Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Viherpeukalointia kotona ja puutarhassa

Aloittaja Hippi, tammikuu 07, 2019, 20:00:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: urogallus - huhtikuu 18, 2022, 19:40:04
Lainaus käyttäjältä: urogallus - huhtikuu 16, 2022, 17:36:41
Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 16, 2022, 17:26:08
^
Ostosiemenistä vai syötäväksi ostetusta tomaatista kaivettuja oli nuo siemenet?


Itäneet oli itse kasvatetuista kerättyjä, toistaiseksi itämättömät ovat muinaisia ostosiemeniä.

Itsekerättyjä kylvin 24kpl, joten itävyys on toistaiseksi 50%.

Jo 20 noussut, eli itävyys yli 80%. Muinaiset kaupan siemenet eivät ole itäneet eivätkä taida itääkään.


Itää ne. Jo peräti 3 pienenpientä taimea useammasta kymmenestä siemenestä. Omista siemenistä 22 24:stä on itänyt.

Hippi

Minulla on pihassa sellainen noin 2 x 5m pläntti, josta olen poistanut kurtturuusut ja olen pitänyt sen pihan "niittynä". Olen antanut siihen tulla mitä on tullakseen ja hiukan tuikkinut jotain siemeniä joukkoon. Viime kesänä siinä oli jokunen pienehkö auringonkukka ja jonkun verran samettiruusua. Oikeastaan muuta hoitoa kastelun lisäksi en sille ole tehnyt kuin kitkin jonkun alueen valloittamista yrittäneen pois. Pikaisella silmäyksellä siinä  olen varmaan yli 20 eri kasvilajia ja perhosia ja pörriäisiä.

Tälle vuodelle olin ajatellut laittaa siihen oikein kunnon istutuksen, mutta kaupassa tänään muutin mieleni. Silmiini osui houkutteleva pakkaus:


Sekoite koostuu noin 20 eri lajista. Seoksen avulla saat kasvatettua kesäisen kukkaniityn puutarhaasi, joka houkuttelee myös perhosia ja pörriäisiä. 25 g siemeniä + 30 g sidosainetta helpottamaan kylvöä, riittää n. 15 m²:lle.

Toivottavasti tuosta tulee jotain. Ajatuksena kuitenkin olisi edelleen säilyttää tuo pieni alue aika villinä ja vapaana, tai ainakin että se sellaiselta vaikuttaa. Saapa nyt nähdä, milloin nuo uskaltaa nakata multiin, kun ensiviikolle oli taas räntäsateita luvassa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

urogallus

Ensimmäinen satsi härkäpapuja pääsi siskonpedistä omiin purkkeihin. 19 tainta/taimea?

Härkisten suhteen tuli varmaan otettua varaslähtö. Pisimmät niistä ovat jo 20-senttisiä, eikä niitä kyllä ennen äitienpäivää saa millään maahan. Mahtavanetko kestää sinne asti katkaistuissa 1,75l maitopurkeissa?

Aave

Tiedä ovatko muut nähneet, mutta jostain syystä eräänkin tuttavan kotikadulla on pykätty pihamaalle maahan kasvatuskumpuja, joihin on laitettu kasvamaan kaikenlaista herneistä mansikoihin. Ideana tietysti on saada kasvamaan pienelle pinta-alalle enemmän ruokakasveja, mutta eihän homma toimi niin. Eivät kasvien tarvitsemat ravinteet jää niihin kumpuihin tasaisesti, vaan valuvat sateiden mukana kummusta lähemmäs maan pintaa. Lopputuloksena on pöljän näköinen pikku kumpare, jossa mikään ei kasva kunnolla. Uusavutonta hölmöläisyyttä on se.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hippi

Lainaus käyttäjältä: urogallus - huhtikuu 23, 2022, 16:03:38
Ensimmäinen satsi härkäpapuja pääsi siskonpedistä omiin purkkeihin. 19 tainta/taimea?

Härkisten suhteen tuli varmaan otettua varaslähtö. Pisimmät niistä ovat jo 20-senttisiä, eikä niitä kyllä ennen äitienpäivää saa millään maahan. Mahtavanetko kestää sinne asti katkaistuissa 1,75l maitopurkeissa?

