Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Keksintöjä jotka voivat mullistaa maailmaa

Aloittaja ROOSTER, marraskuu 14, 2019, 23:58:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Nykyisellään siis jo 15 sekunnin ääninäytteellä voidaan luoda puhetta joka kuulostaa huijauskäyttöön täysin sopivaa ääntä.

Ensin meni kuvien uskottavuus, nyt on puheen liipasimella.

LainaaChatGPT-tekoälyn takana oleva OpenAI-yritys on esitellyt Voice Engine -teknologiaansa. Yhtiö julkaisi useita ääninäytteitä, jotka on luotu koneellisesti käyttämällä vain noin 15 sekunnin mittaisia ääninäytteitä oikeilta ihmisiltä.

– On merkillepantavaa, että pieni malli, joka käyttää yhtä 15 sekunnin näytettä, voi synnyttää tunteikkaita ja realistisia puheääniä, OpenAI pohjustaa.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000010332413.html
Yleinen mielipide on aina väärässä.

"Yhteiskunta hyötyy traumatisoituneista huippuosaajista, ..."
Valtteri Lindholm

"Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmässä arvossa pitää materiaa. Ainoa, mitä mä en myy, on mun sielu." Cecil Hagelstam

ROOSTER

Ansiokas artikkeli josta saa välähdyksen tekniikan kehittämisestä, sen vaikeuksista ja  mahdollisuuksista.  https://www.hs.fi/visio/art-2000010353290.html

Selventävä kuva:

Tuosta näkee miten paljon pitää satsailla, aikaa ja rahaa, ennenkuin yksityinen sektori pääsee ehkä rahastamaan ja investoinneilta voi odottaa takaisinmaksua. Useimmat suomalaiset projektit jäävät maatumaan kuolemanlaaksoon tai myydään ulkomaille.

Kaiken muun problematiikan lisäksi uusissa tuotteissa tarvitaan kehittyneimpiä elektroniikkasiruja joita käytännössä valmistetaan vain Taiwanissa. Se taas on vaarassa joutua ryöpytyksen kohteeksi kiinalaisten toimesta, kuten Mariupol tai Harkov Ukrainassa venäläisten, mikä tietäisi valtavien inhimillisten kärsimysten lisäksi sitä, että maailma siirtyisi tekniikassa pitkäksi aikaa 30 vuotta taaksepäin.

Asiaan on toki herätty.

LainaaLänsimaat tajusivat heikkoutensa sirupulassa. Havahtuminen aukaisi rahahanat.

Yhdysvaltain presidentti Joe Biden allekirjoitti Chips and Science Actin. Se lupaa, että liittovaltio laittaa 280 miljardia dollaria puolijohteisiin ja tutkimukseen. Siruja valmistavaan teollisuuteen rahasta ohjataan 52 miljardia dollaria eli vajaat 50 miljardia euroa.

Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen taas julkisti EU:n investoivan 43 miljardia euroa mikrosirujen valmistukseen ja kehitykseen. EU:ssa oli laskettu, että vuonna 2020 maailmassa valmistettiin 1 000 miljardia mikrosirua, joista 10 prosenttia tulee EU:sta. Tavoitteena on nostaa osuus 20 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Valtteri Lindholm

"Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmässä arvossa pitää materiaa. Ainoa, mitä mä en myy, on mun sielu." Cecil Hagelstam

Hayabusa

Kopekin höyryautosta tuli mieleen, että jossain oli uutisia stirlingmoottorin uudesta tulemisesta. Löytyikin uutisia avaruuskäytöstä. Kiinalaiset ovat jo ehtineet kokeillakin omaa sovellutustaan avaruusasemalla.
https://www.popularmechanics.com/space/moon-mars/a43700416/stirling-power-converter-china/

Suomessakin taitaa olla joitain stirlingvirityksiä meneillään.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Teleportaatiotutkimuksessa tehtiin merkittävä havainto. Taas ollaan hieman lähempänä teleportin tulemista.

LainaaTutkijat tekivät merkittävän havainnon teleportaatiotutkimuksessa, kertoo Turun yliopisto.
...
Tämä tekstipätkä ei ole ote tieteisromaanista, vaan se on peräisin Turun yliopiston tiedotteesta.
...
"Olemme siirtäneet fotonin tietyn ominaisuuden toiseen paikkaan siirtämättä itse fotonia", Piilo kertoo.
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000010402769.html

https://fi.wikipedia.org/wiki/Teleportaatio

Valtteri Lindholm

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 11, 2024, 23:05:06Teleportaatiotutkimuksessa tehtiin merkittävä havainto. Taas ollaan hieman lähempänä teleportin tulemista.

