Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Hiihtoketju

Aloittaja Socrates, tammikuu 08, 2019, 09:03:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Socrates

Hiihtoa 9km. Kiersin kolme kertaa 3km tykkilumiladun nollakelissä pyryssä. Aluksi latua avaten. Sitten tuli pari muutakin hiihtäjää.

Pistetään avauksen kunniaksi vanha kunnon hemohes-laulu:

https://youtu.be/WMcw_3R7wQw
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Socrates

Hiihtoa 8km. Paikoin niukasti lunta ja aika jäistä.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Socrates

Hiihtoa 11km, - 7 ja 3km latu huippukunnossa.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Norma Bates

Ja taas on seottu ladulla.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005964054.html?fbclid=IwAR2CgPS85rQVILlgBfDLvYcEWwIXosXCMlxjMGGYBNNlofOromxx0colciE

Laturaivo iski Kuopiossa: mies löi suksisauvalla Jennin koiravanhusta – 5-vuotias poika pelastui iskulta täpärästi

Ainakin täällä missä minä asun on latu-urien ympärillä kyllä sen verran leveät kaistat että jos siinä latu-uran vierellä kävelee, niin ei pitäisi olla mitään syytä alkaa pieksemään väkeä. Mutta toisaalta itseäni ärsyttävät ihmiset jotka ottavat koiran mukaan hiihtolenkille ja antavat tämän sitten ravata ladulla. Jokusenkin kerran ollut uusi, uljas latu-ura tuota pikaa reikiä täynnä koiran tassujen jäljiltä. Parempi melkein olisi kun kävelisivät koiriensa kanssa, niin ehkä saisivat ohjattua näitä siihen latu-uran vierelle.

Socrates

                   ^
Facebookin hiihtoryhmissä tuosta jauhetaan.

Miksei ampumahiihdon lisäksi voisi olla laturaivohiihto?

Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Norma Bates

Kaksi vierekkäistä latua ja niillä hiihtävät pieksevät välillä toisiaan hiihtämisen lomassa. Taikka yksi ainoa latu jolloinka yhteen suuntaan menevät saavat tapella vastakkaiseen suuntaan menevien kanssa.

Socrates

Hiihtoa 12km. Hyvä keli ja juuri ajettu latu :).
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Kopek

Täytyypä kaivaa sukset esille ja aloitella vähitellen hiihteleminen. Socrateen kaltaisiin suorituksiin en pyri enkä pääse. Kunhan nyt edes pienen lenkin saisi hiihdettyä. Suurin haaste on löytää monot jostakin rojujen alta. Suksien olinpaikan tiedän... kai.

Norma Bates

Alkaa paistaa juuri kun ängin itseni niin ähkyksi että ladulle en jaksa lähteä. Rrkele. Aikeissa mennä oikeasti tosin vasta huomisen lumimylläkän jälkeen, kunhan jäälatu on taas avattu. 12 astetta pakkasta ei kyllä oikein kiehdo... Joutuisin ottamaan voideltavat sukset kun pitopohjat ovat enempi lämpimämmälle ilmalle. Taikka onko sillä niin väliä kun tasaisella suksii. Metsään en ehkä tänä vuonna lähde. Saa nähdä.

Norma Bates

Perusmatka. Jonka olen luullut olevan 8 km, mutta joka onkin 9,5 km. Mennessä alkoi särkeä käsivarsia aivan saatanasti. Puolivälissä alkoi tulla lunta. Paluumatkalla särki oik. isovarpaan tyveä, oik. rannetta, lisää käsivarsia ja oik. nilkasta meni iho rullalle. Polvetkaan ei priimat olleet.

Maisemat ok, muuten niin perseestä koko touhu että ei kiinnosta kyllä vähään aikaan. Pakkasta ehkä 9 astetta, saa olla vähemmän sitten kun tai jos seuraavan kerran lähden ladulle raahustamaan.

Kopek

#10
Tässä vain kirjoittelen, vaikka en ole vieläkään saanut hiihdetyksi. Katselen ikkunasta, kun juniori lähti talven ensimmäiselle lenkille lumen umpeen tuiskuttamille laduille.

Miten nykyaikaisilla suksilla voi hiihtää? Eikö niillä liikkumista voisi sanoa riu'utteluksi? Kuinka paljon sukset voivat enää kaventua?

Lisäys: Kävin talven ensimmäisellä pienellä hiihtolenkillä maanantaina auton katsastusreissulta tultuani.