Kyllähän ne kestää varsinkin, jos teippaat purkin kylkeen jonkinlaisen risun, johon voi vartta tukea. Ainoa ongelma on liikakastelun vaara, jos ei purkkia ole rei'itetty pohjasta, että liika vesi pääsee valumaan pois, jos kastellessa vähän lurahtaa reippaammin. Ainakin minulla käy usein tosi huonosti tuollaisen umpikipon kanssa, kun hoidan taimia turhan innokkaasti.


Nyt kokeilin purkaa valkosipulin kynsiksi niin, että laitoin ne vadille kahden talouspaperin väliin. Niitä olen nyt jonkun päivän kastellut päivittäin niin, että paperit on hyvin kasteltu, mutta vain sen verran, että seuraavana päivänä ne on jo kuivat. Nyt on moniin kynsiin ilmestynyt jo juuria. Noin olisi varmaan pitänyt tehdä niillekin, jotka lykkäsin suoraan multiin. Tosin on noistakin jo tullut hyvä joukko versoja esiin.

Nuo paperipetillä itämässä olevat käyn istuttamassa kukkapenkkiin, jossa ne saavat kasvaa varmaan muiden huomaamatta. Ruukussa olevat pidän parvekkeella. En nyt varsinaisesti satoa tavoittele, mutta on vaan kiva katsoa, mitä niistä tulee, jos jotain on tullakseen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Amore

Paavalinkukat aloittelevat kukintaa. Yksi tekee vaaleanpunaisia kukkia, kaksi muuta sinivalkoisia. Sinivalkoisista toinen on hieman haaleampivärinen kuin toinen, mutta ikääntyessään kaksiväriset paavalinkukat usein taantuvat takaisin yksivärisiksi sinisiksi, joten saa nähdä millaisia niistä tänä vuonna tulee. Vaaleampi sinivalkoinen ei ole vielä puskenut nuppuja, mutta uskon senkin vielä kukkivan. Tummempi sinivalkoinen avaa ensimmäisen kukan hyvin pian.
All you need is Love

Amore

Ihanaa, nyt sataa! Puutarhassa on elintärkeää saada saaveihin kerättyä kasteluvettä. Saavit ovat olleet kuivina, koska ne on vasta asetettu paikoilleen talven jälkeen.
All you need is Love

Hippi

No niin, nyt on viimeistän ryhdyttävä hommiin, jos asiaa on lykätty "ehtiihän tässä vielä" -ajatuksella.

Kurtturuusun kasvattaminen kielletään 1.6. alkaen – näin rikoksesta rangaistaan
---
Kasvatuskiellosta seuraa kaikille kiinteistön omistajille velvollisuus hävittää kaikki olemassa olevat esiintymät tai vähintään rajoittaa haittavaikutuksia ja leviämistä. Tarvittaessa vieraslajien esiintymät voidaan määrätä hävitettäväksi, Koljonen kertoo.

Koska kurtturuusu on erittäin yleinen ja laajalle levinnyt laji, ei ole realistista, että kaikki vielä olemassa olevat esiintymät saataisiin poistetuksi kuluvan kuukauden aikana.

– On tärkeää, että torjuntatöihin kuitenkin ryhdytään. Kun esiintymän hävittäminen ei ole mahdollista, tulee haittavaikutuksia pyrkiä rajoittamaan ja leviämistä estämään. Jos hävittämiseen tai torjuntatöihin ei ryhdytä ollenkaan, tilanne voidaan tulkita kurtturuusujen kasvattamiseksi, Koljonen varoittaa.
---


Onneksi meidän pihasta ei kaikki ruusut kadonneet, sillä osahan oli tarhakurtturuusuja, joiden kasvattaminen edelleen on sallittu.

Tuo kolme vuotta riitti hyvin halvimpaan tapaan hävittää ruusut ja työ aloitettiin jo keväällä 2019, kun kielto oli päätetty saattaa voimaan. Huolto ne leikkasi aivan alas, miten vain sillä leikkausvälineellä pääsi. Pienet tyngät jäi. Niitä sitten kiskoin käsin samoin kuin maan sisällä vaakatasossa kulkevia juurakkoversoja irti, minkä sain. Ensimmäisen kesän aikana nuo pukkasivat innokkaasti uutta versoa ja sitä mukaa, kun niitä tuli näkyviin, niin ne nypin pois.

Seuraavana kesänä edelleen sama juttu, kaivelin useampaan otteeseen maasta juurakoita. Versominen oli jo huomattavan vaisua, joten vähemmällä nyppimisellä selvisin. Lopulta viime kesänä enää yksi kohta pukkasi pariin otteeseen pienen verson ja tänä keväänä ko. kohdalta sain pois juurakon, joka ne versot oli tuottanut.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Nyt olen murheen murtama. Vaikuttaa siltä, että punainen Bougainvilleani on menehtynyt lapsensa kera. Vanhempi noista oli muistaakseni noin kolmen vuoden ikäinen ja siitä otettu pistokas reilun vuoden ikäinen. Sen sijaan viime kesänä ostamani keltainen versio säilyi hengissä.

Syynä ilmeisesti oli väärä sijoituspaikka noilla punaisilla. Ne olivat liian pimeässä. Keltainen oli sillä paikalla, jossa vanhempi punainen oli aiemmat talvet talvehtinut. Nuohan pudottaa lehtensä milloin mistäkin syystä, mutta jonkun ajan kuluttua vähitellen uudet lehdet ilmestyvät pudonneiden sijaan. Keltainen ei pudottanut ihan kaikkia lehtiään ja luonnon valon lisäännyttyä, se alkoi pukata uutta lehteä hyvin elinvoimaisena. En niitä punaisia vielä heittänyt pois, vaan laitoin parvekkeen nurkkaan ottamaan aurinkoa ja raitista ilmaa, josko siitä vielä ylösnousemuksen ihme tapahtuisi. Jos ei, niin taatusti ostan uuden tilalle. Seuraavana talvena osaan sitten paremmin huolehtia, että se lehdetönkin saa valoa tarpeeksi.


Nyt on kaikki siemenet pihalle kylvetty. En enää jaksanut odottaa kauemmin. Toivottavasti ne nyt pärjäävät, kun päivisin maa varastoi lämpöä sen verran, ettei kylmempänäkään yönä maa enää jäädy.

Puurosiemenien lisäksi on reippaasti pörriäskukkien siemeniä kylvetty sekä pari pientä plänttiä ihan tavallisia yksivuotisia kukkia. Isossa kukkapenkissä on ollut aika kalju alue, jonka möyhensin ja sinne tuikin valkosipulin kynsiä. En mitään valtavaa satoa odota, vaan kokeilen lähteekö ne kasvamaan. Jossain vaiheessa myöhemmin käyn piilottamassa ylimääräiset chilit ja pensastomaatit, kunhan muu kasvusto rehevöityy sen verran, että saan ne piiloon.

Jos tulee kuivakka kesä, kuntoliikuntana on 10 litran kastelukannun kanssa ravaaminen päivittäin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Olen taas klapilla päähän lyöty. Jupinoissani olen selittänyt ideaa, millainen jonkun suunnittelema "hieno" kyhäelmä pihassamme on. Tiivistettynä tuo jupina: Jurttamainen kumpare, jonka ylimmässä osassa on vuorenkilpeä ja sen alapuolelle aina istutetaan jotain kesäkukkia.

En ole ikinä tuolle vuorenkilvelle tehnyt mitään muuta, kuin karsinut liian alas tulevia kasvustoja, jotta kesäkukille jää tilaa. Vuorenkilpihän on vihreänä talvehtiva. Joka kevät se on lumen sulamisen jälkeen ponnahtanut innoissaan pystyyn ja jatkanut siitä, mihin syksyllä jäi. Joitain lehtiä on saattanut kuolla, mutta uusia pukkaa aina tilalle. Yhtenä talvena seurasin, kun talven tulo oli varsinaista juupas- eipäs leikkiä, niin senkin tuo kesti. Eipäs -vaiheessa lehdet heräsivät ja juupas -vaiheessa jäivät taas lumen alle uinumaan.

