Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Yhteiskunnallisia kysymyksiä ja pohdintoja

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, tammikuu 02, 2019, 22:41:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

Laika, radikaaleja ajatuksia ehkä syntyy enemmän yhteiskunnissa, joissa on jotain vialla...?

a4

Oletko nettoveronmaksaja vai nettosaaja?
Maksumuurin takana aiheen pohdintaa: https://www.iltalehti.fi/talous/a/f1a139bd-3e54-466b-902d-3458927bba8e
Lyhyesti: Olet eri elämäsi vaiheissa todennäköisesti kumpaakin.
Nuoruudessa ja vanhuudessa nettosaaja ja työikäisenä (työurasi loppupuolella) välillä myös nettomaksaja, jos käyt töissä.
Lisää pohdintaa:

– Kun rajataan ihmiset vain veronmaksajiksi, on se kapea ja vaarallinen katsantokanta. Ihmisestä on yhteiskunnalle muutakin hyötyä kuin pelkkä verojen maksu, Kärkkäinen toteaa.

– Näin sen kuuluu ollakin. Verotus tasapainottaa sattumia. Ne, joilla menee paremmin, maksavat toisten huonon tuurin, Kärkkäinen toteaa.


– Mitä korkeammin koulutettu on ja mitä suuremmat tulot ovat, sitä kauemmin keskimäärin elää. Se voi lohduttaa, että todennäköisesti elää pitkään ja saa maksamiaan veroja takaisin. Oikeasti rikkaita on melko vähän, monella ei ole satoja tuhansia euroja säästössä hoitoihin. Elämän loppupäässä tarvitsee paljon hoivaa ja on hyvä tietää, ettei siihen tarvitse säästää.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005157574.html

Lisäisin mukaan yhtälöön vielä yhteiskuntarauhan säästövaikutukset hyvätuloisillekin.

Hippi

^
Olen jo lapsuudessa ollut niin paljon saamapuolella, että tuskin koskaan pystyn maksamaan sitä takaisin.   :-[
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 14, 2021, 20:56:33
^
Olen jo lapsuudessa ollut niin paljon saamapuolella, että tuskin koskaan pystyn maksamaan sitä takaisin.   :-[

Minä taas uskon, että olet esimerkillisenä kasvattajana pelastanut monta lasta ajautumasta huonoille teille.

Yksi väärään suuntaan kasvanut maksaa valtiolle miljoonan. Hyvä kasvattaja, joka pelastaa yhden tai useamman joutumasta hunningolle, on yhteiskuntamme tukipylväitä. Paljon hyödyllisempi henkilö, kuin miljoonia veroja maksava asuntokeinottelija joka nostattaa kaikkien vuokria ja asuntohintoja, aiheuttaen näin asumistuki- ja toimeentulotukien jatkuvan kasvun.

Näin laskien valtio lienee sinulle velkaa millin tai pari - ainakin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Luulen, että Suomen heikko talouskehitys muihin verrattuna on saanut taas yhden selityksen - huono työyhteisö- ja toimintakulttuuri. Onhan se selvä, että jos ajautuu työhön jossa sekä työnantaja, työnjohtaja ja lähin esimies, että muut työntekijät kiusaavat, ei sitoutuminenkaan ole huippuluokkaa. Jos ei kannata firman arvoja ja päämääriä, miten menestystä voisi edes tulla?

Lainaus käyttäjältä: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/5b9c6921-604e-4de0-a71d-80dfeda3507c?ref=ampparit:df82Peräti 66% kiinnostunut vaihtamaan työpaikkaa – palkka ei yksin riitä sitouttamaan jos työ ei tyydytä
...
Työelämässä entistä merkittävämmäksi on noussut työntekijäkokemus, eli minkälaiseksi työntekijä kokee työelämänsä. Tunteeko työntekijä kuuluvansa työyhteisöön, olevansa arvostettu ja tekevänsä merkityksellistä työtä?

Luultavasti tutkimustuloksen todellista lukuakin on peitelty. Todellisuudessa prosentti on 66,6.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Saares

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 15, 2021, 12:00:42
Luulen, että Suomen heikko talouskehitys muihin verrattuna on saanut taas yhden selityksen - huono työyhteisö- ja toimintakulttuuri. Onhan se selvä, että jos ajautuu työhön jossa sekä työnantaja, työnjohtaja ja lähin esimies, että muut työntekijät kiusaavat, ei sitoutuminenkaan ole huippuluokkaa. Jos ei kannata firman arvoja ja päämääriä, miten menestystä voisi edes tulla?

Lainaus käyttäjältä: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/5b9c6921-604e-4de0-a71d-80dfeda3507c?ref=ampparit:df82Peräti 66% kiinnostunut vaihtamaan työpaikkaa – palkka ei yksin riitä sitouttamaan jos työ ei tyydytä
...
Työelämässä entistä merkittävämmäksi on noussut työntekijäkokemus, eli minkälaiseksi työntekijä kokee työelämänsä. Tunteeko työntekijä kuuluvansa työyhteisöön, olevansa arvostettu ja tekevänsä merkityksellistä työtä?

Luultavasti tutkimustuloksen todellista lukuakin on peitelty. Todellisuudessa prosentti on 66,6.
Olipa kerran - näinhän tosikertomukset alkavat - kahvitauolla uusi työntekijä jokas kehui entistä työpaikkaansa joka suhteessa paremmaksi kuin nykyistään. Joku kyllästyi siihen ja ihmetteli minkä takia hän oli vaihtanut huononpaan työpaikkaan. No kun se entinen teki konkurssin!!  Se "parempi" työnantaja oli osuustoimintaliike.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Saares - marraskuu 15, 2021, 13:13:18
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 15, 2021, 12:00:42
Luulen, että Suomen heikko talouskehitys muihin verrattuna on saanut taas yhden selityksen - huono työyhteisö- ja toimintakulttuuri. Onhan se selvä, että jos ajautuu työhön jossa sekä työnantaja, työnjohtaja ja lähin esimies, että muut työntekijät kiusaavat, ei sitoutuminenkaan ole huippuluokkaa. Jos ei kannata firman arvoja ja päämääriä, miten menestystä voisi edes tulla?

Lainaus käyttäjältä: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/5b9c6921-604e-4de0-a71d-80dfeda3507c?ref=ampparit:df82Peräti 66% kiinnostunut vaihtamaan työpaikkaa – palkka ei yksin riitä sitouttamaan jos työ ei tyydytä
...
Työelämässä entistä merkittävämmäksi on noussut työntekijäkokemus, eli minkälaiseksi työntekijä kokee työelämänsä. Tunteeko työntekijä kuuluvansa työyhteisöön, olevansa arvostettu ja tekevänsä merkityksellistä työtä?

Luultavasti tutkimustuloksen todellista lukuakin on peitelty. Todellisuudessa prosentti on 66,6.
Olipa kerran - näinhän tosikertomukset alkavat - kahvitauolla uusi työntekijä jokas kehui entistä työpaikkaansa joka suhteessa paremmaksi kuin nykyistään. Joku kyllästyi siihen ja ihmetteli minkä takia hän oli vaihtanut huononpaan työpaikkaan. No kun se entinen teki konkurssin!!  Se "parempi" työnantaja oli osuustoimintaliike.

Onko tosiaan niin, että mitä huonommin työntekijä viihtyy, sitä paremmin yritys menestyy taloudellisesti. Nimitettäköön tätä talouselämän termistössä Saareksen paradoksiksi.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Saares

Viihdyin erinomaisesti siinä työpakassani (yli 30v)
Roosterin paradoksiksi voitanee kutsua kaikkia väärinymmärryksiä toisten mielipiteistä.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Saares - marraskuu 16, 2021, 13:06:23
Viihdyin erinomaisesti siinä työpakassani (yli 30v)

Se onkin kova meriitti kyseiselle työpaikalle.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

#789
https://twitter.com/sipilamtv3/status/1461032333016973313

Poliisi haluaa oikeuden kuunnella puhelimia vaikka poliisilla ei olisikaan varsinaista rikosepäilyä. Sama oikeus on ymmärtääkseni jo Supolla, mutta nyt esitetään että kaikilla poliiseilla tulisi olla sama oikeus. Ottaen huomioon, että vähän väliä poliisi jää kiinni siitä, että toimivaltuuksia käytetään äärioikeistolaiseen toimintaan, luulen, että kun väestönvaihtosalaliitosta ei ole vielä kertynyt poliisille konkreettista näyttöä, niin poliisissa uskotaan, että ratkaisevat johtolangat paljastuvat viimein kuuntelemalla vihervasemmistolaisten puhelimia. Mistäpä sitä meistä kukaan tietää, millä hetkellä taas yksi anarkisti liimaa tarran lyhtypylvääseen?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 18, 2021, 16:24:22
https://twitter.com/sipilamtv3/status/1461032333016973313

Poliisi haluaa oikeuden kuunnella puhelimia vaikka poliisilla ei olisikaan varsinaista rikosepäilyä. Sama oikeus on ymmärtääkseni jo Supolla, mutta nyt esitetään että kaikilla poliiseilla tulisi olla sama oikeus. Ottaen huomioon, että vähän väliä poliisi jää kiinni siitä, että toimivaltuuksia käytetään äärioikeistolaiseen toimintaan, luulen, että kun väestönvaihtosalaliitosta ei ole vielä kertynyt poliisille konkreettista näyttöä, niin poliisissa uskotaan, että ratkaisevat johtolangat paljastuvat viimein kuuntelemalla vihervasemmistolaisten puhelimia. Mistäpä sitä meistä kukaan tietää, millä hetkellä taas yksi anarkisti liimaa tarran lyhtypylvääseen?

Eiköhän se riitä, että suunnittelee liimaavansa.

No, jos näin tapahtuisi, niin voisiko kuvitella, että esimerkiksi leikisti joku olisi voinut ilmoittaa poliisille pahoinpitelyepäilynä kiusaamisen, jota kolmeko poikaa harrasti rankasti ja puhelimien tekstiviestin nappaamisella olisi estetty 16-vuotiaan raaka kidutusmurha?

Vastaan itse: ei, ei sitä tämmöiseen käytettäisi. Eikä tässä kansaakaan saada tarpeeksi valveutumaan, että voitaisiinkaan käyttää.

T: Xante

ROOSTER

^
^^
Tästä jo varoiteltiin kun tiedustelulakia uusittiin.

Harva uskoi, että uhka uhkaa toteutua näin äkkiä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Laika

Joko kukaan on tarkistanut, miten paljon poliittista valtaa tulevissa aluevaaleissa valitut saavat käytettäväkseen.

Saatatte yllättyä.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Toope

Lainaus käyttäjältä: Laika - marraskuu 19, 2021, 00:05:14
Joko kukaan on tarkistanut, miten paljon poliittista valtaa tulevissa aluevaaleissa valitut saavat käytettäväkseen.

Saatatte yllättyä.
Paikallisella tasolla valtaa voi olla paljonkin, mutta tuo byrokratian taso ehkä on sellaista, jota ilman Suomi voisi elää. Suomen viimeaikoinen historiahan on uskomatonta sekoilua noiden maakunta/lääni- rajojen suhteen. Itse pidän ajatuksesta, että paikallisella tasolla olisi päätösvaltaa, mutta Suomi valtiona on sekoillut aivan järjettömästi asian suhteen. En minä oikeasti tiedä enää, olemmeko valittuja läänipohjaisiin sotealueisiin, vai johonkin maakuntaperusteisiin?
Kun me palkkaamme noin paljon kuntabyrokraatteja, tulos on tuollainen = Kukaan ei enää tiedä.

Kysykää vihervasureilta, tulos on se, että tulee laajentaa hallintoa, jotta se selkeytyisi... ;)

Oikeasti ainoa keino korjata byrokratiaa on sen radikaali vähentäminen.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 18, 2021, 16:33:54
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 18, 2021, 16:24:22
https://twitter.com/sipilamtv3/status/1461032333016973313

Poliisi haluaa oikeuden kuunnella puhelimia vaikka poliisilla ei olisikaan varsinaista rikosepäilyä. Sama oikeus on ymmärtääkseni jo Supolla, mutta nyt esitetään että kaikilla poliiseilla tulisi olla sama oikeus. Ottaen huomioon, että vähän väliä poliisi jää kiinni siitä, että toimivaltuuksia käytetään äärioikeistolaiseen toimintaan, luulen, että kun väestönvaihtosalaliitosta ei ole vielä kertynyt poliisille konkreettista näyttöä, niin poliisissa uskotaan, että ratkaisevat johtolangat paljastuvat viimein kuuntelemalla vihervasemmistolaisten puhelimia. Mistäpä sitä meistä kukaan tietää, millä hetkellä taas yksi anarkisti liimaa tarran lyhtypylvääseen?

Eiköhän se riitä, että suunnittelee liimaavansa.

No, jos näin tapahtuisi, niin voisiko kuvitella, että esimerkiksi leikisti joku olisi voinut ilmoittaa poliisille pahoinpitelyepäilynä kiusaamisen, jota kolmeko poikaa harrasti rankasti ja puhelimien tekstiviestin nappaamisella olisi estetty 16-vuotiaan raaka kidutusmurha?

Vastaan itse: ei, ei sitä tämmöiseen käytettäisi. Eikä tässä kansaakaan saada tarpeeksi valveutumaan, että voitaisiinkaan käyttää.

T: Xante

Nyt myös Supo - ilmeisesti tuleva tiedustelu- ja turvallisuuspalvelu - valittaa, ettei se nykyään tiedä enää mistään mitään: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008422934.html

En tiedä, mitä tietoja sosiaalihuolto ihmisistä kerää. Osaako joku avata, mitä tietoja se kerää tai miten ne tiedot voisivat olla olennaisia vakavien rikosten (tarrojen liimailuaikomusten) torjunnassa?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.