Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Testaa itsesi ja vertaa muihin

Aloittaja ROOSTER, elokuu 22, 2019, 17:51:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 12, 2020, 09:48:16
Taivutuspäätetesti meni huonommin kuin olisin toivonut. Yksi kohta jäi harmittamaan, koska tiesin vastauksen, mutta vastasin silti väärin. Se oli Isossa-Britanniassa.

Selitän syyn...
Iso-Britanniassa, vaiko Isossa-Britanniassa. Uusimaalla, vaiko Uudellamaalla.
Noissa asioissa kielioppimme on myös muuttunut. 30 vuotta sitten, kun olin peruskoulussa, noita opetettiin eri tavoin. Äitini aikoinaan 50-60-luvuilla oppineena opetti minulle jotain kielioppisääntöjä, jotka eivät päteneet enää meille 80-90 -lukulaisille koululaisille. En toki enää vuosikymmenten takaa syytä äitiäni siitä, että sain huomautuksen kielioppivirheestä äidinkielen tehtävästä, tuskin edes muistan enää tuota päivää 8.2.1987.

a4

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 16, 2020, 23:16:51
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000006637731.html
Jotain nuorkulttuurihömelöintiä, sain 2 oikein, toinen arvaamalla.
En ole vanha, ehkä "mature".
Your score: 5 / 10
Olet melko inessä nuorisolaisten maailmassa!


Voi herra mun vereni, johan pomppas!

Hayabusa

^
Lainaa
Your score: 6 / 10

Olet melko inessä nuorisolaisten maailmassa!

Inessä, siis messissä, sisällä, mukana. Tiedät muutamia tubettajia ja teinisarjoja, olet ehkä snäppiäkin kokeillut. Selviät melko kunnialla nykynuorten kanssa keskustelemisesta. Petrattavaa silti on. Tutustu vaikkapa korealaiseen poppiin ja tee vaikutus nuorisoon.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Brutto

Yllä mainitusta testistä nousi mieleen kysymys: Milloin kuulitte ensimmäisen kerran käytettävän sanoja "inessä" ja "sairaan" (adverbi)?

Itse käytin niitä aika yleisesti jo vuonna 1979 joten mistään nykynuorten sanastosta ei liene kysymys.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

Inessä olen ollut vuosikymmeniä. Se muuten taitaa olla niin vanha sana, että välttämättä nuoret ei sitä käytä, kun en sitä omilta lapsiltakaan muista kuulleeni. Sen sijaan sairaan kaunista / ihanaa yms. on edelleen voimissaan.

Huonosti pärjäsin tuossa testissä 4/10, mutta en siitä ole siltikään huolissani. Suuri osahan noista oli jotain kasvojen tunnistamista ja niiden olisi pitänyt olla TV:stä tuttuja. Veikkaan, että sama tulos olisi ollut vastaavasta testistä, jossa aiheena olisi ollut "kotimaiset draamasajra aikuiseen makuun".

En katso TV:n draamasarjoja juuri lainkaan ja sen lisäksi huono kasvomuisti kruunaa tuloksen :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Testistä 7/10.

Some on maksimoinut anglismien (Eli huonon suomen) yleistymisen. Asiaan vaikuttanee sekin, että tämän päivän nuoriso ei keskimäärin lue kirjoja senkään vertaa, mitä aiemmat lähisukupolvet. Sekin on yleistynyt todella paljon, että niin puhutussa kuin kirjoitetussa kielessä käytetään englanninkielisiä lauseita ja suomea sekaisin. Ain´t that great!

Kielitieteilijä: Amerikkalainen kulttuuri kontrolloi ajatteluamme, eikä kiinasta siksi ikinä tule toista maailman­kieltä (HS).

Mielenkiintoinen artikkeli aiheesta.

Maailmassa on karkeasti jaoteltuna kahdenlaista valtaa: kovaa ja pehmeää.

Kovaan kuuluvat sotavoimat, varallisuus yms. ja pehmeään mm. kieli, uskonto ja kulttuuri.

Amerikkalaiset ovat mestareita pehmeän vallan käyttäjiä ja tarinankertojia ja sen seurauksena erinomaisia myymään, brändäämään ja markkinoimaan. Hollywood on planeetan tehokkain propagandatykki.

Tämän seurauksena maailman kansallispuku on farkut ja t-paita, kansallisruoka hampurilainen ja kansallisjuoma cokis. Monokulttuuria, jos mitä.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Toope

Lainaus käyttäjältä: Brutto - syyskuu 17, 2020, 07:45:12
Yllä mainitusta testistä nousi mieleen kysymys: Milloin kuulitte ensimmäisen kerran käytettävän sanoja "inessä" ja "sairaan" (adverbi)?

Itse käytin niitä aika yleisesti jo vuonna 1979 joten mistään nykynuorten sanastosta ei liene kysymys.
Käytettiin minunkin nuoruudessani.

a4

Lainaus käyttäjältä: Aave - syyskuu 17, 2020, 11:41:26

Kielitieteilijä: Amerikkalainen kulttuuri kontrolloi ajatteluamme, eikä kiinasta siksi ikinä tule toista maailman­kieltä (HS).

Pientä epäloogisuutta olin havaitsevinani, vaikka muuten hyvä juttu.
Nimittäin, voi rähmä, siellä puhuttiin maailmankielistä joita oli ollut jo ennen nykyistä englantia.
Mutta otsikossa seisoo sana ikinä. Ikinä on melko pitkä aika.

Muutama muukin kohta herätti kummatkin aivosoluni:

Nykyinen englannin kielen valta-asema ei ole kuitenkaan tullut sattumalta vaan tietoisen ja jopa aggressiivisen mielipidevaikuttamisen keinoin, muistuttaa Saarikivi.
Toisen maailmansodan päätyttyä Yhdysvallat aloitti kalliin operaation, jossa hyödynnettiin kulttuuria ja vaihto-oppilasohjelmia.


Siksipä kannattaa seurata myös Kiinan mahdollisia otteita kulttuurin saralla. Kiinalaisetkin kuulema osaavat kopioimisen jalon taidon.
Olen ainakin bongannut monissa tuoreissa elokuvissa Kiinalaisia yhtiöitä alkuteksteissä.

Kun englannista puhutaan maailmankielenä, on hyvä muistaa suhteuttaa lukuja. Viimeisimpien tietojen mukaan maailmassa on 7,8 miljardia ihmistä, ja heistä noin 1,2 miljardia ihmistä puhuu englantia. Maailmassa on siis yli 6,5 miljardia ihmistä, jotka eivät osaa lainkaan englantia. Se on lähes 85 prosenttia väestöstä.

Kiina lienee kasvava vaikuttaja globaalisti ja tiivis yhteistyö tai talousimperialismi kehitysmaiden kanssa voisi olla Kiinalle yksi tie kulttuurin kylmään sotaan tai kulttuuri-imperialismiin.
https://www.maailmankuvalehti.fi/2020/2/nakokulmat/kiina-kehitysmaille-mieluinen-yhteistyokumppani

"Eikä Kiina voikaan tuottaa sellaisia biisejä, joita kaikki hyräilisivät, tai leffoja, joita kaikki katselisivat. Kiinassa ei ole luovuuteen tarvittavaa vapautta. Kulttuurituotanto vaatii kykyä ajatella toisin, eikä se ole autoritaarisessa Kiinassa kauhean suosittua."

En näe Hollywoodiakaan erityisen luovana viihdetehtaana, muuten kuin juuri kulttuuriaseena ja bisneksenä.
Rikastumisen vapautta nykyisessä Kiinassa näyttää ainakin olevan, puolueen johdolla.
https://www.verkkouutiset.fi/kommunistien-johtamassa-kiinassa-yli-800-miljardooria-han-on-yksi-superrikkaista/

Toope

Englannin kieli silti on lingua universal...
Kiina ei sitä tule koskaan olemaan.

ROOSTER

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
Enontekiö, Kemijärvi ja Kittilä tulivat minulle tuossa järjestyksessä tarjolle.
Koska ensimmäinen mene Roosterille, niin nappaan Kemijärven, jotta ei tule nettilinjoille ruuhkaa. :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 20, 2020, 14:45:58
^
Enontekiö, Kemijärvi ja Kittilä tulivat minulle tuossa järjestyksessä tarjolle.
Koska ensimmäinen mene Roosterille, niin nappaan Kemijärven, jotta ei tule nettilinjoille ruuhkaa. :D

Poikkea sitten joskus iltateelle kun niinkin lähele sijoitut.  ;D
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Kerrostalojen valmistumisvuosikymmenarvauskilpailu meille lukuoikeuksien haltijoille.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006641893.html?utm_campaign=hs_tf&utm_term=4&utm_source=tf-other&share=060e3daa25a9d87f06e6f3a4d4c905f7

SINNE PÄIN...
Sait pisteitä 4/10

Tunnistat välttävästi eri vuosikymmenten arkkitehtuuria.

Puolustuksekseni heikosta tuloksesta sanon, että pari vanhaa heitti vain kymmenellä vuodella.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

SINNE PÄIN...
Sait pisteitä 4/10


Sen uusimman tunnistin ja sitten loput kolme oli niitä vanhimpia.
Minullakin kävi niin, että väärin menneet osui vain viereiselle vuosikymmenelle ja yksikään ei mennyt sen enempää pieleen. Eli oikeasti neljä oikein ja kuusi melkein oikein  :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️