Nyt sitten viime talvi tai kevät teki sille jotain kummallista. En sitä itse asiassa huomannut, kun kumpareen pohjoisrinne näkyy parvekkeelleni ja se oli aivan moitteettomassa kunnossa. Ja vaikka niin paljon olen pihassa touhunnut, niin nyt vasta huomasin, että eteläinen puoli on kumpareen huipulta aivan ränsistynyt. Alimmissa versoissa oli kyllä elinvoimaa liiankin kanssa.

Kiipesin sitä tutkimaan ja löysin aivan järkyttävän määrän pupun papanoita. Voisiko olla, että kanit on käyneet popsimassa meheviä lehtiä ja varsia? Tuo ei kai ole myrkyllinen ainakaan ihmiselle, kun siitä jotkut tekevät teetäkin. Mutta oli kyllä mennyt niin ruman näköiseksi, että se ei jää huomaamatta, vaikka miten hienot kesäkukat siihen alaosalle laittaisin. Hädissäni otin alhaalta pari roipetta yli kasvaneita ja upotin ylös ikään kuin silmänlumeeksi ja nakkasin muutaman kourallisen multaa vielä tykö. Saapa nähdä juurtuuko ne sinne.

Vuorenkilpi ei kyllä ole ihan suosikkejani, mutta kun sen siihen ikikasviksi on joku laittanut, niin pakkohan sitä on yrittää pitää hengissä ja mieluummin vielä vehreän näköisenä.

Varsinainen hommani tänään siinä oli kyllä möyhiä kesäkukkine multa ja lisätä tuoretta multaa ja kanankakkaa, niin ei tarvitse niin kastelussa aina lannoitteita muistaa. Olipa järkyttävän hakuinen se kanankakka. Toisaalta nyt pidän peukkuja, että kanit huomaa, että heidän vessa on otettu toisen lajin käyttöön. Huomenna sitten käynen tuikkaamassa kukat tantereeseen. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Olen tänään ahkeroinut puutarha- kautta pihahommissa. Siirsin lehtikasoja noin 40 metrin päähän tontilla olevaan puutarhajäte- ja risukompostiin joka on perustettu vanhan ojan päälle.

Kolmisenkymmentä kottikärryllistä tuli siirrettyä ja haravoitua kasanpohjat. Kauhean hikinen homma. Siitä tulee jo pelkästään kävelyä 2400 metriä.

Hengitin terveellisiä? mikrobeja ja raikasta ulkoilmaa niin, että luulen saaneeni jonkinasteisen raitisilmamyrkytyksen. Oireena on uupumus, hikoilu ja janontunne. Ehkä oireet helpottavat kun lysähdän sohvalle ja katselen mm-jääkiekkoa ja euroviisuja muutaman tunnin. Saunan laitan kohta päälle. En ole vielä tarkistanut onko olutassistentti hoitanut hommiaan. Toivotaan, että on.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Amore

Tein tarkastusmatkan taimitarhaan. Ei ollut aikomustakaan ostaa vielä mitään, vaan katsastaa hinnat ja pohtia, mitkä alustavista suunnitelmistani toteuttaisin tänä kesänä. Riippuu monesta seikasta, ostanko jotakin uutta kivaa taimitarhalta vai tilaanko netistä. Satunnaisia halpiskasveja olen jo hankkinut pari kappaletta. Taimitarhalla oli vielä kevään huonekasveja myynnissä, joten päädyin ostamaan pari paavalinkukkaa jo omistamieni lisäksi. Tällä kertaa ostin valkoisen, jossa on violetti keskusta ja valko-punaisen (punainen on fuchsia-tyyppistä sävyä).

