Kirjoittaja Aihe: Kollektiivinen syyllisyys ja syyllisyyden vanheneminen  (Luettu 2848 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa safiiri

• Kantapeikko
Vs: Kollektiivinen syyllisyys ja syyllisyyden vanheneminen
« Vastaus #165 : Tammikuu 10, 2020, 12:38:06 »
Olisi kiva olla lääkärinä hyvin toimeentulevalla alueella, ehkä ruotsinkieliselläkin.
Mutta eikös lääkärinhomma ole kutsumusammatti, eikä hyvän palkan ammatti?

No se vähän riippuu siitä, mihin sen hyvän palkan rajan kukakin vetää. Tällä sivustolla keskipalkan sanotaan olevan sellaiset 7000 euroa kuukaudessa.

https://tyopaikat.oikotie.fi/palkkavertailu/Lääkäri

Aika moni tienaa vähemmän, mutta ei tuo nyt tietenkään mikään huippupalkka ole.

Poissa Toope

• Kantapeikko
« Vastaus #166 : Tammikuu 10, 2020, 21:59:00 »
7000 euroa/kk on pirun hyvä palkka Suomessa. Toki puolet menee veroihin.. >:(

Poissa Vaaraton Norsu

• Vakiojäsen
  • **
« Vastaus #167 : Tammikuu 15, 2020, 21:40:56 »
Tämä on eri asia kuin jokin ongelma siinä, onko Jugoslaviassa tai Suomessa voimassa joku laki joka kieltää tai sallii jonkun toiminnan. Tyyliin että Suomessa olisikin nyt yhtäkkiä murhaaminen laillista tai että Jugoslaviassa ongelma olisi ollut, että vaikka murhattiin tai tehtiin mitä nyt tehtiin, mitään sikäläistä lakia ei rikottu. Ei se siinä ollut se ongelma, enkä minä näe, miten se varsinaisesti moraalisesti muuttaisi tilannetta, jos Suomessa säädettäisiin lailla että tapetaan kaikki geneettisesti epäsuomalaiset, noin esimerkkinä. Ehkä se antaisi sotilaalliselle väliintulolle pikemminkin selkeämmät juridiset perusteet ja selkeämmän moraalisen vastuun jälkeenpäinkin kaikille niille, jotka tämän ovat todella hyväksyneet.

Jos Suomessa säädettäisiin laki että tapetaan kaikki geneettisesti epäsuomalaiset, ja ne todella tapettaisiin, niin olisihan se tietenkin aika kauheaa. Joo, ja kai se olisi sitten niin, että tappajat eivät minun katsannossani olisi rikosoikeudellisessa vastuussa teoistaan. (Koska ei ollut lakia omassa valtakunnassa, joka olisi ne kieltänyt. Olkoonkin, että Suomi lienee sitoutunut johonkin kansainvälisiin sopimuksiin, joitten vastaista moinen olisi? Mikä ehkä kuintekin tekisi tekijöistä jotenkin rikosoikeudellisesti vastuullisia.)

Tuolloin joulukuun puolenvälin tienoilla, kun olen tätä keskustelua täällä käynyt, mielessäni on vissiin liikkunut, että maailma on oikeasti aika paska paikka. Ihan hyvin voi esim. olla, että olemme piakkoin ajautumassa hirveisiin ilmastokriiseihin* ja niitten yhteydessä ihmisiä voi kuolla hirveän paljon. Ja kenties osan siitä kaikesta olisi voinut estää, jos olisi tehty asialle jotain. Ja syylliset tekemättömyyteen jäävät tasan varmasti rankaisematta. Itśe asiassa he ovat kaikkein rakastetuimpia ihmisiä maan päällä, melkein. Ainakin jos sitä uskotaan, kenestä kauneimmin kirkossa puhutaan jne. Minkä takia minusta on tärkeä ymmärtää, että maailma nyt vaan on sellainen, ettei kaikesta, mikä on väärin ja tuhoisaa, seuraa mitään rangaistusta. Ja on väärin luulla, että koskaan seuraisi. Pahasta rangaistaan silloin, kun se on lain vastaista. MeToo -tapauksessa myös jos olet julkkis.

No, mutta asiassahan on tällainenkin puoli, että voin kai vaatia noitten geneettisesti epäsuomalaisten järjestelmällisen tappamisen toteuttajia rangaistavaksi ilman rikosoikeudellista perustaakin? Tällöin roolini ei vaan ole lain vartija ja puolustaja, vaan olen itse osallinen ja vastuussa siitä, mitä vaadin, ja mitä teen. En ole pelkkä virkamies toteuttamassa pyhää oikeutta, vaan joku, joka muokkaa maailmaa oman moraalisen tuntemuksensa pohjalta, ja on tekemästään itse vastuussa. Ainakin minun tulee sitten muistaa ja ymmärtää, että joku toinen tasan varmasti kokee asian toisin.

* Kautta väestömääräkriiseihin, joo joo
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2020, 21:44:45 kirjoittanut Vaaraton Norsu »