Kirjoittaja Aihe: Hyvää taidetta!  (Luettu 710 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ROOSTER

• Kantapeikko
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Hyvää taidetta!
« Vastaus #15 : Lokakuu 07, 2019, 08:31:19 »
^
Minua häiritsee tuossa "Tupa ja kehrääjä" teoksessa, että siinä ihmisten päät ovat korostetun isokokoisia muuhun ruumiiseen verrattuna. Ihan kuin kitukasvuisella hauella.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Laika:
Älykkäät voivat johtaa muita älykkäitä ja jopa typerykset muita typeryksiä, mutta typerysten yrittäessä paimentaa älykkäitä ihmisiä kohdataan vaikeuksia.

“The easiest way to solve a problem is to deny it exists.”
― Isaac Asimov

Poissa kertsi

• Kantapeikko
« Vastaus #16 : Lokakuu 07, 2019, 08:38:45 »
Keitele-maalaukset näköjään on maalattu ainakin Konginkankaalla. Tuota aiemmin esitettyä enemmän arvostan niitä ikonisempia töitä. AG-K taisi maalata ainakin neljä versiota samasta työstä. Luulen, että pelkistys ja alareunan pikkupiperryksen poisjättäminen teki töistä ikonisia. Ilman pikkupiperrystä sommittelusta tuli impressionistisempaa.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 07, 2019, 08:42:01 kirjoittanut kertsi »

Poissa a4

• Kantapeikko
« Vastaus #17 : Lokakuu 07, 2019, 20:40:52 »
^ Amatöörimaalarina väittäisin kyllä, että alareunan tylsähkö pikkupiperrys kyllä syntyisi vähän väsyneempänäkin, mutta yläreunan komiat värivalinnat ja pensselinvedot vaativat kristallinkirkasta päätä, rohkeutta, ja keskittymistä, koska mokata ei saa ja jokainen (leveän pensselin) pensselinveto merkkaa jotain, vie työtä johonkin suuntaan.
Näin varmaan onkin.
Pahoittelen huonoa ja turhaa huumoria, tuodessani esiin ihastustani mielenkiintoisesta maalaustyylistä ja upeasta kuvauskohteesta.

Onko kyseisessä kuvassa käytetty maaalaustyyli yleistä tai tunnettua?
Viittaan siis tähän:
Lisää pysähtynyttä kultakautta.
https://ateneum.fi/wp-content/uploads/2015/10/atnm_sisaltokuvia_5.jpg
Mielenkiintoinen teos sikäli, että alareunan puut ja vesi on valukuvamaisia ja yläreunan taivas melkein vangoghmaista impressionismiä. Onko tietoa onko tuo Keiteleen maisemia? Gallen-Kallela maalaili ainakin jotain järvijuttuja siellä.
Ainakin tässä linkissä puhutaan jotain siihen viittaavaa:
Erityisesti kuuluisin pohjoismainen taiteilija Edvard Munch on tullut tunnetuksi tavasta, jolla hän sitoo yhteen kaikki kuvan elementit. Hänen maisemissaan luonnon muodot ja ihmisen mielentila sulautuvat toisiinsa.
https://ateneum.fi/nayttelyt/tarujen-kansat/maisema-mielentilana/

Poissa Hayabusa

• Kantapeikko
« Vastaus #18 : Lokakuu 07, 2019, 21:32:34 »
Iltahämärässä vielä taivas sutaistu lämmikepullo povitaskussa. :)

Sutaisusta ei varmaankaan ole kysymys, kuten Kertsi kertoi. Sen sijaan lämmikepullo on ollut hyvinkin todennäköinen. Yksi AGK:n kuuluisimmisista maalauksista Symposion kuvaa kupin ottoa poikkitaiteellisesti aikansa musiikkistarojen kanssa. Joten siinä hengessä laitetaan poppia peliin. Valinta kohdistuu eniten nuottiöljyä nauttineeseen.
Oskar Merikanto - Merellä

Poissa kertsi

• Kantapeikko
« Vastaus #19 : Lokakuu 07, 2019, 21:37:12 »
Onko kyseisessä kuvassa käytetty maaalaustyyli yleistä tai tunnettua?
Viittaan siis tähän:
Lisää pysähtynyttä kultakautta.
https://ateneum.fi/wp-content/uploads/2015/10/atnm_sisaltokuvia_5.jpg
Mielenkiintoinen teos sikäli, että alareunan puut ja vesi on valukuvamaisia ja yläreunan taivas melkein vangoghmaista impressionismiä. Onko tietoa onko tuo Keiteleen maisemia? Gallen-Kallela maalaili ainakin jotain järvijuttuja siellä.
Ainakin tässä linkissä puhutaan jotain siihen viittaavaa:
Erityisesti kuuluisin pohjoismainen taiteilija Edvard Munch on tullut tunnetuksi tavasta, jolla hän sitoo yhteen kaikki kuvan elementit. Hänen maisemissaan luonnon muodot ja ihmisen mielentila sulautuvat toisiinsa.
https://ateneum.fi/nayttelyt/tarujen-kansat/maisema-mielentilana/

Tuo AK-G:n työn yläreuna tosiaankin jotenkin vaikuttaa siltä, että se on saanut vaikutteita Munchilta, siinä ihan kuin näyttäisi kuvattavan joitakin tunnemyrskyjä. Ihminen vaan puuttuu kuvasta, tunteineen kaikkineen nk. Munchilla. Hyvä bongaus, juuri tuossa kuvaamassasi taitaa olla se Munchin upeus (ja kamaluus - yhden Munchin näyttelyn juoksin läpi, kun en kestänyt niitä ahdistuneita tunnetiloja silloisessa elämäntilanteessani, olin silloin juuri eroamassa).

AK-G oli taiteellisessa mielessä semmoinen vähän perässähiihtäjä, hän ei itse keksinyt juttuja (tehnyt taiteeseen liittyviä innovaatioita), mutta sen, minkä teki (muiden jälkeen) oli kyllä hienoa.

Jälki-impressionismista kielii sekä sommittelu (saari perin ylhäällä, muttei niin ylhäällä kuin minun linkkaamassani kuvassa), että värivalinnat - paljon sinistä, erityisesti French ultramarine, cerulean, luulisin. Pilvien melkein vähän kouristelevat muodot viittaavat ekspressionismiin. Ja teos lähenee abstraktionismia, irtaantuu realismista (alareunan piperrys jonkinlaisena muistumana siitä, mistä on lähdetty). Luulen, että noiden Keitele-kuvien jälkeen hänellä alkoi symbolistinen kausi todenteolla, Ad Astrat sun muut.

Poissa a4

• Kantapeikko
« Vastaus #20 : Lokakuu 07, 2019, 22:37:53 »
Pilvien melkein vähän kouristelevat muodot viittaavat ekspressionismiin. Ja teos lähenee abstraktionismia, irtaantuu realismista (alareunan piperrys jonkinlaisena muistumana siitä, mistä on lähdetty). Luulen, että noiden Keitele-kuvien jälkeen hänellä alkoi symbolistinen kausi todenteolla, Ad Astrat sun muut.
Voisikohan tässä taulussa jopa konkretisoitua hänellä jokin tuollainen siirtymä?
Ehkä Keitele oli hänelle niin voimakas kokemus. :)

Poissa kertsi

• Kantapeikko
« Vastaus #21 : Lokakuu 11, 2019, 15:08:11 »
Yksi Suomen kultakauden lemppareistani on Ellen Thesleff, esimerkiksi hänen Kaiku -työnsä:

HAM:issa on tällä hetkellä Thesleffin näyttely.

