Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Keksintöjä jotka voivat mullistaa maailmaa

Aloittaja ROOSTER, marraskuu 14, 2019, 23:58:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 08, 2022, 10:21:50
Kusitol on nimenäkin ihan hauska.

Olen samaa mieltä.

Muistan joskus 20 vuotta sitten Filippiinien matkaltani kuinka hysteerinen suhtautuminen paikallisilla oli xylitol-jenkki purukumiini, jota tuolloin matkallani jauhoin. Paikallista hammaslääkäriä lukuun ottamatta, kaikki tapaamani paikalliset kuvittelivat joutuvansa istumaan vessassa tunti tolkulla jos vahingossa maistavat yhdenkin tyynyt jenkki-purukumia. Paikalliset myös tiesivät valistaa minua, kuinka tuo paikallinen hammaslääkäri ja maansa viranomaiset olivat ammattinsa puolesta niin tiukasti monikansallisten lääkeyhtiöiden korruptoimia, etteivät voineet kertoa kansalle tai tämä hammaslääkäri minulle totuutta xylitol-purukumin vakavista laksatiivisista vaikutuksista, ja että itse olen täysi lammas kun uskon oman maani viranomaisiin ja filippiiniläiseen hammaslääkäriin tässä asiassa, että Jenkki-purukumin xylitol-annokset ovat pääsääntöisesti niin pieniä, ettei niitä jauhamalla vielä saa juurikaan oireita. Mikä oli tarinan opetus: xylitol voitaisiin nimetä uudestaan laxatoliksi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Tästä voisi olla suuri apu. Hiilidioksidista ja muoviroskasta ei hetkeen tule pulaa.

Lainaus käyttäjältä: https://news.cision.com/fi/fortum/r/fortum-kaynnistaa-uraauurtavan-pilotin---tavoitteena-kierrattaa-jatteenpolton-hiilidioksidipaastot-u,c3543158Fortum käynnistää uraauurtavan pilotin – tavoitteena kierrättää jätteenpolton hiilidioksidipäästöt uusiksi materiaaleiksi
...
Tänä päivänä 90 prosenttia muoveista valmistetaan fossiilisista raaka-aineista, kuten öljystä. Ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että neitseellisten fossiilisten raaka-aineiden käyttöä voidaan vähentää. Jotta tässä onnistutaan, mekaaninen kierrätys tarvitsee rinnalleen uusia ratkaisuja. Hiilen talteenotto ja hyödyntäminen jätteenpoltosta uusiksi raaka-aineiksi on osa tätä ratkaisua.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

Fysiologinen keksintö oli kääntää koronapotilaat teholla mahalleen niin helpompi hengittää.

Nyt olen huomannut että kun kädet levittää sivulle, nyt tuolilla istuallani,  ja heiluttaa vaakatasossa taakse  kuin yrittäisin räpytellen lähteä lentoon (suoraan ylös), niin se levittää ja ilmastaa keuhkoja* niin että en välttämättä tarvitse edes palleahengistystä! Jos pallea-alue halvautuisi niin tällä pysyisi hengissä jonkin aikaa.
  Mutta pointti oli nyt tämä: että tällä tehostaa hengitystä, toimii lisänä, jos on ahistusta tai tarvii lisähappea. Jonkin verran auttoi kävellessä ja jopa juostessa (tosin siinä on tiettyjä käytännön vaikeuksia kun käsiä tarvii tasapainottamaan jalkoja).

*Ei pidä räpistellä ranteista vaan: kädet suorana jäykkänä, jotka vipuaa keuhkoja (kylkiluita) auki ja kasaan.
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 11, 2022, 10:23:44
Tästä voisi olla suuri apu. Hiilidioksidista ja muoviroskasta ei hetkeen tule pulaa.

Lainaus käyttäjältä: https://news.cision.com/fi/fortum/r/fortum-kaynnistaa-uraauurtavan-pilotin---tavoitteena-kierrattaa-jatteenpolton-hiilidioksidipaastot-u,c3543158Fortum käynnistää uraauurtavan pilotin – tavoitteena kierrättää jätteenpolton hiilidioksidipäästöt uusiksi materiaaleiksi
...
Tänä päivänä 90 prosenttia muoveista valmistetaan fossiilisista raaka-aineista, kuten öljystä. Ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että neitseellisten fossiilisten raaka-aineiden käyttöä voidaan vähentää. Jotta tässä onnistutaan, mekaaninen kierrätys tarvitsee rinnalleen uusia ratkaisuja. Hiilen talteenotto ja hyödyntäminen jätteenpoltosta uusiksi raaka-aineiksi on osa tätä ratkaisua.

