Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Maahanmuuttokeskustelu

Aloittaja Edward, huhtikuu 30, 2019, 09:44:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Mutta eiköhän ukrainalaisille naisille löytyisi paljon enemmän kavereita jos kertoisivat olleensa Isiksen joukoissa kahvinkeittäjinä. Elleivät suomalaiset feministit sitten ole jo tulleet järkiinsä.

Xantippa

Minä en ole mistään kakunsyönneistä tai syöttämisestä kuullutkaan, eli aivan mennyt ohi minulta. Sen sijaan muistan, että vuonna 2015 tuli myös paljon naisia ja lapsiaKIN ja lasten vanhemmat etenkin aivan samoin kuin nyt pyysivät lupaa tehdä ruokaa, koska suomalainen perunaa ja kastiketta suolalla ja pippurilla ei meinannut lapsilta pudota. Ei onnistunut ja meteli kiittämättömyydestä oli valtaisa.

Joka tapauksessa suomalaisten auttamistahto verrattuna aikaisempiin pakolaisiin on kyllä ihan joka paikassa selkeästi tyystin eri tasolla kuin aikaisemmin. Ei siinä käsittääkseni mitään kiisteltävää ole.

T: Xante

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 05, 2022, 14:34:44

Kulttuurierot on ihan merkittävä tekijä monen jutun kannalta, ja joskus se ero voi olla vaikea tajuta edes.

Mun yksi kreikkalainen ystävä ei millään voinut tajuta tai hyväksyä sitä, että suomalaiset vaan menee yksin johonkin tai että ei soiteta kaverille kun päästään kotiin. Tai että ollaan jossain MÖKILLÄ missä ei ole ketään mailla halmeilla :D Aivan käsittämätöntä.

Tää liittyy siihen, että kreikkalainen kulttuuri on suht lähellä turkkilaista, ja se taas ei ole kauhean kaukana lähi-idästä.

Suomalaiselle joka menee johonkin lähi-itäläisen pitämään ruokakauppaan saattaa olla tosi epämiellyttävän tai jopa turvattoman tuntuista että siellä on joukko jotain miehiä jotka juttelee keskenään. Se ei mene niin kuin meillä pitäis kaupassa olla.

Mutta toisaalta jos ajattelee sitä niiden taustaa, niin toi on niille täysin järkevää ja normaalia. Ja jos pidät vaikka jossain Karachissa putiikkia ilman että siellä koko ajan notkuu jotain sun tuttavapiiriä, voihan se olla että sille liikkeelle käykin huonosti.

Tosi vaikea varmaan hahmottaa joskus että ne tavat saattaa olla ihan järkeviä ja hyviä omissa konteksteissaan, ja täällä nyt vaan toimitaan toisin myös ihan hyvistä syistä.

Tää ei siis liity mitenkään tohon paapomiskeskusteluun. Tälleen taas vaan anekdoottina :D

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 05, 2022, 12:50:36
Hyvä kuitenkin jos ukrainalaistenkin hyväksi naisväki tekee asioita. Vaikkeivat täytekakkua enää lusikalla suuhun syöttäisikään. Naiset kun osaavat syödä itsekin.

Mun tuttavapiirissä jotkut on majoittaneet ukrainalaisia, mutta en sanoisi, että sitä kannattaa kenen tahansa tehdä. Siinä auttaa jos on kielitaitoa ja jos on verkostoa ja resursseja oikeasti sitä tehdä ilman että omat kuviot kärsii liikaa.

Toi toimii varmaan paremmin sellaisena verkoistoituneena toimintana ja suhteilla kuin kenenkään yksin tekemänä "auttamisena" ihan vaan koska on hienoa auttaa.

Moni yritys ohjaa niille suoraan varoja ja moni kerää tippien sijasta varoja niille.

Sitten on myös julkisesti järjestettyä majoitusta. Ja on sellaisia apukeskuksia ja kauppoja ihan niitä varten.

Jos haluaisit itse osallistua jollain tavalla, varmaan kannattais ottaa yhteyttä esimerkiksi tänne:
Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry

Sieltä sulle varmaan parhaiten selviää, mitä vois olla sellaista, minkä voit itse tehdä tai mikä vois olla hyödyllistä. Voi olla ettei ole kauheasti mitään, mutta toi vois olla hyvä kanava selvitellä.

