Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koulukiusaaminen

Aloittaja Edward, elokuu 07, 2019, 13:12:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 13, 2019, 20:23:06
Lainaus käyttäjältä: kertsi - syyskuu 13, 2019, 08:31:37
Yksi tai muutama ystävä voi auttaa lasta selviämään kiusaamisesta, siis se ettei jää ihan yksin.
Kiusaajia ei siirretä kouluista, kiusattuja ehkä.
Mikä v...n logiikka tässä on?
Paskiaiset helvettiin koulusta. Jos on ongelmaporukkaa, heitetään heidät muualle, jotta normilapset voivat elää.
Tarkkikset takaisin.

Kenen kouluun ne paskiaiset siirretään? Vai koulusta kokonaan pois?

Toope

Häiriköt tarkkikselle. Olen sen verran vanha, että meidän peruskouluaikanamme oli tarkkailuluokka.
Sinne ne, jotka eivät sopeudu ja Jaskan kaltainen bodari ohjaajaksi, kuten koulussamme oli isähahmona. Sille ei kukaan häirikkö urputtanut. Nosti seinälle, jos yritti.

Aasilaulu

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 13, 2019, 20:23:06
Lainaus käyttäjältä: kertsi - syyskuu 13, 2019, 08:31:37
Yksi tai muutama ystävä voi auttaa lasta selviämään kiusaamisesta, siis se ettei jää ihan yksin.
Kiusaajia ei siirretä kouluista, kiusattuja ehkä.
Mikä v...n logiikka tässä on?
Paskiaiset helvettiin koulusta. Jos on ongelmaporukkaa, heitetään heidät muualle, jotta normilapset voivat elää.
Tarkkikset takaisin.

Mä luulen että tässä sellainenkin näkökulma, että tarkkiksilla on pitkät jäljet. Nyt jos oppilaalle tarjotaan erityisopetusta, aika usein vanhemmat kieltäytyy siitä. Vaikka se tarkoittais sitä, että lapseen kohdistetaan enemmän resursseja kaikilla tasoilla ja sitä opettaa (tietty kohteesta riippuen) ihan saatanan pätevät opettajat joiden todella pitäis pärjätä sen kanssa, mitä se sitten heittääkin ulos, ja saada siitä jotain hyvää aikaan.

Ei, vaan halutaan olla mieluummin niin kuin kaikki muutkin eikä lähteä mihinkään lälläriin tai "erityisopetukseen". Kuulostaa ihan sellaiselta, minkä Toope lapsen vanhempana sanoisi :D

Saares

No nythän te pääsitte yhteisymmärrykseen. Kiusaajat tarkkikselle ja bodatut miesopettajat kehiin.

Toope

#94
Lainaus käyttäjältä: Saares - syyskuu 13, 2019, 22:45:59
No nythän te pääsitte yhteisymmärrykseen. Kiusaajat tarkkikselle ja bodatut miesopettajat kehiin.
Miksi normiopiskelijoiden tulisi kärsiä häiriköistä?
https://yle.fi/uutiset/3-8495109
Opettaja tuossa kertoo siitä, että monikulttuurinen koulutus luo pelkkää paskaa opettajillekin, saati sitten lapsille, jotka joutuvat olemaan noiden kanssa.

Miksi suomalaisten lasten tulisi olla samoissa ryhmissä noiden kanssa, jos haittaavat kehitystä? Laitetaan eri ryhmiin.

safiiri

#95
Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 13, 2019, 21:57:12
Häiriköt tarkkikselle. Olen sen verran vanha, että meidän peruskouluaikanamme oli tarkkailuluokka.
Sinne ne, jotka eivät sopeudu ja Jaskan kaltainen bodari ohjaajaksi, kuten koulussamme oli isähahmona. Sille ei kukaan häirikkö urputtanut. Nosti seinälle, jos yritti.

Jaa että tarkkislaisia saa sitten vapaasti kiusata? Ne kai sinusta ansaitsee sen?

Jännää, että sitten vielä samalla ihmetellään, miten ne vähän heikommin pärjäävät pojat silleen syrjäytyykään. Vaikka täällä todetaan, että sinne tarkkikselle säilytykseen bodariopettajan hakattavaksihan ne kannattaa kaikki laittaa heti, koska ei niistä kuitenkaan mitään koskaan tule. Ilmeisesti sitten ei haittaa ne kustannukset, joita näistä jo kättelyssä syrjään sysätyistä loppuelämänsä ajan yhteiskunnalle kertyy.

Hippi

Sattuipa sopivasti aiheeseen liittyvä artikkeli, joka pisti miettimään, että onko se paljon puhuttu KiVa-koulukin vain kupla. Ainakin tuossa linkin takaa löytyvästä jutun mukaan suurin osa kouluista on jo siitä luopunut ja ainakin osassa niitä, joissa se on käytössä, käyttö on jäänyt pelkäksi korulauseeksi. Tuloksiakin arvoi vain ohjelman tuottaja itse.

Kova Kiva koulu?
Kiusaamisen vastaisen Kiva koulu -ohjelman taustalla on ministeriön kilpailutus, johon tuli vain yksi tarjous.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Unforgiven

Olen joskus miettinyt ankaraakin koulukiusaamista kokeneena, eikö ihan ensimmäisistä luokista lähtien kouluissa voisi uhrata yhden viikotunnin verran opetusta koulukiusaamiseen liittyen. Valaista mitä se uhrille ja tekijällekin merkitsee nyt ja tulevaisuudessa. Kertoa ja valaista ihmisten erilaisuudesta ja kaikkien oikeudesta siitä huolimatta elää hyvä ja turvallinen lapsuus.

En tiedä onko tällaista oppiainetta (kasvatusoppi tms.) jo mahdollisesti nyt olemassa. Minun opiskeluaikanani ei ollut.
I'm just a soul whose intentions are good

a4

BB-talossa innovoitiin kiusaamiseen yhteisöllinen harjoitusmuoto:



En tarkoita jauhelihaa.

Yhteisöllisyyden harjoittelua käytännön kautta.

Kopek

Hommafoorumilla nimimerkki sancai kirjoittaa seuraavaa:

Suomessa tietysti yhteiskunta pyörii häirikköjen ehdoilla ja mitä luonnehäiriöisempi ja heikkolahjaisempi lapsi, sitä enemmän häneen syydetään rahaa, mutta kolikon toinen puoli on, että monien syrjittejyn ja unohdettujen lasten, niiden tavallisten, hiljaisten puurtajien hyvinvointi saattaa jopa puolestaan lisääntyä. Itse olin peruskoulussa tällainen "etuoikeutettu", rankasti koulukiusattu oppilas. Sain hyviä numeroita, mutta psyyke iskettiin pirstaleiksi. Eipä minun hyvinvointini kiinnostanut ketään, koska en ollut tyhmä, väkivaltainen tai ulkomaalainen. Mahdollisuus etäkouluun olisi estänyt paljon niitä elinikäisiä vahinkoja, mitä peruskoulu minulle aiheutti. No nykyään olen tuottava kansalainen, mutta kyllähän se panee aina miettimään verojen maksamisen mielekkyyttä, kun muistaa millaiselle sakille täällä rahat lapataan. Vankka tavoitteeni onkin nostaa kytkintä ja lähteä johonkin järjellisempään maahan, jahka saan maisterin paperit käteen ja koronatilanne helpottaa.

Jos haluaisi olla ilkeä, sancaille voisi vastata, että sorry, mutta todennäköisesti valehtelet. Ei koulukiusattu ja hyviä numeroita saanut ihminen nimittäin kirjoittele tyypillisesti hommafoorumilla vaan kuuluu todennäköisesti vastapuolen joukkoihin. Ja eiköhän "koulukiusattu" -sanan tilalle kuulu koulukiusaaja. Kerrankos muistikuvissa roolit menevät sekaisin. Ja mikä tuottava kansalainen ulkomaille lähtöä suunnitteleva valmistumaton opiskelija muka on? Eikö sana "luuseri" kuvaa tällaista tyyppiä paremmin.

Sancai aikoo nostaa kytkintä ja lähteä johonkin järjellisempään maahan. Mikähän se maa mahtaa olla. Koronatilanne helpottanee lähiaikoina, joten maisterin paperit on syytä saada pian, ja järjellinen maakin on ratkaistava. Sen pitää olla sellainen, jossa kiusaamiselle altista, rikkinäisestä psyykestä ja elinikäisistä vammoista kärsivää ihmistä ei kiusata. Kai tällainen järjellinen "Wonderland" jostakin löytyy.

Tuo kommenttini on vitsailua eikä edusta todellsta mielipidettäni. Kirjoitin kokeeksi niin kuin kiusaaja.

Koulukiusaamisesta on itse kullakin todennäköisesti omanlaisiaan kokemuksia, enkä halua sanoa, että yhden ihmisen kokemukset ovat sen oikeampia kuin toisenkaan. Jokainen on nähnyt asiat omasta vinkkelistään.

Minun käsitykseni on seuraava, ja se pätee vain minuun itseeni. En siis tyrkytä tätä yleisenä näkemyksenä.

Minulle koulukiusaaminen tarkoitti joko suoraa fyysistä väkivaltaa tai sen tyyppistä henkistä väkivaltaa, johon liittyi fyysisen väkivallan uhka. Pelkkää henkistä väkivaltaa eli ilkeitä puheita en pitänyt koulukiusaamisena, koska niihin voi vastata takaisin samalla mitalla. En ollut puolustuskyvytön silloin, kun sanoilla otettiin mittaa toinen toisistamme. Mutta kun ilkeiden sanojen takana oli uhka väkivallasta, silloin sanat tietenkin sattuivat, jos olivat sattuakseen. Vastaanhan ei voinut sanoa, tai tuli turpiin. Mutta pelkät sanat ilman lyömään valmista nyrkkiä niiden taustalla - ne olivat vain sanoja.

Fyysinen lyönti sattuu, vaikka miten psyykkaisi itsensä kestämään sen. Mutta sana, joka on pelkkää ääntä, sattuu vain silloin, jos antaa sen sattua.

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - syyskuu 14, 2019, 07:53:28
Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 13, 2019, 21:57:12
Häiriköt tarkkikselle. Olen sen verran vanha, että meidän peruskouluaikanamme oli tarkkailuluokka.
Sinne ne, jotka eivät sopeudu ja Jaskan kaltainen bodari ohjaajaksi, kuten koulussamme oli isähahmona. Sille ei kukaan häirikkö urputtanut. Nosti seinälle, jos yritti.

Jaa että tarkkislaisia saa sitten vapaasti kiusata? Ne kai sinusta ansaitsee sen?

Jännää, että sitten vielä samalla ihmetellään, miten ne vähän heikommin pärjäävät pojat silleen syrjäytyykään. Vaikka täällä todetaan, että sinne tarkkikselle säilytykseen bodariopettajan hakattavaksihan ne kannattaa kaikki laittaa heti, koska ei niistä kuitenkaan mitään koskaan tule. Ilmeisesti sitten ei haittaa ne kustannukset, joita näistä jo kättelyssä syrjään sysätyistä loppuelämänsä ajan yhteiskunnalle kertyy.
Tarkkikselle joutuneet eivät syrjäytyneet, olivat jo sitä. Joukossa oli fiksuja tyyppejä, joilla oli paskat perheolot. Toisaalta oli myös sosiopaatteja, jotka nauttivat pienempien rääkkäämisestä. Kaikkia noita kohtaan en sympatiaa koe, kun itse sain kokea peruskouluaikana, mitä tarkoittaa oikeasti iso väkivaltainen ja häiriintynyt henkilö.

Kopek

Jostakin syystä uusin uutiskohu otsikon aiheesta, jossa kerrotaan itse presidentin tuominneen teon, saa aikaan minulla tiettyjä kieroutuneita kuvitelmia, vaikka en ole lukenut uutisia otsikkoja enempää.

Kieroutunut ajatukseni on seuraava. Näin kuvittelen asioiden edenneen, jos itse olisin koululainen ja mukana kuviossa.

Minua olisi hakattu ja kiusattu pahoinpidelty vuosikaudet koulussa. Kukaan ei olisi puolustanut. Opettajatkin olisivat kääntäneet päänsä pois ja hiljaisesti hyväksyneet, että saan mitä ansaitsen. Kaikki muut oppilaatkin olisivat hyväksyneet sen, että minua pahoinpidellään, koska olen niin ärsyttävä ja inhottava tyyppi ja vielä väärästä yhteiskuntaluokasta. Mehän olemme/olimme pahoja ja tuomittuja jo syntymässä.

Lopulta kävisi niin, että minut olisi ajettu jatkuvalla hakkaamisella hulluuden partaalle ja sen ylikin. Kun taas alkaisi uusi pahoinpitelysessio, loputtoman pitkä pinnani katkeaisi, ja saisin raivokohtauksen ja antaisin takaisin samalla mitalla eli hakkaisin jonkun hakkaajistani. No, tämä minun pahoinpitelyni tietysti kuvattaisiin videolle ja levitettäisiin nettiin. Pian olisin koko maan vihaama hylkiö, jota opettajat ja poliisit ja presidenttikin moittisivat. Lehdet kirjoittaisivat läpipahasta hirviöoppilaasta. Olisin Suomen koulukiusaaja numero yksi. Minua rangaistaisiin ankarasti pelotukseksi muille.

Ne tyypit, jotka minua ensiksi olisivat vuosien ajan hakanneet, eivät tietenkään saisi minkäänlaista kritiikkiä toimistaan. Hehän olisivat viattomia uhreja. He virnuilisivat tyytyväisenä, kun minua hyökytettäisiin ja minut ajettaisiin itsemurhan partaalle. Kun heittäytyisin junan alle, kaikki ajattelisivat, että hyvä, että edes sen tajusi tehdä eikä jäänyt tänne muiden kiusaksi.

Mistähän johtuu, että tuollainen ajatuskulku tulee mieleeni. Ehkä koin kouluaikana tilanteeni vähän tuon tapaiseksi. Olin lainsuojaton, jolle saa tehdä mitä tahansa, mutta jota itseään rangaistaan ankarasti, jos hän tekee yhtään mitään kenelle tahansa muulle.

Yleinen ärsyttävyyteni, joka täällä foorumillakin on saanut joidenkin piikit pystyyn, sekä riistäjäkapitalistiporvariluokkaan kuuluminen lienevät olleet keskeisiä syitä. Kommareiden mielestähän me olimme moraalisessa mielessä rikollisperhe ja -suku, joka aiheutti pelkällä olemassaolollaan kärsimystä muille, ja johon kuuluvat siis olivat ansainneet rangaistuksensa ja kärsimyksensä. Eli jos minulle tehtiin luokkavihan hengessä jotain pahaa, se ei ollut pahantekoa vaan oikeutettua korvauksen perimistä rikollisesta elämästäni riistäjäperheessä.  "Nyt rikkaiden pennulle turpiin" oli motto, joka oikeutti hakkaamiseeni.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - huhtikuu 26, 2020, 23:00:20
Lainaus käyttäjältä: safiiri - syyskuu 14, 2019, 07:53:28
Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 13, 2019, 21:57:12
Häiriköt tarkkikselle. Olen sen verran vanha, että meidän peruskouluaikanamme oli tarkkailuluokka.
Sinne ne, jotka eivät sopeudu ja Jaskan kaltainen bodari ohjaajaksi, kuten koulussamme oli isähahmona. Sille ei kukaan häirikkö urputtanut. Nosti seinälle, jos yritti.

Jaa että tarkkislaisia saa sitten vapaasti kiusata? Ne kai sinusta ansaitsee sen?

Jännää, että sitten vielä samalla ihmetellään, miten ne vähän heikommin pärjäävät pojat silleen syrjäytyykään. Vaikka täällä todetaan, että sinne tarkkikselle säilytykseen bodariopettajan hakattavaksihan ne kannattaa kaikki laittaa heti, koska ei niistä kuitenkaan mitään koskaan tule. Ilmeisesti sitten ei haittaa ne kustannukset, joita näistä jo kättelyssä syrjään sysätyistä loppuelämänsä ajan yhteiskunnalle kertyy.
Tarkkikselle joutuneet eivät syrjäytyneet, olivat jo sitä. Joukossa oli fiksuja tyyppejä, joilla oli paskat perheolot. Toisaalta oli myös sosiopaatteja, jotka nauttivat pienempien rääkkäämisestä. Kaikkia noita kohtaan en sympatiaa koe, kun itse sain kokea peruskouluaikana, mitä tarkoittaa oikeasti iso väkivaltainen ja häiriintynyt henkilö.

Ja kerrohan Toope, miksei niitä luokan syrjäytymisvaarassa olevia poikia (jotka hyvin usein ovat juuri näitä Tarkkikselle "kuuluvia" häirikköjä) ei siis saisi työntää sinne bodariopettajan höykytettäväksi, mutta muutoin vain lusimaan pakollinen koulu läpi ilman, että heille syntyy minkäänlaiseen kouluttautumiseen edellytyksiä?


Hayabusa

Emeritaproffa haukkuu uuden opetussuunnitelman mukaiset jättikokoiset ryhmät. Ne luovat mahdollisuuksia kiusaajille. Samalla saa kyytiä myös myytti siitä, että kiusaajat muka olisivat entisiä kiusattuja.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006651639.html

Lopuksi tulee vielä varoitus koulutuksen eriarvoistumisesta.
Lainaa
Pisa-tutkimukset osoittavat, että erot koulujen välillä ovat huolestuttavasti kasvaneet. Emeritaprofessorin mukaan julkisen koululaitoksen Suomessa tätä ei voida hyväksyä.

– Suomalaisten suuri ylpeydenaihe on ollut tasalaatuinen opetus. Koululaitoksemme vahvuus on ollut se, että laittoivatpa vanhemmat lapsensa mihin kouluun tahansa, opetus on ollut yhtä hyvää. Meillä ei ole tarvinnut muuttaa tiettyyn osoitteeseen saadakseen lapsensa tiettyyn kouluun.

Seuraava askel on, että Suomeen alkaa syntyä yksityiskouluja. Se olisi suuri takaisku suomalaiselle koululle, joka on ollut tasa-arvoisen yhteiskunnan kivijalka, Keltikangas-Järvinen varoittaa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

#104
Muistan omilta kouluajoiltani 90-luvulta kuinka aina löytyi opettajilta virtaa reagoida oppilaiden tupakointiin. Hyvä ettei oltu lastensuojeluilmoituksia kirjoittelemassa jos joku jäi kiinni sauhutteleusta. Sitä vastoin jos joku jäi kiinni kiusaamisesta, riitti "tosi aito" anteeksipyyntö opettajan valvovien silmien alla ja sitten opettajat jatkoivat, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Meillä Suomessa pitkät koulukiusaamisen perinteet, joista ei selvästi edes haluta eroon.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.