Luin tuon aikoinaan, en vain saanut ihan selvää, kuluttaako tuo toiminta enemmän energiaa, kuin tuottaa sitä.

Tai no sain sen kyllä selville, tarkoitus on muuttaa energiaa toiseen muotoon, eli poltettavaan ja silloin aina myös tapahtuu lämpöhäviötä, eli kuluttaa enemmän energiaa, kuin tuottaa..
Sinänsä, jos tuo joskus toteutuu se voi olla ihan hyvää edistystä, mutta ei vähennä ilmaston lämpiämisuhkaa mitenkään..
No lisätään Tähän- "peli" on pelattu jo ajat sitten eikä se siitä muutu, nyt vain katsotaan millaiset kortit on jäljellä pelaajilla.

ROOSTER

Nyt on kysymyksessä niin hieno keksintö, ettei se ainakaan minulle oikein auennut tästä artikkelista.

Lainaus käyttäjältä: https://etn.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=13423&via=n&datum=2022-04-11_16:16:09&mottagare=29428
Aurinkosähkö talteen jopa 18 vuodeksi - ja käyttöön tarvittaessa

Göteborgilaisen Chalmersin teknisen korkeakoulun tutkijat ovat kehittäneet tekniikan, jolla on mahdollista ottaa talteen aurinkoenergiaa, varastoida se jopa 18 vuodeksi ja ottaa käyttöön silloin, kun sitä tarvitaan. Nyt konspetia on viety pidemmälle, sillä järjestelmä on onnistuttu tuottamaan sähköä yhdistämällä se lämpösähkögeneraattoriin.
...
Uusi teknologia perustuu MOST-aurinkoenergiajärjestelmään (Molecular Solar Thermal Energy Storage Systems), joka on kehitetty Chalmersin teknillisessä yliopistossa. Yksinkertaisesti sanottuna tekniikka perustuu erityisesti suunniteltuun molekyyliin, joka muuttaa muotoaan joutuessaan kosketuksiin auringonvalon kanssa.

Sen ymmärsin, että toimiessaan tuo voisi olla todella käänteentekevä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 25, 2022, 10:07:27
Nyt on kysymyksessä niin hieno keksintö, ettei se ainakaan minulle oikein auennut tästä artikkelista.

Lainaus käyttäjältä: https://etn.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=13423&via=n&datum=2022-04-11_16:16:09&mottagare=29428
Aurinkosähkö talteen jopa 18 vuodeksi - ja käyttöön tarvittaessa

Göteborgilaisen Chalmersin teknisen korkeakoulun tutkijat ovat kehittäneet tekniikan, jolla on mahdollista ottaa talteen aurinkoenergiaa, varastoida se jopa 18 vuodeksi ja ottaa käyttöön silloin, kun sitä tarvitaan. Nyt konspetia on viety pidemmälle, sillä järjestelmä on onnistuttu tuottamaan sähköä yhdistämällä se lämpösähkögeneraattoriin.
...
Uusi teknologia perustuu MOST-aurinkoenergiajärjestelmään (Molecular Solar Thermal Energy Storage Systems), joka on kehitetty Chalmersin teknillisessä yliopistossa. Yksinkertaisesti sanottuna tekniikka perustuu erityisesti suunniteltuun molekyyliin, joka muuttaa muotoaan joutuessaan kosketuksiin auringonvalon kanssa.

Sen ymmärsin, että toimiessaan tuo voisi olla todella käänteentekevä.

Jos oikein arvaan, niin varmaankin etsivät rahoitusta kehittääkseen ideaansa-- olisiko tuo siis uusi akkumulaattori, vai mitä tuolla sitten tehdään.

Mikäpä molekyyli ei kärvistelisi auringonvalossa- mutta aika harva sitä 18 vuotta pitää sisällään.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Karikko - huhtikuu 25, 2022, 10:16:26
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 25, 2022, 10:07:27
Nyt on kysymyksessä niin hieno keksintö, ettei se ainakaan minulle oikein auennut tästä artikkelista.

Lainaus käyttäjältä: https://etn.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=13423&via=n&datum=2022-04-11_16:16:09&mottagare=29428
Aurinkosähkö talteen jopa 18 vuodeksi - ja käyttöön tarvittaessa

Göteborgilaisen Chalmersin teknisen korkeakoulun tutkijat ovat kehittäneet tekniikan, jolla on mahdollista ottaa talteen aurinkoenergiaa, varastoida se jopa 18 vuodeksi ja ottaa käyttöön silloin, kun sitä tarvitaan. Nyt konspetia on viety pidemmälle, sillä järjestelmä on onnistuttu tuottamaan sähköä yhdistämällä se lämpösähkögeneraattoriin.
...
Uusi teknologia perustuu MOST-aurinkoenergiajärjestelmään (Molecular Solar Thermal Energy Storage Systems), joka on kehitetty Chalmersin teknillisessä yliopistossa. Yksinkertaisesti sanottuna tekniikka perustuu erityisesti suunniteltuun molekyyliin, joka muuttaa muotoaan joutuessaan kosketuksiin auringonvalon kanssa.

Sen ymmärsin, että toimiessaan tuo voisi olla todella käänteentekevä.

Jos oikein arvaan, niin varmaankin etsivät rahoitusta kehittääkseen ideaansa-- olisiko tuo siis uusi akkumulaattori, vai mitä tuolla sitten tehdään.

Mikäpä molekyyli ei kärvistelisi auringonvalossa- mutta aika harva sitä 18 vuotta pitää sisällään.

Niin, siltähän tuo vaikuttaa että molekyylä saadaan varattua viritettyyn tilaan joka säilyy jopa 18 vuotta. Sitten energia vaan kutsuttaessa pumpsahtaa esille. Aika hienoa, en vaan ymmärrä miten.

Jos tuo pystytään demoamaan ja todistamaan niin rahan puute tuskin muodostuu ongelmaksi.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

#217
Olen ihaillut 80-luvun ruottalaisia. Silloin kun suomalainen lähti rakentamaan yksityisyrittäjyyttään, piiloutui hän 30 vuodeksi autotalliinsa ja kun täydellinen  tuote oli viimein valmis, myi hän sen eurolla Minigrip-pussissa K-Raudan hyllystä. Kun ruotsalainen lähti 80-luvulla kehittämään yksityisyrittäjyyttään, suuntasi hän ensimmäiseksi mainostoimistoon.

Yhdistämällä nämä molemmat strategiat, olen luonnostellut mielessäni monilämpöisen kylmiön, mutta en tiedä mikä se on. Nyt tarvittaisiin hyvää markkinoijaa. Voisiko Karikko ottaa tästä koppia?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - toukokuu 10, 2022, 14:10:57
Olen ihaillut 80-luvun ruottalaisia. Silloin kun suomalainen lähti rakentamaan yksityisyrittäjyyttään, piiloutui hän 30 vuodeksi autotalliinsa ja kun täydellinen  tuote oli viimein valmis, myi hän sen eurolla Minigrip-pussissa K-Raudan hyllystä. Kun ruotsalainen lähti 80-luvulla kehittämään yksityisyrittäjyyttään, suuntasi hän ensimmäiseksi mainostoimistoon.

Yhdistämällä nämä molemmat strategiat, olen luonnostellut mielessäni monilämpöisen kylmiön, mutta en tiedä mikä se on. Nyt tarvittaisiin hyvää markkinoijaa. Voisiko Karikko ottaa tästä koppia?

Pelkkiä haaveita kyllä kaupataan, mutta silloin ne pitää myydä julistamisen ohessa.

Ensin johtajille joilla on valtaa ja voimaa kaupata "ideoitaan aseiden kanssa, kuten uskonnoissa on tapana.

Kristinuskon tapaisina ne menestyvät kunhan saadaan ostajat vakuuttumaan niiden olevan välttämättömiä.
Tuskin kukaan muuten ostaisi taivaspaikkaa eläissään ja maksaisi siitä ikänsä veroa.

Ideassa sinulla lienee vielä hiottavaa -näin "kopparina totean"-- Monilömpöisyys on kyllä hyvä lähtökohta, tai sitten ei ehkä kuitenkaan, kun puhutaan kylmiöstä. Jääkaapissakin on pakkaslokero..ainakin vanhemmissa malleissa.

ROOSTER

Aivan mahtava juttu. Tällä rotodynaamisella höyrykrakkerilla voidaan saavuttaa parhaassa tapauksessa jopa seitsemän prosentin vähennys maailman co2-päästöissä. Ensimmäinen asiakas on sementtivalmistaja.

Lainaus käyttäjältä: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/daad6b18-6095-45fa-bdf2-e0e54aaccd2c?ref=ampparit:156aSuomalaisyhtiön sähköinen prosessilämmitin voi leikata 30 % koko maailman teollisuuden CO2-päästöistä – Jopa 1700 °C pätsi, ensimmäinen asiakas julki
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 19, 2022, 10:18:42
Aivan mahtava juttu. Tällä rotodynaamisella höyrykrakkerilla voidaan saavuttaa parhaassa tapauksessa jopa seitsemän prosentin vähennys maailman co2-päästöissä. Ensimmäinen asiakas on sementtivalmistaja.

Lainaus käyttäjältä: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/daad6b18-6095-45fa-bdf2-e0e54aaccd2c?ref=ampparit:156aSuomalaisyhtiön sähköinen prosessilämmitin voi leikata 30 % koko maailman teollisuuden CO2-päästöistä – Jopa 1700 °C pätsi, ensimmäinen asiakas julki

Voisi ja voisi, jos...
Ehkä tuhannen vuoden päästä, mutta sitä ennen on jo maailma kiehunut lämpöhalvauksen kourissa loppuunsa.
Lupaukset ovat monesti reteitä, mutta toteutus utopiaa.

Toki taas kiivaasti myönnän, että uudet teknologiat ovat eteenpäin, mutta samalla hyssyttelen niiden todellisten vaikutusten olevan enemmän haaveiden, kuin toteutumisen tasolla.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Karikko - toukokuu 19, 2022, 12:02:49
Toki taas kiivaasti myönnän, että uudet teknologiat ovat eteenpäin, mutta samalla hyssyttelen niiden todellisten vaikutusten olevan enemmän haaveiden, kuin toteutumisen tasolla.

Olen ollut huomaavinani pientä pessimismin poikasta mielipiteissäsi, erityisesti maailman kehittymiseen ja paranemiseen liittyvissä kysymyksissä. Itse en ole ollenkaan niin paljon pessimistinen kehityksen suhteen mutta epäilen minäkin, riittääkö vauhti maapallon pelastamiseksi.

Kannattaa olla hiukka positiivisesti ajatteleva.

Lainaus käyttäjältä: https://www.tiede.fi/artikkeli/tiede-luonto/optimisti-laiduntaa-terveimpanaKohtuullisen optimistiset yksilöt saavat mahansa täyteen parhaiten, elävät terveimpinä ja välttävät riittävän usein saalistajatkin.

Ilmekin sen kertoo:

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 19, 2022, 16:49:30
Lainaus käyttäjältä: Karikko - toukokuu 19, 2022, 12:02:49
Toki taas kiivaasti myönnän, että uudet teknologiat ovat eteenpäin, mutta samalla hyssyttelen niiden todellisten vaikutusten olevan enemmän haaveiden, kuin toteutumisen tasolla.

Olen ollut huomaavinani pientä pessimismin poikasta mielipiteissäsi, erityisesti maailman kehittymiseen ja paranemiseen liittyvissä kysymyksissä. Itse en ole ollenkaan niin paljon pessimistinen kehityksen suhteen mutta epäilen minäkin, riittääkö vauhti maapallon pelastamiseksi.

Kannattaa olla hiukka positiivisesti ajatteleva.

Lainaus käyttäjältä: https://www.tiede.fi/artikkeli/tiede-luonto/optimisti-laiduntaa-terveimpanaKohtuullisen optimistiset yksilöt saavat mahansa täyteen parhaiten, elävät terveimpinä ja välttävät riittävän usein saalistajatkin.

Ilmekin sen kertoo:



Ei pitäisi ummistaa silmiänsä- jellona tulee ja pistää poskiinsa tuollaiset uneksijat.

Tai sitten liialliseksi leviävät ruohonpurijat syövät laitumensa tyhjäksi ja kuolevat sairauksiin ja nälkään.

Mutta olenhan "minäkin positiivinen ja uskon pelastukseen- tai no liiottelin -en sentään..ihmisen osaavan pelastaa itsensä- itseltään..

Toope

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 19, 2022, 10:18:42
Aivan mahtava juttu. Tällä rotodynaamisella höyrykrakkerilla voidaan saavuttaa parhaassa tapauksessa jopa seitsemän prosentin vähennys maailman co2-päästöissä. Ensimmäinen asiakas on sementtivalmistaja.

Lainaus käyttäjältä: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/daad6b18-6095-45fa-bdf2-e0e54aaccd2c?ref=ampparit:156aSuomalaisyhtiön sähköinen prosessilämmitin voi leikata 30 % koko maailman teollisuuden CO2-päästöistä – Jopa 1700 °C pätsi, ensimmäinen asiakas julki
Terästehdas (joita maailma tarvitsee) vähentää päästöjään tuon kautta?

-:)lauri

#224


Joskus alkuperäisen oivalluksen ei tarvitse olla kummoinenkaan ja vaikutus tulevaisuusteen ratkaiseva. Huhujen mukaan Tesla olisi kiinnostunut kehittämään näistä sähköversio kuluttajamarkkinoille.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.