Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Liikenne ja liikennekäyttäytyminen

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 08, 2019, 15:38:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Eilenkin jo heitteli bussit sikäli persettään että taidan lähteä puolta tuntia aikaisemmalla autolla kaupunkiin, kun ei huvita laukata pää kolmantena jalkana kovin liukkailla kaduilla treeneihin. Yhden kerran on mennyt niin hilkulle että hät'hätää pukuhuoneessa pukeuduttuani en ole siltikään ehtinyt alkuriviin, ja minä en semmoisesta kiiruusta tykkää yhtään. Tod.näk. joudun sitten kyllä pyörittelemään peukaloitani turhanpanttina kun lähden hyvissä ajoin, mutta eilenkin oli yksi bussi vartin myöhässä, joten edes tämän kerran tällä tavalla. Ehkä se siitä sitten vähän kohenee kun lumisateet hellittävät.

Viime viikolla tapahtui kummia yhden ulkomaalaisen bussikuskin kanssa. Olin tullut treeneistä ja istuskelin klo 21 maissa autossa ja odotetaan ja odotetaan ja pitäisi lähteä, mutta mitään ei tapahdu. Lopulta selvisi että oli kuskinvaihto kyseessä ja se toinen kuski, se ulkkis, oli piilotellut jossain lähes vartin kun ei hoksannut että se auto oli tullut jo johon hänen piti kuskiksi asettuman. Vapaalle lähdössä oleva kuski oli vihainen ja selvitti hänelle että se on ihan sama minkänäköinen auto tähän tulee, kun se on aikataulusta kiinni, eikä siitä miltä auto näyttää. Ja että autohan voi hajota minne tahansa ja tulee varikolta varakärry, että ei sitä ulkonäköä kuulu tuijottaa.

Tämä ulkkiskuski on vähän hönö muutenkin. Eräällä aiemmalla kerralla syksymmällä yksi tytteli kysyi että ehtiikö hän käydä (pankkiautomaatilla, muistaakseni) ennen lähtöä, ja sanoi tulevansa edempänä olevalta pysäkiltä kyytiin. Tyttö paineli sinne jonnekin matkoihinsa ja sitten kun piti lähteä, kuski vaan istuu eikä tee mitään. Itse huutelin hänelle että et kai sää sitä tyttöä odota, sehän sanoi tulevansa seuraavalla pysäkillä. Jonkin ajan päästä kuski sitten starttasi, kun kaiketi uskoa minua, tai itse käsitti että miten se asia nyt menikään. Ei hän kauhean hoono soomi ole, mutta ei vaan vaikuta miltään rakettitieteilijältä.

Toivottavasti tänään on joku toinen, kun en joka kerta jaksaisi jotain viivytyksiä mitkä johtuvat hänestä. Mm. jokaikisen suojatien kohdalla pysähtyy jos joku vaan siellä vähänkin seisoskelee, vaikka tyyppi olisi sen oloinen että joutaa kyllä sen verran seisomaan että bussi menee ensin. Viime viikolla meinasikin tulla yliannostusta tuota kuskia kun sama tyyppi oli sekä meno- että paluuautossa.

Xantippa

Nauratti, ihan kauhea bussikuski: odottelee vahingossa kyytiin jotakuta ja mikä pahinta, toimii tieliikennelain mukaan ja pysähtyy suojatien eteen, jos näyttää siltä, että kävelijä meinaa ohi!

Ei näitä meille, vaan niitä, jotka kaahaa tiehensä vaikka näkee jonkun yrittävän ennättää bussiin ja painaa kaasua suojatien edessä!

T: Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 09, 2019, 08:55:56
Nauratti, ihan kauhea bussikuski: odottelee vahingossa kyytiin jotakuta ja mikä pahinta, toimii tieliikennelain mukaan ja pysähtyy suojatien eteen, jos näyttää siltä, että kävelijä meinaa ohi!

Ei näitä meille, vaan niitä, jotka kaahaa tiehensä vaikka näkee jonkun yrittävän ennättää bussiin ja painaa kaasua suojatien edessä!

T: Xante

Jos joutuu istumaan bussissa päivittäin niin että pisimmillään matka ottaa aikaa lähes tunnin, niin ei todellakaan ilahdu siitä että kuski oikein houkuttamalla houkuttaa tai pakottamalla pakottaa jokaisen tien reunassa seisoskelleen tien yli, silloin kun se seisoskelija on sen näköinen että hän olisi tässä muutoin odottanut kyllä. Olen itse kaduilla todella usein (aina?) odottelijan asemassa, koska minua ei todellakaan kiinnosta rynnätä sinne kadulle kaatumaan liukkaalla kelillä. Ja uskon että moni muukin on. Kyllä sieltä korkealta bussin ikkunasta näkee että joku selvästi olisi odottamassa.