Kopek

#11
Tämän talven hiihdot on sitten hiihdetty. Kaikkiaan kolme surkeaa lenkkiä. Väärä aika, väärä paikka, väärä lämpötila. Tässä syitä. Viimeisimmän kolmesta lenkistä tein alkuviikosta järven jäällä. Varsinaista latua ei ollut kuin paikoin, mutta tasaisella jääkentällä pystyi hiihtämään. Vanha totuus tuli taas todistettua. Jos mennessä menee kevyesti, tullessa on sitäkin raskaampaa. Myötätuuli ja vastatuuli nimittäin.

Talven hiihdot jäivät siis noin vähiksi. Hyvä jos kymmenen kilometriä ylittyi. Nyt on suojailma, eikä silloin voi hiihtää ainakaan minun antiikkisuksillani, joiden leveydeksi muuten mittasin 55 millimetriä. Ja tiistaina vaihdan taas maisemaa (eivätkä sukset vaihda), joten hiihtämiseen ei tule enää tilaisuutta, vaikka olosuhteet paranisivat. Ellei nyt huhtikuun alkupuolella satu vielä olemaan hangenkuoria, niin se oli siis tässä. Joskus olen onnistunut hiihtämään vielä huhtikuussa, mutta silloin on lähdettävä aikaisin aamulla liikkeelle. Puolen päivän aikaan on jo liian lämmintä.

Käsite "hiihtäminen" pitäisi oikeastaan jakaa alakäsitteisiin. Olen nimittäin varma siitä, että hiihtäminen 55 milliä leveillä perinteisillä suksilla, joita ei tarvitse koskaan voidella, on aivan eri asia kuin hiihtäminen 44 milliä leveillä kapeilla suksilla, jotka vaativat voitelemisen.

Vanhat sukset eivät lipsu, jos eivät erityisen hyvin luistakaan. Enkä nyt tarkoita mitään 1950-luvun puupohjasuksia vaan 1970- ja 1980-luvun suksia, joiden pohja on jotain muovia tai lasikuitua eli keinotekoista materiaalia. Lipsumattomuus ja se, ettei suksia tarvitse voidella tai käsitellä, on mielestäni oleellista. Sen kuin lähtee hiihtämään. Luisto on parhaimmillaan, kun pakkasta on muutama aste. Yli kymmenen asteen pakkasella sukset liukuvat nihkeästi, ja nollakelissä tai sitä lämpimämmässä kelissä luisto loppuu täysin, koska suksien pohjiin kertyy jäätyneitä lumipaakkeja. Silloin hiihtäminen muuttuu kävelemiseksi - joko sukset jalassa tarpoen tai suksia olalla kantaen.

Nykyisissä 44-millisissä rimasuksissa on se ongelma, että koska hiihtokengät eivät ole 44-millisiä vaan ulottuvat senttejä leveämmälle kuin sukset, ne raapivat lunta, jos latu on kapea. Tällaiset sukset vaativat hyväkuntoisen koneellisesti tehdyn ladun.

"Perinteisen hiihdon sukset", hah. Jos nykysuksilla tapahtuva rimoittelu on perinteistä hiihtoa, niin mitä minä silloin harrastan vanhoilla 55-millisilläni? Vieläkin perinteisempää hiihtoako? Ja mitä harrastetaan, jos käytetään oikeasti vanhoja suksia, jotka olivat 70 milliä leveitä tai mitä olivatkaan? Perinteisemmästä perinteisempää hiihtoa?

"Perinteisen hiihdon sukset ovat nykyään 44 mm leveitä"

https://www.luontoon.fi/retkeilynabc/varusteet/hiihtovarusteet

Norma Bates

Minä hiihdin järvenjäällä kokonaista kaksi kertaa tänä talvena. Jollei sitten ihme tapahdu ja proiskahda se jää täyteen lunta, mitä tuskin enää tapahtuu. En muista enää mikä viikko se toinen keikka tuli tehtyä, mutta sen muistan että vetisiä kohtia oli tuon tuostakin. Ja yhdessä kohdin oli sitten ääliölauma tallonut molemmat latu-urat mössöksi.

Eipä ollut häävi reissu sekään. Vuosi sitten hiihtäminen oli ihan jees. Onneksi nyt on ollut muutakin liikuntaa tarjolla.

Socrates

10km hiihtoa aamun lumipyryssä. Ekat pari km latu ummessa, mutta sitten latukone pyörähti ohi ja oli ok hiihtää.

Selkä ei kestä enää pitkiä hiihtoja eikä oikeastaan kuntokaan.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Socrates

Kymppi hiihtoa Lahdessa. Nämä on kärsimysnäytelmiä, kun Sussu on entinen kilpahiihtäjä, jonka perässä jotenkin rimpuilen tasamaalla, mutta nousuissa tilanne on täysin toivoton.

Alan ymmärtää ihmisiä, jotka sanovat, etteivät ole laittaneet armeijan jälkeen suksia jalkaan.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.