Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Viherpeukalointia kotona ja puutarhassa

Aloittaja Hippi, tammikuu 07, 2019, 20:00:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

Miten chilejä kypsytetään? Kulhossa huoneenlämmössä?

Omena erittää jotain kaasua (etyleeni?), joka kypsyttää ainakin muita hedelmiä. Sitä voi käyttää hyväkseen niin, että sulkee muovipusiin ne kypsytettävät yhdess omenan kanssa. (Ja muistaakseni siitä syystä ei suositella, että vihanneslaatikkoon laitetaan omenia, sillä ne nuupahduttavat vihannekset.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Chilejä ja minitomaatteja olen kypsyttänyt ihan vain laakeassa kipossa huoneenlämmössä.

Nyt stten chilifoorumilta kävin kurkkimassa olisiko parempia vihjeitä ja siellä on kokemusta, että omena nopeuttaa kypsymistä.  Osa sitten liputtaa huoneenlämmön ja osa jääkaapin puolesta. Jääkaapissa kypsyminen on hiukan hitaampaa, mutta nahistuminen vähäisempää. Nyt on kokeilu menossa, että osa jääkapissa ja osa työpöydän nurkassa. Joskus niiden tomaattien tiimoilta etsin vastaavaa tietoa ja niistä mainittiin paperipussikonsti, eli raakileet ja omena samaan paperipussiin väljästi lappeelleen työpöydän nurkkaan.


If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Otin aikaisemmin ompun kera jääkaappiin kypsymään laittamani chilit myös huoneenlämpöön ja aika pian ne alkoivatkin vaihtaa väriä tumman vihreästä keltaiseksi. Jääkaapissa ne olivat juuri siksi, etten ollut varma siitä minkä värisiä niiden olisi pitänyt olla, kun ruukkujen merkinnät taisi jossain vaiheessa unohtua enkä hedelmän muodosta pystynyt päättelemään. :)

Hiukan nuo alkaa nahistua, mutta ei se haittaa. Muutaman päivän välein olen niistä kypsyneet noukkinut pakastimeen eikä noita nyt enää paljoa ole jäljellä. Jos kaikki ei jaksa kypsyä, niin ei ole iso menetys laittaa sitten ne viimeiset pois. Mutta siis huoneenlämmössä kypsyminen on kyllä paljon nopeampaa kuin jääkaapissa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 12, 2019, 21:41:48
Eipä mennyt kuin kymmenen kuukautta, kun sain työkavereiden hankkiman lahjan (kasvilamppu) otettua käyttöön :D
---
Tein itävyystestin Carolina Reaperille ja 2/3 on tullut mullasta esiin, eli ihan ok. Tosin ne oli kaikki punaisesta versiosta, kun siinä oli eniten siemeniä. Testin oli tarkoitus kestää vain sen verran, että näen itävyysprosentin suunnilleen, mutta sitten muistin tuon käyttämättömäksi jääneen kasvilampun, joten testi nyt jatkuu vielä jonkin aikaa ainakin.

Carolina Reaper on pukannut ensimmäisen kukkansa auki keinovalon alla ja nuppuja on hyvä joukko. Tämä kukkimaan innostunut taimi on noin 15cm korkea ja kaverinsa hiukan kituliaampi.

Tässä kolmen kuukauden aikana pariin otteeseen olen joutunut jotain ötökkää niistä putsaamaan ja tuo kituliaampi sai niistä pahemmin siipeensä. Ilmeisesti olen myös hiukan liian niukasti kastellut noita, kun talvellahan vähennetään kastelua. Mutta en sitten osannut ajatella sitä, että nuohan nyt viettävät kesäistä kasvukautta sen lampun alla ihan riippumatta siitä, miltä ulkona näyttää. Nyt olen varovaisesti lisännyt kastelua.

Voi olla, että tuon kituliaamman vielä hylkään, ellei se lisäkastelusta ala kasvaa kohisten kaveriaan kiinni.

