Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Hiihtoketju

Aloittaja Socrates, tammikuu 08, 2019, 09:03:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

^ verensokerit alhaalla Sokrulla?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 07, 2023, 17:43:58
^ verensokerit alhaalla Sokrulla?

Taisi olla kun en saanut mitään aikaiseksi, mutta tärkeämpää on se, että pyörittiin samalla pellolla Annimarin kanssa. Annimari oli ollut koiraladulla 8.37 ja lähdin hiihtämään noin vartin yli 8 ja tunnin verran samoissa maisemissa.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Karikko

Hiihtäjien selitykset ovat usein melko luovia, vaikka yksinkertaisesti voisi sanoa, ettei suksi luista-

Entinen hiihtäjä pyöräilijäksi siirryttyään on kärähdyksen selityksessä ollut oikein luovaa sorttia, mutta sehän on hyväksytty, joten maailma oi oikeassa ja mainiossa kurssissa, jos lunta riittää.

>>

Pyöräilijä Katerina Nash on on välttänyt neljän vuoden kilpailukiellon dopingrikkeestä Yhdysvaltain antidopingvirasto Usadan uuden tutkimuksen nojalla.

Tšekkiä edustava Nash antoi viime lokakuussa kilpailukauden ulkopuolella dopingnäytteen, joka sisälsi kapromoreliini-nimistä stimulanttia. Ainetta ei erikseen löydy Maailman antidopingitoimisto Wadan kiellettyjen aineiden listalta, mutta se on Usadan ja pyöräilyn kattoliiton UCI:n kieltämä.

Usada päätyi tutkimuksissaan siihen, että Nash oli altistunut kapromoreliinille lääkitessään kuolemansairasta koiraansa. Stimulantin tarkoitus oli ylläpitää sittemmin menehtyneen koiran painoa.

Hänen siis todettiin saaneen ainetta elimistöönsä tietämättään.

– Suullisen eläinten lääkkeen antamisen vaikeuden vuoksi Nash oli jatkuvasti kontaktissa nestemäisen lääkkeen kanssa käsiensä kautta, eikä lääkepullo varoittanut käyttäjiä saastumisesta ihon läpi, Usada selvittää tiedotteessaan.

UCI ilmoitti Usadan tiedotteen jälkeen palauttavansa Nashille kilpailuoikeuden

https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/3599c8a8-a9df-4cb6-9032-bf817237ecc9

Norma Bates

Hiihdin tahtomattani 11 km viime perjantaina, eli elämäni pisimmän lenkin. Katsoin latukartasta että on yksi reitti mitä en ole vielä järvenjäällä koskaan aiemmin käynyt läpi, ja lähdin sinne sitten, tajuamatta että menee pidemmäksi kuin se mihin olen tottunut (9 - 10 km). Sattui vielä hyytävä vastatuuli yhdessä vaiheessa, joten loppujenlopuksi lähinnä kiroilin siellä mielessäni että eikö saatana perkele lopu jo tämä.

Mutta tulipahan sekin nähtyä, toiste en sille reitille lähde.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 13, 2023, 11:27:33
Hiihdin tahtomattani 11 km viime perjantaina, eli elämäni pisimmän lenkin. Katsoin latukartasta että on yksi reitti mitä en ole vielä järvenjäällä koskaan aiemmin käynyt läpi, ja lähdin sinne sitten, tajuamatta että menee pidemmäksi kuin se mihin olen tottunut (9 - 10 km). Sattui vielä hyytävä vastatuuli yhdessä vaiheessa, joten loppujenlopuksi lähinnä kiroilin siellä mielessäni että eikö saatana perkele lopu jo tämä.

Mutta tulipahan sekin nähtyä, toiste en sille reitille lähde.

Asuinkulmillani järjestettiin aikoinaan vuosikaudet kerran talvessa noin 40 kilometrin mittainen laturetki, johon osallistuminen oli kunniakysymys. Siitä sai jonkin "diplominkin" seinälle ripustettavaksi. Isäni ja veljeni kävivät reissun hiihtämässä kerran ellei useamminkin, mutta minä perheen luuserina en tuollaiseen hommaan lähtenyt. En siis voi esittää mitään pitkiä hiihtoreissuja. Armeijassa en hiihtänyt metriäkään. Siellä kai tehdään pitkiäkin hiihtoja.