Poissa kertsi

• Kantapeikko
« Vastaus #22 : Lokakuu 11, 2019, 15:19:17 »
AK-G:n Ad Astraan muuten liittyen. Olen vähän ihmetellyt koko taulua. Hieno se kieltämättä on, mutta nykyaikana tulee siitä mieleen sanat pedofiilin päiväuni. Mutta tänään satuin lukemaan Ellen Thesleffin ehkä kuuluisimmasta, tai toiseksi kuuluisammasta työstä Thyra Elisabeth, jossa taiteilijan 12-vuotias sisko on maalattuna, naiseuteen juuri heräävänä, viattomana ja samanaikaisesti sensuellina. Ilmeisesti symbolismi oli erityisen kiinnostunut puberteetista, siitä muutoksesta kun ihminen muuttuu lapsesta aikuiseksi (korjattu kirjoitusvirhe). Viattomuutta ilmentää viitteellinen sädekehä pään ympärillä, ja pieni kukka kädessä.

Thesleff oli taiteen uudistaja, edellä aikaansa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2020, 10:21:20 kirjoittanut kertsi »

Poissa MrKAT

• Kantapeikko
  • Hit high - not below, PS!
« Vastaus #23 : Lokakuu 15, 2019, 22:49:02 »
Minä meinasin jo laittaa tänne, aikoinaan fanittamani, Ivan Aivazovskin merimaalauksista jonkin hyvän näytteen. MUTTA kun nyt tuoreimmin kriittisimmin silmin etsin ja katselin niitä niin näin koko ajan optisia harrastelijamaisia (heijastus)mokia. Voih...
Missä persu, siellä mukana äärioikeistolainen, uusnatsi ja kohta terroristi.
"Viestien annostulva tekee myrkyn" - Some-Paracelsus

Poissa Hayabusa

• Kantapeikko
« Vastaus #24 : Joulukuu 11, 2019, 21:00:07 »
Taidetta ja muuta hyvää saa museokortilla.
https://museot.fi/nayttelykalenteri/index.php

Nyt saa 13. kuukauden kaupan päälle - itselle ja/tai läheiselle.

Poissa Toope

• Kantapeikko
« Vastaus #25 : Joulukuu 12, 2019, 20:22:22 »
Tykkään noista parista edellisestä maalauksesta.
Nainen/tyttö on minusta maalaustaiteessa yleensä edukseen enemmän kuin mies, koska on esteettisempi sukupuoli.

Poissa Kansan syvät rivit

• Kantapeikko
« Vastaus #26 : Joulukuu 13, 2019, 11:36:15 »
Minä meinasin jo laittaa tänne, aikoinaan fanittamani, Ivan Aivazovskin merimaalauksista jonkin hyvän näytteen. MUTTA kun nyt tuoreimmin kriittisimmin silmin etsin ja katselin niitä niin näin koko ajan optisia harrastelijamaisia (heijastus)mokia. Voih...

Oliko kyseessä juuri Aivazovsky, joka piti maalatessaan huolen, ettei kellekään paljastu, miten hän maalaa veden? Vai olikohan kyseessä pilvet, eli sekoitanko nyt johonkin toiseen taiteilijaan?

Poissa kertsi

• Kantapeikko
« Vastaus #27 : Tammikuu 06, 2020, 13:36:18 »
Per Kirkeby RIP. Olen nähnyt hänen näyttelyitään Saksassa ja Suomessa. Livenä tosi vaikuttavia. Deeply pleasing tämä kuva:

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2020, 13:38:05 kirjoittanut kertsi »

Poissa Toope

• Kantapeikko
« Vastaus #28 : Tammikuu 11, 2020, 23:33:12 »
Mikä tuossa on niin hyvää?

Poissa kertsi

• Kantapeikko
« Vastaus #29 : Tammikuu 12, 2020, 10:19:13 »
Per Kirkeby RIP. Olen nähnyt hänen näyttelyitään Saksassa ja Suomessa. Livenä tosi vaikuttavia. Deeply pleasing tämä kuva:

Tässä saa käsityksen mittakaavasta: