Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Voit esittää kertaheitolla koko ihmiskunnalle yhden valheen...

Aloittaja Aave, maaliskuu 09, 2024, 17:41:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aave

...Ja valheesi uskottaisiin kaikkialla välittömästi, ja täysin varauksetta. Mitä valehtelisit?

Voit luonnollisesti valehdella niin pilan päiten, kuin vakavavissakin tarkoituksissa.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Socrates

Että Trump voitti kaikissa osavaltioissa 2020 presidentinvaalin.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Toope

Sosialismi ja suuri yhteiskunnan rooli tekee ihmisistä tyytyväisiä ja tasa-arvoisia.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Socrates - maaliskuu 09, 2024, 19:56:57Että Trump voitti kaikissa osavaltioissa 2020 presidentinvaalin.
Ei voittanut kaikissa. Parissa osavaltiossa laskettiin "omaperäisesti"... ::)

a4

Tekisi mieleni väittää että viisi kertaa päivässä alastomana määkiminen antaa pääsyn ikuiseen paratiisiin.

Mutta. Jos valheella tarkoitetaan toden vastaisesti sanomista, niin mitä tarkoitetaan toden puhumisella?
Jumalallisen erehtymätöntä totuutta vai inhimillisen erehtyväistä totuutta, eri tulkintoja eri jumalien totuuksista tai muuttuvaista tietoa?

Tarkoitan siis sitä että koko ihmiskunnalle on yhtä vaikeaa valehdella kuin puhua totta, jos ihmiskunnalta puuttuu yhteinen näkemys niistä.

Ketjun kysymyksen voi toki rajata ajatuskokeena tai leikkinä niinkin että kyse on vain itse koetusta valheesta johon kaikki alkavat uskoa.
Jotenkin kysymyksessä kuitenkin haiskahtaa filosofisen tietoteoreettinen ansa.

Norma Bates

Mitään profeetta Muhammedia ei koskaan ollut olemassakaan.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - maaliskuu 09, 2024, 19:56:57Että Trump voitti kaikissa osavaltioissa 2020 presidentinvaalin.

Vaihdetaan tämä siihen, että otan selville Norman osoitteen ja valehtelen, että sieltä kaikki halukkaat saa pildeä. Varatut pääsee jonon ohi.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - maaliskuu 10, 2024, 09:27:25
Lainaus käyttäjältä: Socrates - maaliskuu 09, 2024, 19:56:57Että Trump voitti kaikissa osavaltioissa 2020 presidentinvaalin.

Vaihdetaan tämä siihen, että otan selville Norman osoitteen ja valehtelen, että sieltä kaikki halukkaat saa pildeä. Varatut pääsee jonon ohi.

Menetkö myös vankilaan puolestani sitten kun alkaa tulla ruumiita? Vai pitäisikö minun vastaavasti ottaa sinun osoitteesi selville ja usuttaa sinne joku mummoarmeija? (Ikäryhmää 75+.)

Eipä siinä, elämä on kyllä ollut melko tylsää ja pitkäveteistä. Ja kun kotona on vaan 8 kg nyrkkeilysäkki, niin ei täällä oikein saa kunnolla treeniä.

Aave

Valehtelisin jotain hyödyllistä. Kuten vaikkapa, että ulkoavaruudesta on aikeissa hyökätä meitä ihmisiä teknologisesti rutkasti edistyneempi rotu, ja ihmiskunnan on laitettava syrjään kansalliset kiistansa, ryhdyttävä suojelemaan ympäristöä ja biodiversiteettiä samalla, kun resurssit ohjataan avaruusteknologian kehittämiseen, ja planeetan puolustamiseen. Muuten avaruusjätkät ja -mimmit tuhoavat koko ihmiskunnan, ja imevät planeetan resurssit typötyhjiksi!

Sitten kuluisikin erinäisiä aikakausia, ihminen olisi edistynyt avaruusmatkailussa huipukkaaksi, ja päätyisimme löytämään jonkin planeetan, jossa olisi elämää. Päätyisimme itse kurmoottamaan ja orjuuttamaan ne satunnaiset raukkaparat, sillä mihinkäs ihminen luonnostaan pääsee? :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

a4

#9
^
Mikään ei yhdistä niin kuin yhteinen vihollinen ja pelko perseessä. :)
Sinänsä realistista, mutta valitettavasti ihmiskuntaa on vaikea saada uskomaan edes ilmastonmuutokseen ja joukkosukupuuttoon tosiasiana. :D
Joten ketjun kysymys on vähemmän realistinen.
Toisaalta Ukrainan sotakin vihjaa että ihmiskunta heräisi toimeen niin hitaasti että joku älykkäämpi elämänmuoto oikeasti ehtisi jo hyökätä, ja silloinkin osa ihmiskunnasta haluaisi rauhanneuvotteluja ja bisnestä hyökkääjän kanssa. :)


Mistä juontuikin mieleeni Stubbin hokema arvopohjainen realismi, jolle naureskeltiin Kovan viikon illassa.
Itselleni arvopohjainen realismi kuulostaa kultaiselta keskitieltä.

Hayabusa

^^
^
Pelko on usein tyhmyyden alku. Sitä käyttävätkin harhaanjohtajat hyväkseen oikeuttaakseen kansalle haitallisten asioiden toteuttamisen.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Brutto

Minä olen kaikkivaltias ja kaukaa viisas Jumala, joten minua pitää teidän totteleman.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Toope

#12
Venäjällä on mahdollisuus demokratisoitua:
Mihail Siskin - Sota vai rauha (2009, suom. 2023(!))
https://www.wsoy.fi/kirja/mihail-siskin/sota-vai-rauha/9789510506271
Tuo oikeasti kertoo emigroituneen venäläisen surusta ja epätoivosta maata kohtaan, jota samanaikaisesti rakastaa ja jonka yhteiskuntaa vihaa.

Noin rankkaa venäläisen kulttuurin kritiikkiä en ole koskaan lukenut.  :'(
Mutta nyt ymmärrän paremmin venäläistä sielua.

Venäjä vaan on maailma, joka ei koskaan ole toiminut kunnolla. Eikä tule toimimaan.
Koska vika on syvällä sen tataari/mongolisielussa.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - maaliskuu 11, 2024, 08:18:51Pelko on usein tyhmyyden alku. Sitä käyttävätkin harhaanjohtajat hyväkseen oikeuttaakseen kansalle haitallisten asioiden toteuttamisen.
Tämäkin on totta. Vaan ehkäpä ongelma onkin juuri se, että nimenomaan globaalin poliittisen ja taloudellisen eliitin ei ole tarvinnut pelätä enää pitkään aikaan henkensä edestä, ja moderni meno on sen mukaista. Käytännössä se tarkoittaa, että rikkaat ovat rikastuneet koronankin aikana ennätystahtiin. Eivät rahvaiden murheet heidän elämäänsä hetkauta. Sitä paitsi kansalaisista puhuminen on iljettävää. Tulisi puhua ainoastaan kuluttajista. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy