Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Viherpeukalointia kotona ja puutarhassa

Aloittaja Hippi, tammikuu 07, 2019, 20:00:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Nyt on tomaatit istutettu omiin ruukkuihinsa. Muutaman istutin, mutta karsin vielä jossain vaiheessa, mutta on hyvä pitää jokunen varakappale, jos joku sattuu kuukahtamaan.  Tomaatit on kyllä siitä hyviä kasvattaa, että ne eivät maistu kissoille.

Samalla istutin chilejä. Rawit oli edistynyt parhaiten ja keltainen chili (sitr.?) myös. Keltaisesta habanerosta ei ollut kehittynyt kuin kaksi tainta ja niistäkin toisen oli katti käynyt niittämässä. Toivotaan nyt, että tuo ainokainen kestää hengissä. Joku sähläys oli käynyt, sillä minulla oli tyystin jäänyt laittamatta punainen habanero. Laitoin sen nyt itämään, mutta aika myöhälle jäi. Riippuu ihan millainen kestä tulee, ehtiikö ne lainkaan kypsyä.

Pakastetut siemenet ilmeisesti ei sitten idä, sillä Cayanne pippurista ei tullut yhtään mitään.
Aji Cristalit on vielä koulimatta, mutta ne olivat vielä niin pieniä, että vasta viikon päästä teen ne.

Chileille pitää aina tehdä reilusti varakappaleita, sillä ne tuntuvat kissoille maistuvan. Laitoin nyt samalla vehnää kasvamaan kissoja varten, jos ne sillä jättäisivät viljelykseni rauhaan. Vehnä vaan kasvaa ohi niin nopeasti, ettei siitä ole pitkäaikaista iloa.

--

Aika outo juttu tapahtui, kun kaksi lehtikaktusta, ilmeisesti joku marraskaktus, teki itsemurhan. En ymmärrä mitä niille tapahtui. Ne olivat eri huoneissa ja niiden olosuhteissa tai hoidossa ei mitään muutosta. Toisen kaktuksen vieressä sisaryksilö on säilynyt aivan pontevana. Äkkiä ne alkoivat vaan nahistua ja katkeilla, kunnes ei mitään enää ollut jäljellä.

Tuota kun kerroin naapurille, niin hän sanoi heillä käyneen samoin, mutta erona oli, että heillä se oli siirretty huoneesta toiseen ja ilmeisesti siitä ottanut nokkiinsa.

Näyttäisi siltä, että posliinikukan pelastusyritykseni on onnistunut. Se on toistaiseksi vielä auringottomalla valoisalla ikkunalla, mutta siirrän sen keittiöön aurinkoiselle ikkunalle, kun saan nuo parvekkeelle menevät taimet pois tilaa viemästä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

safiiri

Tuo marraskuun- / joulukaktusten itsemurha on itselleni tuttu ilmiö. Olen todennut sen myös usein tapahtuvan sen jälkeen, kun ovat intoutuneet erityisesti kukkimaan. Mulla oli sellaine iso ja usena vuoden vanha kaktus, joka ulkona vietetyn kesän jälkeen kukki upeasti - jonka jälkeen katkoi itsenä kuoliaaksi. Muitakin vastaavia kaktusten kuolemia on tapahtunut - ilman erityisempiä paikanvaihtoja tai muita hoidon muutoksia.

Hippi

Sain naapurin pojista seuraa itselleni, kun lähdin shoppailemaan Plantageniin. Kaipasin hiukan väriä, kun nyt ei mikään omistani kuki vielä tähän aikaan.

Lupasin pojille, että hekin saavat valita jotain kotiin viemistä, jos siltä tuntuu. Nuorempi olisi ehdottomasti halunnut lihansyöjäkasvin (kärpäsloukun), mutta tällä kertaa niitä ei ollut tarjolla. Hän "tyytyi" sitten kaktukseen. Olisi halunnut valtavan anopinjakkaran, mutta sain suostuteltua tyytymään kuitenkin kahteen pieneen kukkivaan pallokaktukseen. Vanhempi valitsi todella erikoisen värisen kauniin huone-esikon ja minikasveista Lobelian.