Viherkasveilussani on nyt sellainen vaihe, että haluan keskittyä muutamiin lajeihin, joista minulla on sitten eri näköisiä lajikkeita. Vanhemmat paavalinkukkani ovat suurikukkaisempia kuin nämä uudet, mutta kukkia on vähemmän (riittävästi kyllä). Uusissa on todella paljon nuppuja/kukkia. Pidän enemmän suurikukkaisemmasta harvemmasta mallista. Ehkä nämä uudetkin kehittyvät sellaisiksi hieman vanhetessaan. Niissä oli niin tiheät lehtiruusukkeetkin, että karsin niitä hieman.
All you need is Love

Amore

Lainaus käyttäjältä: Amore - tammikuu 11, 2019, 22:39:52

Croton Codiaeum Variegatum Punctatum Aureum

Crotonit ovat siitäkin hauskoja huonekasveja, että ne kasvattavat välillä epätyypillisiä lehtiä. Kapealehtinen Gold Starini on tehnyt Gold Dustille tyypillisen leveämmän lehden. Lajikkeet ovatkin varmaan läheisiä hybridejä, joten ei siinä mitään ihmettelemistä sinänsä, mutta pieni hauska vihertapahtuma ikkunalaudalla kuitenkin.


Croton Gold Dust
All you need is Love

Hippi

Olen maininnut Viherpajan yhtenä niistä lähitienoon puutarhaliikkeistä, joissa käyn ostoksilla. Viherpajassa käyn joskus ihan vain katselemassa ilman tarkoitusta ostaa mitään. Keväällä japanilainen puutarha on niin sievä, kun kirsikat kukkivat, mutta kyllä se tulee kierrettyä melkein joka kerta, kun siellä käyn. Taustalla on japanilaistyyppistä musiikkia aivan hiljaisella äänellä niin, ettei se peitä virtaavan veden solinaa. Vesi virtaa kalalammikkoon, jossa uiskentelee lukuisia punavalkoisia kaloja (Koi?).

Viherpajan FB-sivut on toinen niistä kahdesta lähipiirin ulkopuolelta, jota seuraan. Ovat aktiivisia FB:ssa ja julkaisevat kuvakoosteen saapuneesta kukkaerästä viikoittain ja näin kesäaikaan taitaa tulla jopa kahdesti viikossa. Mutta kuvakoosteet ja aukioloaikojen muutokset on ainoat päivitykset, joten mitään turhaa lätinää ei seuraajan riesaksi julkaista. Kuvakoosteet on tullut katsottu aina läpi ja joskus olen ehkä saattanut huomata jonkun kaipaamani kasvin tulleen myyntiin. Viimeisessä kuvakoosteessa oli minulle yllätyksenä Mustasilmäsusannaa myös muun värisenä kuin keltaisena.

Tämä nyt ei ole mainos, vaan lähinnä ajattelin tarjota tuon linkin katselutarkoituksiin. Tuskin foorumilaisista kovinkaan moni Vantaan syrjäkylille intoutuu tulemaan ja verkkokauppaa noilla ei ole.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

No niin, taas kävi niin, että sain halvalla. Kun kuvaa katsoo, niin voi kyllä todeta, että eipä ihme, että oli halvalla. Orkideahan on jokseenkin ohikukkinut. Villakoiran ydin ei olekaan orkideassa, vaan siinä painavassa mustassa lasiastiassa ja miksei myös muratissa.

Ihan kivahan tuo on ollut freesinä, mutta minusta on ollut vikatikki istuttaa orkidea ja muratti samaan umpinaiseen astiaan. Orkideahan kastellaan upottamalla ruukku vesiastiaan, jolloin "multana" toimiva kaarna imee itseensä vettä ja siitä puolestaan orkidean ilmajuuret saavat kosteutta. Ei ole tuon asetelman suunnittelija miettinyt asiaa ihan loppuun asti. Nyt tuo pitää purkaa ja istuttaa orkidea sille tarkoitettuun muoviruukkuun ja sen pistän hienoon mustaan lasiastiaan. Muratin istutan liki samanvärisen muratin kaveriksi, kun teen mullanvaihdon.

Pientä askartelua vaatii siis tämä ostos, jonka alkuperäinen hinta oli liki 25 euroa ja nyt poistomyynnissä koko komeuden sai hintaan 4,95 euroa, jonka olisin voinut maksaa jo pelkästä lasiastiasta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️