Kukka kyllä tuli odotettua nopeammin, mutta sille lienee selityksenä, että aikaisemmat chilit olen alkukasvatuksen jälkeen siirtänyt parvekkeelle keväällä huhti-toukokuussa, jolloin on vielä aika viileää ainakin öisin, joten se on noita hidastanut varmasti.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Chilin kasvatuksesta:
Suomalainen chiliguru paljastaa: Syy, miksi chiliä ei kannata ostaa supermarketin laarista (MTV)
Ilmeisesti chinese- ja annuumryhmiin kuuluvat chilit ovat herkimpiä saamaan ötököitä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Lainaus yllä olevasta linkistä:
– Kun syöt itse kasvatettua chiliä, tiedät suurinpiirtein mitä pistät suuhusi. Kun menet supermarkettiin ja ostat punaista tai vihreää chiliä Hollannista, se saattaa olla mitä tahansa, Mattlar sanoo ja jatkaa:

– Unohda perusmarkettichilit. Varsinkin Etelä-Suomessa isoimmissa kapoissa alkaa olla jo saatavilla suomalaisten ammattiviljelijöiden chilejä. Osta sieltä niitä kunnon chilejä.



Omassa ruokakaupassani on joskus chilitarjouksia ja silloin ne myydään irtotavarana otsikolla "punainen chili", "keltainen chili" jne. Ripitin tuosta kauppiaan ja sanoin, että ethän pistä omppujakaan myyntiin pelkän värin perusteella. Kyllä chilistäkin pitää lajike kertoa ja tulisuusaste, ettei kokemattomat pilaa ruokiaan. Noiden joukossa kerran Rawit -lajiketta, joka oli monin verroin tulisempaa kuin ne miedohkot peruschilit, joita yleensä myydään.

En nyt malttanut tuota ohjelmaa katsoa, mutta ehkä myöhemmin.
Noista ötököistä olen huomannut, että parvekeviljelyssä niitä tulee huomattavan helposti pienenkin kasteluvirheen jälkeen. Sen sijaan yllätys oli, että viime kesänä pihalle viemäni chilit säästyivät ötököiltä ilmeisesti luontaisten vihollisten ansiosta. Harmikseni olin laittanut ne turhankin suojaiseen paikkaan, johon aurinkoa ei tullut ihan riittävästi, joten sato jäi vähän myöhälle.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

urogallus

Tänään mylläsin kompostorin sisällön oikein kunnolla. Ilmanvaihtohäkkyrät olivat muljahtaneet sijoiltaan, ja kompostori oli täynnä. Ensin piti yläkautta ottaa pari muuttolaatikollista möhnää ja sitten vielä yksi laatikollinen alakautta, että pääsi osiin käsiksi. Saapas nähdä, saanko nyt entistä parempia lukemia aikaiseksi. Lämpömittari on enimmillään näyttänyt 28 astetta, kun asteikkoa riittäisi 80 asti.

Hippi

Voihan ryönä!

Kävin tänään kotiin tullesani tarkistamassa pihan kevätkukkaistutukset, jotta onko puput kaivaneet kukkasipuleita eineeksi ja mitä näinkään. Sekä krookuksia että narsisseja on punkenut pintaan. Pikemminkin olin aiemmin huolissani siitä pitkästä sateisesta jaksosta, jotta onkohan ne silpulit ihan mädänneet maahan. Mutta ne onkin nyt sitten alkaneet kasvaa. Ei kuitenkaan kaikki, vaan muutamia siellä täällä, mutta kuitenkin joka paikassa, mihin niitä olin jemmannut.

Mitenhän nyt käy, jos tulee pakkaset? Nuo kasvamaan lähteneet ilmeisesti jäätyvät ja tuskin enää keväällä uutta vartta alkavat tehdä.

Olin niitä nyt vähän enemmän hankkinut, kun edellisenä keväänä ne niin sievästi kukkivat. Se oli ensimmäinen kerta, kun noita sipulikasveja kokeilin ja varsin menestyksekkäästi siis. Eihän tuo nyt kamalan iso investointi ollut, mutta vähän silti harmittaa, jos nuo nyt hukkaan meni.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

urogallus

Kompostori on nyt ollut pari päivää 32 asteessa. Saa nähdä, nouseeko lämpö vielä. Ruokin sitä parin päivän välein keittiöjätteillä, ja samalla pistän sekaan lumilapiollisen lehtiä (lähinnä tammen-) ja hämmennän.

