Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Valaistusta sisällä ja ulkona

Aloittaja urogallus, marraskuu 05, 2019, 20:56:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

urogallus

Tästä aiheesta ei ole taidettu puhua juuri missään. Minkälaisesta keinovalosta foorumilaiset pitävät?    Mikä on sopiva määrä valoa ja missä paikassa, ja minkälainen valonlähteen tulisi olla?

Itse lienen enemmän menninkäinen kuin päivänsäde. Olen tehnyt paljon töitä pimeässä sekä sisällä että ulkona, eivätkä harrastuksenikaan aina ole kestäneet päivänvaloa. En pelkää pimeää oikeastaan ollenkaan, mikä lienee aika harvinaista. Vapaa-aikana sisätiloissa tulisin melkeinpä pelkällä pistevalolla toimeen. Valon laadulla ei ole kovin suurta merkitystä;  en nyt erityisemmin putkivaloista pidä, mutta hehkulamppufetissiä minulla ei ole eli ledit käyvät minulle ihan hyvin.

Turvallisuus lienee tärkein syy katuvalaistukseen. Jos liikenteestä puhutaan niin se  varmasti myös auttaakin, koska monet jalankulkijat kulkevat ilman heijastimia ja pyöräilijät ilman valoja. Mutta uskoakseni ihmisten turvallisuuden tunteeseen vaikuttaa vähintään yhtä paljon rikollisuuden kuin liikenneonnettomuuksien pelko, vaikkei siinä juuri järkeä olisikaan. Ja nykyinen sähköinen hämärä auttaa yhtä paljon rikollisia kuin tavallisiakin kulkijoita, koska rikolliset eivät näe pimeässä yhtään tavallisia ihmisiä paremmin. Itse asiassa täydellinen valaistuksen puute saattaisi jopa haitata enemmän kriminaalien puuhia.

Ja valosta on myös haittaa. Itse en ole kovin huonouninen, mutta nyt kun olen viime vuodet elänyt pimeässä paikassa olen huomannut nukkuvani jonkin verran entistä paremmin. Jotkut lähiökennossa tai keskusta-asunnossa asuvat käyttävätkin makuuhuoneessa pimennysverhoja. Ja ihmisten lisäksi valosaaste haittaa luontoa, eikä sen enempää sähkö kuin katuvalaistuksen rakentaminen ja ylläpitokaan ole ilmaista.

Hippi

Menninkäinen minäkin.

Iltaisin on olkkarissa vain lukulamppu sohvapöydällä. Se riittää aivan hyvin illan yleisvalaistukseksi. Pilkkopimeässä en sentään telkkaria katsele tai läppäriä näpyttele, sillä silmät väsyisivät liikaa noiden kapineiden kirkkaudesta. Muutenkin tuntuu, että liiallinen kirkkaus rasittaa silmiä, joten Räikkösen lailla käytän arskoja melkein ympäri vuoden, joskus piliviselläkin säällä.

En pidä valoja tilassa, jota en käytä, eli kun käyn keittiössä sammutan valot aina poistuessani, jos nyt valon ylipäätään olen laittanut. Monesti pikakäynti kaapilla ei edellytä valojen sytyttämistä.

Kesällä valoisimpaan aikaan saattaa olla useampi päivä, etten käytä sähkövaloa kuin kylppärissä, jossa ei ole ikkunaa lainkaan.

Unensaantiin valo ei vaikuta. Jos päätän nukahtaa, niin nukahdan vaikka auringon paistaessa huoneeseen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Juha


Asensin itselleni sälekaihtimet asuntoon. Ennen sitä jo ajattelin, että asunnoissa tulisi nykyään olla pakollisena se, että valonmäärä maksimoituu, suoraan luonnosta, jos tarve, ja päinvastoin, pimentäminen toimisi myös. Mitä teknisiä muutoksia se merkitsisi rakentamisessa, en tiedä. Valon lisäksi, asunnot voisivat saada säteilyn suhteen aktiivisen toimijan roolin, kun lämpö olisi osa tätä säätelymahdollisuutta.

Hippi

Minulla on kaikissa ikkunoissa sälekaihtimet, mutta enpä niitä käytä oikeastaan koskaan. Niistä tulee niin luolamainen olo. Lisäksi näin matalalle aurinko ei paista sisään niin pahasti, että sitä tarvisi kaihtimin torjua. Onneksi pihan toisella puolella aseuvat näyttävät sinnikkäästi pitävän kaihtimet suljettuna ilmeisesti näköesteeksi, joten ei ole kurkistelijoistakaan huolta. Ja jos nyt joku sieltä kaihtimien välistä haluaa kurkkia, niin siinähän sitten kurkkii :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

urogallus

Valon huomioiminen rakentamisessa onkin haastavaa, kun valo ei tule yksin... Olen asunut useammassakin yksiössä, joiden iso ikkuna on etelään tai lounaaseen päin. Kävivät syksyisin pikkuisen kuumiksi - olisi varmaan pitänyt virittää folioverhot päiväksi ikkunaan! Kesäisin aurinko on niin korkealla, että valo ei ollut silloin niin paha ongelma.

MrKAT

Valoa valoa valoa yötä päivää.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Kopek

Täytyy myöntää, että olen aika amätööri valoasioissa, eivätkä ne kiinosta sellaisenaan. Minulle valo on ennen kaikkea väline, joka mahdollistaa erilaisten asioiden toteuttamista. Jos on pimeää, valo sopivassa paikassa auttaa näkemään. Jos tarvitaan tarkkaa näkyvyyttä, hyvä ja monipuolinen valaistus on tarpeen. Jos tarvitaan hämärää, valoa on vähennettävä. Jokin pieni tuiju riittää.

Tällä hetkellä tätä huonetta, jossa kirjoitan, valaisee kaksi Ikean lamppua. Toinen, lasipallo kukkakuvioinnilla, on oven suussa kirjahyllyn päällä. Toinen, taipuvavartinen LED-valaisin, on tietokoneen päällä suunnattuna näppäimistöön. Tämän lampun valotehoa olen vähentänyt mustalla kankaalla, joka on teipattu lampun valoaukkoon. Siinä on myös mustasta pahvista tehty töttörö, joka suuntaa valon ja estää sen häikäisemästä silmiä. Huoneen valaistus on hyvin himmeä, lähes puolipimeä.

Kumpaakaan noista lampuista en enää löydä Ikean luettelosta. Lähimpänä tietokoneen päällä olevaa lamppua on tämä, mutta ainoastaan varren kärjen osalta. Lampussani on verkkovirtatöpseli ja sen yhteydessä pieni muuntaja. Jalka on levymäinen. Minulla on tällaisia muutama. Ne maksoivat aikoinaan jotan kympin nurkilla.

https://www.ikea.com/fi/fi/p/jansjoe-led-usb-valaisin-musta-70291232/

Brutto

Minulla on asunnossani melko huono yleisvalaistus mutta älytön määrä kohde- ja tunnelmavaloja. Pelkästään olohuoneesta löytyy 13 valaisinta ja takka. Makuuhuoneenikin on melko iso, n. 20 neliömetriä, ja siellä on iso kattokruunu jossa on viisi LED-kynttiläpolttimoa ja sen lisäksi kuusi muuta valaisinta. Osaa niistä ei ole tullut käytettyä vuosiin. Mutta tykkään kuitenkin keinovalosta. Usein päivälläkin kaihtimet ovat kiinni ja valot päällä.

ja näin pimeänä vuodenaikana ulkona palaa yötäpäivää muutama pihavalo.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

ROOSTER

Tilailin Kiinasta taskulamppuja taannoin. Eivät maksaneet juuri mitään mutta olisin olettanut niistä enemmän. Valotehot olivat heikohkoja ja akut suorastaan paskoja. Osasin odottaa huonouksia mutta menin taas samaan halpaan - ajattelin jos mainoslauseista karsii ja vähentää 50%, ollaan lähellä todellisia arvoja - ei oltu.