LainaaTutkijat tekivät merkittävän havainnon teleportaatiotutkimuksessa, kertoo Turun yliopisto.
...
Tämä tekstipätkä ei ole ote tieteisromaanista, vaan se on peräisin Turun yliopiston tiedotteesta.
...
"Olemme siirtäneet fotonin tietyn ominaisuuden toiseen paikkaan siirtämättä itse fotonia", Piilo kertoo.
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000010402769.html

https://fi.wikipedia.org/wiki/Teleportaatio

Uutiseen kannattaa suhtautua varauksella, sillä fotonin ominaisuudet ovat kovasti kiinni fotonissa, eikä niitä siitä taida saada eroteltua mitenkään.

Tosin fotonikin on useimmiten vain virtuaalinen, mahdollisuus energian siirtymiselle.

Aika hankala määritellä miten sen ominaisuuden voitaisiin todeta siirtyneen ja vaikuttavan jossain siirtyneessä paikassa- ja ajassa.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Karikko - toukokuu 12, 2024, 10:42:48Aika hankala määritellä miten sen ominaisuuden voitaisiin todeta siirtyneen ja vaikuttavan jossain siirtyneessä paikassa- ja ajassa.

Tämä hankaluus lienee siis voitettu ja havainto tehty.

Se taitaa olla juuri se, mikä tekee asiasta uutisoinnin arvoisen.

Valtteri Lindholm

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 12, 2024, 10:56:40
Lainaus käyttäjältä: Karikko - toukokuu 12, 2024, 10:42:48Aika hankala määritellä miten sen ominaisuuden voitaisiin todeta siirtyneen ja vaikuttavan jossain siirtyneessä paikassa- ja ajassa.

Ehkä, mutta saattaa olla melkoisesti myös tulkintaa- jopa uskonvaraista.

Fotoni kuitenkin lienee ominaisuuksiensa summa ja oletettavasti sitä ei voi osittaa, vaikka uusia fotoneita voi syntyäkin jatkuvasti energia-taseen mukaan.

Fotonissa on sähköinen ja magneettinen varaus, joka pitää fotonin "henkissä ja taivaltamassa avaruuden äärettömyyksissä.  Siis värähtely jossa magneettinen ja sähköinen kenttä vuorottelevat mahdollistaen valonopeudella matkaamisen eli fotoneita ei ole muuten, kuin valonnopeudella olemassa. ja ne ovat käytännössä se fotoni.
Fotoni on sama asia, kuin nuo ominaisuudet.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Karikko - toukokuu 12, 2024, 15:40:18

Jos näin on, niin luottoni tieteeseen on koetuksella. Olen aina ollut tietävänäni, että tieteessä mitataan asioita ja tulkitaan niiden mittausten johdosta, kautta ja avulla - uskoa ei tarvita.

Valtteri Lindholm

MrKAT

^.. Hauska paradoksi (taas): Kun häiriötä, kohinaa, lisätään niin tiedonsiirto paranee. :D
(Tämä on minulle tuttua laser-etäisyysmittaus-systeemistä).
"Even if you don't believe in COVID, COVID believes in YOU." - N. J. Gallegos

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 12, 2024, 16:26:08^.. Hauska paradoksi (taas): Kun häiriötä, kohinaa, lisätään niin tiedonsiirto paranee. :D
(Tämä on minulle tuttua laser-etäisyysmittaus-systeemistä).

Viitannet alkuperäiseen artikkeliin, et minun ja Karikon keskinäiseen viestittelyyn?  ;D

Valtteri Lindholm

MrKAT

^Jep, olis pitänyt lainata alkuperäistä sekaan, selvyyden vuoksi.

Muuten, joku linkitti X:ään tään teknologisen akkumaisen keksintö-uutisen:

Tutkijat löysivät täysin vahingossa uuden teknologian – lupaa posketonta suorituskykyä sähköautoille
...
Sähköteknistä tutkimusta toteuttaessaan ryhmä löysi vahingossa kondensaattorirakenteen, joka koostuu useista todella ohuista ja eri materiaaleista valmistetuista kerroksista. Tietyistä materiaaleista kasattuna tämä rakenne menettää tehoa paljon perinteisiä kondensaattoreita hitaammin.

