Noita juttuja kun lukee, niin vahvistuu kuva siitä, että kaupallisessa yksityisessä firmassa työskenteleminen on vaativaa ja stressaavaa. Perusajatushan on se, että työntekijän on tuotettava työnantajalleen suurempi rahallinen arvo kuin se, mitä kaikkia maksuja työnantaja joutuu työsuhteen takia maksamaan. Ei se tietenkään näin yksioikoisesti mene, mutta idea on tämä. Jos työnantaja saa tarvitsemansa hyödyn jostakin muualta edullisemmin, hän valitsee tämän vaihtoehdon. Tästä syystähän työpaikkoja katoaa. Firma siirtää tehtaansa Intiaan tai ostaa palvelut ulkopuolisilta firmoilta. Eivät tässäkään tapauksessa työpaikat varsinaisesti katoa. Työt vain siirtyvät muiden tekemiksi halvemmilla kustannuksilla. Silloin, kun kone tekee homman tai koko ala loppuu, kun ajat ja tarpeet muuttuvat, työpaikkoja voi oikeasti kadota.
En olisi koskaan pärjännyt työssä yksityisellä puolella enkä edes päässyt yksityisen yhtiön töihin. Niinpä vähäinen työkokemukseni vieraan työnantajan palveluksessa on kunnista. Näissä verovaroilla toimivissa (suoja)työpaikoissahan riittää, että jaksaa laahautua paikalle ja näytellä edes joskus, että tekisi jotain.
Edellä olevat sanat "vieraan työntekijän" tarkoittavat sitä, että olin kyllä muutaman vuoden yksityisessä yrityksessä työntekijänä, mutta se oli meidän oma firmamme, joka oli jo tuolloin menossa kohti konkurssia. Työpaikka oli kymmenen metrin päässä siitä, missä asuin, eli kotitaloni toisessa päässä, jossa oli konttorihuoneita. Kun työmatkoihin ei kulunut aikaa, ehdin tunnin ruokatunnilla syödä ja käydä kesäisin ajelemassa nopealla moottoriveneelläni, jolla puolessa tunnissa ajoi jo melko pitkän lenkin. Veneen huippunopeus oli noin 95 kilometriä tunnissa, mikä oli käytännössä myös matkanopeus, koska veneen ominaisuuksista johtuen sillä oli tarkoituksenmukaista ajaa kaasu pohjassa. Rannasta kotiimme ajoi polkupyörällä parissa minuutissa.
Olisin saanut potkut jo viikon "koeajan" jälkeen, jos kyseessä olisi ollut normaali vieras firma. Olin täysin surkea. Tein virheitä virheiden perään. Potkut tulivat kuitenkin vasta vähän ennen konkurssia, kun pankki halusi vähentää sukumme edustusta firmassa. Harva minun tasoiseni mitätön rivityöntekijä on saanut potkunsa suuren keskuspankin pääjohtajalta, mutta melkein tällainen oli tapaus. Jostakin hyvin korkealta määräys nimittäin tuli.
Kaupallisesta asiakaspalvelusta minulla ei ole kokemusta, enkä tiedä, lasketaanko sosiaalitoimiston ja lastenvalvojan asiakastapaamiset asiakaspalveluksi. Jos lasketaan, on minulla silloin hieman kokemusta. Mutta kun kyseessä oli kunta, tapaamisista ei syntynyt mitään paineita. Ihmisiä ei ollut tulossa jonoksi asti, joten ei ollut merkitystä sillä, miten kauan yksittäinen tapaaminen kesti. Yhdessä tapaamisessa maksoin omasta pussistani satasen, että sain tyypin, yli puolet elämästään väkivalta- ja omaisuusrikoksista vankiloissa viettäneen henkilön, lähtemään huoneestani. Hän lupasi kiitokseksi vetää maksan esille - eli tappaa - erään henkilön, jonka takia olin joutunut kärsimään suuresti. Mietin myöhemmin, että en kai tuolloin tullut syyllistyneeksi palkkamurhan yritykseen. Maksu tosin oli aika pieni, eikä ketään koskaan tapettu. Vankilakundi ja hänen aiottu kohteensa ovat jo aikoja sitten kuolleet, joten todistajia ei ole. Enkä kerro, keistä oli kyse. Tuollainen rikoshan ei taida vanhentua koskaan. Kiistäisin tietysti oikeudessa syyllisyyteni.
Tällaisella veneellä...
http://www.mssa.fi/wp-content/uploads/2016/03/curmas-1024x331.jpg