En ymmärrä ihan kauhean hyvin sitä että "autat" nyt marisemalla vaikka siitä, miksi sun lähellä oleva entinen VOK on tyhjillään.

Aivan fakta on se, että se tuki mitä noi saa ja mitä järjestetään on paljon laajempaa ja paremmin toteutettua kuin silloin turvapaikkahakijoiden aallon aikaan oli.

Sun pitäis sitten ottaa laskuihin kaikki noi asiat ja verrata niitä keskenään ja perehtyä tohon koko juttuun kunnolla.

Ja jos haluat auttaa tai organisoida jotain, tee se äläkä marise.

Toope

Jotkut sopeutuvat paremmin kuin toiset.
Mitä lähempi kulttuuri, sitä paremmin sopeutuvat.
Venäläiset saattavat toki olla poikkeuksia...

MrKAT

Maahanmuuttajat Wellcome ja ihan sama mistä päin maailmaa, me tarvitaan lisää väkeä...
AY-pomo Millariikka Rytkönen toivotti ilman rajaa maahanmuuttajat tervetulleeksi, YLEn Viimeinen sana -ohjelmassa.

Jos jopa AY-pomo toivoo lisää maahanmuuttajia niin tarve on iso. :D
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Karikko

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 10, 2022, 22:38:49
Maahanmuuttajat Wellcome ja ihan sama mistä päin maailmaa, me tarvitaan lisää väkeä...
AY-pomo Millariikka Rytkönen toivotti ilman rajaa maahanmuuttajat tervetulleeksi, YLEn Viimeinen sana -ohjelmassa.

Jos jopa AY-pomo toivoo lisää maahanmuuttajia niin tarve on iso. :D

Ketkä me- ja miksi- tuhotaksemme luonnon nopeammin tehokkaasti.  Mihin on kiire.


ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Karikko - lokakuu 11, 2022, 10:28:02
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 10, 2022, 22:38:49
Maahanmuuttajat Wellcome ja ihan sama mistä päin maailmaa, me tarvitaan lisää väkeä...
AY-pomo Millariikka Rytkönen toivotti ilman rajaa maahanmuuttajat tervetulleeksi, YLEn Viimeinen sana -ohjelmassa.

Jos jopa AY-pomo toivoo lisää maahanmuuttajia niin tarve on iso. :D

Ketkä me- ja miksi- tuhotaksemme luonnon nopeammin tehokkaasti.  Mihin on kiire.

Ei työntekijöistä ole pulaa mutta töiden priorisoinnissa on.

Postinkin työntekijät leikkaavat nurmikkoa (mikä on ihan turhaa hommaa - enimmäkseen) vaikka pitäisi jakaa postia. Ja eihän sillä postillakaan mikään kiire pitäisi olla, aikakausilehtiä ja turhia laskuja enimmäkseen. Sähköisesti kiireelliset viestit kulkevat: tekstiviesteinä, puheluina, e-maileina, whatsuppeina jne.

Minä väitän, että vähintään joka kymmenes työntekijä tekee turhahkoa työtä ja voisi olla huomattavasti hyödyllisempi jossain muualla. Lisäksi turhatyö aiheuttaa usein toisille lisää turhatyötä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 11, 2022, 12:21:00
Minä väitän, että vähintään joka kymmenes työntekijä tekee turhahkoa työtä ja voisi olla huomattavasti hyödyllisempi jossain muualla. Lisäksi turhatyö aiheuttaa usein toisille lisää turhatyötä.

Minä väitän, että turhan työn osuus on suurempi. Paljon suurempi. Sitä tehdään jopa tietoisesti, jotta oma organisaatiolaatikko näyttäisi mahdollisimman kiireiseltä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - lokakuu 11, 2022, 12:46:03
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 11, 2022, 12:21:00
Minä väitän, että vähintään joka kymmenes työntekijä tekee turhahkoa työtä ja voisi olla huomattavasti hyödyllisempi jossain muualla. Lisäksi turhatyö aiheuttaa usein toisille lisää turhatyötä.

Minä väitän, että turhan työn osuus on suurempi. Paljon suurempi. Sitä tehdään jopa tietoisesti, jotta oma organisaatiolaatikko näyttäisi mahdollisimman kiireiseltä.
Suomessakin 10% ihmisten työstä on välttämätöntä, loput hommat ovat sitä yhteiskunnan luomaa työpanosta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 10, 2022, 22:38:49
Maahanmuuttajat Wellcome ja ihan sama mistä päin maailmaa, me tarvitaan lisää väkeä...
AY-pomo Millariikka Rytkönen toivotti ilman rajaa maahanmuuttajat tervetulleeksi, YLEn Viimeinen sana -ohjelmassa.