Hippi

Tuossa jokunen aika sitten laitoin chilien siemeniä ruukkuihin itämään. Kohtalaisen hyvin maltti säilyi, sillä vain viittä lajiketta nyt laitoin, jotta kesällä en sitten tuskastu parvekkeen ahtauteen. Tosin vieläkin on riski, että noista viidestä lajikkeesta lankean tekemään varakappaleita, sillä latoin useamman siemenen kuhunkin ruukkuun ja tarkoitus oli sitten harventaa niin, että vain vahvin jää jäljelle. Kokemuksesta vähän arvelen, että voi jäädä kaksikin vahvinta.

Laitoin kahta eriväristä Habaneroa, Aji Cristalia ja kahta eriväristä Carolina Reaperia. Yllättäen Aji Cristal, joka on ollut aina parhaiten itänyt lajikkeeni, lähti huonoiten itämään. Jouduon siihen ja toiseen Habaneroon laittamaan uudet siemenet vielä. Toinen Habanero iti varmaan sataprosenttisesti ja katsoin, että sitä pitääkin jo harventaa. Parin tunnin päästä sitten meniin harvennuspuuhaan, niin epäuskoisena tuijotin ruukkua. Kahdessa taimessa oli jäljellä vain yksi sirkkalehti ja muissa ei sitäkään, vaan tyhjät varrentyngät jököttivät ruukussa. Aatun ryökäle oli käynyt parturoimassa sen.
[Olen piirtänyt valmiiksi jo kissannahkarukkasten kaavat ja ne on vain toteutusta vaille valmiit  >:( ]

Enpä tuolle parturoidulle sitten tehnyt mitään ja hyvä niin. Ne kaksi nyt näyttävät säilyneen hengissä sen yhden lehden varassa ja uusi lehtipari on syntymässä. Mutta kyllä tosiaan harmitti. Noista nyt ei osaa sanoa, miten vahvoja ne ovat. Toisaalta, ei tässä vielä ole hoppu ja jos noista ei näytä hyvät taimet kasvavan, niin vielä ehtii laittaa uudekin siemenet itämään.

Toistaiseksi olen onnistunut välttämään minitomaattien kylvämisen. Mielellään niitäkin laittaisin, sillä niistä on iloa koko kesän ja pitkälle syksyyn, mutta kun ne kasvit kasvavat niin suureksi ja kuumimpaan kesäaikaan niitä saa olla jatkuvasti kastelemassa, niin ovat melkoisen vaivalloisia. Jo monena vuotena olen päättänyt, että "ei enää ensi vuonna" ja nyt se näyttää pitävän.

Tätä kirjoittaessa palautui mieleen parin päivän takain salaattitarpeiden pilkkominen. Olen nyt ostanut niitä kohtuuedullisesti saatavia suippopaprikoita, jotka on pakattu kolmen erivärisen paprikan pussukkaan. Siinä nimittäin kävi mielessä, että niitähän voisi kokeilla parvekeviljelyssä tehdä vaikkapa keltaisen ja oranssin. Olen joskus ennen tuota chiliviljelyn aloittamista laittanut pilanpäiten tavallisen punaisen paprikan kasvamaan ja se tuotti kyllä ihan mukavan sadon siihen nähden, että joutui olemaan Kontulan asuntoni kuumalla parvekkeella. Nyt voisi olla hiukan helpommat olot paprikallekin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Onko sinulla jotain terveydellistä syytä viljellä nimenomaan noita kaikkein tulisimpia chililajikkeita?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Ei mitään erikoisempaa. Satuin vaan saamaan vävypojalta paketin noita Carolina Reapereita. Paketissa oli kolmaea eri väriä. Otin siemenet talteen niistä ja nyt vaan kokeilen, miten ne kasvaa. Ne alkuperäiset hedelmät sitten kuivatin uunissa ja jauhoin pieniksi hitusiksi, sillä se on kätevin keno käyttää tuota lajiketta ruuanlaitossa.