Omia hankintoja oli Begonia ja kolme tulilatvaa. Niistä riittää väriä pitkäksi aikaa ja noita käytän ikään kuin leikkokukkien sijaan. Ne kestävät kauemmin, ovat edullisempia, mutta silti "kertakäyttöisiä". Mehikasvejahan voi kaiketi lisätä lehdestäkin, mutta tuppaavat jäämään aika rimpuloiksi. Viherpuolelta vielä Uurremuori (Peperomia 'Caperata Red Luna' ).

Edellä mainittujen lisäksi ostin minikasveista ja pistokkaista pari Lobeliaa, jotka istutin yhteen ja myöhemmin vien parvekkeelle samoin kuin mansikan taimen. Tarjolla oli myös verenpisaran pistokkaita. Tuo näytti olevan sitä tanakampaa mallia, joten saapa nähdä saanko sen pidettyä hengissä puurunkoiseksi asti.

--
Viime kesän kesäkukista on jäljellä Bougainvillea, joka suomalaisen nimensä (Ihmeköynnös) mukaisesti teki pienen ihmeen. Todella vasta talven kynnyksellä otin sen parvekkeelta sisään ja jonkin ajan kuluttua se pudotteli pikkuhiljaa kaikki lehtensä. Olin aikeissa heittää jäljelle jääneen risukon biojätteeseen, kun huomasin, että varresta pilkisti aivan tuoretta vihreää. Siirsin rangon valoisammalle ikkunalle ja kuinka ollakaan, uutta lehteä pukkasti kasvin melkein täyteen. Jokunen latvus on jäänyt ilman lehtiä ja ne vielä napsaisin poikki, niin minulla on kaunis kasvi. Nyt kun se vielä tekisi sen ihmeen, että alkaisi kukkia kesän kynnyksellä. Siinähän on hyvin vaatimattomat valkoiset kukat, mutta kukan suojuslehdet hehkuvat kauniin punaisena. Olisikohan aniliinin punainen oikea nimitys tuolle sävylle.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Vihdoin olo oli kohentunut niin, että jaksoin lähteä pihatöihin. Juuri, kun pääsin ulos, huoltoyhtiön miehet olivat useamman pärisevän vehkeen kanssa siivoamassa hiekoitushiekkoja pois. En antanut sen häiritä, vaikka vähän harmitti meteli ja ilmassa leijuva pöly. Ei se kuitenkaan pitkään veisi noilla vehkeillä ja tuuli veisi pölyn nopeasti.

Siistin kukkapenkistä vanhat korret ja suurimman osan irtolehdistä yms roskasta. Olen vähän tumpelo sen kanssa, koska siihen on  joku joskus istuttanut monenlaista monivuotista kasvia ja se on varsin näyttävä kesällä. En osaa sille kuitenkaan oikein mitään tehdä. Nyt sitten siivouksen jälkeen hujautin siihen säkillisen puutarhamultaa, joka oli viime vuodelta jäänyt. Jos huoltoyhtiö tuo nopeasti eilen tilaamani mullat, niin varmaan muutaman säkin vielä siihen hujautan lisää ennen kuin kasvit alkavat puskea itseään esiin. Lisäksi löysin varastosta säkillisen jotain vanhaa lannoitetta ja ajattelin, että ei ehkä pieni lisä pahaa tee.

Tänä vuonna ei leikannut isomman ruusualueen ruusuja alas. Ne olin kahtena vuotena leikannut ja tänä vuonna saavat olla nyt noin kuin ovat. Sen sijaan yhden talon seinän vierestä leikkasin, silä niiden leikkaamisesta on aikaa ja ne oli viime kesänä aika rimpulan näköisiä. Ne olin antanut kasvaa rauhassa, sillä ne on viimeksi leikattu sen jälkeen, kun ne jouduttiin kaivamaan salaojatyön edestä ylös ja istuttamaan takasin. Takasin istutuksen jälkeen näytti, että ne eivät lähde kasvamaan lainkaan, mutta palautuminen kesti odotettua pidempään. Nyt nuo sitten on leikattu alas ja toivottavasti tänä kesänä näyttävät vähän tuuheammalta.

Muuten sitten vain putsailin pihaa ja mätin sitä lannoitejyvää kaikille pensaille. Saapa nähdä, onko sillä mitään vaikutusta.

Viime syksynä ostin kokeeksi omaan piikkiini sekä narsisseja että krookuksia ja tuikin niitä vähän pitkin pihaa sireenin juurelle, ruusupuskine juurelle ja yhteen möyhimääni uuteen kukkapenkkiin, johon viime kesänä laitoin siemenistä kasvamaan kesäkukkia. Viimeksi mainistussa näkyy jo pontevaa lehden alkua, joten ensimmäinen kokeiluni näyttää onnistuneen ainakin osaksi. Samoin sireenin katveessa näyttäisi hiukan sammaloituneesta nurmesta pukkaavan tanakampaa lehteä ja siihen muistaakseni niitä krookuksia tuikin.

Pitäisi vielä keksiä, millä saisin pensaiden juurelta heinän kasvun loppumaan. Olen yrittänyt niitä kiskoa käsin irti, mutta ne kasvavat aina vaan uudellen. Nyt on viimevuotista kuivaa pitkää heinää pensaiden juurella tuppoina ja taas pitäisi niitä riipiä pois. Ne on ruman näköisiä ja toisekseen ne sitovat kosteutta pensaan tyveen ja ainakin yhden pensaan olemme menettäneet niin, että se lahosi tyvestä. Nuo ovat pensashanhikkeja, jotka ovat hidaskasvuisia eikä niitä leikata alas koskaan, joten se tyven putsaaminen on aika hankalaa. Noille varmaan voisi vielä tehdä pienen harvennusleikkauksen ja samalla yrittää siisitä sitä tyven ympäristöä.

Jännä muuten tuo ihmisten ajattelu, että talvella lumeen voi heittää roskaa, kun se kuitenkin lumeen peittyy.  Sitä nimittän oli aika paljon  >:(

Mutta muutaman tunnin työrupeama jäi kaikesta huolimatta isosti plussan puolelle.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi


6 helppoa huonekasvia - Näitä ei tapa tumpelokaan

Kyllä tappaa, mutta noiden kanssa voi onnistuakin hyvällä onnella  :D

Kumiviikuna

Aikanaan olen yhden tuollaisen saanut kasvatettua isohkoksi puuksi asti, mutta se sitten alkoi näyttää tosi hölmöltä, kun sehän ei ilman toimenpiteitä haaroittunut. Siinä sitten parimetrisessä rungossa oli ne lehdet ja alhaalta taisi niitä vanhimpia lehtiä putoilla.  En siis älynnyt latvoa sitä nuorena, mutta tein sen sitten ennen tuon rohjakkeen hävittämistä. Pistokkaan ottaminen olikin jännä juttu, sillä se onnistuu suoraan emokasvissa. Runkoon leikataan palkeenkieli ja tyrhedytetään sen kumimaisen maidon vuotaminen. Sen jälkeen kiilataan palekeenkieli ja runkoon leikkauksen kohtaan sidotaan kasvuturvetta, joka päällystetään niin, että se pysyy paikallaan. Turvepaakkua kostutetaan säännöllisesti ja sitten, kun siinä näkyy juuria, pistokas voidaan leikata irti ja istuttaa omaan ruukkuun.

Tuon kaiken sain onnistumaan joskus viime vuosituhannella. Mutta joka ikinen kumipuu, jonka olen tällä vuosituhannella ostanut, on kuollut. En tiedä miksi. Nyt tuossa lehtijutussa mainitaan, ettei se siedä vetoisuutta. Voisikohan se olla selityksena, sillä minulla on aina joku läpi auki asunnossani?


Isotimanttiananas

Ensimmäisen tuollaisen tapoin väärällä kastelulla.  Ruukkuun ei tosiaan pidä tuota kastella ollenkaan, vaan pelkästään niihin lehtihankoihin vettä. Toisen kanssa luin paremmin kasteluohjeet ja sain timanttiananaksen säilymään kukinnan loppuun asti. Siirsin sen talvella keittiön ikkunalle, jossa se sai paremmin valoa ja kasvihan siitä kiitti ja teki muutaman poikasen. Olin aivan onnessani, että saan ne aikanaan irrotettua emokasvista, sillä emokasvi ei ole kukinnan jälkeen oikein minkään näköinen. Tuonkin olin oikeastaan säästänyt vain, jotta saan ikkunalaudan pidettyä täynnä, jotta kissat eivät kuvittele, että heille on järjestetty istumapaikkoja lisää.

