Kirjoittaja Aihe: Omituiset, vääristyneet tai puuttuvat aistimukset  (Luettu 34 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Norma Bates

• Kantapeikko
  • Hattiwatin hakkaaja
Omituiset, vääristyneet tai puuttuvat aistimukset
« : Lokakuu 04, 2019, 10:34:32 »
En tiedä osaanko tätä erityisen "akateemisesti" käsitellä, mutta jos nyt joku tykkää heittää jotain tieteellisempää matskua otsikon puitteissa, niin hyvä. Jäin miettimään jälleen kerran ns. kasvosokeuttani. Minun on joskus vaikea erotella ihmisiä toisistaan. Joskus taas ei. Joskus ei pysty ollenkaan ennalta ennustamaan miten joidenkin ihmisten kanssa käy. Ja näemmä kasvosokeus voi hetkellisesti hellittää, ja sitten tulee taantuma. Harrastusryhmässäni olin oppinut erottamaan kaksi aivojeni mielestä samantyyppistä miestä toisistaan, mutta nyt kun ryhmään tuli kolmas vähän samantapainen mies, menivät aiemmatkin kaksi miestä taas iloisesti keskenään sekaisin ja nyt nämä kaikki kolme pitää oppia tunnistamaan uudestaan.

Lisäksi minulla on myös näemmä "kehon liikkeen sokeus". Kun olen yrittänyt oppia kuperkeikkaa, olen katsellut videoita joissa se esitetään. Tuijotin ja tuijotin erästäkin videota, ja silti tein liikkeen väärin. Kun ihmettelin että mikä nyt mättää ja katsoin videon jälleen kerran uudestaan, huomasin erään seikan joka lukuisista katseluista huolimatta oli jäänyt täysin huomaamatta. Treeneissäkin minun on erittäin vaikeaa hahmottaa että miten joku tekee liikkeen, kun hän sitä liikettä on juuri tekemässä. Jos esim. kieputetaan jalkaa, en näe että tehdäänkö sitä ulkoa sisäänpäin vai miten päin, aivan mahdoton hahmottaa.