Olin aikeissa tuonne omiin jupinoihin kirjoittaa tämän vuoden aikana taloyhtiöömme tehdystä kylpyhuonerempasta, mutta kun sopiva ketju tuli, niin tänne sitten.
Pari vuotta sitten remontoitiin 14 huonommassa tilassa olevaa, kun niistä alkoi tulla riesaksi asti kosteusongelmia. Nyt sitten yhtiökokouksen päätöksellä tehtiin kaikki loput. Poikkeuksena ne, joihin remppa on tehty hiljattain ja valvonta-asiakirjat on tallessa ja osoittavat, että työ on suoritettu nykymääräysten mukaisesti.
Tavallaan olen ollut asian sisällä, sillä hallituksen jäsenenä olen ollut käymässä urakkatarjouksia läpi, urakkaneuvotteluissa ja lopulta työmaakokouksissa mukana. Olin myös "uhrina", eli minulle tehtiin remppa ensimmäisenä (maaliskuun alusta alkaen) ja siinä muodostui minimitaso työn laadulle. Oli sitten velvollisuus pitää avoimen ovien päiviä, että muut pääsivät katsomaan työn tulosta. Itse asiassa ne, jotka kävivät katsomassa saivat melko selvän käsityksen siitä, miten remontti edistyy ja mitä pitää osata itse huomata pyytää ja kertoa, kun huoneistokorttia tehdään tai kalusteita hankitaan itse.
Urakoitsijalla ei ollut oikein kokemusta tämän tyyppisistä remonteista, jossa asukkaat ovat paikalla ja näillä on vielä omia lisätoiveita. Tämä aiheutti jo ensimmäisen kylppärin kanssa hiukan ongelmia ja toimitujohtaja, joka toimi myös työnjohtajana ja asiakasrajapintana sai koulutusta roppakaupalla. Hänen töppäilunsä oli minulle taloudellisesti kannattavaa, sillä sain sitten hiukan hyvitystä mokauksien vuoksi.
Mainittu TJ oli todella kokematon ja melkoinen sählääjä, sillä firmassa oli juuri tehty sukupolvenvaihdos. Pohdimme isännöitsijän kanssa kerran, että olisiko kannattanut ottaa se toiseksi halvin, jos sähläämistä ja vääntö olisi ollut vähemmän, mutta noin 90K rahaa 500K:n urakassa on aika iso raha. Ilmeisesti vain muutamille osakkaille sähläyksestä aiheutui jotain ei toivottua, jonka tosin firma sitten kompensoi rahalla jättäen laskuttamatta jotain pyydettyjä lisätöitä.
Meilläkin on yksi kapinoija. Hän ei olisi halunnut remonttia ollenkaan, mutta koska remontista oli yhtiökokouksen päätös, niin ei voinut kieltäytyäkään. Hän ei myöskään suostunut urakan mukaisiin laattoihin eikä edes urakoitsijan käyttämän firman laattoihin, joten hänen olisi pitänyt omat laatat hankkia itse. Siihen ei kuitenkaan raha ole riittänyt. Nyt on kylpyhuone ollut noin kaksi kuukautta siinä vaiheessa, että vesieristeet on tehty, mutta osakas ei päästä työmiehiä sisään. Hallitus nimittäin teki päätöksen, että urakan loppuun saattamiseksi tehdään urakkaan kuuluvin laatoin ja kalustein homma valmiiksi. Tehköön rouva ökyremonttinsa sitten kun siihen on rahaa. Häntä ei tunnu kiusaavan se, että joutuu käymään kellarikäytävän vessassa eikä ole suihkua käytettävissä. Tällä hetkellä ei ole tietoa, miten yämä episodi tulee päättymään.
Laskutus on sitten ollut ihan oma lukunsa. Monille tuli virheellisiä laskuja lisätöistä ja niitä piti oikoa. Kävin varmuudeksi joidenkin vanhempien ihmisten laskut tarkistamassa, mutta niissä ei onneksi ollut mitään ongelmaa. Itselleni ei tullut lisätyölaskua ollenkaan pitkiin aikoihin ja luulin sen jo unohtuneen. Nyt sitten viime viikolla tuli lasku, jossa oli laskutettu rättipatteri, jonka olin itse ostanut. Siitä tietysti reklamoin, mutta en siitä, että suihkunurkan asennuksen laskutus edelleen puuttuu.
Kaiken kaikkiaan ihan mielenkiintoinen kokemus ja valtavasti opin asioita. Nyt olisin aika hyvä tulkki urakoitsijan ja asukkaan välille kylpyhuoneremontissa ja osaisin mm. opastaa märkätilan kalusteiden hankinoissa siltä osin, kun urakkaan kuuluvat eivät tyydytä.