Eipä sitten kestänyt pitkään, kun ihmettelin, mitä kasville on tapahtunut. Sen lehdet oli ihan rihmoina. Aatuperkele oli känyt järsimässä sen emokasvin lehdet ihan pilalle, vaikka yritin siirrellä muita kasveja niin, ettei katti siihen yltäisi, mutta kissa on erittäin ulottuva eläin, jos se niin on päättänyt. Nyt tuo on suojassa ja katson, saako niistä sivuversoista vielä jotain pelastettua, sillä ei nekään sitten hampailta säästyneet.


Kiiltojukka

Noita erilaisia Jukkapalmulmuja olen tappanut useita ja ilmeisesti samasta syystä, kastellut liian innokkaasti. Vähempi olisi tuossa tapauksessa enempi. Noita en voi enää pitää, sillä tuollaiset pitkät lehdet ovat kissalle vastustamaton kiusaus. Niitä on kiva järsiä ja sitten kun saa säikeen nieltyä, niin oksennetaan ankarasti, sillä palmu on niin kovaa, ettei se sula kissan mahassa. Mutta kyllähän kissa oppii lopulta olemaan nielemättä ja järsii vain ne lehdet rikki tyvestä, jolloin koko lehti kuolee ja lopulta koko puu.


Viirivehka

Kuolee liialliseen kasteluun tämäkin. Näin siis oletan, että kastelen liikaa, vaikka en sitä olisikaan uittanut, mutta muutakaan en keksi. Kuoleman oireet vaan on niin ristiriitaisen näköiset, sillä lehdet kuivuu mustaksi, joten se houkuttaa antamaan lisää vettä. En tuon myrkyllisyydestä tiennyt, mutta tuostakin katti järsii lehdet poikki.


Maija

Nuo Nukku-Matit ja -Maijat voi kyllä niputtaa. Nuo on hauskoja kasveja. Tai olisi, jos saisi pysymään hengissä. Kumipuun tavoin kauan sitten minulla oli yksi Nukku-Matti, joka kesti useamman vuoden ja se teki juurimukuloista aina uusia poikaisia innokkaasti. Sitten vaan sille tapahtui "jotain" ja vähitelleen se heitti henkensä enkä mitään selitystä sille keksinyt. Tuon jälkeen olen aika monta yksilöä ostanut ja yrittänyt uudelleen saada säilymään, mutta ei vaan onnistu. Lehdet muumioituvat ryppyiselle rullalle ja peli on menetetty. Nyt on yksi hiljattain minikasvina ostettu ja sitä nyt yritän pitää hengissä.


Tuonenkielo

Tuo on ainoa noista kuudesta, jota en ole saanut hengiltä. Selityskin on yksinkertainen. Minulla ei tuota vielä ole ollut. Tuolle oikeastaan voisi ollakin sopivan varjoisa paikka olkkarissa, mutta riskinä on jälleen lehtien muoto, joka houkuttaa kissoja ja sijoituspaikka olisi karvanaaman ulottuvilla.


Useimmin kai huonekasvit kuolevat liikakasteluun kuin siihen, että kastelu joskus unohtuu. Monet kasvit kestävä melko pahankin kuivumisen ja toipuvat, kun kastelu taas jatkuu. Hiljattain tyttärelläni oli yksi kasvi kuivahtanut niin että lehdet kaikki olivat kuolleet, kuivuneet rapean kuivaksi. Sanoin, että ei tuo tuosta mihinkään enää herää, mutta niin vaan kastelulla alkoi runkoon tulla uusia lehdenalkuja.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

wade

Ostin viime kesänä ranskalaisen rakuunan taimen osaksi kesäyrttikokoelmaani. Ja voi mikä löytö se olikaan! Olen ostanut rakuunaa kaupasta, mutta sen maku on ollut pahimmillaan lähellä ruohoa; itse kasvattamani kasvi oli kuin toiselta planeetalta! Rakuunasta tuli samantien eräs hienoimmista uusista makukokemuksistani vuosiin.