- https://www.is.fi/autot/art-2000010413544.html

Alkup. Science-artikkelissa:

High energy density in artificial heterostructures through relaxation time modulation

Editor's summary
Avoiding waste heat during capacitor operation is important for improving energy efficiency. Han et al. designed a dielectric heterostructure with barium titanate sandwiched between a two-dimensional material. Charge accumulation at the material interfaces under an alternating electric field changes the relaxation time of the heterostructure. This, in turn, can substantially reduce the energy loss when the right materials are chosen. The authors produced one such structure with high energy density and low loss using two-layer molybdenum disulfide and barium titanate. The general strategy should be useful for refining other dielectric materials. —Brent Grocholski

Abstract
Electrostatic capacitors are foundational components of advanced electronics and high-power electrical systems owing to their ultrafast charging-discharging capability. Ferroelectric materials offer high maximum polarization, but high remnant polarization has hindered their effective deployment in energy storage applications. Previous methodologies have encountered problems because of the deteriorated crystallinity of the ferroelectric materials. We introduce an approach to control the relaxation time using two-dimensional (2D) materials while minimizing energy loss by using 2D/3D/2D heterostructures and preserving the crystallinity of ferroelectric 3D materials. Using this approach, we were able to achieve an energy density of 191.7 joules per cubic centimeter with an efficiency greater than 90%. This precise control over relaxation time holds promise for a wide array of applications and has the potential to accelerate the development of highly efficient energy storage systems.

Koska molybdeenisulfidin ja bariumtitanaatin tiheydet on 5 ja 6 g/cm3 niin kondensaatttorin 0,192kJ/cm3 olisi noin 0,035kJ/g eli 0,035MJ/kg mikä kyllä vielä kalpenisi lyijyakun 0,11MJ/kg ja litiumakun n. 0,5MJ/kg energiatiheyksien rinnalla.
Ellei sitten ole joku höttösempi eli ilmavampi kondensaattorirakenne?
"Even if you don't believe in COVID, COVID believes in YOU." - N. J. Gallegos

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 12, 2024, 16:17:10
Lainaus käyttäjältä: Karikko - toukokuu 12, 2024, 15:40:18

Jos näin on, niin luottoni tieteeseen on koetuksella. Olen aina ollut tietävänäni, että tieteessä mitataan asioita ja tulkitaan niiden mittausten johdosta, kautta ja avulla - uskoa ei tarvita.

Teoriat pitävät päätelmissään oletuksen, eli uskoa tarvitaan, kun oletetaan teorian olevan "tosi.  Asioita kuvataan teorioiden kautta, koska ihminen ymmärtää niitä, mutta ei kykene "totuuksien ymmärtämiseen.

Mittaustulokset ovat keskiarvoisia mittalaitteiden ja mitattavan asian tuloksia- suhteellisesti. Mittaaja vaikuttaa myös tulokseen ja tieteen teoriat yleensäkin ovat oletuksia.

Tieteen tekijät ovat myös monesti jopa uskovaisia joten heidänkin oletuksensa ovat vain suhteellisia.

ROOSTER

Teoria, hypoteesi, mittaaminen, ymmärtäminen, usko ja totuus ovat käsitteitä joiden merkityksestä pitäisi olla jonkinasteinen yhteisymmärrys ennenkuin voidaan alkaa keskustella tieteenfilosofisista kysymyksistä.

Totuus on tuolla jossain, ennen sen selviämistä - mennään näillä.

"Mulder, the truth is out there," says FBI Special Agent Dana Scully.

Valtteri Lindholm

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 13, 2024, 09:21:06Teoria, hypoteesi, mittaaminen, ymmärtäminen, usko ja totuus ovat käsitteitä joiden merkityksestä pitäisi olla jonkinasteinen yhteisymmärrys ennenkuin voidaan alkaa keskustella tieteenfilosofisista kysymyksistä.
Niinpä. Ennenkuin filosofit pääsevät yhteisymmärrykseen onko mahdollista rakentaa silta rotkon yli tai ylipäätään siitä, mikä on silta, ovat insinöörit jo rakentaneet sillan. Riittävän hyvä on riittävän hyvä vähintään 99,99% tarpeista.

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 13, 2024, 09:21:06Totuus on tuolla jossain, ennen sen selviämistä - mennään näillä.

"Mulder, the truth is out there," says FBI Special Agent Dana Scully.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Karikko

^

Silta rotkon yli ei kerro rotkosta mitään, mutta sitä enemmän sillasta..

Totuutta ei saada "kiinni" koska se on elävä prosessi..