Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Hiihtoketju

Aloittaja Socrates, tammikuu 08, 2019, 09:03:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Socrates

Hiihtoa Kymppi Paloheinässä. Meni ihan köpöttelyksi, kun sattui huonon kunnon päivä, mutta olipahan upea sää.
Kävelevä kremppakertymä

Socrates

Hiihdin Paloheinässä viimeisen kerran luonnonlumella 12/4 ja tykkilumiladulla 19/4, mikä löi päivällä aiemman ennätyksen vuodelta 1985. Tosin silloin ei lumitykkejä Paloheinässä ollut. Nyt saattaa kestää jopa vappuun asti, ainakin jos varalumella paikkaillaan.
Kävelevä kremppakertymä

Socrates

Pitipä ottaa sukset vielä esiin, kun Paloheinässä on vielä pe asti noin 1km huollettua latua,,tosin tullaan sama mäki ylös-alas hiukan eri puolelta.

Mutta kumma kyllä aika puhdasta lunta, olisiko vuodenvaihteessa tykitettyä. Yöllä oli ollut pakkasta, niin alkoi vasta 9 aikaan pehmetä.

Ensimmäisen kerran etelässä suksilla toukokuussa. Ostin viime lumille nanogripit ja voin suositella. Luistossa  joutuu vähän tinkimään, mutta pito on hyvä jäisillä ja vetisillä keleillä ja huonoilla laduilla. Eikä roskat tartu eivätkä naarmuunnu helposti. Edes luistovoitelua ei tarvita.
Kävelevä kremppakertymä

Socrates

Hiihtokausi avattu Paloheinässä. Toki ei vielä latuja, mutta tampparilla oli pohjustettu ja hiihdin 9km.

Krempat tuntuivat jonkin verran ja nanot eivät luistaneet, mutta pito oli 100%. Muita hiihtäjiä ei näkynyt.

Oli tunteikas hiihto. Läheinen kuoli viikko sitten ja muistelin yhteisiä hiihtoretkiä :'(.
Kävelevä kremppakertymä

Socrates

Hiihtoa 8km Lahdessa osin säilölumesta tehdyllä ladulla. Kunto ei ole kaksinen, mutta pahuksen hyvä keli :).
Kävelevä kremppakertymä

Toope

Lainaus käyttäjältä: Socrates - marraskuu 22, 2022, 10:42:49
Oli tunteikas hiihto. Läheinen kuoli viikko sitten ja muistelin yhteisiä hiihtoretkiä :'(.
Hyvä keino "hiihtää" tuo pois...
Otan osaa.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Socrates - marraskuu 22, 2022, 10:42:49
Oli tunteikas hiihto. Läheinen kuoli viikko sitten ja muistelin yhteisiä hiihtoretkiä :'(.
Otan osaa, Sokru. Varmaan hyvä tapa tehdä surutyötä tuo. Kohdata rohkeasti ne ekat kerrat kun tekee jotain ilman sitä edesmennyttä .
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

^^ ^  Kiitos.

Hiihtoa noin 12km lyhyttä ladunpätkää hinkaten. Muuallakin voi hiihtää, mutta ei ole latu-uria.

Nanot toimivat hyvin nollakelillä.
Kävelevä kremppakertymä

Socrates

Hiihdettyä on tullut pari kertaa viikossa, tänään 12km. Vähän tökkivät keli, lopussa suksi juuttui kiinni niin, että alaselän kipeältä puolelta kuului ritiratirallaa. Toivottavasti jotain aukesi eikä hajonnut lisää.

Tytär puuhaa mökin ostamista Lapista ja sanoi, että voisin minäkin käyttää sitä, mutta taitaisi olla parempi eri aikaan ihan hiihtovauhdinkin puolesta. Viimeksi hiihdimme yhdessä 3 vuotta sitten ja havaitsin vauhtinsa kasvaneen reilusti ja sen jälkeen on oleillut joitain jaksoja Lapissa.

Eri merkeistä olen alkanut epäillä, että ainakin pitemmillä lenkeillä ero ei ole edes pieni, vaan tytär joutuisi joka mäen päällä odottelemaan ja ihmettelemään, että mihin se jäi, mikä sille taas tuli ja kuoliko se.

