Sain jokunen aika sitten lahjaksi
kasvivalaisimen. Kapine on vieläkin avaamattomassa pakkauksessa, kun en ole oikein keksinyt sille sopivaa paikkaa. Vaikka nyt innostunut viherpeukaloinnista olen, niin en olisi tuota itselleni ostanut. Eli kuuluu taas lahjojen "ihan kiva" -sarjaan.
Tuossa kun kokkauksen yhteydessä chileistä tuli puhetta, niin kävi mielessä, että pian varmaan pitää tehdä siemenvaraston inventaario ja alkaa vähitellen viljelyspuuhiin. Nyt voisikin tuota lamppua kokeilla, josko siitä olisi viljelyn alkuvaiheessa iloa. Olen monesti lykännyt chilin kylvön helmi-maaliskuun vaihteeseen, kun valoa on jo enemmän ja silloin voin siirtää taimet parvekkeelle nuorempina juuri valon vuoksi. Tähän aikaan vuodesta taimista tuppaa tulemaan hentoja rimpuloita, jotka kasvattavat honteloa vartta kurkottaessaan kohti valoa. Tulisikohan taimista tukevampia lisävalon alla. Ainakin valon saa paremmasta suunnasta, suoraan ylhäältä.
Viime syksynä satoa korjatessani vannoin mielessäni, että nyt on pidettävä pari välivuotta, sillä en chilin suurkuluttajanakaan pysty käyttämään kaikkea chiliä, jonka yhden kesän sadosta saan korjattua. Sato tulee yli suureksi siitä yksinkertaisesta syystä, että lajivalikoima on kasvanut ensimmäisen vuoden yhdestä viime kesän viiteen. Lisäksi taimien koulimisessä tulee aina kustakin lajista puolentusinaa tainta "siltä varalta, että joku niistä kuukahtaa". Harvemmin on kuukahtanut sen jälkeen, kun olen onnistunut suojaamaan ne kissojen hampailta.
Aji Cristal on suosikkini. Se on satoisa, keskivahva ja hedelmäinen. Sopii moneen käyttöön eikä helposti mene keitos liian tuliseksi.
Habenero on jo tulisempi, mutta sen sato ei minulla ole ollut kovin runsas, toisin kuin työkaverillani, jolle tästä olen vienyt myös taimen melkein vuosittain. Ilmeisesti hänellä on paremmat kasvuolosuhteet terassillaan.
Thai Rawit oli uusi kokeilu viime kesänä. Kokeilu epäonnistui, sillä hedelmät eivät ehtineet kypsyä.
Star Flame keskitulinen keltainen chili oli myös viime vuoden uusi kokeilu, joka onnistui kohtaleisen hyvin.
Jalapeno oli uusi kokeilu, joka epäonnistui. Siemenet eivät itäneet lainkaan.
Siemenet olen hankkinut kaupasta ostetusta chilistä, joten se selittänee tuon, että kaikki eivät edes itäneet. Aji Cristal ja Habenero ovat olleet jo useamman vuoden viljelyohjelmassani ja niihin olen ottanut siemeniä aina edellisvuoden sadosta. Ainoa, johon olen ostanut siemeniä, on
Cayanne pippuri parisen vuotta sitten. Siitä tuli valtava sato, mutta sitä en laittanut viime kesänä, kun noita muita oli niin montaa laatua.
Saapa nähdä miten sitten käy miniluumutomaatin tänä vuonna. Viimeiset 4-5 vuotta olen tiukasti päättänyt, että ei tomaattia enää ikinä, mutta kevään tullessa tomaattiviljelys on taas ollut käynnissä.
Vähän harmittaa, että menetin sen ison parvekkeen, joka oli Kontulan kodissani, mutta toisaalta se oli aivan mahdoton noille viljelyksille, koska oli länsiparveke ilman suojaa. Mitkään kasvit eivät tahtoneet sitä kuumuutta kestää, kun kissojen vuoksi joutuu pitämään parvekelasit vain pienillä rakosilla, joista viilennystä ei tule ollenkaan. Nyt on pihapuun varjostama eteläparveke, joka on aika hyvä, jos ei ole kovin kova helleputki.