Niitä mietoja kaupan chilejä on ympäri vuoden tyrkyllä kaupassa, joten ei niiden viljelyssä olisi oikein mitään ideaa. Mieluummin viljelen sallaisia, joissa on potkua riittämiin tilavuuteen nähden, niin ei pakastin täyty chileistä :)

Chilien sieto muuten kasvaa melkoisesti. Aivan alussa saatoin yhden pienen Aji Cristalin pilkkoa isohkoon pataruokaan. Nyt niitä menee pienepäänkin keitokseen pari ja saatan laittaa Habereroa vielä lisäksi. Kokonainen Aji Cristal on ihan ok pilkkoa yhden aterian wokkivihannesten joukkoon. Näyttää kulutus vain kasvavan vuosi vuodelta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Luulen, että itsekin olen siedättymässä yhä tujummille chileille. Kaupan mietoja chilejä käytän usein niin, että pilkon ne siemenineen ja kalvoineen päivineen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

urogallus

Lainaus käyttäjältä: urogallus - tammikuu 26, 2020, 20:06:40
Kompostori on nyt ollut pari päivää 32 asteessa. Saa nähdä, nouseeko lämpö vielä. Ruokin sitä parin päivän välein keittiöjätteillä, ja samalla pistän sekaan lumilapiollisen lehtiä (lähinnä tammen-) ja hämmennän.

Ei noussut. Lämpötila on laskenut hitaasti nykyiseen 25 asteeseen. Massaa olen hämmennellyt ahkerasti ja kerran siirtänyt lapiollisen alaluukusta kasan päälle. Tänään annoin kompostorin hengittää pari minuuttia sekä kansi että alaluukku auki. En tiedä, auttaako se, mutta tuskin siitä haittaakaan on.

Miten lämpötila mahtaa vaikuttaa hajoamisnopeuteen? Olen kuullut nyrkkisäännöstä, ett lämpötilan noustessa kymmenellä asteella kemiallinen prosessi tapahtuu puolta lyhyemmässä ajassa. Epäilenpä, ettei sitä voi sellaisenaan soveltaa kompostoitumiseen, mutta ilmeisesti mitä korkeampi lämpö sitä parempi.

Hippi

Naapuri tarjosi maistiaisia, kun oli ostanut Pitayan.

Kuva wikipediasta.

Kuten kuvasta näkyy, niin hedelmä on täynnä siemeniä ja taas tuli hullu yllytetyksi. Nyt minulla on kahdessa pienessä ruukussa noita siemeniä itämässä ja mielenkiinnolla jään odottamaan mahtaako mullasta mitään nousta. Siemenet muistuttavat paljon kiivin siemeniä, ehkä hiukan pienempiä vain. Jos ovat yhtä hyvin itäviä, niin pian minulla on jakaa koko taloyhtiölle pieniä kaktuksia.

Löysin yhden plogin, jossa kuvatekstinä on:
Pitaya on kaktuskasvi joka on Avocadon ja Pepinon tavoin kasvatettu siemenestä toissa talvena. Se viihtyy nyt hyvin kasvihuoneen hyllyllä ja pisin lonkero menee jo puolen metrin päässä ruukusta. Pitaya talvehti sisällä ja oli myös jonkin aikaa lopputalvesta keinovalon alla chilien taimikasvatuksen aikaan.

Jos tuosta nyt jotain voi päätellä, niin tuo on poikkeuksellisen nopeakasvuinen kaktus.
Plogin pitäjä on kyllä ihan pro, sillä hänellä on paljon kaikkea kivaa eksoottista noissa parissa kasvihuoneessaan.

Hedelmän maku oli mieto ja lähinnä jotain omenan ja kiivin väliltä. Ei ole hintansa arvoista, sillä yksi hedelmä oli maksanut jotain vitosen tienoolla, mutta tulipa tuotakin nyt sitten maistettua, kun tarjottiin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️