Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rakentaminen ja remontointi

Aloittaja Socrates, tammikuu 07, 2019, 18:47:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Socrates

Erilaisia remontteja tuntuu nykyään olevan itse kunkin ympäristössä ja tässä ketjussa voi mähniä niitä.

Kun selvisin putkiremontista ihmeen kaupalla hengissä, jo ensi kuussa uhkaa alkaa vähän salamyhkäisesti ja hirveällä hötäkällä valmisteltu julkisivuremontti. Remppa maksaa kaksi miljoonaa ja kestää 10kk ja ainakin entisen rappauksen piikkaus tuottaa hirveän mökän.

Asiasta päättää yhtiökokous muutaman päivän päästä ja tänään sain tietää viime hetken kapinaliikkeestä. Aamulla alakerran ikämies, joka kannattaa remppaa soitti ja yritti patistaa antamaan valtakirjan hänelle kuten yleensä teen, kun en viitsi istua kokouksissa. Vaikka on 40 vuotta tunnettu ja Trump-Clinton on ollut ainoa erimielisyys, jouduin kieltäytymään. Soittelin kapinaliikkeen edustajalle ja annoin valtakirjan sinne.

Julkisivu ja varsinkin ikkunat on toki korjattava, mutta ei näin nopeasti, vaan ensin pitää hoitaa lisä- ja ullakkorakentaminen, joilla katetaan putkiremonttivelka ennen kuin otetaan uutta.

No, valitettavasti kapina saattaa olla liian myöhään kehitetty.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Brutto

Eli helvettiä pukkaa. Julkisivuremonttia varten talo huputetaan muovilla ja remontti osuu tietenkin kesähelteille. Aurinko lämmittää asuntosi sietämättömän kuumaksi eikä ilma vaihdu sisällä juuri lainkaan. Asut kuin kasvihuoneessa ja rappauspöly kulkeutuu kaikkialle. Se narskuu hampaissa vielä iltapäivälläkin kun olet palaamassa töistä kotiin.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi


Olin aikeissa tuonne omiin jupinoihin kirjoittaa tämän vuoden aikana taloyhtiöömme tehdystä kylpyhuonerempasta, mutta kun sopiva ketju tuli, niin tänne sitten.

Pari vuotta sitten remontoitiin 14 huonommassa tilassa olevaa, kun niistä alkoi tulla riesaksi asti kosteusongelmia. Nyt sitten yhtiökokouksen päätöksellä tehtiin kaikki loput. Poikkeuksena ne, joihin remppa on tehty hiljattain ja valvonta-asiakirjat on tallessa ja osoittavat, että työ on suoritettu nykymääräysten mukaisesti.

Tavallaan olen ollut asian sisällä, sillä hallituksen jäsenenä olen ollut käymässä urakkatarjouksia läpi, urakkaneuvotteluissa ja lopulta työmaakokouksissa mukana. Olin myös "uhrina", eli minulle tehtiin remppa ensimmäisenä (maaliskuun alusta alkaen) ja siinä muodostui minimitaso työn laadulle. Oli sitten velvollisuus pitää avoimen ovien päiviä, että muut pääsivät katsomaan työn tulosta. Itse asiassa ne, jotka kävivät katsomassa saivat melko selvän käsityksen siitä, miten remontti edistyy ja mitä pitää osata itse huomata pyytää ja kertoa, kun huoneistokorttia tehdään tai kalusteita hankitaan itse.

Urakoitsijalla ei ollut oikein kokemusta tämän tyyppisistä remonteista, jossa asukkaat ovat paikalla ja näillä on vielä omia lisätoiveita. Tämä aiheutti jo ensimmäisen kylppärin kanssa hiukan ongelmia ja toimitujohtaja, joka toimi myös työnjohtajana ja asiakasrajapintana sai koulutusta roppakaupalla. Hänen töppäilunsä oli minulle taloudellisesti kannattavaa, sillä sain sitten hiukan hyvitystä mokauksien vuoksi.

Mainittu TJ oli todella kokematon ja melkoinen sählääjä, sillä firmassa oli juuri tehty sukupolvenvaihdos. Pohdimme isännöitsijän kanssa kerran, että olisiko kannattanut ottaa se toiseksi halvin, jos sähläämistä ja vääntö olisi ollut vähemmän, mutta noin 90K rahaa 500K:n urakassa on aika iso raha. Ilmeisesti vain muutamille osakkaille sähläyksestä aiheutui jotain ei toivottua, jonka tosin firma sitten  kompensoi rahalla jättäen laskuttamatta jotain pyydettyjä lisätöitä.

Meilläkin on yksi kapinoija. Hän ei olisi halunnut remonttia ollenkaan, mutta koska remontista oli yhtiökokouksen päätös, niin ei voinut kieltäytyäkään. Hän ei myöskään suostunut urakan mukaisiin laattoihin eikä edes urakoitsijan käyttämän firman laattoihin, joten hänen olisi pitänyt omat laatat hankkia itse. Siihen ei kuitenkaan raha ole riittänyt. Nyt on kylpyhuone ollut noin kaksi kuukautta siinä vaiheessa, että vesieristeet on tehty, mutta osakas ei päästä työmiehiä sisään. Hallitus nimittäin teki päätöksen, että urakan loppuun saattamiseksi tehdään urakkaan kuuluvin laatoin ja kalustein homma valmiiksi. Tehköön rouva ökyremonttinsa sitten kun siihen on rahaa. Häntä ei tunnu kiusaavan se, että joutuu käymään kellarikäytävän vessassa eikä ole suihkua käytettävissä. Tällä hetkellä ei ole tietoa, miten yämä episodi tulee päättymään.

Laskutus on sitten ollut ihan oma lukunsa. Monille tuli virheellisiä laskuja lisätöistä ja niitä piti oikoa. Kävin varmuudeksi joidenkin vanhempien ihmisten laskut tarkistamassa, mutta niissä ei onneksi ollut mitään ongelmaa. Itselleni ei tullut lisätyölaskua ollenkaan pitkiin aikoihin ja luulin sen jo unohtuneen. Nyt sitten viime viikolla tuli lasku, jossa oli laskutettu rättipatteri, jonka olin itse ostanut. Siitä tietysti reklamoin, mutta en siitä, että suihkunurkan asennuksen laskutus edelleen puuttuu.

Kaiken kaikkiaan ihan mielenkiintoinen kokemus ja valtavasti opin asioita. Nyt olisin aika hyvä tulkki urakoitsijan ja asukkaan välille kylpyhuoneremontissa ja osaisin mm. opastaa märkätilan kalusteiden hankinoissa siltä osin, kun urakkaan kuuluvat eivät tyydytä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Brutto - tammikuu 07, 2019, 19:19:27
Eli helvettiä pukkaa. Julkisivuremonttia varten talo huputetaan muovilla ja remontti osuu tietenkin kesähelteille. Aurinko lämmittää asuntosi sietämättömän kuumaksi eikä ilma vaihdu sisällä juuri lainkaan. Asut kuin kasvihuoneessa ja rappauspöly kulkeutuu kaikkialle. Se narskuu hampaissa vielä iltapäivälläkin kun olet palaamassa töistä kotiin.

Tiedän noi haitat ja siksi hirvittää. Tosin saan pihan puolelta pari ikkunaa auki, mutta ei se paljon auta, kun ei synny läpivetoa.

Mökälle ja pölylle en ole kovin herkkä, mutta kuumaa kestän huonosti.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

kertsi

10 kuukautta? Meillä tais kestää ehkää muutaman viikon, korkeintaan kuukauden, jos oikein muistan. Meillä on tosin pieni taloyhtiö, alle 40 asuntoa. Ihan helvettiä se kyllä oli kesäkuumalla, kun ei saanut ikkunoita auki, ja raksamiehiä kulki ikkunan ohi telineillä. Tuulettelin postiluukun kautta, laitoin sinne henkarin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 07, 2019, 21:34:41
10 kuukautta? Meillä tais kestää ehkää muutaman viikon, korkeintaan kuukauden, jos oikein muistan. Meillä on tosin pieni taloyhtiö, alle 40 asuntoa. Ihan helvettiä se kyllä oli kesäkuumalla, kun ei saanut ikkunoita auki, ja raksamiehiä kulki ikkunan ohi telineillä. Tuulettelin postiluukun kautta, laitoin sinne henkarin.

Ei tässä sen enempää asuntoja ole, mutta arvelivat, että voi venyä siitäkin yli.

Tuossa kivenheiton päässä on hyvin suuri taloyhtiö, jonka julkisivuremontti kesti ainakin pari vuotta ja maksoi 10 miljoonaa. Siitä oli hesarissa juttu syksyllä.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

kertsi

Mä olen lusinut putkirempan, julkisivurempan ja ikkunarempan tässä asunnossa. Kunpa olisin saanut aikaiseksi myydä asunnon ennen noita isoja remppoja ja ostaa toinen. Niiden remppojen hinta ei kuitenkaan siirry asunnon myyntihintaan sellaisenaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi


Kontulassa meillä oli julkisivuremontti varmaan jossain -90 luvulla. En tarkemmin muista.

Totetutus tehtiin osissa niin, että ensin uusittiin "takasivun" ikkunat ja tuuletusparvekket.
Sen jälkeen julkisivun puolelta remppa hupun alla:
- parvekkeet uusittiin
- parvekkeen puoleiset ikkuna-aukot pienennettiin käytännössä niin,että ikkunoita madalleettiin yläreunasta
- parvekkeen ovet vaihdettiin lasioviksi, jotta saatiin lasipintaa ikkunoista menetetyn tilalle

Omana sessiona talon päätyjen pintaelementit uusittin.

Talo on kolmeporainen ja seitsemän kerroksinen. Taloja yhtiössä kaksi.

Muistaakseni muutama kuukausi meni huputuksessa, mutta tuossa ei siis ihan kaikkia pintoja tehty uusiksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 07, 2019, 22:11:59
Mä olen lusinut putkirempan, julkisivurempan ja ikkunarempan tässä asunnossa. Kunpa olisin saanut aikaiseksi myydä asunnon ennen noita isoja remppoja ja ostaa toinen. Niiden remppojen hinta ei kuitenkaan siirry asunnon myyntihintaan sellaisenaan.

Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, edessä on 2 vuotta mökää. Ensin 10kk julkisivuremontti ja heti perään 14kk lisärakentamista eli kerrostalo pihalle. Ja lisäksi ullakkorakentamistakin, jonka yhteydessä kattokin vaihdetaan.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Socrates - tammikuu 08, 2019, 06:46:52
Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 07, 2019, 22:11:59
Mä olen lusinut putkirempan, julkisivurempan ja ikkunarempan tässä asunnossa. Kunpa olisin saanut aikaiseksi myydä asunnon ennen noita isoja remppoja ja ostaa toinen. Niiden remppojen hinta ei kuitenkaan siirry asunnon myyntihintaan sellaisenaan.

Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, edessä on 2 vuotta mökää.

Mahtaako riittää? Jos sinne tehdään lisää asuntoja, niin varsinaista muuttometeliä kestää tuon lisäksi kuukauden päivät. Sitten alkaa tuparikausi, jota kestää pari kuukautta. Yhtiössä biletetään silloin joka viikonloppu. Ja lopuksi alkaa kivipora laulamaan joka pyhäaamu kello 7.00, kun uudet asukkaat proppaavat hyllyjä seiniin.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Socrates

Kovaa peliä pelataan. Eilen illalla ilmeisesti joku kapinaliikkeen edustaja pudotteli postiluukuista kopiota jostain kirjoituksesta, jossa varoitellaan suurista taloyhtiöveloista ja vaaditaan parempaa tiedottamista tulevista rempoista.

Tänä aamuna taloyhtiön hallitus lähetti meilini, jossa painostetaan julkisivuremontin taakse. Nostaa kuulemma tulevien uusien asuntojen arvoa.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

kertsi

#11
Isot rempat nostavat asuntojen arvoa, juu, mutta ei läheskään yhtä suurella summalla, mitä osakas joutuu rempasta pulittamaan. Tästä näkisin jotain tutkittua tietoa mielelläni. Oma ihan hihasta vedetty arvaus on, että jos maksat 30 000 € julkisivurempasta, nostaa se asuntosi arvoa esim 10 000 eurolla, tai maksimissaan 50%. Joka tapauksessa täysimääräisenä ei kyllä remppohin uponneita rahojaan saa takaisin.

Jos talo on todella rähjäisen näköinen, voi se tietty laskea myyntihintaa aika paljon, ja toisaalta odottettavissa olevat isot rempat vaikeuttavat myymistä ja pidentävät myyntiaikaa. Lisäksi hupussa olevasta talosta on on hankala myydä asuntoja.


Jos aikoo myydä aika pian rempan jälkeen, on käsittääkseni hyvä ottaa yhtiölainaa julkisivurempasta, sillä niin myyntihinta näyttää siedettävämmältä?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - tammikuu 08, 2019, 09:56:13
Kovaa peliä pelataan. Eilen illalla ilmeisesti joku kapinaliikkeen edustaja pudotteli postiluukuista kopiota jostain kirjoituksesta, jossa varoitellaan suurista taloyhtiöveloista ja vaaditaan parempaa tiedottamista tulevista rempoista.

Tänä aamuna taloyhtiön hallitus lähetti meilini, jossa painostetaan julkisivuremontin taakse. Nostaa kuulemma tulevien uusien asuntojen arvoa.

Kokous saatiin keskeytettyä, koska jotkut muotoseikat kokoukseen kutsussa ja/tai muussa tiedottamisessa estivät tekemästä päätöksiä.

Mutta ei se sinänsä mitään auta ellei riittävää määrää osakkaita saada kannattamaan remontin lykkäämistä. Uusi kokous tullee hyvin pian.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

kertsi

#13
Mun eräs ystäväni kertoi omassa isossa (4 tai 5 taloa?) taloyhtiössään ilmenneistä epälyistä hallitusta kohtaan. Oli ilmeisesti koko hallitus ollut (samalla tai ainakin samanaikaisesti) olleet etelän matkalla, ja tehneet sellaisia  putkiremppadiilejä, jotka vaikuttvat epäedulliselta taloyhtiölle. Miljoonista euroistahan tuossa oli kyse. Ilmeisesti heitä ei kuitenkaan saatu nalkkiin, vaikka jonkinlaista kapinaliikehdintää ilmenikin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Meillä pienemmässä mittakaavassa kävi niin, että eräässä pienemmän urakan (alle 100K) kilpailutuksessa isännöitsijään otti yhteyttä yksi tarjouskilpailussa mukana ollut urakoitsijoista. Silloinen hallituksen puheenjohtaja oli kutsunut hänet kahville keskustellakseen tarjouksen yksityiskohdista. Siinä nyt ei vielä mitään, mutta PJ oli sitten alkanut jo lupailla kohdetta urakoitsijalle, jos hänelle löytyisi pieni palkkio muun hallituksen käännytystyöstä. Lisäksi hän oli luvannut urakoitsijalle sitten erilaisten pienten lisätöiden laskutuksen hyväksynnän.

Hallitus varajäsenineen piti isännöitsijän kanssa pikakokouksen ja PJ äänestettiin syrjään ja tilalle valittiin toinen.

Ex-PJ reki urakoitsijaa vastaan rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta, mutta ilmitus on tainnut aikojen saatossa pudota johonkin patterin väliin. Ko. henkilö möi asuntonsa melko pian tapahtuneen jälkeen.

Tapauksessa mukana ollut urakoitsija ei saanut urakkaa, vaan se meni paremman tarjouksen tehneelle.

----

Jonkin verran on tullut hallitusten toimintaa seurattua vuosikymmenten kuluessa. Kontulassa entisen kotini yhtiössä on niin paljon väkeä, jotka vielä ovat pitkään asuneet yhtiössä, että sinne on muodostunut pari riitaista leiriä. Toinen leiri on asiantunteva porukka, joka valittiin mm. putkirempan toteutusvaiheen hallitukseksi ja joka olisi ollut innokas jatkamaan vielä sen jälkeenkin vain pienin muutoksin. Toinen leiri koostuu vanhoista huruista. Todellakin vanhoista, sillä vain yksi on työikäinen. Leirit nyt mittaavat kannatustaan jokaisesa vuosikokouksessa ja viimeksi hurut voittivat niukasti.

Nykyisen kotini hallitukseen taas ei tahdo saada väkeä kiskomallakaan, joten nyt on pari vuotta mennyt niin, että vanha hallitus napsutetaan päätetyksi minuutissa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️