Kirjoittaja Aihe: Viherpeukalointia kotona ja puutarhassa  (Luettu 3050 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kertsi

• Kantapeikko
Vs: Viherpeukalointia kotona ja puutarhassa
« Vastaus #75 : Lokakuu 22, 2019, 12:55:13 »
Miten chilejä kypsytetään? Kulhossa huoneenlämmössä?

Omena erittää jotain kaasua (etyleeni?), joka kypsyttää ainakin muita hedelmiä. Sitä voi käyttää hyväkseen niin, että sulkee muovipusiin ne kypsytettävät yhdess omenan kanssa. (Ja muistaakseni siitä syystä ei suositella, että vihanneslaatikkoon laitetaan omenia, sillä ne nuupahduttavat vihannekset.)

Poissa Hippi

• Kantapeikko
  • crazy cat lady
« Vastaus #76 : Lokakuu 22, 2019, 13:07:59 »
Chilejä ja minitomaatteja olen kypsyttänyt ihan vain laakeassa kipossa huoneenlämmössä.

Nyt stten chilifoorumilta kävin kurkkimassa olisiko parempia vihjeitä ja siellä on kokemusta, että omena nopeuttaa kypsymistä.  Osa sitten liputtaa huoneenlämmön ja osa jääkaapin puolesta. Jääkaapissa kypsyminen on hiukan hitaampaa, mutta nahistuminen vähäisempää. Nyt on kokeilu menossa, että osa jääkapissa ja osa työpöydän nurkassa. Joskus niiden tomaattien tiimoilta etsin vastaavaa tietoa ja niistä mainittiin paperipussikonsti, eli raakileet ja omena samaan paperipussiin väljästi lappeelleen työpöydän nurkkaan.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining.

Poissa Hippi

• Kantapeikko
  • crazy cat lady
« Vastaus #77 : Lokakuu 29, 2019, 16:48:45 »
Otin aikaisemmin ompun kera jääkaappiin kypsymään laittamani chilit myös huoneenlämpöön ja aika pian ne alkoivatkin vaihtaa väriä tumman vihreästä keltaiseksi. Jääkaapissa ne olivat juuri siksi, etten ollut varma siitä minkä värisiä niiden olisi pitänyt olla, kun ruukkujen merkinnät taisi jossain vaiheessa unohtua enkä hedelmän muodosta pystynyt päättelemään. :)

Hiukan nuo alkaa nahistua, mutta ei se haittaa. Muutaman päivän välein olen niistä kypsyneet noukkinut pakastimeen eikä noita nyt enää paljoa ole jäljellä. Jos kaikki ei jaksa kypsyä, niin ei ole iso menetys laittaa sitten ne viimeiset pois. Mutta siis huoneenlämmössä kypsyminen on kyllä paljon nopeampaa kuin jääkaapissa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining.

Poissa Hippi

• Kantapeikko
  • crazy cat lady
« Vastaus #78 : Joulukuu 13, 2019, 17:29:25 »
Eipä mennyt kuin kymmenen kuukautta, kun sain työkavereiden hankkiman lahjan (kasvilamppu) otettua käyttöön :D
---
Tein itävyystestin Carolina Reaperille ja 2/3 on tullut mullasta esiin, eli ihan ok. Tosin ne oli kaikki punaisesta versiosta, kun siinä oli eniten siemeniä. Testin oli tarkoitus kestää vain sen verran, että näen itävyysprosentin suunnilleen, mutta sitten muistin tuon käyttämättömäksi jääneen kasvilampun, joten testi nyt jatkuu vielä jonkin aikaa ainakin.

Carolina Reaper on pukannut ensimmäisen kukkansa auki keinovalon alla ja nuppuja on hyvä joukko. Tämä kukkimaan innostunut taimi on noin 15cm korkea ja kaverinsa hiukan kituliaampi.

Tässä kolmen kuukauden aikana pariin otteeseen olen joutunut jotain ötökkää niistä putsaamaan ja tuo kituliaampi sai niistä pahemmin siipeensä. Ilmeisesti olen myös hiukan liian niukasti kastellut noita, kun talvellahan vähennetään kastelua. Mutta en sitten osannut ajatella sitä, että nuohan nyt viettävät kesäistä kasvukautta sen lampun alla ihan riippumatta siitä, miltä ulkona näyttää. Nyt olen varovaisesti lisännyt kastelua.

Voi olla, että tuon kituliaamman vielä hylkään, ellei se lisäkastelusta ala kasvaa kohisten kaveriaan kiinni.

