Näköjään syystä tai toisesta, jota itse en tiedä, on taas herännyt jonkinlainen pesänrakennusinto. Se taisi ottaa vähän kipinää siitä, kun vihdoin löysin oikeanlaisen kakkostelkkarin makuuhuoneeseen. Siellä se nyt odottaa vielä, että vävyni muistaisi kysellä kavereiltaan poraa lainaksi, jotta telkun saisi pultattua seinään.
Oikeastaan tuon innoittamana jo etsin sopivaa moottoroitua sänkyä, mutta se etsintä päättyi kuin leikaten, kun mieleen palautui joku juttu siitä, miten kissa oli jäänyt osien väliin, kun koholla olevaa pään puolesta osaa vuoteesta oli laskettu alas. Tulen toimeen entisellä, kunhan siihen hankin vähän napakamman patjan kulahtaneen sijaan.
Seuraava hankinta olikin sitten pesukone reilut 25-vuotiaan koneen sijaan. Se pitää melkoista nitinää ja rahinaa pesun aikana. Samalla kun tänään sen kävin myymälästä hankkimassa, niin katselin jo valmiiksi hiukan, mitä on keittiöön tarjolla ja tästä sitten päästäänkin aiheeseen, eli remonttiin.
Jo ostaessani tämän asunnon mietin, että keittiön voi sitten joskus myöhemmin rempata, joten en sitä lähtenyt teettämään siinä pintarempan yhteydessä, jonka teetin ennen muuttoa. Keittiössä tehtiin vain seinien ja katon maalaus ja uusittiin lattia.
Keittiö on tyypillinen pieni (2,50 x 4,60) junanvaunut keittiö, jonka toisessa päädyssä on ikkuna. Ikkunan edessä hyvä tila ruokapöydälle ja muut härpäkkeet on sijoiteltu U:n muotoon jopa niin, että sisemmän päädyn nurkkausiin ei ole jäänyt paljoa hukkatilaa. Perusratkaisu on mielestäni toimiva, joten minimissään haluaisin vain pientä ylläpitoa:
1) Yläkaapeista pois yläsokkeli tai vaihtoehtoisesti ilmastointihormiin rakennetaan jatke yläsokkeliin asti. Nyt se on venttiili jää kalusteiden sisään niin, että sitä ei pääse nuohoamaan.
2) Tiskikone pois ja tila rakennetaan tavaransäilytykseen sopivaksi kuitenkin niin, että tiskikone voidaan siihen helposti asentaa, jos päätän tämän joskus myydä.
3) Kylmälaitteet, liesi ja liesituuletin uusitaan. Nuo kaikki ovat vanhoja ja energiasyöppöjä. Pakastin kerää huurretta järkyttävän paljon. Liesi on kaikissa toimissaan älyttömän hidas ja liesituuletin pitää niin kovaa melua, että en halua sitä käyttää ollenkaan.
4) Kaapit ja laatikostot näyttäisivät olevan umpipuuta etupinnaltaan, joten ne voisi freesata hiukan vaaleammaksi petsaamalla(?) tai maalaamalla ja vetimet voisi uusia. Kaapistojen rungot on mielestäni ihan hyvässä kunnossa.
5) Työpöydän tasot uusiksi. Se oikeastaan on ainoa, jota olen tosissaan vierastanut kaiken aikaa, kun siitä ei näe silmillään, pitäisikö se pyyhkiä ennen kuin siihen jotain laittaa. Jokseenkin tämän tyyppinen, mutta punertavampi.

En ole tarkoin miettinyt, millaisen haluan, mutta joka tapauksessa vähemmän kirjavan.
Tuossa ne ajatukset, joita olen itse saanut työlistalle. Aika paljonhan niitä on ja seurauksena saattaa olla, että välitilan laatat joutuu uusimaan myös, jos sävyt muuten muuttuu.
Toisaalta olisi kiva nähdä, millaista ratkaisua joku suunnittelija tuohon tarjoaisi. Ongelma van taitaa olla siinä, että heillä ratkaisut ovat niin trendikkäitä, että sellainen ei sopisi tähän asunnon henkeen. Täällä ei ole mitään trendikästä ennestään, vaan tämä on aika maanläheinen ja kotoisa.
Pitäisi jostain löytää sellainen Remontti-Reiska, joka tekee sen mitä pyydän, mutta jos hän huomaisi minun pyytävän tyhmiä, niin myös sen sanoisi ja ehdottaisi, miten olisi parempi.
Joku tietysti voisi kysyä, että miksi en tee itse. No, siksi, että en ole koskaan remonttia tehnyt enkä uskalla tuollaiseen ryhtyä yksin. Into ei riitä opettelemiseen ja mielellään maksan ammattilaiselle siitä, että tämä tekee hyvää jälkeä kerralla. Mieluiten maksaisin vielä jollekin nyrkkipajalle kuin suurfirmalle, jos voisin olla varma siitä, että homman aloittanut tekijä sen myös tekee loppuun asti sovitulla tavalla.