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 09, 2019, 18:51:44
Täti kasvattaa ananaksen lehtiosasta ruukkukasveja:
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/1954c37c-bc6b-41af-b0bc-bb613f4f7032

Jep, nauratti vaan tuo otsikointi "Heljä-Riitta, 68, keksi huikean idean - kasvattaa ananaksista näin komeita viherkasveja ilmaiseksi: "Voi kokeilla koska vain"" ihan kuin tuo olisi joku uusi juttu.

Varmaan noin parikymmentä vuotta sitten ensimmäisen ananaksen kannan olen istuttanut. Sen jälkeen melkein aina, kun on riittävän freesi lehtitupsu ollut ostamassani kokonaisessa ananaksessa. Menestys ei vaan ole ollut kovinkaan hyvä. Kyllä ne saa juurtumaan aika helposti, mutta ilmesesti kasteluvirheellä tai valonpuutteella saan ne hengiltä. Tosin viimeisimmän tappoi Aatu. Se pisteli poskeensa lehtiruusuukkeesta esiin pistävät nuoret lehdet ja tuhosi siinä kasvupisteen samalla.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Muutama laatu chiliä ja tomaatit on alkuviikosta istutettu parvekkeelle ja tänään huomasin tomaatissa jo ensimmäisen kukan. Chilit ovat vielä niin pieniä, että niitä joutuu odottamaan vielä pitkään. Myös mansikka kukkii hyvin parvekkeella. Ostin taannoin pienen taimen ja se on kasvanut oikein hyvn.

Chilin taimia jäi taas kerran yli oman tarpeen ja tällä kertaa en saanut edes duunikaverille niitä dumpattua. Tänään sitten keksin, että kunhan tuo monivuotisten kukkien kukkapenkki alkaa vähän tuosta rehevöityä, niin muutaman chilin käyn piilottamassa sinne kukkapenkkiin kasvamaan. En ole ikinä ennen kokeillut niitä avomaalla kasvattaa. Tässä on ajotietkin sen verran pitkällä, että jos satoa tulee, niin hyvin voi kerätä ne talteen. Mutta eipähän tarvitse hyviä taimia biojätteeseen heittää.

Olen noille chileille tehnyt myös pientä kokeilua ja latvonut aika varhaisessa vaiheessa. Ideaa sain, kun löysin hyvän chiliblogin ja sitä lueskelin. Nyt kun noita taimia oli niin paljon, niin saattoi hyvin jonkun uhrata kokeilulle ja osan sitten kasvattaa "niin kuin aina ennenkin".

Vielä on muutamaa muuta laatua chiliä sirkkalehtivaiheessa. Ne on lähinnä nyt koekappaleita, jotta millainen itävyys niissä on. Voi olla, etten niitä tuosta eteenpäin vie ainakaan kaikkia. Siemeniä on tallessa seuraavaa vuotta varten, jolloin voin noita sitten vaihteeksi viljellä.

---

Olen tällä viikolla päivittäin ollut pari kolme tuntia pihaa kunnostamassa. Tämän kesän urakaksi otan pihan leikkialueen putsaamisen sinne levinneistä ruohotuppaista, sammaleista, voikukista yms. Tänäänkin raaputtelin liki kolme tuntia saadakseni yhden sivun reunakivetyksen ja sen vierustan hiekka-alueelta puhdistettua. Siinä tuli takareiden venytykset ja kyykkäykset tehtyä niin, että vieläkin tuntuu ja varmaan huomenaalulla vielä enemmän.

Viime syksynä ostin krookuksen ja narsissin sipuleita ihan vain kokeillakseni, jotta saanko ne toimimaan. Narsissit istutin kesäkukkapenkkiin ja krookuksia tuikin sinne tänne siinä toivossa, että joku niistä säilyisi tavlen yli. Narissin lehdet on nyt noin kymmensenttisiä ja krookuksia on ilmestynyt useampaan paikkaan pihassa. Harmi vaan, etten menrkinnyt paikkoja, johon niitä laitoin. Eli kävi niin kuin hajamielisen oravan käpyjemmalle :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 09, 2019, 19:37:34
Varmaan noin parikymmentä vuotta sitten ensimmäisen ananaksen kannan olen istuttanut. Sen jälkeen melkein aina, kun on riittävän freesi lehtitupsu ollut ostamassani kokonaisessa ananaksessa. Menestys ei vaan ole ollut kovinkaan hyvä. Kyllä ne saa juurtumaan aika helposti, mutta ilmesesti kasteluvirheellä tai valonpuutteella saan ne hengiltä. Tosin viimeisimmän tappoi Aatu. Se pisteli poskeensa lehtiruusuukkeesta esiin pistävät nuoret lehdet ja tuhosi siinä kasvupisteen samalla.
Meillä oli appelsiinipuu, kun olin pieni. Semmoinen yli metrin mittainen ja muistaakseni hyvän tuoksuinen ja kaunis. Mummo taisi sen ihan siemenestä istuttaa. En muista, että se olisi hedelmiä tehnyt.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

#25
Noita sitrushedelmiä on tullut vuosien kuluessa useammankin kerran kasvattettua. Sitruuna, appelsiini ja greippi on kokemukseni mukaan helposti siemenestä kasvatettavia. Yleensä olen saanut kasvin ehkä noin 30-40 senttiseksi, kun siihen iskee ötökät. Jotain pieniniä pisteenkokoisa ötököitä, jotka kasvattavat seittiä lehtihankoihin. Vaikka olen mielestäni aika tarkka, niin en kuitenkaan riittävän tarkka. Nuo onnistuu aina vahingoittamaan kasvia niin, ettei sitä saa pelastettua. Jos ei sitten ötökät ole iskeneet, niin talven pimeys ja huoneilman kuivuus yhdessä on liian kova yhdistelmä.

Lisäys:
Sitrushedelmien lisäksi on tullut kokeiltua Kiiviä ja taatelia kasvattaa siemenestä. Molemmat onnistuvat hyvin. Kiivin ne mustat piene pilkut on siis siemeniä ja ne voi kaapia suoraan multaan. Itävyys on noin 110%. Taatelin voi laittaa jonkun muun, esimerkiksi traakkipuun juurelle. Kiviä voi tökätä multaan useamman kappaleen ja joku niistä sitten itää tai ei. Sen voi sitten varovasti jonkun mullanvaihdon yhteydessä irrotella ja istuttaa omaan ruukkuun.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

safiiri

Villiintynyt vadelmapöheikkömme taas käyty läpi ja viimevuotiset marjoneet oksat katkottu. Vähän mansikkapenkkiäkin putsailtu. Molemmat on epätoivoisia projekteja, kun perustustyöt on tehty hutiloiden ja hoito ollut retuperällä ennen meitä. Mutta - en ole vielä saanut aikaiseksi pistää koko höskää uusiksi.

Hippi


Kurtturuusu kielletään Suomessa huomisesta alkaen
Kurtturuusua ei saa enää myydä huomisesta lauantaista alkaen Suomessa, kertoo Valtioneuvosto. Kielto on osa haitallisten vieraslajien torjuntaa. Helposti leviävä ja sitkeä kurtturuusu (Rosa rugosa) on hyvin yleinen pihojen ja puutarhojen hyöty- ja koristekasvi.

Kurtturuusu on alun perin kotoisin Koillis-Aasiasta. Suomessa laji on asettunut esimerkiksi tienvarsille ja merenrannoille sekä maanläjitysalueille aina Oulun korkeudelle asti. Jos laji asettuu esimerkiksi hiekkarannalle, se voi levittäytyä niin tiheäksi, että se syrjäyttää alkuperäisen merenrantalajiston täysin. Samoin se leviää hallitsemattomasti teiden varsilla, Valtioneuvosto perustelee.

Koska kasvi on laajalle levinnyt ja hyvin yleinen, kasvatuskielto tulisi voimaan kolmen vuoden siirtymäajan jälkeen vuoden 2022 kesäkuussa. Näin kiinteistönomistajilla on kolme vuotta aikaa hävittää kasvi ja korvata se muilla lajeilla.

Kurtturuusun maahantuonti ja myynti kielletään ilman siirtymäaikaa huomenna 1. kesäkuuta. Haitalliseksi vieraslajiksi on säädetty myös lajin valkokukkainen muoto Alba. Kielto ei koske kurtturuususta jalostettuja tarhakurtturuusuja, jotka eivät leviä yhtä herkästi.


Poikkeuksellisesti nyt lainasin koko uutisen, sillä näytti olevan myös poikkeuksellisen asiallisesti ja tiiviisti kirjoitettu.

--

Nyt pitää vaan selvittää, miten voi tunnistaa tuon jalostetun tarhakurtturuusun hävitettävästä tavallisesta kurtturuususta, ettei suotta ala kaivaa kaikkia ruusuja tuhottavaksi.

Itse kyllä hiukan olen nyreissäni tuosta hävitysmääräyksestä. Taloyhtiömme pihassa on ilmeisesti juuri tuota hävitettäväksi määrättyä, sillä kovin innokkaasti nuo puskat sitä rönsyä on tekemässä kasvualueeksi ajatellun tilan ulkopuolellekin. Kasvukauden aikana melkein viikoittain niitä levinneitä rönsyjä ruokkoan nurmialueelta. Ajatuksena on lähinnä ollut vain se, että paljasjaloin juoksevat ipanat ei vahingossa astu noiden huomaamattomien pienien ruusunalkujen päälle ja loukkaa itseään ikävästi.

Jotenkin tuntuu turhalta, että myös tällaiselta suljetulta pihalta nuo joutuu hävittämään, kun pihaa muutenkin hoidetaan ja huolehditaan, ettei nuo pihasta karkuun lähde eikä koko pihaakaan päästetä valloittamaan.

Osa pihan ruusuista on kyllä mielestäni eri lajiketta, sillä kukat ovat näyttävämmät ja kasvutapa ei ole yhtä rehevä kuin tuossa, jonka nyt oletan olevan se rikkaruusu. Voisi ehkä ollakin se jalostettu versio, sillä ne eivät tosiaan niitä rönsyjä näytä tekevän. Tosin tuossa Kekkilän kuvauksessa tämän sanotaan olevan reheväkasvuoinen. Mene ja tiedä. Pitää vaan alkaa selvittämään asiaa tarkemmin, sillä mielellään näkisin pihallamme ruusuja parin muun pensaslajin ohella jatkossakin.

https://www.kekkila.fi/kasvikirjasto/tarhakurtturuusut/

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

wade

Ostin taimina ransk. rakuunan, appelsiinitimjamin ja salvian. Huomenna istutus. Kaikki kolme ovat upeita yrttejä, kunhan vain saisi aikaiseksi tehdä jotainniiden arvoista ruokaa..

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 31, 2019, 21:23:59

Kurtturuusu kielletään Suomessa huomisesta alkaen
Kurtturuusua ei saa enää myydä huomisesta lauantaista alkaen Suomessa, kertoo Valtioneuvosto. Kielto on osa haitallisten vieraslajien torjuntaa. Helposti leviävä ja sitkeä kurtturuusu (Rosa rugosa) on hyvin yleinen pihojen ja puutarhojen hyöty- ja koristekasvi.

Kurtturuusu on alun perin kotoisin Koillis-Aasiasta. Suomessa laji on asettunut esimerkiksi tienvarsille ja merenrannoille sekä maanläjitysalueille aina Oulun korkeudelle asti. Jos laji asettuu esimerkiksi hiekkarannalle, se voi levittäytyä niin tiheäksi, että se syrjäyttää alkuperäisen merenrantalajiston täysin. Samoin se leviää hallitsemattomasti teiden varsilla, Valtioneuvosto perustelee.

Koska kasvi on laajalle levinnyt ja hyvin yleinen, kasvatuskielto tulisi voimaan kolmen vuoden siirtymäajan jälkeen vuoden 2022 kesäkuussa. Näin kiinteistönomistajilla on kolme vuotta aikaa hävittää kasvi ja korvata se muilla lajeilla.

Kurtturuusun maahantuonti ja myynti kielletään ilman siirtymäaikaa huomenna 1. kesäkuuta. Haitalliseksi vieraslajiksi on säädetty myös lajin valkokukkainen muoto Alba. Kielto ei koske kurtturuususta jalostettuja tarhakurtturuusuja, jotka eivät leviä yhtä herkästi.




Todella erikoinen linjaus. Valtio lähtee tarmokkaasti tuhoamaan sinänsä harmittomia kasvilajikkeita pelkästään sen perusteella, että ne ovat vieraslajeja, mutta samaan aikaan sama valtio toivottaa tänne tervetulleeksi....no, tiedätte kyllä mitä.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."