Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kaipausketju

Aloittaja a4, tammikuu 08, 2019, 14:16:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Muisto Keijo Kullervo

#120
Tätä mieltä:

- Kaipaan taas kauheasti etelään...
- Oletko sitten ollut joskus etelässä?
- En, mutta olen kaivannut ennenkin etelään...

Muisto Keijo Kullervo

PS. Olisinpa poliitikko (olen kaivannut sitä niin monta kertaa)?
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - maaliskuu 07, 2023, 13:53:40
^Onko Norma kirjoituspaastossa? Toivottavasti pääsee paaston aikana harrastamaan sitä, mistä on kirjoitusten mukaan ollut puute.  ;)

Näin minä ymmärsin.

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 07, 2023, 09:21:01
On nyt foorumi niin henkitoreissaan muutenkin, että lienee sopiva paussin paikka. Yritän tukkia turpani joksikin ajaksi.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - maaliskuu 07, 2023, 14:14:56
Tätä mieltä:

- Kaipaan taas kauheasti etelään...
- Oletko sitten ollut joskus etelässä?
- En, mutta olen kaivannut ennenkin etelään...

Muisto Keijo Kullervo

PS. Olisinpa poliitikko (olen kaivannut sitä niin monta kertaa)?

Kuinka kauas etelään?

Muisto Keijo Kullervo

Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 07, 2023, 22:44:29
Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - maaliskuu 07, 2023, 14:14:56
Tätä mieltä:

- Kaipaan taas kauheasti etelään...
- Oletko sitten ollut joskus etelässä?
- En, mutta olen kaivannut ennenkin etelään...

Muisto Keijo Kullervo

PS. Olisinpa poliitikko (olen kaivannut sitä niin monta kertaa)?

Kuinka kauas etelään?

- Italiaan...

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Hayabusa

Norma is back! Toivottavasti loma oli virkistävä.

Ja Toopekin taisi ehtiä takaisin. Mutta Kisu on vielä hukassa...
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Tiiä hänestä. Mutta Katti saisi tosiaan palata.

Kopek

Tämä on menetys.

https://www.faktaomfartyg.se/

Mistä nyt löytyvät tiedot laivoista? Miksi sivu piti ajaa alas? Eikö sen olisi voinut jättää arkistosivuksi?

Hippi

^
Ainakin Näkkärillä piti maksaa siitä domainista, että yleensä porukat sen foorumin pääsi näkemään ja pääsi kirjautumaan. Mutta sama juttu koskee siis mitä tahansa tilaa, millä on jossain netin uumenissa oma osoite, niin siitä on maksettava. Eikä ole merkitystä sillä onko se päivityskäytössä vai vain lukukäytössä arkistona.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Tuollainen arkistosivu löytyy https://web.archive.org/web/20230228050955/https://faktaomfartyg.se/

EI ole kai kuvia ollenkaan, enkä tiedä mikä tuo on ja kuka sitä ylläpitää.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Nopealla vilkaisulla vaikuttaa vanhemmalta yksityishenkilöltä, joka on kiinnostuksen vuoksi keräillyt nettiin kuvia laivoista ja lautoista. Näitä kuvia on lähetetty hänelle ja kai jotain kortteja tms. ostellutkin. Nyt ei enää jaksa hallinnoida sivustoa pahenevien kipujen vuoksi.

Netissä kannattaa varautua siihen, että kenelläkään ei ole velvollisuutta ylläpitää yhtään mitään, vaan blogit etenkin voivat kadota yön yli. Harmittaahan se, jos esim. jotain tarinaa on seurannut ja se loppuu "kesken" tai muusta syystä, mutta pitää tosiaan muistaa, että eihän kukaan ole velkaa pitää yllä sivustoja, joiden pitämisestä tulee vaivaa tai rahanmenoa, jota ei halua.

Kyllähän tämä henkilö lupaili jatkoa facessa, eli sieltä kannattaa tarkistaa, hänhän kertoo nimensä.

T: Xante

Hayabusa

#130
@Kopek, mitä jos ryhtyisit laivasivuston ylläpitäjäksi? Sinähän tiedät paljon laivoista ja olet oikeasti asiasta innostunut. Tuo sivustoa pyörittänyt vanhus varmasti olisi tyytyväinen, jos saisi kaltaisesi jatkajan työlleen.

Lisäys. Kaiffari olikin jo saanut useita tarjouksia ylläpidosta, mutta ei halunnut luopua materiaalistaan.

