Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Yhteiskunnallisia kysymyksiä ja pohdintoja

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, tammikuu 02, 2019, 22:41:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Juha

Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 21, 2019, 11:59:12Kommunisteja onkin syytä pelätä, kohta heille joutuu maksamaan vuokraa koko suomi>>
Eks kommunisti ole sellainen joka haluaa toiselta hänen omansa, tai lypsylehmäkin kelpaa, jos ei koko lehmää voi viedä.
>>

Näin kai. Silti kokonaisuus on iso tässä. Puhumattakaan systeemi.

Paljon puhutaan kaikesta, mutta aivan kuin menisi ohitse, jolloin aina voi pitää yllä puhetta.


PS  Ei nyt ihan jankkausta välttämättä. Asian, ja käsittelytehon suhteen jokin nimike tälle olisi hyvä osoittaa.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Juha - syyskuu 21, 2019, 12:23:27
Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 21, 2019, 11:59:12Kommunisteja onkin syytä pelätä, kohta heille joutuu maksamaan vuokraa koko suomi>>
Eks kommunisti ole sellainen joka haluaa toiselta hänen omansa, tai lypsylehmäkin kelpaa, jos ei koko lehmää voi viedä.
>>

Näin kai. Silti kokonaisuus on iso tässä. Puhumattakaan systeemi.

Paljon puhutaan kaikesta, mutta aivan kuin menisi ohitse, jolloin aina voi pitää yllä puhetta.


PS  Ei nyt ihan jankkausta välttämättä. Asian, ja käsittelytehon suhteen jokin nimike tälle olisi hyvä osoittaa.


Kommunisteja onkin syytä pelätä, kohta heille joutuu maksamaan vuokraa koko suomi>>
Eks kommunisti ole sellainen joka haluaa toiselta hänen omansa, tai lypsylehmäkin kelpaa, jos ei koko lehmää voi viedä.
>>

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006246312.html

Juhan lainauksesta jäi tuo klinkki pois, joten se kuuluu asiaan.



Juha


Maat eivät ole varautuneet kapitalisimin uhkaan. Sotavarustelut tuntuu menevän ohitte.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 21, 2019, 12:07:13
  (Raha ei jousta- silloin on palkkojen joustettava)

Itse en koe mitenkään merkittävänä ongelmana vaikka muitten palkat hieman joustaisivat alaspäin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 21, 2019, 16:07:45
Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 21, 2019, 12:07:13
  (Raha ei jousta- silloin on palkkojen joustettava)

Itse en koe mitenkään merkittävänä ongelmana vaikka muitten palkat hieman joustaisivat alaspäin.

Joo ei se silloin olekaan mikään ongelma.

Kansantaloudellisesti voi ongelmaksi muodostua verokertymän jääminen pienemmäksi.

Silloin on ilmeisesti kiristettävä lisää taloutta ja keksittävä uusia kikyjä korvaamaan verokertymän puuteita, tai lainattava markkinoilta lisää syömävelkaa, sitä rataa.

Tosin sekin heikentää tulevaisuuden kilpailukykyä. Pikkuhiljaa siirrytään siihen aikakauteen, jossa työtä tehdään palkalla, jota täytyy kompensoida verotuotolla, mutta verotuoton vähetessä, ei ole millä kompensoida.

-:)lauri

#155
Kokoomus pelottelee kansaa velanotolla, että Suomella on jo nyt velkaa huikeat 19 000 euroa päätä kohti. Eli että sen sijaan että haalimme leväperäisesti lisää velkaa vaasemmistohallituksen alaisuudessa, pitäisi ryhtyä välittömälle vyönkiristyskuurille. Petteri Orpolla on kuitenkin noin 250 000 euroa henkilökohtaista velkaa. Olisi kiva tietää mitä kaikkea omaisuuttaan hän on paraikaa realisoimassa jos jo 19 000 euroa on niin suuri velka, ettei siitä ilman aggressiivista menoleikkuria selvitä (ottamatta nyt huomioon sitäkään, että yksityinen velka on vellallisen taloutta ajatellen huomattavasti ongelmallisempi muoto, kuin valtion velka, jota toisin kuin yksityistä velkaa, harvoin tarvitsee maksaa kokonaan tai ollenkaan takaisin).
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

#156
Nyt laitaoikeisto on alkanut nimittää turvallista merimatkaa businessluokan matkusteluksi. Kun kohteena ovat vielä vain mamut, kukaan opportunisti ei huomaa, kuinka tällaisella perusoikeuksien kategorioiden uudelleen määrittelemisellä pikku hiljaa meidän tavallisten ihmisten kuvittelemat perusoikeudet siirretään eliitin yksinoikeuksiksi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Toope

Tuohon Financial Timesin uutiseen liittyen, olen itsekin sitä mieltä, ettei nykyinen järjestelmämme toimi ideaalisti. Järjestelmä on perusterve, pienine tauteineen. Mikään sosialistinen malli ei kykene korvaamaan liberaalia markkinataloutta, mutta jonkinlainen säännöstely omasta mielestänikin voisi olla tervetullutta. Pidän oikeudenmukaisena sitä, että innovatiivinen ja tehokas ihminen rikastuu työllään, se on täysin oikeutettua. Nykyglobaalissa maailmassa toki ehkä rikkaudet ovat menneet övereiksi, kun monilla vauraimmilla yritysomistajilla/sijoittajilla on Persian valtakunnan suurkuninkaan tapaiset omaisuudet. Enemmän kuin pienillä valtioilla.

En itse ole pätevä luomaan mallia, jossa varallisuutta oikeudenmukaisesti tasattaisiin, mutta sinänsä oikeistolaisena myönnän sen, että jonkinlaista tarvetta on. Rikkaita on aina ollut, tulee olemaankin, eikä siinä mitään pahaa. Köyhiä on aina ollut ja tulee olemaan, mutta sen tilanteen ei pidä olla loukku, vaan mahdollisuutta vaurastua tulee olla.

En oikein usko, että järin suuria muutoksia tapahtuu lähitulevaisuudessa, kun vaurailla on mahdollisuus siirtää varallisuuttaan muualle. Itsekin toki laittaisin rahojani muualle, jos minulla olisi ylimääräistä...!

Juha

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 21, 2019, 21:24:50Tuohon Financial Timesin uutiseen liittyen, olen itsekin sitä mieltä, ettei nykyinen järjestelmämme toimi ideaalisti. Järjestelmä on perusterve, pienine tauteineen.


Silloin tässä ei ole käytännössä mitään vikaa, tai parannettavaa. Kun oleelliset kohdillaan, ei tosiaan tarvitse turhista välittää.

Muisto Keijo Kullervo

#159
Sukupuolineutraali on minun mottoni... Olen kohta 78 vuotias... Minusta Jumalakin on sukupuolineutraali ja on luonut elämän sen takia että myös ihminen voisi olla ns. jumalan kaltainen...

Muisto Keijo Kullervo

PS. Siksi, että tulisi uusia sukupolviakin... Edelliset sukupolvet, jos Jumala suo, lähtevät kuoleman jälkeen Jumalan Taivaaseen...
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - syyskuu 22, 2019, 10:08:42
Sukupuolineutraali on minun mottoni... Olen kohta 78 vuotias... Minusta Jumalakin on sukupuolineutraali ja on luonut elämän sen takia että myös ihminen voisi olla ns. jumalan kaltainen...

Muisto Keijo Kullervo

PS. Siksi, että tulisi uusia sukupolviakin... Edelliset sukupolvet, jos Jumala suo, lähtevät kuoleman jälkeen Jumalan Taivaaseen...

Jumala "pirulainen" on sukupuolisesta netraalisuudestaan huolimatta  luonut luontoon kovasti sukupuolista kiimaa, "ihan vain piruuttaan" ettei ihmispoloisilla ole liian helpot olot ja ehkä pikkuisen senkin vuoksi, että perimän monipuolisuus varmistaa erilaisten geeniperimien muodossa paremman kehityksen, täällä matoisessa maanpäällisessä ihanuudessa.

Taivaaseen mennään kyllä, tai maadutaan maahan atomien muodostaessa uusia yhdisteitä ja ihmisen mielen todellisuuden kadotessa.

Niin se mielihän on vain rakennetta johon varastoituu tunteita ja muistia menneistä tapahtumista.

Jumalan mielestä, ei sitten olekaan mitään sanottavaa.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 21, 2019, 21:24:50

En itse ole pätevä luomaan mallia, jossa varallisuutta oikeudenmukaisesti tasattaisiin, mutta sinänsä oikeistolaisena myönnän sen, että jonkinlaista tarvetta on. Rikkaita on aina ollut, tulee olemaankin, eikä siinä mitään pahaa. Köyhiä on aina ollut ja tulee olemaan, mutta sen tilanteen ei pidä olla loukku, vaan mahdollisuutta vaurastua tulee olla.

En oikein usko, että järin suuria muutoksia tapahtuu lähitulevaisuudessa, kun vaurailla on mahdollisuus siirtää varallisuuttaan muualle. Itsekin toki laittaisin rahojani muualle, jos minulla olisi ylimääräistä...!

Jakovara on jo muodostettu tiettyyn kaavaan ja sinä kerrot olevasi "oikeistolainen köyhä" ilmeisesti, jos kerran joudut ruinaamaan ansiosidonnaista työttömyyskorvausta.

Eli kannatat omaa köyhtymistäsi, se on hyvä juttu, mitäpä sillä liialla varallisuudella tekisikään. Tulevaisuudessa voitkin pyrkiä ruokajonoon ensimmäiseksi, jos niitä jonoja vielä mahdollisesti on, tai niissä jotain jaettavaa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006247111.html

Juha


Sota ei yhtä miestä kaipaa.

Kun sota alkaa, niin yksikin mies kyllä kaivetaan esiin, elävänä tai kuolleena. Selkeiten sananlaskun voi ajatella kuvaavan sitä, miten ihminen on tosiaan käytettävissä. Miestä ei tosiaan kaivata, mutta hänet on tärkeä saada joko elävänä riviin, tai kuolleena mullan allle.

Laajennettuna kyse on joukoista ja joukon voimista, kuka näiden takana onkaan. Ilmiö ei siten tiivisty sodanhetkiin.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 22, 2019, 12:17:58
Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 21, 2019, 21:24:50

En itse ole pätevä luomaan mallia, jossa varallisuutta oikeudenmukaisesti tasattaisiin, mutta sinänsä oikeistolaisena myönnän sen, että jonkinlaista tarvetta on. Rikkaita on aina ollut, tulee olemaankin, eikä siinä mitään pahaa. Köyhiä on aina ollut ja tulee olemaan, mutta sen tilanteen ei pidä olla loukku, vaan mahdollisuutta vaurastua tulee olla.

En oikein usko, että järin suuria muutoksia tapahtuu lähitulevaisuudessa, kun vaurailla on mahdollisuus siirtää varallisuuttaan muualle. Itsekin toki laittaisin rahojani muualle, jos minulla olisi ylimääräistä...!

Jakovara on jo muodostettu tiettyyn kaavaan ja sinä kerrot olevasi "oikeistolainen köyhä" ilmeisesti, jos kerran joudut ruinaamaan ansiosidonnaista työttömyyskorvausta.

Eli kannatat omaa köyhtymistäsi, se on hyvä juttu, mitäpä sillä liialla varallisuudella tekisikään. Tulevaisuudessa voitkin pyrkiä ruokajonoon ensimmäiseksi, jos niitä jonoja vielä mahdollisesti on, tai niissä jotain jaettavaa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006247111.html
Ymmärsit ehkä hieman väärin. Anoin Kelalta avustusta siksi, kun ammattiliitolla kestää niin kauan hoitaa asioitani. No, nyt tuli päätös ja myönteinen. Kritisoin tuota, että ammattiliitollani on ylipalkattuja johtajia, joiden vuoksi liitolla ei ole ilmeisesti varaa palkata 2 tuhatta egeä nauttivia etuuskäsittelijöitä. Miksi muutenkaan käsittelyajat ovat niin pitkiä, elleivät johdu etuuskäsittelijöiden puutteesta?

En kovin köyhä ole, mutta tämänhetkiset jokapäiväiset tuloni riippuvat ay-liikkeen maksuista. Ne pitäisi mielestäni myös saada ajallaan, nyt kesti 4 viikkoa päätöksessä. Kelalla kesti 4 päivää toimeentulotukipäätöksessä, kun selitin heille, että ammattiliitto on se, joka jumittaa kympillä. No, onneksi, nyt saan pian vielä viimeisen 4 viikon rahat pian, koska minulle kuuluvat. Itse muuten opiskelen tällä hetkellä, ansiosidonnaisella. Sekin on nykyisin mahdollista.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 25, 2019, 20:38:28
Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 22, 2019, 12:17:58
Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 21, 2019, 21:24:50

En itse ole pätevä luomaan mallia, jossa varallisuutta oikeudenmukaisesti tasattaisiin, mutta sinänsä oikeistolaisena myönnän sen, että jonkinlaista tarvetta on. Rikkaita on aina ollut, tulee olemaankin, eikä siinä mitään pahaa. Köyhiä on aina ollut ja tulee olemaan, mutta sen tilanteen ei pidä olla loukku, vaan mahdollisuutta vaurastua tulee olla.

En oikein usko, että järin suuria muutoksia tapahtuu lähitulevaisuudessa, kun vaurailla on mahdollisuus siirtää varallisuuttaan muualle. Itsekin toki laittaisin rahojani muualle, jos minulla olisi ylimääräistä...!

Jakovara on jo muodostettu tiettyyn kaavaan ja sinä kerrot olevasi "oikeistolainen köyhä" ilmeisesti, jos kerran joudut ruinaamaan ansiosidonnaista työttömyyskorvausta.

Eli kannatat omaa köyhtymistäsi, se on hyvä juttu, mitäpä sillä liialla varallisuudella tekisikään. Tulevaisuudessa voitkin pyrkiä ruokajonoon ensimmäiseksi, jos niitä jonoja vielä mahdollisesti on, tai niissä jotain jaettavaa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006247111.html
Ymmärsit ehkä hieman väärin. Anoin Kelalta avustusta siksi, kun ammattiliitolla kestää niin kauan hoitaa asioitani. No, nyt tuli päätös ja myönteinen. Kritisoin tuota, että ammattiliitollani on ylipalkattuja johtajia, joiden vuoksi liitolla ei ole ilmeisesti varaa palkata 2 tuhatta egeä nauttivia etuuskäsittelijöitä. Miksi muutenkaan käsittelyajat ovat niin pitkiä, elleivät johdu etuuskäsittelijöiden puutteesta?

En kovin köyhä ole, mutta tämänhetkiset jokapäiväiset tuloni riippuvat ay-liikkeen maksuista. Ne pitäisi mielestäni myös saada ajallaan, nyt kesti 4 viikkoa päätöksessä. Kelalla kesti 4 päivää toimeentulotukipäätöksessä, kun selitin heille, että ammattiliitto on se, joka jumittaa kympillä. No, onneksi, nyt saan pian vielä viimeisen 4 viikon rahat pian, koska minulle kuuluvat. Itse muuten opiskelen tällä hetkellä, ansiosidonnaisella. Sekin on nykyisin mahdollista.

Edelleenkin Toope - työttömyyskassa on se ansiosidonnaisten työttömyyskorvausten maksuliikennettä hoitava taho. Ammattiliiton syyttäminen on siis aivan väärän tahon haukkumista. Päätöstä - eli oikeutta korvauksen - ei päätä työttömyyskassa, vaan:
LainaaAnsiosidonnainen työttömyyspäiväraha maksetaan työttömyysturvalain perusteella, oikeus siihen todetaan työ- ja elinkeinotoimiston työllisyyden edistämistoimikunnan antamalla työllisyyspoliittisella lausunnolla, josta ei työttömyysturvalain mukaan saa valittaa, mutta sen perusteella tehdystä työttömyyskassan päätöksestä voi valittaa.
Wikipedia

Siten voi olla, että tässä nyt se hidastelija onkin tuota työllisyyspoliittista lausuntoa tekevä taho ei ole kovin nopeasti työttömyyskassalle antanut, jotta se puolestaan olisi voinut ripeästi tehdä päätöksen maksamisesta.