Jos jopa AY-pomo toivoo lisää maahanmuuttajia niin tarve on iso. :D
Tuollaisia juuri päätyy yhteiskuntamme päättäjiksi. Ideologisista syistä, ei älyllisistä syistä tai pätevyyden vuoksi.
Nuo tekevät Suomesta monikulttuurista Ruotsia...
https://pt-media.org/2022/10/09/tyhmeneeko-vaesto-kehitysmaa-maahanmuuton-myota/

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 11, 2022, 21:33:10
Tuollaisia juuri päätyy yhteiskuntamme päättäjiksi. Ideologisista syistä, ei älyllisistä syistä tai pätevyyden vuoksi.
Ei päätyy vaan ÄÄNESTETÄÄN. Iso ero.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 12, 2022, 01:00:39
Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 11, 2022, 21:33:10
Tuollaisia juuri päätyy yhteiskuntamme päättäjiksi. Ideologisista syistä, ei älyllisistä syistä tai pätevyyden vuoksi.
Ei päätyy vaan ÄÄNESTETÄÄN. Iso ero.
Nuo pahimmathan ovat kai virkamiehiä, joita ei äänestetä enempää kuin EU-virkoihin.
Suomen pahin sananvapaus-vastainen noita Toiviainen ei äänestetty virkaansa, vaan Kokoomus nimitti tuon noidan.
Nyt noita onneksi pakotettiin eläkkeelle.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 11, 2022, 21:28:19
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - lokakuu 11, 2022, 12:46:03
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 11, 2022, 12:21:00
Minä väitän, että vähintään joka kymmenes työntekijä tekee turhahkoa työtä ja voisi olla huomattavasti hyödyllisempi jossain muualla. Lisäksi turhatyö aiheuttaa usein toisille lisää turhatyötä.

Minä väitän, että turhan työn osuus on suurempi. Paljon suurempi. Sitä tehdään jopa tietoisesti, jotta oma organisaatiolaatikko näyttäisi mahdollisimman kiireiseltä.
Suomessakin 10% ihmisten työstä on välttämätöntä, loput hommat ovat sitä yhteiskunnan luomaa työpanosta.

Olet jo niin monesti kertonut, että paljon tehdään turhaa yötä, niin voisiko vihdoin avata hiukan laajemmin mikä kaikki on turhaa työtä. Varsinkin nyt, kun laitoit hurjat prosentit näkyviin, niin kyllä ne kaipaavat tekstiä ympärilleen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - lokakuu 05, 2022, 14:39:55
Minä en ole mistään kakunsyönneistä tai syöttämisestä kuullutkaan, eli aivan mennyt ohi minulta. Sen sijaan muistan, että vuonna 2015 tuli myös paljon naisia ja lapsiaKIN ja lasten vanhemmat etenkin aivan samoin kuin nyt pyysivät lupaa tehdä ruokaa, koska suomalainen perunaa ja kastiketta suolalla ja pippurilla ei meinannut lapsilta pudota. Ei onnistunut ja meteli kiittämättömyydestä oli valtaisa.

Joka tapauksessa suomalaisten auttamistahto verrattuna aikaisempiin pakolaisiin on kyllä ihan joka paikassa selkeästi tyystin eri tasolla kuin aikaisemmin. Ei siinä käsittääkseni mitään kiisteltävää ole.

T: Xante

Kyseessä on valokuva jonka tuolloin 2015 tai 2016 näin mediassa. Keski-ikäinen nainen syöttämässä lusikalla kakkua suuhun turvikselle. Minulle se oli punainen vaate, tilannekuva jossa suvakismi mielestäni meni jo naurettavuuksiin.

Tarkemmin ajatellen saattaisi ärsyttää ihan keiden tahansa kohdalla, eli minulle aikuisen syöttäminen suuhun on jotain hellevetin ärtsyä. Voidaan tietty vaikka sopia että olen kateellinen, kun en minä itse ole aikuisella iällä saanut mitään lääp lääp paapomista osakseni. (Enkä paljon lapsenakaan enivei.)