Lisäys 2. Laivamies taitaakin olla Kopekia nuorempi.  :o

Lisäys 3. Kulttuuriperinnön säilyttäminen edes virtuaalimaailmassa on arvokas asia.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

#131
Tiedän, että nettisivujen ylläpito maksaa ja vaatii työtä. Mietin vain tuota mainitsemaani sivua siltä kannalta, että se oli tunnettu ja suosittu ja toiminut kauan. Kävijöitä oli paljon. Sinne olli suurella vaivalla kerätty paljon aineistoa. Se oli tavallaan eräänlainen arkisto. Sillä oli kultturihistoriallista arvoa. Turhanpäiväisempiäkin sivustoja on olemasa.

Ajattelin vain, että kun yksi ihminen ei jaksa loputtomiin ylläpitää sivua omilla rahoillaan, eikö joku ulkopuolinen olisi voinut tulla mukaan tai ottaa hommaa itselleen. Luulisi, että jonkin "museoviraston" rahoissa yksi nettisivu ei paljon tuntuisi, jos sitä kerran yksityinenkin on pystynyt ylläpitämään vuosikymmenet harrastuksenaan. 

Hayabusan arvio siitä, että tietäisin laivoista sen enempää kuin joku muukaan, menee siinä mielessä pieleen, että tällä foorumilla vuosien mittaan esittämäni tiedot ovat olleet suurelta osin peräisin juuri tuolta lakkautetulta sivulta. Eihän minulla ole mitään omaa tietopankkia vanhoista tai uudemmistakaan laivoista. En voisi edes kuvitella pystyneeni koskaan saamaan aikaan tuollaista kokoelmaa, jossa esitetään tiedot ja valokuvia sadoista laivoista.

Yksityisiä laivahistoriasivuja on ollut muitakin. Tässä yksi esimerkki. Sivun ylläpitäjä kirjoitti jo vuosia sitten lopettavansa ylläpitämisen heikentyneen terveytensä takia. Mahtaako henkilö olla enää elossakaan. Jo ulkonäöstä huomaa, että sivu on vanha. Tyyli on kuin 1990-luvulta. Tietoa ja kuvia on paljon, kun vähän kaivelee.

http://ssmaritime.com/

Hayabusa

^Tiedän sinun tietävän enemmän kuin minä - niin monia laiva-aiheisia postauksia olet näille palstoille kirjoittanut. Ja minäkin ainakin uskon tietäväni enemmän kuin keskiverto maakrapu.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Xantippa

Ongelma onkin siinä, että netti ei eroa livestä mitenkään kulttuuritekojenkaan saralla. Jos ajatellaan, että kaveri olisi vaikka kotinsa vajaan kerännyt laivojen pienoismalleja ja niistä tietoa sekä antanut ihmisten tuoda sinne lisäyksiä ja käydä katselemassa näitä, emme vaatisi, että hänen täytyy jatkaa toimintaa, vaikka terveys ei enää salli. Toisaalta emme voisi vaatia, että hän lahjoittaa tai myy kokoelmansa eteenpäinkään. Nehän ovat hänen.

Museoilla taitaa olla aika korkea rima siinä, minkä katsovat olevan rahoituksen arvoista, sen verran vaikeuksia heillä on rahoittaa nykyistä toimintaansakaan.

Tässä tapauksessa lienee sivun jatkumisen kannalta ongelmallisinta on se, että tyyppi ei tahdo luovuttaa keräämäänsä kokoelmaa eteenpäin. Hänellä on siihen valitettavasti oikeus.

Tavallaan toisaalta tuskin tämäkään kokoelma täysin hukkuu sen enempää kuin pienoismallit vajassa. Ainoastaan yleisöltä loppuu pääsy, mutta varmaankin hän omalla koneellaan ja muistitikuillaan kokoelman säilyttää.

Tämä on netin riski. Se, mitä pidämme täällä itsestään selvästi meille kuuluvana, voi olla poissa jonkun muun päätöksen vuoksi huomenna tai tänään iltapäivällä. Kova, mutta hyödyllinen opetus meille muillekin.

Mutta missä se Mrkat viilettää. Ja toivottavasti viilettää!

T: Xante


ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 07, 2023, 13:31:00
MrKat on huolestuttavasti ollut ilmestymättä jo pian pari viikkoa, Toope pari päivää ja Norma aloitti juuri kirjoituspaaston.

Tilanne on huono, sillä he ovat olleet tuotteliaita. Kaipaan tietysti kaikkia heitä, toivottavasti palaavat pian

Toope ja Norma ovat palanneet, mutta MrKat on huolestuttavasti jo kohta kuukauden ollut poissa.

Toivottavasti kyseessä on tavanomainen kyllästymisvaihe, eikä esim. pieleen mennyt laboratoriokokeilu tai vakavampi terveysongelma.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS