Kirjoittaja Aihe: Kapina digitalisaatiota vastaan  (Luettu 92 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Brutto

• Kantapeikko
Kapina digitalisaatiota vastaan
« : Lokakuu 28, 2019, 12:48:18 »
Tekoäly, robotiikka, some, tinder, korttiraha, älypuhelin, suoratoisto, obd-portti, ...

Näin Black Mirror-krapulassa olen vakavasti pohtinut irtiottoa digitalisaation hallitsemasta elämästä. Haluaisin kohdata todellisuuden livenä ja kokea sen omin aistein täysin luomuna. En näe tietotekniikkaa pelkkänä mahdollisuutena vaan pikemminkin huumeen kaltaisena ongelmana, joka pikkuhiljaa addiktoi ja lopulta tuhoaa ihmisen.

Mutta onko astuminen virtuaalisen maailman ulkopuolelle enää edes mahdollista? Ainakin voisin:

- Luopua autoista jotka toimiakseen pitää kytkeä tietokoneeseen. Käytän vain sellaisia autoja, jotka tottelevat jakoavainta, ruuvimeisseliä ja lekaa.
- Luopua kaikista tietokoneista mukaanlukien älypuhelimet. Pelkkä puhelin ilman tekstiviestiominaisuutta riittää.
- Luopua digikamerasta ottaa vanhan polaroidin taas käyttöön.
- Käyttää verkkokauppojen sijasta kivijalkakauppoja.
- Luopua pankkikortista ja verkkopankista. Käytän vain käteistä.
- Irtisanoutua kaikesta sosiaalisesta mediasta mukaan lukien Kantapaikka. Suuntaan energiani irl-kohtaamisiin.
- Korvata nettilehdet paperimedialla ja Netflixin lukemalla perinteisiä kirjoja.
- Korvata sähköpostiliikenne perinteisillä kirjeillä.

Suunnittelenko juuri omia sosiaalisia hautajaisiani vai onko tässä kenties jotakin järkeä?

Poissa Xantippa

• Kantapeikko
Vs: Kapina digitalisaatiota vastaan
« Vastaus #1 : Lokakuu 28, 2019, 13:41:40 »
Jos olet siten riippumaton, että mitään edellisistä et tarvitse elantosi vuoksi, niin onhan tuossa paljonkin järkeä.

Itse en (vielä) osaa ajatella lopettavani duuneja, joten en voi irrottautua sposteista ja muista vastaavasti. Päinvastoin, duunin sisällä uusia tiimsejä ja muita vastaavia tunkee koko ajan. Joten kun se on pakollista, tuntuisi turhalta poistua vain puoliksi, sosiaalisessa elämässä. Ja mikä piru senkään nyt ihan kokonaan duunielämästä erottaa.

Vähentänyt kyllä olen. Viikonloppuisin en pidä kännykkää edes samassa kerroksessa itseni kanssa useinkaan ja netissäkin pyörin aika rajoitetusti. Ei sitä kaikki aina hyvällä ota = saa kuulla marinaa, että minua ei saa kiinni, mutta olen selittänyt, että se on vähän niin kuin tarkoituskin.

Oma lukunsa lienee sitten, miten saa muut projektiin mukaan. Esimerkiksi kirjeitähän voi itse kirjoitella, mutta ei muita ehkä innosta niihin vastailla. Toivottavasti kumminkin.

T: Xante

Paikalla Brutto

• Kantapeikko
« Vastaus #2 : Lokakuu 28, 2019, 14:11:17 »

Vähentänyt kyllä olen. Viikonloppuisin en pidä kännykkää edes samassa kerroksessa itseni kanssa useinkaan ja netissäkin pyörin aika rajoitetusti. Ei sitä kaikki aina hyvällä ota = saa kuulla marinaa, että minua ei saa kiinni, mutta olen selittänyt, että se on vähän niin kuin tarkoituskin.

Tämän minäkin olen tehnyt. Rutinaa se tietenkin aiheuttaa, sillä yhteystietoni esiintyvät päivittäin monessakin julkaisussa ja potentiaaliset asiakkaat kuvittelevat että minut voi tavoittaa 24/7. Sukulaiset ja ystävät ovat oppineet, että soitan sitten joskus takaisin. Manjana, ehkä...

Poissa Lenny

• Konkari
  • Ylläpitäjä
« Vastaus #3 : Lokakuu 28, 2019, 15:37:30 »
Kyllä minäkin olen korvannut osan tietokonejutuista ihan perinteisillä medioilla. Pyrin lukemaan oikeita kirjoja jne. Älypuhelinta en ole onneksi koskaan edes oppinut käyttämään. Tai siis tietysti osaan sitä käyttää, mutta en keksi sille mitään muuta käyttöä kuin konkreettisia juttuja. Puheluita, juna-aikataulun tarkistusta ja sen semmoisia.

Täydellinen nettipaasto voisi olla joskus vaikka lomalla ihan kokeilemisen arvoinen juttu.
(Humans) are large, expensive to maintain, difficult to manage, and they pollute the environment. It is astonishing that these devices continue to be manufactured and deployed.
-- Kaufmann, Perlman, Spenciner

Poissa a4

• Kantapeikko
« Vastaus #4 : Lokakuu 28, 2019, 20:28:05 »
Ihan terveellinen vastareaktio, kunhan ei mene fanaattisuuteen.
Jokainen löytäköön itselleen sopivan digitalismin tai alkoholismin tason. :)
Nuori polvi oppinee sujuvammin tulemaan toimeen digitalisaation haasteiden kanssa, vaikka aina joku jää ajanmukaisesti auton alle, kuolee lapsena tehdastyöhön tai kotiinsa erakoituneena videopelaillessa vaipat jalassa.
BB-talossa ovat olleet digipaastossa jo kahdeksan viikkoa.
Ilta-Höpinät ja Ilta-Pulinat vaihtanevat kohta ruokadiettijutut digidiettigenreen. Ehkä näemme myös antidigi-ja digi self help-kirjallisuutta, kaikissa formaateissa. :)

Poissa Xantippa

• Kantapeikko
« Vastaus #5 : Lokakuu 29, 2019, 08:30:19 »
Minulla ei netin käyttö olen vähentänyt lukemista vielä ainakaan, mutta toisaalta Netflixiä tms en katso  edes sen verran kun periaatteessa haluaisin. Jostakin syystä vielä esim Handmaidsin toka kausi ihan korkkaamatta ja Mad Men jäi jännään kohtaan kesken.

Lomat nettipaastoan siten, että avaan koneen silloin tällöin vilkaistakseni maailmaa (somea ja lehtiä), mutta menee myös useita päiviä kokonaan ilman konetta, enkä sitä kaipaile. Kirjaa kaipaisin kyllä, ilman kirjoja en lomalle lähde.

Koen oikeastaan homman olevan balanssissa, älykännyä en juuri älykkäästi käytä, inhoan nykykännyköillä näpyttelyä. Rasittavaa hommaa.

T: Xante