Kun tässä nyt on fiiliksistä ja päivän mietteistä kyse, niin pieni poukkoilu aiheessa tai aiheesta ei haitanne.
Menestymisessä tai menestymättömyydessä on kyse monista eri asioista. Mahdollisten perittyjen ominaisuuksien ohella vaikuttavat lapsuuden ja aikuisuuden ympäristö, kasvatus, perheolosuhteet, arvot ja arvomaailma, ystäväpiiri... luetteloa voisi jatkaa kymmenillä eri asioilla. Ja kuten edellä jo todettiin, myös puhtaalla sattumalla on merkitystä.
Itse olen saanut ulkoisilta puitteiltaan melko hyvät eväät menestymiseen, mutta silti minusta on tullut täydellinen luuseri ja epäonnistuja.
Menestymistä edistäviä tekijöitä ovat olleet varakas koti, koulutetut vanhemmat sekä koulunkäyntiin ja opintoihin kannustava ilmapiiri.
Menestymistä haittaavia tekijöitä ovat olleet vanhempien, erityisesti äidin ja samassa taloudessa asuneen isoäidin, ylihuolehtiva kasvatus ja huolenpito, mikä on tehnyt meistä lapsista laiskoja ja aloitekyvyttömiä ihmisiä vailla kunnianhimoa. Varakas koti on myös vaikuttanut "ei huolta huomisesta" -asenteen kehittymiseen. Eli kävi miten kävi, hyvin kävi. Joten mitäpä tässä yrittämään ja pinnistelemään. Kodin turvaverkolla on ollut samanlainen vaikutus kuin työttömyysturvalla. Se on passivoinut. Kun syntyy kultalusikka suussa, ei ole oikein motiivia pyrkiä mihinkään.
Toinen menestymistä jarruttava tekijä on ollut autoritäärisen kasvatuksen avulla liiskaksi murskattu itsetunto. Siihen kuuluu se, että pelkää aivan hysteerisesti ei-sanaa ja itsensä nolaamista. Ja itsensä kuvittelee nolaavansa kaikella mahdollisella ja mahdottomalla. "Ei minusta ole mihinkään" -asenteella ei työmarkkinoilla pärjää. Eikä oikein missään muuallakaan.
Ikävä kyllä perityt ominaisuutenikaan eivät ole kummoiset. Ilmeisesti äidin puolelta olen perinyt jännittämisen ja stressiherkkyyden. Isän puolelta lienee tullut yleinen tyhmyys ja hidas "hoksaaminen".
Asennepuolella menestymistäni on jarruttanut kiintymys ja tunnepitoinen suhtautuminen omaisuuteen, mikä lienee kasvatuksen tahaton sivutuote. Kertyneestä omaisuudesta huolehtiminen on vienyt sen vähäisen energian ja ajan, mikä olisi tarvittu menestymisen saralla.
Sen jälkeen, kun sukumme köyhtyi ja menetin kotini, myös motivaatio on ollut hukassa. Miksi pinnistelisin ja ponnistelisin ja yrittäisin, kun tiedän, että en voi saavuttaa edes sadasosaa siitä, mitä meillä jo on kerran ollut.