ilmavalokuvista ja niiden avulla piirrettävistä korkeuskäyristä. Kirjassa kerrottiin, että kokenut kuvien käsittelijä näkee kuvat (2kpl) paljain silmin kolmiulotteisina, jolloin korkeuskäyrät on mahdollista piirtää. Muussa tapauksessa käytetään erityistä laitetta.

3d-kuvan nähdäkseen tarvitaan kaksi hieman erilaista kuvaa, joista toinen on oikean silmän näkemä kuva ja toinen vasemman. Kuvat pannaan pöydälle ristikkäin eli oikean silmän kuva vasemmalle puolelle ja vasemman silmän kuva oikealle puolelle. Tekniikkaa harjoitellaan siten (näin minä aikoinaan tein spontaanisti ilman mitään ohjeita), että katsotaan kuvien välistä rajaa, jossa pidetään pystyssä esimerkiksi lyijykynää. Katse on suunnattu kynään ja se pidetään koko ajan siihen suunnattuna. Tämän jälkeen kynää siirretään lähemmäksi silmiä katse edelleen tiukasti kynään kohdistettuna. Tässä vaiheessa kynän taakse alkaa ikään kuin ilmestyä kolmas kuva, joka on yhdistelmä kahdesta oikeasta kuvasta. Tämän kolmannen kuvan pitäisi olla kolmiulotteinen, mikäli alla olevat kuvat on otettu niin kuin kuuluu.

Harjoittelua vaativa kohta on se, jossa lyijykynä tms. poistetaan, ja kolmannen kuvan pitäisi edelleen näkyä kahden välissä. Tässä kohdassa juttu helposti hajoaa. Ja mainittakoon vielä, että se voi tuntua silmissä epämukavalta. Kun on aikansa harjoitellut, mitään apuvälinettä kuten kynää ei tarvita (ei sitä välttämättä muutenkaan tarvita, se on vain yksi mahdollisuus).

En tiedä, miten epämukavalta tuo opetteleminen tuntuun vanhempana, kun itse opettelin jo nuorena.

Testissä katsoin ylempää kuvaparia ja sen jälkeen alempaa kuvaparia. Jos kuvissa oli eroa, kyseinen kohta näkyi siinä kolmannessa kuvassa epäselvänä. Tällä tavalla selvisi, kummassa kuvaparissa ero on, ja missä kohdassa se on. Tällä menetelmällä huomaa eron, vaikka vertailtavana olisi kaksi a4 paperia täynnä tietokonekoodia, jossa on vain yksi pieni ero yhdessä merkissä.

Sen verran jouduin fuskaamaan tuossa testissä, että parin kuvan kohdalla zoomasin sivua, jolloin kuvat näkyivät suurempina ja ero oli helpompi havaita.

Tässä on hieman juttua mainitusta 3d-menetelmästä.

https://www.kula3d.com/how-to-use-the-cross-eyed-method

https://www.deviantart.com/stereotron-3d/art/Autumn-of-November-3D-HDR-CrossEye-Stereoscopy-340569865

a4

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - heinäkuu 23, 2023, 07:58:57
Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 22, 2023, 23:56:59
Kerrankin niin helppo testi, että minäkin saan täydet pisteet. Kaikki muutkin tietysti saavat. Tässähän ei tarvitse tietää mitään.

Ei saa. En ole varmaan ikinä jaksanut tehdä yhtään tuollaista loppuun asti. Tuntuu niin hölmöltä tuijottaa kuvia löytääkseen jonkun eri asennossa olevan kukan terälehden tjsp.  >:(
Helpottaisiko jos printtaisi kuvat paperille, kiinnittäisi ne puuhun ja tiirailisi niitä kauempaa kiikareilla?

Kopekin käyttämää tekniikkaa en osannut käyttää tai edes arvata mutta hyppelytin katsettani nopeasti kuvien välillä ja hitaat aivoni reagoivat samalla tavalla kuin astetta vauhdikkaammissa elokuvissa.
Toinen tekniikka oli ottaa tupakkatauko ja kolmas oli analysoida mahdolliset eri tavat tuottaa poikkeamia kuvien välille ja pilkkoa ongelma näin osaongelmiksi joiden avulla yrittää keskittyä pienempään informaatiomäärään ja unohtaa tilanteen koomisuus.

Tupakkatauosta tuli mieleen juomapeliversio samasta testistä. Jokaisesta oikeasta vastauksesta lasillinen tai pullollinen alkoholia. Kantikselta varmaan löytyy halukkaita testaajia.

ATK-avusteinen humalatesti: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000771489.html

Testin mukaan olen selvinpäin. Kuten 56% testatuista. Hmm, pitäisiköhän äänestyskopeilla olla promillerajat ja puhallutukset?

Hippi

Tämä oli jännittävä testi, jonka voi huoletta tehdä, vaikka nippelitiedot olisivatkin hukassa :)

Minkä ikäinen henkilö on kuvassa? Testaa, arvaatko ihmisen iän vain yhden kuvan perusteella


Tuloksesi: 7 / 11
Ihan hyvä!
Vastauksista meni oikein yli puolet. Se on jo ihan hyvä suoritus! Tosin ikähän on vain numero – ihmiset näyttävät erilaisilta eri ikäisinä, ja se on ainoastaan rikkaus.


En mennyt yksikään niin väärin, että olisin useammalla vuodella  arvannut väärin, vaan väärin menneissä oikea vastaus oli viereinen vaihtoehto ja usein olin kahden vaiheilla kummanko valitsisin. Muutama oli niin selvä tapaus, että saattoi varmasti valita oikein. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

^ 6/11 , kaikki väärät meni viereiseen.
Kävelevä kremppakertymä