Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Suurten lukujen maailma

Aloittaja ROOSTER, syyskuu 14, 2019, 11:18:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

On aina kiinnostanut suurten lukujen asiat ja ilmiöt niiden takana. Ajattelin avata keskustelu- ja ihmettelyketjun niistä. Piensuomen asukkaina meille on maailmalla paljon isoja asioita ihmeteltävänä.

Aloitetaan Intiasta.

Lainaus käyttäjältä: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/intian-kohtuuttomaksi-nousseet-liikennesakot-aiheuttivat-ilmiriidan-150-000-kuolee-vuosittain-liikenteessa/3e0cd385-889a-4fe8-b01d-93eca70e1048

Intiassa kuolee vuosittain noin 150 000 ihmistä liikenneturmissa.

Hindustan Times -päivälehden mukaan kuorma-autonkuljettajan kerrottiin saaneen yli tuhannen euron sakot autonsa ylilastaamisesta ja riksankuski yli 500 euron sakot nopeusrajoituksen rikkomisesta.

...uusien autojen myynti on romahtanut maassa. Autoteollisuus on joutunut lomauttamaan arviolta 350 000 työntekijää ja myynti on pudonnut yli kolmanneksen.

Lainaus käyttäjältä: wikiVäkiluku: 1 220 800 359
Ikärakenne:

    0–14 vuotta: 28,9 %
    15–64 vuotta: 65,4 %
    Yli 65 vuotta: 5,7 %

Suomen väestöpyramidi:



Intian väestöpyramidi:



Intialla on myös huomattavan suuria tavoitteita avaruusalalla.

Lainaus käyttäjältä: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/intia-haluaa-miehitetyn-avaruuslennon-vuoteen-2022-mennessa-ammutaanko-antanautit-avaruuteen-ennatysedullisesti/bcaa5f86-bd56-351d-9a2d-6a8cfea9b66bIntian avaruusohjelman kokonaisbudjetti on noin 1,6 miljardia dollaria, joka on alle 10 prosenttia Yhdysvaltojen ja noin 15 prosenttia Venäjän avaruusbudjeteista.
...
Vuonna 2014 Intia onnistui lähettämään miehittämättömän raketin Marsiin.

Saavutus oli jo sinällään merkittävä, sillä kaksi kolmasosa kaikista Mars -lennoista epäonnistuu. Huomionarvoista projektissa oli kuitenkin sen kustannus, sillä koko hankkeen budjetti oli 73 miljoonaa dollaria, joka on kymmenysosa NASA:n Maven Mars – projektista.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Lakki päästä.

Lainaus käyttäjältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo_P1800Yhdysvaltalaisen Irwin Gordonin omistama, vuoden 1966 1800S teki maaliskuussa 2009 Guinness-ennätyksen ilmoittamalla autollaan ajetun 4 379 033 kilometriä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Avaruusteknologiaa kehitellään yleensä myös koska sen avulla saadaan ohjusteknologiaa kehitettyä.

Intian hindunauttien Tulevaisuudessa) kuumatkassa taisi kyllä tulla ongelmia, kun he menettivät kuualukseensa yhteyden sen laskeutuessa kuun pinnalle, mutta saivat sen ilmeisesti paikannettua.
Toimimaan ei ilmeisesti ole vielä lähtenyt, en ainakaan ole uutisista huomannut.

Pitkä matka vielä ihmisen lähettämiseen heilläkin varmaan on. Ilmeisiä tavoitteita kuitenkin.

Muisto Keijo Kullervo

Onkohan joltakin näistä 'sanoista'  jäänyt osa ymmärtämättä?

https://sites.google.com/site/keijokullervonkotisivu/yleisimmat-sanat

8500 sanaa merkittynä ja sapluunoin numeroituna.

Tietysti Suomen kielessä on tuhansia sanoja enemmän kuin linkkiin on merkitty, mutta kielitieteilijät kertovat, että 4000 - 5000 ymmärretyllä sanalla pärjää aivan hyvin Suomessa ja uskon toki heihin.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - syyskuu 14, 2019, 13:39:24
Tietysti Suomen kielessä on tuhansia sanoja enemmän kuin linkkiin on merkitty, mutta kielitieteilijät kertovat, että 4000 - 5000 ymmärretyllä sanalla pärjää aivan hyvin Suomessa ja uskon toki heihin.

