Laskutus on sitten ollut ihan oma lukunsa. .....nips.... Nyt sitten viime viikolla tuli lasku, jossa oli laskutettu rättipatteri, jonka olin itse ostanut. Siitä tietysti reklamoin, mutta en siitä, että suihkunurkan asennuksen laskutus edelleen puuttuu.
Sain sitten selvitettyä rättipatterilaskutuksen ja voin jättää sen maksamatta. Alirakoitsijana toiminut LVI-liike oli sen vahingossa laskuttanut pääurakoitsijalta, jolta se oli valunut minulta laskutettavaksi.
Mutta siinä nyt heräsi uusi pieni ihmettely.
Tilaamani lavuaarin siirto toiselle seinälle on laskutettu pelkkänä työnä ja näkyy myös kotitalousvähennykseen oikeuttavana maksuna suoritetusta työstä sentilleen. Eli, jos sen siirron seurauksena on jotain ylimärääräistä materiaalia mennyt, niin niitä ei ole laskutettu. Tämä on tietty ok.
Sitten tuo rättipatteri. Sen lisätyölistahinta oli 437 euroa. Kun tiesin ostamani aivan samanlaisen rättipatterin vähittäiskauppahinnan, kuvittelin tuossa lisätyölistassa olleen hinnan sisältävän kuljetus- ja asennuskulut, mutta nyt ei niin näytä olevankaan, koska 437 euron poistaminen ei vaikuta kotitalousvähennykseen oikeuttavaan määrään lainkaan. Herääkin kysymys, miten sen hinta on lisätyönä 437 euroa, kun sen kapineen kauppahinta vähittäismyynnissä on 295 euroa (postin kautta kotiinkuljetetuna) - firmoille varmaan vieläkin alempi. Mistä syntyy tuo erotus?
Nyt tulee vähän fiilis, että melkoista kuppaamista tai sitten tuossa nyt on jotain, mitä en vaan taas ymmärrä ja osaa ottaa huomioon.
Yleensähän taloyhtiön tilaaman remontin yhteydessä voidaan tehdä osakkaan toiveita (ns. tason nostoa), jotka eivät kuulu kokonaisurakkaan ja nämä lisätyöt sitten laskutetaan suoraan osakkaalta. Meilläkin lisätyölistalla oli mm. peilikaappi, allaskaappi, lattialämmitys, rättipatteri, jos ei halunnut urakkaan kuuluvaa levypatteria, kattovalaisin, vaihtoehtoinen kattopaneeli jne. Kävin noita hintoja netistä läpi ja ne olivat systemaattisesti reilusti kalliimpia kuin vähittäiskaupassa. Säästin pitkän pennin, kun uusin kaikki kaapit niin, että kävin ne ostamassa kaupasta ja noudettiin vävypojan kanssa autolla ne itse.
Edelleenkin minulta on laskuttamatta suihkunurkan asennus, vaikka nyt ovat joutuneet tietojani penkomaan. En valita.
Mutta mahdollista tulevaa keittiöremppaa ajatellen on tuo kyllä hyvä pitää mielessä, että nuo koneet kannattaa hankkia itse, koska monista kodinkoneliikkeistä saa kyllä tingittyä sen kotiinkuljetuksen kaupan päälle varsinkin, jos tekee vähän isomman kaupan useammasta laitteesta.
Remonttifirmat tuppaavat antamaan aina kokonaisurakkatarjouksen, joten juuri noihin laitehankintoihin saavat piilotettua ilmaa reippaasti. Hinnan kohtullisuutta on mahdoton arvioida vaikka pyytäisi tarjouksen useammalta firmalta. Tietyt yksikköhinnat kyllä saa näkyviin, mutta sen yksikköhinnan sisään ei enää pääse porautumaan.