Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Viherpeukalointia kotona ja puutarhassa

Aloittaja Hippi, tammikuu 07, 2019, 20:00:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Melody

Minäkään en ymmärrä kurtturuusu, lupiini ym kieltoa.
Suomessa tuota lääniä kyllä piisaa. Minun silmää viehättä nuo enemmän kuin paikalliset voikukat ja heinät.
Nykyisin heinikkoja peräti vältän vallalla olevan punkki pelotuksen vuoksi. Saadaanpa työllisyyttä kun lähdetään joukolla "jäätäsärkemään"

Oma huomioni puutarhassani sotii em. omaa mielipidettäni vastaan.
Kyllä suosituin mehiläisten vierailukukka on tällähetkellä perinnekasvi (nimi pitää ottaa selvää). Bongasin saman kukan Tukholman reissulla parikymmentä vuotta sitten ja tajusin kasvin arvon. Vieraslajikkeissa mehiläiset eivät ainakaan oman huomioni mukaan kovinkaan innokkaasti käy.

Jos antaisi kaikkien kukkien kukkia, mutta lisäisi omalla toiminnallaan niitä perinnekasveja.



MrKAT

Lupiinin olen nähnyt lähteneen karkuun ja olen ollut huolissani pitempään. 
Jos tilanne räjähtää käsiin vuonna 2050- niin se on jo liian myöhäistä.
Pitää ennaltaehkäistä mahdollisimman varhain vaikkei aluksi miltään pahalta näyttäisi.
Kurtturuusuista kun katsoo wikipediasta niin Skotlannissa ja Tanskassa on paikoin käynyt köpelösti. Etelämmässä ovat kuin Suomi mutta koska ilmastonmuutos niin tulevaisuudessa voi käydä täälläkin niin.

Salaattini, retiisini, nauriit, herneet ja potut ovat kasvaneet nopeasti kun saivat sadetta ja hellettä. Nauriinlehdet on tosin taas osin kuin pienillä hauleilla ammuttuja, saa nähdä selviävätkö.

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

safiiri

Tässä vieraslajiongelmassa ehkä se "omaa silmääni miellyttää" ei ole ihan paras kriteeri, jolla asiaa kannattaa tarkastella. Kuuntelin juuri hetken puolikorvalla radio-ohjelmaa, josta jäi mieleeni ajatus: "Kukat eivät ole meitä ihmisiä varten, vaan kasvit tuottavat kukkansa väreineen, muotoineen ja tuoksuineen hyönteisiä houkutellakseen." Lupiinit, kurtturuusut ja muut vieraslajit, jotka ihminen on tuonut puutarhojaan koristamaan ovat meidän alueemme hyönteisiin ja olosuhteisiin erikoistuneita kasveja syrjäyttävinä luonnon monimuotoisuutta heikentäviä. Toisaalta omaa silmääni miellyttää paremmin tienvarsi tai niitty, jossa on monenlaisia kukkia sen sijaan, että lupiini syrjäyttää kaikki muut. Asiaan pitää puuttua ENNEN kuin kasvustojen koko ja vallitsevuus alkaa olla ilmiselvän ikävää myös ihmiselle niiden varsinaisten asiakkaiden (hyönteisten) lisäksi.

https://yle.fi/uutiset/3-9706924

Jutussa kerrotaan mm. että lupiinin valtaamilla alueilla eivät perhoset viihdy. Mites on? Kuinka monen silmää kuitenkin perhoset miellyttävät?

Hippi

Nyt kun pihamme ruusut ovat jo kukassa, niin olen voinut tehdä sen tunnistustehtävän. Kuten aikaisemmin olin jo epäillyt, osa piharuusuista on eri  lajiketta. Tavallista kurtturuusua on suurin osa ja melkoinen urakka sen hävittämisestä tulee. Lisäksi pitää miettiä, mitä tilalle. Yhtenä ehdotuksena oli viinimarjapensaita joukunen kappale. Pihassa on noiden kurtturuusujen lisäksi sitä jalostettua versiota, jonka tunnistaa kerratusta kukasta ja sitten paria muutakin pensasta (kukkien lisäksi). Kesäkukat tällä kertaa valitsin sen mukaan, että ovat hyönteisille meliksi.

Mutta aikaisemmin ihmettelin ja puolittain kapinoin sitä vastaan, että tällaiselta jokseenkin suljetulta ja hoidetulta pihalta joudutaan nuo kurtturuusut hävittämään. Eihän täältä ne rönsyt mihinkään pääse. Vasta aivan hiljattain kuuluin radiosta ohjelman, jossa aiheesta oli laajemmin juttua ja siinä tuli selitys, että nämä ruusut leviävät aivan holtittomasti lintujen avulla. Linnut kuljettavat siemenet pitkienkin matkojan päähän, eli ne rönsyt on vain toinen tapa levitä ja toimii sitten paikallisesti, kun ankkurikasvi on kotiutunut. Enpä tietenkään tuota tullut ajatelleeksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Tuo lintujen kautta leviäminen tuli konkreettisesti havaittua erään vanhan junaradan lankojen alapuolella, jossa oli pientä villiä karviaispensasta rivissä satojen metrien matkalla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Alkuviikosta siirsin osan chileistäni isompiin ruukkuihin. Kaikkia en saanut siirrettyä, sillä multa loppui kesken samoin kuin sopivan kokoiset ruukut. Tuo olisi pitänyt tehdä jo kesäkuun alussa, mutta kun tuli tuota kissahässäkkää, niin energia ei kaikkeen riittänyt.

Liian pienessä ruukussa kituuttaminen vaan aiheutti sen, että nuppuja ja kukkia on tullut todella valtavasti etenkin, kun liika kuumuus ei niitä ole tuhonnut. Voi olla, että nuppuja kannattaa hiukan karsia kunhan nyt näkee ensin, ottivatko nokkiinsa tuosta kasvualustan muutoksesta. Tein sen todella varovasti niin, että en yhtään purkanut juurakkoa tai rikkonut multapaakkua. Joka tapauksessa nyt kastelu on helpompaa, sillä liian pienessä ruukussa ne ehtivät välillä kuivahtaa ja sitten taas olivat vähällä hukkua märkyyteen.

Huomenna haen multaa ja joitain ruukkuja lisää ja siirrän vielä ne loputkin, vaikka parvekkeella aikaa olla jo tilanpuutetta.
Ensi kesäksi en kyllä noin paljoa laita kasvamaan, vaan karsin reilulla kädellä koulimisvaiheessa. Tuossa määrässä ei ole enää mitään järkeä.

--

Pihakukat, marketat ja tähtisilmät, rehottavat komeana ja hyvin ovat kestäneet nämä säiden vaihtelut ja aika rankatkin sateet.

Kesti hyvän hetken istuttamisen jälkeen, ennen kuin ne lähtivät istuttamisen jälkeen kasvamaan. Tein taas sen mokan, että en yhtään avannut juurakkoa istutuksessa, vaan tökkäsin multiin sellaisenaan, kun olin poistanut muoviruukun.

Mutta nyt siis ovat hyvin raikkaan näköisiä ja hyvin kasvaneita. Värit sopivat mielestäni hyvin suomalaiseen kesään, valkoista keltaista ja vaaleaa lilaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

safiiri

innostuin kasvattamaan herneenversoja. Jotakuinkin helpointa mahdollista oman ruuan kasvattamista. Mutta hyviä ne on. Eikä maksa paljoa, kun tavalliset kuivatut ruokakaupan herneet toimii mainiosti.

Hippi

Olen myös herneitä kokeillut, mutta jostain syystä se ei vaan onnistunut. Olisi varmaan pitänyt jostain katsoa ohje :)

Mungpavun ituja olen kyllä tehnyt ja niitä varten ostin jopa idätysastian, joka on näppärämpi kuin harson tai elmukelmun kanssa valuttamien.



Syystä tai toisesta niistä tulee jollain tavalla hiukan kitkeriä, jos makua vertaa kaupasta ostettuihin valmiiksi idätettyihin. Ohjeita olen noudattuanut tarkoin, joten siitä se ei varmaan johdu, mutta ehkä siemenissäkin on sitten eroa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

^ Itse olen käyttänyt pikaisesti pannulla itseidätetyt mungpavut, niistä tulee maukkaampia sillä lailla. Ehkä ravintoarvot vähän kärsivät, mutta toisaalta pöpöt vähenevät.
(Harson kanssa olen puljannut minäkin. Enkä kovin monta kertaa.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

safiiri

https://www.martat.fi/marttakoulu/joulu/joulukasvit/herneenversojen-kasvatus-onnistuu-myos-talvella/

https://www.martat.fi/marttakoulu/puutarha/hyotykasvit/versojen-kasvatus/

Tässä muutama ohje. Tuon videon niksi käyttää viinirypäleiden myyntirasioita kasvatusastiana on hyvä. On nääs kansi alkuvaihetta varten valmiina, eikä maksa mitään.

MrKAT

Testaa Ylen testillä, tunnistatko haitalliset vieraskasvit:
https://yle.fi/uutiset/3-10875463

7/7 oikein. Loistosuoritus !! Osaat neuvoa muita,
vaikkapa kurtturuusun näivetystalkoissa, ettei pihalta katoa samalla juhannusruusutkin.


Julmetun hyvä tuuri. Tuossa lupaa liikaa, en mielestäni vieläkään tiedä onko (tänä kesänä kovasti levinnyt)
ruusu pihassa kurttua vai ei.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Toope

Tunsin lupiinin.
No, olen yleisnero, en hortonomi

Hippi

Olen tosiaan yllättynyt, että tunistin kaikki :o

Noista olen radiosta nyt viime aikoina paljon kyllä kuullut juttuja, mutta nimeltä tuttuja tosiaan oli vain tuo kurtturuusu ja lupiini. Puhtaalla arvauksella nuo tunnistukset ei kyllä osuneet, vaan nimi kyllä johdatteli oikeaan suuntaan, kun kuitenkin jonkunlainen mielikuva on vastaavasta ei-haitallisesta lajikkeesta.

Jotain on siis kouluajoilta jäänyt mieleeen, vaikka aikanaan reputin kasvitentin. Onneksi opettaja unohti pyytää uusintaan, sillä en kyllä siihenkään ollut niitä kerättyjä kasvejani opetellut. Niistäkin meni jokunen hylkyyn, sillä olin kerännyt jotain puutarhasta karanneita mukaan ja nimennyt ne sitten likimain saman näköisen villikasvin mukaan eli ei ollut niitä kasvejakaan ihan täyttä määrää :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Vävyltäni tuli viestiä, että hän on kaupassa ja nyt olisi tarjolla Carolina Reaperia, jos minua sattuisi kiinnostamaan. Ja tottahan toki kinnosti ja sain rasian.

Rasiassa oli kolmea laatua tuota tulisinta kaupallisesti saatavilla olevaa chiliä:



Carolina Reaper (Chinense)                             Carolina Reaper Chocolate (Chinense)                Carolina Reaper Yellow (Chinense)

https://www.chilit.info/erittain-tuliset-chilit


Itse hedelmät kuivatan, jolloin niitä on helpompi annostella käyttöön. Veikkaan, että ensimmäiset maistelut on aika jännittäviä. Mutta sitten siemenet talteen seuraavaa viljelyskautta varten.

Nyt kun sain noin kovaa kamaa, niin vermaan on syytä hiukan karsia siemenvarastosta niitä turhempia pois ihan vain sen vuoksi, ettei mopo karkaa käsistä samalla tavalla kuin nyt on vähän käynyt. Parvekkeella on kerta kaikkiaan liikaa noita kasveja tällä hetkellä enkä oikein kesken kaiken voi niitä poiskaan voi heittää, edes huonoimmin kasvavia. En vaan pysty.

Siitä huolimatta, että kasveja on paljon ja nuppujan ja kukkia on ollut valtavasti, sato tulee olemaan ehkä surkein ikinä. Väärään aikaan isompaan ruukkuun siirtäminen osaltaan verotti nuppuja ja nyt nämä helteet on pudottaneet älyttömästi nuppuja ja pieniä hedelmän alkujakin. Onneksi pakkasessa on vielä vanhaakin satoa jäljellä, joten en jää ilman, vaikka yksi sato tässä nyt huonommaksi jääkin.

Hiukan kyllä mietityttää, mitä järkeä on kasvattaa noin vahvoja chilejä, kun niiden käyttö on kohtalaisen hankalaa. Jo Habanerolla onnistun joskus tekemään hiukan liiankin tulista ruokaa, niin miten sitten käy tuon kanssa? Keskivahvat on aika huolettomia käyttää, sillä niillä ei övereitä tule kovinkaan helposti. Aji Cristal on oma suosikkini noista keskivahvoista ja sitä voi aika huolettomasti käyttää ainakin, jos suu on jo tottunut tuliseen ruokaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Kuivatin uunissa saamani chilit.

Suojakäsineet kädessä halkaisin hedelmät ja poistin siemenet erikseen kuivattavaksi ja suikaloin muun osan hedelmistä leivinpaperin päälle. Netistä löytämäni ohjeen mukaan lämpötila ei saa ylittää 60 astetta, joten nakkasin kinkkumittarin pellille chilien mukaan ja tarkkailin lämmön nousua, ettei uuni pääse liian kuumaksi. Laitoin liaksi uunin luukun väliin puuhaarukan niin, että siellä pääsee vähän ilma vaihtumaan. Kiertoilmauuni olisi tuohon kuivatukseen oivallinen, mutta eipä nyt sattunut sellaista olemaan. Noinkin pienten soirojen ja vähäisen määrän kuivaaminen kestää yllättävän kauan, hiukan yli 6 tuntia. Ne ovat riittävän kuivat vasta, kun soiro napsahtaa taitettaessa.

Jätin ne vielä uuniin yön yli, vaikka virran olin jo katkaissut. Aamulla sitten kippasin koko annoksen mortteliin. Vaikka noita nyt oli useampaa laatua yhteensä viisi kappaletta, kaksi punaista ja keltaista ja yksi ruskehtava, niin kuivattuna määrä oli niin vähäinen, että olisi ollut aika turhaa niitä väreittäin yrittää jauhaa ja purkittaa. Monesti noissa netistä ostettavissa jauheissa on myös useita lajikeita sekoitettuna, joten päätin tästäkin tehdä "mixed goodies".

Pari kertaa nuijittuani noita soiroja, totesin, että olisi sittenkin kannattanut ottaa vakavissaan lause: "Hengityssuojaimen käyttökään ei ole liioittelua". Tuli ensimmäinen aivastus. Yritin olla hengittämättä ja jatkoin jauhamista. Aivastelin silti ja silmät alkoivat vuotaa. Pidin pienen tauon ja kävin vähän etäämällä hengittelemässä ja sitten palasin jauhamaan. Alkoi yskittää, jonka lisäksi aivastelu jatkui.

Sain työni päätökseen. Tosin ihan kaikki ei ole jauheena, vaan joukossa on joitain pieniä hitusiakin, mutta ei se haittaa. Seuraava vaihe oli sitten saada jauhe morttelista suppilon avulla pieneen lasipurkkiin. Se onnistui jo huomattavan sujuvasti ja pullasudin kanssa yritin saada morttelista mahdollisimman tarkoin jauheen pois, mutta jäihän sitä selvästikin vielä tähteelle. En sitä nyt pese pois, vaan seuraavan kerran kun teen jotain pataruokaa niin jauhan pippurit morttelissa, niin pataan ei ole tarpeen erikseen lisätä chiliä, vaan uskon noista jämistä tulevan riittävästi.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️