Olen ostanut ja maksanut kerran grillikioskilta ruokaa ja juomaa, myyjän puhuessa koko ajan puhelimeen,  myyjän sanomatta sanaakaan minulle.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 14, 2019, 14:10:12
Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - syyskuu 14, 2019, 13:39:24
Tietysti Suomen kielessä on tuhansia sanoja enemmän kuin linkkiin on merkitty, mutta kielitieteilijät kertovat, että 4000 - 5000 ymmärretyllä sanalla pärjää aivan hyvin Suomessa ja uskon toki heihin.

Olen ostanut ja maksanut kerran grillikioskilta ruokaa ja juomaa, myyjän puhuessa koko ajan puhelimeen,  myyjän sanomatta sanaakaan minulle.

Hienoa, tuohon on hyvä pyrkiä. Puhuminen on vain hopeaa.

Kotona tuo kyllä hoituu, kun naisväki kysyy mitä mieltä olen jostakin vaatejutusta, tai muusta senkaltaisesta, niin olen jo oppinut sanomaan ihan presiis, hieno.
Mutta jotain on kyllä siinä vielä murahdettava, ei ilman sanoja sentään.

Toisaalta olen kyllä huomannut, että sama asia pitää vielä varmistaa muulta naisväeltä jotka osaavat paljon paremmin kertoa olevansa sitä mieltä mitä kysyjä haluaa heidän olevan.

ROOSTER

Uusia suurien lukujen nimiä on otettu käyttöön - ja pienien.

Iso R ja pikku r on otettu molemmat käyttöön lyhenteinä. Tulee aika iso heitto jos unohtaa tarkistaa tuliko kirjoitettua gemenalla vai versaalilla.

Lainaus käyttäjältä: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/390085c1-865e-4db5-b322-7b8aa614ea99Metrijärjestelmään on lisätty ensimmäistä kertaa vuoden 1991 jälkeen eli 31 vuoteen uusia etuliitteitä. Päätös hyväksyttiin Yleisessä paino- ja mittakonferenssissa Versailles'ssa Pariisin esikaupunkialueella perjantaina, uutisoi France 24.

Uudet nimet annettiin kymmenpotensseille ±27 ja ±30. Tästä eteenpäin etuliite ronto (lyhenne: r) tarkoittaa kerrointa 10⁻²⁷ ja kvekto (q) kerrointa 10⁻³⁰. Vastaavasti suurten kertoimien puolella ronna (R) tarkoittaa kerrointa 10²⁷ ja kvetta (Q) kerrointa 10³⁰.

Vuonna 1991 metrijärjestelmään hyväksyttiin potenssien ±21 ja ±24 nimet: tsepto, tsetta, jokto ja jotta.
...
Kvetta-etuliitettä vastaava luku 10³⁰ tarkoittaa ykköstä perässään 30 nollaa, eli auki kirjoitettuna 1 000000 000000 000000 000000 000000.

Kvektoa vastaava 10⁻³⁰ tarkoittaa lukua, jossa merkitsevä numero tulee pilkun jälkeen 30. paikalla. Niinpä numerossa on nolla, pilkku ja sen jälkeen 29 nollaa ennen ykköstä: 0,000000 000000 000000 000000 000001.

Jotta kuulostaa jokapäiväiseltä sanalta, muut vaikuttavat vieraammilta. Jotta näin.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Tuohon ensiviestiin viitaten, meidän väestörakenteemme on tervempi.
terv. Toope

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Toope - marraskuu 19, 2022, 00:35:17
Tuohon ensiviestiin viitaten, meidän väestörakenteemme on tervempi.
terv. Toope

Ei se kuulemma ole terveempi, vaan ihan vääränmallinen.

Terv. myös suhteellisen terve ROOSTER
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

Helsingin väestöpyramidi on lähempänä Intian pyramidia?


Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)