10 vuotta sitten tämmöiset ongelmat tuntuivat kaukaisilta. Nyt ne ovat todellisuutta  :'(.
Kävelevä kremppakertymä

Kopek

Muutaman kerran on tullut käytyä hiihtämässä tässä viime päivinä. Täällä ei vain oikein ole mitään mukavia pidempiä lenkkejä. Joitakin vuosia sitten oli, mutta kuulin, että laduntekijä oli tehnyt niitä harrastuksenaan ja jossakin vaiheessa lopettanut. Aika tylsää on siis kiertää aina sama vaatimaton lyhyt lenkki. Tuuli on ollut aika kylmä, joten poskia ja sormia on paleltanut.

Kopek

Olin lainaamassa vahingossa omaa tekstiäni, kun luulin sitä Sokrateen tekstiksi. Ajattelin kommentoida sitä kirjoittamalla, että sama täällä. Ihmettelin, miksei lainaus näy normaalisti kunnes huomasin, että juttuhan onkin minun itse kirjoittamani. Ilmankos se sopi niin hyvin tilanteeseeni.

Muutama lyhyt lenkki on tullut kierrettyä, viimeksi tänään. Kyllähän sen tietysti voisi kiertää useampia kertoja, koska sitenhän matkaa kertyy. En vain oikein pidä sen tyyppisestä hiihtämisestä, että pelkkää samaa lenkkiä kierretään.

Huomenna ajattelin hiihtää pidemmän matkan jäällä, mutta sääennuste näyttää sen verran lämmintä, että sukseni eivät luista.

Vesihiihto kiinnostaisi, mutta tuskin sitä koskaan pääsen harrastamaan. Olin muutaman kerran vesisuksilla eräiden kavereitteni veneen perässä 13-vuotiaana, mutta en ole ollut sen jälkeen.

Socrates

Olen pysynyt 2 kertaa viikossa hiihtorytmissä. Helsingissä on enää tykkilatu, Lahdessa kaikki kunnossa.

Selkä ryttyilee hiihtäessä vähemmän kuin viime talvena, mutta kestävyys on surkea. Eniten haittaa sormien palelu jo muutaman asteen pakkasessa. Onneksi on ollut leutoa.

Nanosukset pitävät vesikelillä täysin, mutta luistossa sen verran toivomisen varaa, että välillä tympii.

Jos huominen sade tulee lumena, niin latuja saadaan tännekin lisää.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Vihdoinkin tuli sukset survaistua uksesta ulos ja suksi potkee, mutta eipä oikein ollut jalka notkee. Vai miten lie se kansanballadi kuuluikaan.

Rääkkäsin kuitenkin itseäni tavanomaisen 2 x 4,75 km verran. Nenää niistäessä ja tuulta vastaan puskiessa meni 54 min, ja takaisin kitkuttaessa 45 min. Oikea polvi "muljahteli" kivuliaasti useamman kerran, moneskohan talvi oli tätä sorttia. Rehband-tuet eivät siis hiihtotuskaa lievitä. Mutta muuten yllättävän kivutonta, pientä tuntemusta omituisesti vas. taipeessa, ja lyhyt särky vas. käsivarressa. Lopun päivää olenkin sitten ollut raato.

+4 ja kiva luisto järvenjäällä, luntakin sopivasti.

Ihmettelin kun vähän väkeä. Vielä enemmän ihmettelin kun niistäkin harvoista muutama vaikutti yhtä hitaalta kuin minä. Enhän edes yritä kiskoa kovaa, muuten vain tarkkailen minuutteja. Suksetkin ovat lasten 170 cm ja minä olen itse melkein yhtäpitkä. Sain teininä trauman pitkistä suksista.

Norma Bates

Hiihdin kuitenkin, polvista huolimatta, eilenkin. En tiedä (muista) kuinka pitkä tämä toinen reitti on mitä talvisin tapaan sahata läpi. Jotain 4,0 - 4,5 km olletikin. Aikaa ainakin kului vähemmän kuin toisella reitillä, alle 40 min x 2.

Onpahan nyt sitten tahkottu kumpikin ilmansuunta kertaalleen, jatkosta en tiedä oliko tässä vai miten on. Säistäkin kiinni.

Socrates

Kylmä aamu hiihtää, ei vanha mies kestä pakkasta enää yhtään.

Äsken huomasin Instagramista, että iiiihana Annimari Korte  :-*oli ollut samaan aikaan ihan lähellä ladulla. Harmin paikka etten huomannut.

Muuta draamaa riitti. Hiihtoryhmän mode tuli tuijottamaan mitään puhumatta aurinkolasien kanssa läheltä, kun riisuin suksia. Olisi pitänyt vetää sille turpaan, mutta jotenkin en jaksanut, vaan tyydyin paiskomaan pukukopin ovia. Jos toistuu, annan lumipesun.
Kävelevä kremppakertymä