Näistä viisastuneena, osaisiko joku suositella oikein pätevää ladattavaa  tasku/otsalamppua hintaluokkaan 50€ ?

Muuten kiinteistöissäni alkaa valonlähteitten kohdalla tilanne olla hyvä. Kaikki hehkulamput, energiansäästölamput ja huonot kiinalaiset ledit rupeavat jo olemaan vaihdetut laadukkaisiin ledeihin, valoa piisaa ja sävyt ovat kohdillaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lainaus käyttäjältä: urogallus - marraskuu 05, 2019, 21:43:34
Valon huomioiminen rakentamisessa onkin haastavaa, kun valo ei tule yksin... Olen asunut useammassakin yksiössä, joiden iso ikkuna on etelään tai lounaaseen päin. Kävivät syksyisin pikkuisen kuumiksi - olisi varmaan pitänyt virittää folioverhot päiväksi ikkunaan! Kesäisin aurinko on niin korkealla, että valo ei ollut silloin niin paha ongelma.

Juu, edellisessä kodissani kesäinen länsiparveke oli täysin käyttökelvoton sen jälkeen, kun siihen lasitus laitettiin. Lasit piti kuitenkin pitää kiinni ensin pienten lasten ja myöhemmin kissojen turvallisuuden vuoksi. Neljäs kerros olisi ollut liikaa hyppyharjoituksiin. Yli 50 astetta pahimmillaan ja se hohti seinien läpi olohuoneeseen ja toiseen makkariin. Seinät lisäksi oli arkkitehdin suunnitelman mukaisesti mustaa lautapaneelia, jota emme saaneet julkkarirempassakaan vaihtaa vaaleaksi, ettei "arkkitehtooninen ilme muutu" 60-lukuisessa elementtibunkkerissa.

Nykyisessä on eteläparveke, joka antaa hyvin valoa olohuoneeseen, mutta se kuumuus ei ole niin paha säteiden suunnan vuoksi. Nytkin loppusyksystä on todella valoisaa aurinkoisena päivänä, kun aurinko kulkee matalalla. Nyt ei sitä lämpöä tule kylkiäisenä niin pajoa, että sitä edes huomaisi. Kesällä lisäksi pihapuut hiukan varjostavat. Näissä taloissa on kyllä asuntoja, jossa kesällä kuumuus nousee aivan sietämättömäksi suoran auringonpaisteen vuoksi ja noilla kaihtimien käyttö on melkein elinehto.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 06, 2019, 09:25:34
Näistä viisastuneena, osaisiko joku suositella oikein pätevää ladattavaa  tasku/otsalamppua hintaluokkaan 50€ ?

Onko sulla suunnistajakavereita? Paras otsalamppuosaaminen löytyy siitä porukasta. Tosin hifistelijöiden valonheittimet ovat sitten hyvinkin hinnakkaita.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

urogallus

Itselläni on kokemusta parista ladattavasta lampusta. Ei kiitos enää. Olivat tosin halpoja, mutta en minä kovin paljoa suostu lampuista maksamaan.

Petzlin Tikka-otsalamppu on nykyään käytössä. Se on hyvä ja hintansa (muistaakseni n. 50e) väärti.

Norma Bates

Lapsesta asti olen kaikkialla missä olen ja se on mahdollista kiskonut kaikenlaiset verhot ja kaihtimet niin ylös tai syrjään kuin suinkin mahdollista. Tarvitsen kaiken valon mikä suinkin on saatavilla ja joskus tuntuu ettei sekään riitä. Jotkut ovat väittäneet että minulla on valoisa asunto, mutta itse en koe sitä semmoisena. Joinakin aikoina päivän mittaan asuntoon paistaa puiden välistä, mutta joinakin aikoina ei, ja mittaan asunnon valoisuutta juuri siinä miten paljon siellä joutuu oleskelemaan "luolamaisissa" olosuhteissa.

On hämäräsokea tai ainakin epävarma liikkuja jos kunnollista valaistusta ei ole, eikä meidän taloyhtiössä mielestäni ole järin hääviä ulkovalaistusta. Muutenkaan en erikoisemmin tykkää liikkua pimeällä, koska on mielestäni helvetin tylsää kun luonnostakaan ei näe yhtään mitään.

Yhdessä asunnossa aikoinaan oli mahdollisuus laittaa olikos se peräti 200 W lamppu tai ainakin 150 W, olohuoneen kattoon. Tämmöisethän sitten räjähtivät tosi kivasti...

Juha

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 05, 2019, 21:32:11Minulla on kaikissa ikkunoissa sälekaihtimet, mutta enpä niitä käytä oikeastaan koskaan. Niistä tulee niin luolamainen olo.

Vähän alkaa itselläkin olla kokemusta näistä.

Luolamaisuus on tietyllä tapaa totta, tosin havainnut sen enemmän miellyttävästi. Kahden puolen kävelykatu, ja ulkovaloa on. Kun itsellä pimeää, niin yöllä tulee jänski luolafiilis, jos jalkeilla. Asunto tietyllä tapaa avartuu, ja suunta valoon päin. Näin, vaikka kaihtimet olisi aika kiinni.

Tiedä vielä kaikkea tästä. Sen huomasin, että kun realistinen mahdollisuus yksityisyyteen, niin helpompi olla ilman kaihtimien suojaa. Voi tavallaan avautua muulle maailmalle, kun tietää, että mahdollisuus tarvittaessa sulkeutua enempi omaan boksiin.

Sulkeutumista oikeasti voi tarvita, ainakin itse tarvitsen. Jos vaikka kuuma, niin voi mennä miten vain, siis vähäpukeisesti. Ei kovin kivaa itselle, eikä ohikulkijoille.

Kuumassa on se ikävä puoli, siis liiassa vaatetuksessa, että se ahdistaa, jos ei voi säätää. Joskus säätö tarkoittaa sitä, ettei oikein mitään tarvitse.

Kun jotain projektoi, ja kuuman ahdistavaa, niin kynnys toimintaan voi nousta, eikä asioita saa tehtyä, tai sitten yliarvioi omat resurssit, ja realistisemmin ottaen olisi tullut jättää yrittämättä mitään. Viime viikko, sälekaihdinten asennuksen jälkeen, olisi varmaan hajoittanut, jos ei olisi ollut vapautta toimia.

Selkeä koti, ja järjestys, on iso osa viihtyvyyttä ja turvallisuutta. Ajoittain tulee tarve päivittää eheys kohdalleen. Viimeisin oli tietynlainen vallankumous, omassa arjessani. Jatkossa vaikea uskoa tarvetta samanlaisiin. Sälekaihtimista se lähti, tällä kertaa. Tosi tyytyväinen tähän, nyt.

Juha

Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 06, 2019, 08:18:23Mutta tykkään kuitenkin keinovalosta. Usein päivälläkin kaihtimet ovat kiinni ja valot päällä.

Kun tällainen aihe tuli puheeksi, löytää arjesta asiaanliittyviä havaintoja. Viimeksi eilen, kun kävin iltakävelyllä, vähän myöhempään ajankohtaan.

Katuvalo on keinotekoista, jopa kelmeää. Kun poikkesin metsään alkuetapin jälkeen, niin aivan kuin toinen maailma, puhtaudessaan, vaikka oikeasti oli melko hämärää, tosin ei pilkkopimeää.

Katuvalot voi tuntua kivalta, osana muuta. Jos vaikka eksyy, ja löytää tällaisia valonlähteitä, niin varmasti tervetulut tilanne. Muuten karua tai ankeaa, ainakin kovin yksinomaisena.

Eilisestä jäi myöskin se ainutlaatuinen valokokemus metsässä, että kun puut ja pensaat eivät olleet täyspimeydessä, niistä kajastui jotain valoa, joka poikkesi mustaharmaasta. Erittäin jänski efekti. Väriä ei oikein osannut tulkita, vaikka vihreäähän lehdet ja neulaset ovat, tai päivän aikaan näyttävät tältä.

Poikkeava valaistus voi joskus tavan oloissakin viedä kuin toiseen maailmaan.