Mo miksi MUUTEN hänen osaamisensa olisi heikompaa kuin merkonomilla?
En oleta suoraan noin. Oletan, että merkonomin osaaminen tietyssä työtehtävässä voi olla parempaa kuin tohtorin. Perustelin aiemmin tämän oletukseni sillä, että osaamista kertyy paljon muualtakin kuin oppilaitoksesta. Aika usein vielä nykyäänkin oppilaitoksista hankittu osaaminen ei vastaa työelämän tarpeita noin yleisesestikään, saatikka että se vastaisi jokaisen alan työtehtävän tarpeita. Tohtori voi hallita suvereenisesti talouselämän tutkimusmenetelmät ja pitää pitkän esityksen prospektiteorian vaikutuksista ruotsalaisyritysten johtamismalleihin, mutta hän ei tee noilla taidoilla mitään vaikkapa keskisuuren yrityksen talousjohtajan tehtävissä. Silti suuri enemmistö kuvittelee, että tohtori olisi automaattisesti parempi talousjohtaja kuin samassa tehtävässä marinoitunut merkonomi.
Pelkistettynä voisi sanoa, että tutkinto ei takaa vielä yhtään mitään, pitkä kokemus takaa paljon. Kokemus on myös kouluttautumista, josta ei vain jaeta tutkintoa eikä opintopisteita.
Riipuu siis siitä, kuinka paljon osaamista sillä tohtorilla / merkonomilla on. TYökokemuksestaan emme voi päätellä mitään pelkän tutkintonimikkeen perusteella. Tosin tohtorit usein ovat jo iältään keskimäärin vastavalmistuneita merkonomeja vanhempia, joten kokemuksen määrä jo sitä kautta on heillä usein suurempi. Eikä kyllä kokemuskaan takaa vielä mitään, vaikka siitä olisi saanut palkkaa ja titteleitäkin. On täysin mahdollista olla vuosikymmeniä työelämässä ilman, että oma osaaminen syvenee tai laajenee kovinkaan kummoisesti. Riippuu siitä työstä.
Joka tapauksessa minusta kirjoituksestasi huokuu ajattelu, joka pitää teoreettista ymmärrystä niin käytännölle vieraalta, ettei sille ole ”oikeassa elämässä” mitään käyttöä. Itse ajattelen ennemminkin, että on hyvin henkilökohtaista, miten omaa osaamistaan tehokkaimmin pystyy syventämään. Itse olen todella usein havainnut, että juuri teoreettisen tiedon kautta pystyn itse kehittämään omaa käytännön toimintaani. Toisaalta taas kosketus käytäntöön tekee minulle sen teorian kiinnostavaksi, koska löydän ne yhtymäkohdat siihen. Nykyään, kun kokemusta alkaa olla vuosikymmeniä omalta alaltani, käy usein niin, että teoreettinen tieto vahvistaa sen, minkä olen jo kokemuksenkin kautta ymmärtänyt. Mutta silloinkin se syventää tuon ymmärryksen antaessaan sille pohjaksi pelkän oman ajatteluni sijaan myös useiden muiden asiaa tutkineiden ihmisten hyvin formuloidun ja rakenteellisesti harkitun kehikon, jota vasten voin tutkia omaa kokemuksellisesti syntynyttä ymmärrystäni.
Lisäksi - en koskaan voisi tutustua oman alani menneisyyteen ja niihin ihmisiin, joiden työskentelyn ja ajatusten pohjalle lopulta rakentuu sekin, mihin itselläni on ollut suorempi kosketus elävien ihmisten kautta. Traditio vaikuttaa siihen, mitä teemme tänään, mutta jos traditiota ei tunne tai sitä ei millään tavalla edes pyritä tallentamaan, jää kosketus taustaan ja jo tehtyyn kovin pintapuoliseksi. Tradition ja historian tunteminen selittää omalta oslataan sitä, mitä tänään tapahtuu. Siten ymmärrys omasta toiminnastakin syvenee sen tuntemisen kautta.
Tässä tuotiin myös esiin lääketoieteen tohtorin pätevyys. Sikäli jännä valinta, sillä se jos jokin on hyvinkin käytännöllisessä työskentelyssä kehittynyttä. Lääkärin kouluttamiseen kuuluu todella paljon käytännön harjoittelua ja oikeaa potilastyötä. Lääkäriksi ei todellakaan pääse kirjoja tenttimällä. Koko lääketieteen koulutussysteemihän on todella paljolti itse työn tekemistä. Tohtoriksi itsensä lukenut lääkäri on takuulla tehnyt lääkärin työtä jo todella paljon. Opinnot sisältävät pakollista harjoittelua ja jokin kirurgian tapainen varsin käden taitoon perustuva erikoisala on paljolti sitä, että kirurgiaan erikoistuva lääkäri tekee niitä leikkauksia ja potilastyötä. Itse tohtorintutkinto sitten varmasti painottaa sitä tutkimusosaamista, mutta toisaalta tutkimuksellinen asenne on myös yksi tapaa syventää ajattelua omassa työssä.
Omalla alallani ei ole yhtä ainutta tohtoria, joka EI olisi ennen tutkintoaan tehnyt jo pitkää uraa työelämässä. Jopa vuosikymmenien mittaista.