Kukka kyllä tuli odotettua nopeammin, mutta sille lienee selityksenä, että aikaisemmat chilit olen alkukasvatuksen jälkeen siirtänyt parvekkeelle keväällä huhti-toukokuussa, jolloin on vielä aika viileää ainakin öisin, joten se on noita hidastanut varmasti.

Poissa kertsi

• Kantapeikko
« Vastaus #79 : Tammikuu 07, 2020, 18:20:28 »
Chilin kasvatuksesta:
Suomalainen chiliguru paljastaa: Syy, miksi chiliä ei kannata ostaa supermarketin laarista (MTV)
Ilmeisesti chinese- ja annuumryhmiin kuuluvat chilit ovat herkimpiä saamaan ötököitä.

Poissa Hippi

• Kantapeikko
  • crazy cat lady
« Vastaus #80 : Tammikuu 07, 2020, 18:41:16 »
^
Lainaus yllä olevasta linkistä:
– Kun syöt itse kasvatettua chiliä, tiedät suurinpiirtein mitä pistät suuhusi. Kun menet supermarkettiin ja ostat punaista tai vihreää chiliä Hollannista, se saattaa olla mitä tahansa, Mattlar sanoo ja jatkaa:

– Unohda perusmarkettichilit. Varsinkin Etelä-Suomessa isoimmissa kapoissa alkaa olla jo saatavilla suomalaisten ammattiviljelijöiden chilejä. Osta sieltä niitä kunnon chilejä.

Omassa ruokakaupassani on joskus chilitarjouksia ja silloin ne myydään irtotavarana otsikolla "punainen chili", "keltainen chili" jne. Ripitin tuosta kauppiaan ja sanoin, että ethän pistä omppujakaan myyntiin pelkän värin perusteella. Kyllä chilistäkin pitää lajike kertoa ja tulisuusaste, ettei kokemattomat pilaa ruokiaan. Noiden joukossa kerran Rawit -lajiketta, joka oli monin verroin tulisempaa kuin ne miedohkot peruschilit, joita yleensä myydään.

En nyt malttanut tuota ohjelmaa katsoa, mutta ehkä myöhemmin.
Noista ötököistä olen huomannut, että parvekeviljelyssä niitä tulee huomattavan helposti pienenkin kasteluvirheen jälkeen. Sen sijaan yllätys oli, että viime kesänä pihalle viemäni chilit säästyivät ötököiltä ilmeisesti luontaisten vihollisten ansiosta. Harmikseni olin laittanut ne turhankin suojaiseen paikkaan, johon aurinkoa ei tullut ihan riittävästi, joten sato jäi vähän myöhälle.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #81 : Tammikuu 07, 2020, 21:01:58 »
Tänään mylläsin kompostorin sisällön oikein kunnolla. Ilmanvaihtohäkkyrät olivat muljahtaneet sijoiltaan, ja kompostori oli täynnä. Ensin piti yläkautta ottaa pari muuttolaatikollista möhnää ja sitten vielä yksi laatikollinen alakautta, että pääsi osiin käsiksi. Saapas nähdä, saanko nyt entistä parempia lukemia aikaiseksi. Lämpömittari on enimmillään näyttänyt 28 astetta, kun asteikkoa riittäisi 80 asti.

Poissa Hippi

• Kantapeikko
  • crazy cat lady
« Vastaus #82 : Tammikuu 20, 2020, 17:04:37 »
Voihan ryönä!

Kävin tänään kotiin tullesani tarkistamassa pihan kevätkukkaistutukset, jotta onko puput kaivaneet kukkasipuleita eineeksi ja mitä näinkään. Sekä krookuksia että narsisseja on punkenut pintaan. Pikemminkin olin aiemmin huolissani siitä pitkästä sateisesta jaksosta, jotta onkohan ne silpulit ihan mädänneet maahan. Mutta ne onkin nyt sitten alkaneet kasvaa. Ei kuitenkaan kaikki, vaan muutamia siellä täällä, mutta kuitenkin joka paikassa, mihin niitä olin jemmannut.

Mitenhän nyt käy, jos tulee pakkaset? Nuo kasvamaan lähteneet ilmeisesti jäätyvät ja tuskin enää keväällä uutta vartta alkavat tehdä.

Olin niitä nyt vähän enemmän hankkinut, kun edellisenä keväänä ne niin sievästi kukkivat. Se oli ensimmäinen kerta, kun noita sipulikasveja kokeilin ja varsin menestyksekkäästi siis. Eihän tuo nyt kamalan iso investointi ollut, mutta vähän silti harmittaa, jos nuo nyt hukkaan meni.