Älykkyystestit suuressa mittakaavassa otti ensimmäisten joukossa, jos ei jopa ensimmäisenä, Yhdysvaltojen armeija. Tarkoituksena ei ollut etsiä niitä huippuälykkäitä, vaan jakauman toista päätä. Armeijassa oli todettu, että osa miehistöstä on kykenemätön oppimaan yksinkertaisimpiakaan tehtäviä ja siten ovat vaaraksi muille. Seulomalla pois tietyn äo-rajan alittavat armeija on toimintakykyisempi. Kyllähän Suomessakin varusoletetut joutuvat ruksimaan pällitestit ja huonoilla pisteillä ei ole asiaa vaativampiin tehtäviin.
Johonkin tarkasti rajattuun tarkoitukseen yhtenä selontatyökaluna tällaiset testit voivat minusta olla ihan OK.
Tavallaan mulla on pehmeät arvot jossain määrin, ja ajattelen että kannattais pyrkiä siihen että ei määritellä inhimillistä potentiaalia tai ns. maksimoitavia suureita vaan aika avoimesti yritettäis löytää sellaista mikä toimii ja on hyvää ja jalostettais niitä pyrkimyksiä myös.
Tosi helposti tollaset menee siihen että koska meillä on joku testi joka mittaa jotain ja se on se mitä me osataan mitata, niin sitten fokusoidutaan siihen ja maksimoidaan sitä miettimättä yhtään, kuinka tarpeellista tai järkevää se missäkin on noin muuten.
Mulla on sellainen oletus ÄO-testeistä että joidenkin hyviä tai huonoja tuloksia voi selittää kaikenlaiset aika moninaiset tekijät, ja ois hyvä olla silleen kiinnostunut niistä taustatekijöistä eikä vaan niistä tuloksista.
Mut jos ei problematisoida sitä sen kummemmin, niin tällaisen ÄO:lla mitattavan yleisälykkyyden spektrin ääripäissä varmasti on kummassakin ihmisiä jotka voi olla normaalia vaarallisempia tai yleisiin odotuksiin nähden vaarallisia ja haitallisia monessa paikassa ja roolissa mutta ihan paikallaan jossain missä ne voi ja pärjää hyvin ja missä niiden inhimillistä potentiaalia valjastetaan muidenkin eduksi.
Vaikka tossa esimerkissä nostetaan esille ääripäät, sama juttu pätee mun mielestä periaatteessa ihan kaikkiin. Samalla ruumiilla ja samoilla lähtöarvoilla voi lopputulos näyttää tosi monenlaiselta.
Yleisesti jos on melko "keskimääräinen" niin silloin... sellaiset yleiset oletukset varmaan pätee ja on muille siinä mielessä helppo ja yhteiskunnalle helppo jne, mutta ne pienet yksilölliset erot on tässäkin tapauksessa tosi tärkeitä ja se voi riippua joskus aika pienestä, kukoistaako joku ja pärjääkö hyvin vai meneekö jossain yleisessä katsannossa todella huonosti.
Ja jos tota viedään tarpeeksi pitkälle ja tietyt perusjutut on kunnossa, siinä tulee mun mielestä sellainenkin kohta, missä ei enää kannata ehkä kysyä niin muiden mielipidettä tai sitoa kaikkia ja kaikkea siihen mitä pidetään yleisesti hyvänä tai arvostettavana.
Mut toi on jo vähän sellainen paradoksi ja vaikea homma kai. Oma näkemys on kuitenkin että se pätee periaatteessa kaikkiin ja meihin ihan tavallisiin ihmisiin myös