Näillä kulmilla, missä nykyisin oleilen, ei ole pitkiä latuja, mikä on vähän harmittavaa. Joskus aikaisempina vuosina niitä oli, ja yksi vakiolenkeistäni oli jotain samaa luokkaa kuin Norman mainitsema 11 kilometrin reissu. Latu kulki suurimmaksi osaksi metsässä ja vain vähän matkaa jäällä. Joissakin paikoissa se meni pellon reunassa. Joskus hiihdin toisen ladun, joka meni muualla, ja joka oli pidempi. Pisin lenkkini kulki jäitä pitkin, ja se taisi olla peräti 17 kilometrin luokkaa, jos oikein muistan. Se jäikin ennätyksekseni.

Muutama päivä sitten ajelin autolla ex-kotipaikkakunnalleni sukset mukana ja hiihdin siellä perinteisen jäälenkin, jonka yhteydessä poikkesin kesämökillä katsomassa, onko siellä kaikki OK. En mennyt sisälle enkä ottanut suksia pois, vaan jatkoin hiihtoani. Tämä lenkki tekee vajaa 10 kilometriä. Nyt suuntaan taas etelään, joten pahimmassa tapauksessa talven hiihdot on hiihdetty. Ajankohta hieman harmittaa, kun juuri tätä kirjoittaessani näyttää olevan talven hienoin hiihtokeli. Aurinko paistaa ja lämpötila on juuri sopiva.

Myöhäisimmät hiihtolenkkini olen tehnyt joskus huhtikuun 11. päivän paikkeilla. Tuohon aikaan vuodesta on lähdettävä jo aamulla liikkeelle, koska puolen päivän aikaan ja siitä eteenpäin sukseni eivät enää luista, kun ilma lämpenee. Tarkoitan "ei luistamisella" sitä, että suksien pohjiin kertyy kymmenen sentin paksuinen lumikerros, minkä ansiosta jopa käveleminen sukset jaloissa on vaikea. Joutuu nostelemaan jalkoja korkealle. Nykyajan suksilla oikein voideltuna voi kai hiihtää myös plussakelissä, mutta minun antiikkisuksillani se ei onnistu. Sukset ovat jostakin 1970-luvun alkupuolelta ellei peräti 1960-luvulta. Monot ovat samaa ikäluokkaa. Olen liimannut ja paikannut niitä monta kertaa, viimeksi tänä talvena.

Socrates

^ Keväinen nuoskalumi on karkeaa ja aika ihme, jos se suksen pohjiin jämähtää, mutta ehkä puusuksilla mahdollista. Toki keväinen pyry on tosi tarttuvaa.

11/4 ei ole kovin myöhään. Itse olen hiihtänyt pk-seudulla maissa luonnonlumella 18/4 ja jäällä pari päivää ennen vappua. Tykkiladuilla kautta voi sitten vielä usein jatkaa vähän aikaa.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Norma Bates

10 v sitten kun tilasin monot ja pitopohjasukset (lasten 170 cm) NetAnttilasta, yhdellä ensimmäisistä koehiihdoista hiihdin järvellä johonkin sulaan kohtaan ja heti oli tukevat jääpaakut suksien pohjissa. Hakkasin raivopäissäni möykkyjä porkilla, ja näistä sauvoista lensi kummastakin lenkki veks. Sain ne jotenkin viriteltyä niin että niitä pystyy käyttämään.

Jonakin vuonna sitten keksin että porkalla hakkaamisen ja raaputtamisen sijasta kannattaa kuoria jää suksen pohjasta toisella suksella poikittain vuollen.

Socrates

Hiihtoa 12km vesikelissä. Eipä suju sen paremmin kuin syksylläkään.

Facessa joku jenkkiläinen ikäihmisten valmentamiseen erikoistunut pt möykkää, ettei "grandpa" saisi harrastaa kestävyysliikuntaa ollenkaan, joku hormonijuttu. Ei se ainakaan tämän granpan kuntoa näytä enää kohottavan.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

kertsi

#38
^ Olisikohan eroa 65-vuotiaiilla ja esim. 90-vuotiailla tuossa suhteessa? Ainakin liian kovasta kestävyysliikunnasta voi tulla arpeutumia sydämeen ja sydämen laajentuma. Liian kylmässä urheilusta ehkä rasitusastma?  Ja etenkin, mitä vanhempi ihminen, sitä enemmän varmaankin on taipumusta hauraus-raihnaussoireyhtymään, mikä voi johtaa kuihtumiseen. Ei varmaan anorektikoillekaan suositella kestävyysliikuntaa?
Lainaa(lyh. HRO) gerastenia, vanhuusiän raihnaantumisoireyhtymä | vanhuudessa etenevä monimuotoinen fysiologinen ja neurologinen rapistuminen, joka ilmenee painon laskuna, hitautena, uupumuksena, lihasheikkoutena ja vähäisenä fyysisenä aktiivisuutena

https://www.duodecimlehti.fi/duo95803
LainaaHauraus-raihnausoireyhtymä on vasta viime vuosina muotoutunut itsenäiseksi käsitteeksi. Sillä tarkoitetaan geriatriassa yleisen terveydentilan heikkoutta, jota ei voida suoraan liittää diagnosoituun sairauteen. Sitä potevien stressinsietokyky on heikentynyt, mikä lisää mm. vajaatoimintojen ja kuoleman riskiä. Stressinsiedon heikentymisen taustalla on useiden elinjärjestelmien kuten lihaksiston, luuston, verenkierron sekä hormoni- ja immuunijärjestelmän reservien vähentyminen. Kliinistä kuvaa luonnehtivat eriasteisina tahaton laihtuminen, subjektiivinen uupumus, vähäinen fyysinen aktiivisuus, hitaus ja lihasheikkous. Tehokas hoito ja ehkäisy edellyttävät, että oireyhtymä tunnistetaan ja sen kehittymiseen puututaan mahdollisimman ajoissa nimenomaan avohoidossa. Keskeisiä hoitomuotoja ovat hyvä ravitsemus, erityisesti proteiinin riittävä saanti, sekä lihasten massan ja voiman lisääminen. Myös lääkehoitoja kehitetään.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

^ Mikä lie, mutta Kekkosesta kirjoitettiin, että hänen kuntonsa heikkeni, kun hän hiihti liikaa. Ehkä olisi pysynyt pitempään kunnossa käymällä salilla.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

kertsi

Vanhuksilla kai tärkeää on, ettei tule kataboliaa, eli että lihakset eivät katoa. Jos aineenvaihdunta ja hormonitoiminta menee vituralleen, niin kai voi käydä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Tuli lykittyä tunnin verran pelkkää tasuria, kun latua ei ollut ajettu. Joku ikämies oli kaatunut ja tuli aamulla naama veressä ja rillit rikki pukuhuoneeseen.

Onhan toi tasuri aika yksitoikkoista ja vaatii aika tasaisen maaston, mutta on siinä puolensakin.

Muuten on tullut edelleen hiihdettyä pari kertaa viikossa. Pitkä kausi, ensimmäisen kerran jo marraskuussa ihan luonnonlumella. Tykkiladuilla pystynee hiihtämään vielä ainakin pari viikkoa.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Socrates

Hiihtokausi avattu. 10km lyhyttä tykkilumiladun pätkää. Krempat tuntui ja hiihtokunto alapuolella arvostelun, mutta tulipahan tehtyä.

Ylihuomisen pyry taitaa tulla etelärannikolla vetenä, mutta muualla saattaa sen jälkeen päästä hiihtämään luonnonlumella.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Hayabusa

Iltapäivä laittoi tämän lähinnä viihdeuutisen urheilun alle, niin samojen journalististen periaatteiden mukaan mennään...
Juha Mieto antaa neuvonsa penisongelmista kärsivälle Remi Lindholmille
Jäi kyllä vähän epäselväksi ne ohjeet muuten kuin siedätyshoitoa. Ehkä Mietaa kertoo yksityiskohdat vain Penis-Remille.
"Ja jos se ei usko niin soittakoot Remi minulle, niin annan konkreettiset ohjeet, Mieto ohjeistaa."
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Socrates

^ Kyllähän Jussi neuvoo laittamaan sanomalehtipaperia etumukseen, mikä on ihan tunnettu vanhan kansan neuvo. Tosin nykyään paperilehtiä tulee enää harvalle eikä digihesari paljon vehkeitä lämmitä.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.