Tälle tyypille niitä vahinkoja tuntuu kyllä kertyvän, koska kuten kerroin odottaa milloin mitäkin kun ei tajua että ei kuulu odottaa. Olen silti hänelle kohtelias ja eilenkin vilkutin bussin perältä kun hän asteli autosta ulos ja huuteli kaikille hyvää iltaa. Sattui näetsen niin että hänen vuoronsa päättyi lähtöpysäkilleni ja tuli toinen kuski tilalle.

Hönöjä löytyy ulkomaalaisistakin. Ei siihen välttämättä tarvita edes kieliongelmia, voi olla vähän sen sortin tyyppi ettei oikein hoksaa ja tajua. Enhän minäkään aina kaikkea ymmärrä. Mutta minua tosiaan alkaa kypsyttää bussit ja iänikuinen niissä istuskelu vissiin muutenkin. Vaan minkäs teet, jos en pääse muuttamaan minnekään missä matka olisi lyhyempi. Nykyisessä liikenteessä toisaalta kai vähän turhakaan haaveilla matkan lyhentymisestä jos muuttaisi urbaanimpaan paikkaan, sittenhän se vasta kestäisikin kun takuttaisiin kaikissa mahdollisissa liikennevaloissa ja ruuhkissa...

Xantippa

Ei tässä nyt (minulle) ole kyse siitä, onko kuski ulkomaalainen vai ei, mutta suojateillä loukkaantuu ja kuolee Suomessa kohtuuttomasti porukkaa. Niin että jos joku, kuka vaan, oikeasti ymmärtää, että suojatien eteen pysähdytään ja annetaan kävelijälle aikaa ylittää suojatie, pidän sitä kyllä todella positiivisena juttuna.

Tietysti ymmärrän, että mälsää odotella siellä bussissa, mutta toisaalta: siellä istuja on turvassa autoilta ja sitä paitsi sään suojassa, mitä kävelijä ei ole.

T: Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 09, 2019, 09:34:09
Ei tässä nyt (minulle) ole kyse siitä, onko kuski ulkomaalainen vai ei, mutta suojateillä loukkaantuu ja kuolee Suomessa kohtuuttomasti porukkaa. Niin että jos joku, kuka vaan, oikeasti ymmärtää, että suojatien eteen pysähdytään ja annetaan kävelijälle aikaa ylittää suojatie, pidän sitä kyllä todella positiivisena juttuna.

Tietysti ymmärrän, että mälsää odotella siellä bussissa, mutta toisaalta: siellä istuja on turvassa autoilta ja sitä paitsi sään suojassa, mitä kävelijä ei ole.

T: Xante

Vaan kun kaikki kuskit eivät "houkuttele" jokaikistä kaduilla notkujaa ylittämään tietä, niin sitten kun joku tekee niin, niin se ärsyttää kun muutenkin saatetaan olla jo aikataulusta jäljessä. Tuo houkutteluhan kävi ärsyttämään sen takia että lähdimme vartin myöhässä koska tämä kuski oli väijynyt jossain loitommalla kun ei tajunnut tulla autoon sisälle sen takia ettei hoksannut että se auto on se auto johon hän on tulossa vuoronvaihtoon... Kuten kaiketi kerroin, niin edellinen kuski jonka piti päästä kotiinsa oli vihainen ja selitti tälle hönölle että aikataulusta pitää katsoa koska olla paikalla, eikä siitä minkä näköinen auto siihen tulee.

Se linja jolla kotini ja kaupungin humujen väliä kuljen omistaa useita (paskoja) busseja jotka kaikki ovat keskenään vähän eri näköisiä. Kuitenkin siellä aina lukee ikkunan yläosassa minne auto on menossa.

Mutta minä itse en tosiaan ryntää tietä ylittämään varsinkaan näillä säillä jos ei ole joka auto mennyt.

Araksi tekee sekin, jonka kerroin aiemmalla foorumilla, että kaikkien mielestä ei saisi mennä tien yli silloinkaan kun pitäisi saada. Esim. tässä kotinurkillani minulla ei ole suojateitä lainkaan, joten vuosia sitten kun ketään ei näkynyt missään, lähdin ylittämään tietä eräästä kohtaa, ja sitten yhtäkkiä mutkan takaa ampaiseekin kuin kuuraketti joku amerikan laiva (muistaakseni) ja joudun juoksemaan sen loppumatkan että ehdin alta pois. Ja toisella kertaa olin aikeissa mennä nimenomaan suojatien yli, ja näin miten loitompana tuleva auto alkoi hidastamaan, ja luulin että minun takiani eli että päästää minut yli. Mutta lähemmäksi tultuaan kuski polkaisikin kaasun pohjaan, ja taas juostiin. Jommallakummalla kerralla taisi tööttikin soida, en muista kummalla.

Ja siitäkin olen ehkä kertonut että tällä paikkakunnalla missä asun jotkut kuskit jäävät mielenosoituksellisesti seisomaan autonsa kanssa vaikka olen kääntänyt selkäni tiellepäin sen merkiksi että en todellakaan aio tien yli mennä.

Liikenteessä noin ylipäätään on hankalaa että ihmiset saavat kaikenlaisia pakkomielteitä eivätkä toimi tapauskohtaisesti. Jos ihmisen käytöksestä ilmenee ettei hän olisi tässä ja nyt aikeissa ylittää tietä, niin miksi hänet siihen pitäisi pakottaa? Ja jos taas joku jossain ylittää ihan kuten pitääkin, niin onko tosiaan ihan pakko hätyytellä hänet tien yli pikaravia painamalla kaasua? Mitäs jos olisin kompastunut/liukastunut tuolloin kun nämä kuurakettityypit syöksyivät kohti?

Tuollaisten takia en tien yli halua mennä ennen kuin näyttää siltä että ei oikeasti ole ketään lähimaillakaan. Jos siis ei voi turvautua liikennevaloihin.

Xantippa

Niin, juuri tätä en ymmärrä. Bussi, joka seisoo suojatien edessä sen oloisena, että ylitä nyt hyvä ihminen, on suunnilleen paras turva, minkä voi suojatiellä saada. Siksi arvostan bussikuskia, joka noin tekee.

Mutta nythän onkin kyse tietysti taas siitä, kummassa paikassa olet: bussissa vaiko ylittämässä tietä.

Uhreista joka viides menehtyi suojatiellä. Jalankulkijoiden loukkaantumisista yli puolet tapahtui suojatiellä.


https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokatsaukset/tilastokatsaus_jalankulkijat.pdf

Tämä on kieltämättä asia, joka nimenomaan kuuluu fiilisketjuun, sillä tämä herättää minussa silkkaa raivoa. Suojatie on totisesti suomalaisessa liikennekulttuurissa vitsi. Jos nähdään suojatien eteen pysähtynyt auto, kaahataan vain itse toisella kaistalla ohi, vähääkään miettimättä, että oliskohan se pysähtynyt siihen päästääkseen jalankulkijan ohi. Bussin ohi harvemmin kaahataan, nimenomaan uskossa, että eivät pysähtele huvikseen hengaamaan, kuten ilmeisesti henkilöautojen kuvitellaan tekevän.

Ja enpä usko, että tämäkään bussikuski on houkutellut yhtään ihmistä tietä ylittämään, joka ei ole aikonut ylittää tietä. Sentään. Onpahan vain turvannut jonkun ylittämään aikovan ylittämisen.

Eli voi olla hönö mikä hönö, mutta juuri tuo toiminta ei todellakaan ole hönöä.

T: Xante

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 09, 2019, 09:58:34
Niin, juuri tätä en ymmärrä. Bussi, joka seisoo suojatien edessä sen oloisena, että ylitä nyt hyvä ihminen, on suunnilleen paras turva, minkä voi suojatiellä saada. Siksi arvostan bussikuskia, joka noin tekee.

Mutta vain suunnilleen paras turva, koska siltä ulommalta kaistalta voi tulla se teiden kunkku tuhatta ja sataa ja ajaa pysähtymättä suojatien yli. Itse en lähde bussin edestä kadun yli, ellei myös toidella kaitalla ole pysähtynyt auto. Bussin läpi ei ole mitään mahdollisuutta nähdä sen etäisemmän kaistan liikennettä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 09, 2019, 10:03:25
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 09, 2019, 09:58:34
Niin, juuri tätä en ymmärrä. Bussi, joka seisoo suojatien edessä sen oloisena, että ylitä nyt hyvä ihminen, on suunnilleen paras turva, minkä voi suojatiellä saada. Siksi arvostan bussikuskia, joka noin tekee.

Mutta vain suunnilleen paras turva, koska siltä ulommalta kaistalta voi tulla se teiden kunkku tuhatta ja sataa ja ajaa pysähtymättä suojatien yli. Itse en lähde bussin edestä kadun yli, ellei myös toidella kaitalla ole pysähtynyt auto. Bussin läpi ei ole mitään mahdollisuutta nähdä sen etäisemmän kaistan liikennettä.

No eihän sitä suojatietä kannata ylittää ollenkaan. On yksi mahdollisuus viidestä heittää henkensä, mikä on aika paljon.

Minä lähden kuitenkin mieluummin kadun yli siinä tapauksessa, että näen auton (bussi tai mikä muu tahansa) ihan oikeasti pysähtyneen juuri sitä varten, että tien voi ylittää. Voi olla tietysti harhainen turvallisuuden tunne, mutta muutoin siellä henki kurkussa juosten joka tapauksessa lohduttaa, että edes yksi kuski on nähnyt suojatiellä olevan jonkun funktion.

T: Xante

Norma Bates

No, minä lähden tien yli jos muitakin on menossa... Toivon ettei sentään kokonaisen porukan päälle kaahata. Mutta jos olen jollain kolkalla yksin, saatan nykyään jäädä loitommalle niin ettei yksikään kuski saa tietää minun aikovan tien yli, ja menen sitten vasta kun ketään ei tule enää mistään. Tai sitten kun tienylittäjiä kertyy muitakin.

Kerran olen liukastunut keskellä ajotietä ja pudonnut polvelleni, että silläkin nuo tienylitykset pännivät.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 09, 2019, 10:34:42
No, minä lähden tien yli jos muitakin on menossa... Toivon ettei sentään kokonaisen porukan päälle kaahata. Mutta jos olen jollain kolkalla yksin, saatan nykyään jäädä loitommalle niin ettei yksikään kuski saa tietää minun aikovan tien yli, ja menen sitten vasta kun ketään ei tule enää mistään. Tai sitten kun tienylittäjiä kertyy muitakin.

Kerran olen liukastunut keskellä ajotietä ja pudonnut polvelleni, että silläkin nuo tienylitykset pännivät.

Pääponttini siinä, että onhan tämä nyt aivan kestämätön tilanne, minkä vuoksi sisäisesti hurraan, että jostakin löytyy kuski, joka suojatietä kunnioittaa. Että oikeasti eihän sitä uskalla oikein enää tietä ylittää. Ajatuskin lapsista tietä ylittämässä hirvittää.

Sen nimi on suojatie ja siitä on lakejakin olemassa. Ilmeisesti niillä ei ole väliä, sitten. Minusta näitä rikkeitä pitäisi valvoa paremmin ja niistä ei pitäisi selvitä ainakaan millään rikesakoilla.

T: Xante

Hippi

Äkisti ja selittelemättä laitoin tuon edellisen viestini, kun oli just kädet täynnä muutakin.

Olen kerran Porthanin mäessä ollut vähällä jäädä hurjaa vauhtia ajavan pakettiauton alle, kun lähdin ylittämään katua pysähtyneen ratiovaunun editse. Pysäkki on siinä niin lähellä risteystä, tai ainakin tuolloin oli, että pysäkillä ollessaan ratikka on myös suojatien eteen pysähtyneenä. Pakettiauto joutui koukkaamaan vielä vastaantulevan kaistan puolelle.

Tuosta tapahtumasta jäi melkoinen pelko isojen kulkuneuvojen editse tehtävää kadunylitystä kohtaan.

Tilanteessa, jossa bussi ja minä olemme lähestymässä risteystä samaan aikaan, hidastan ja pysyttelen kauempana osoittaen, että bussi menköön ensin. Yleensä minulla ei ole niin kiire, että olisi tarve käyttää etuoikeuttani pysäyttää bussi. Bussilla on aikataulunsa ja matkustajat, joten minun puolesta voivat mennä ensin.


Mitä olen noiden pikkukavereiden kanssa ollut liikkeellä, niin aika paljon huonoa liikennekäyttäytymistä on tullut huomattua. Yksin kulkiessa se ei niin satu silmiin, mutta lasten kanssa kyllä. Liikennevaloissa kiireisimmät lähtevät punaisia vasten ja silloin aina pitää muistuttaa, että ei pidä ihmisistä ottaa mallia, vaan aina katsoa liikennevaloa ennen liikkeelle lähtöä ja seuraa myös autojen liikkeitä vaikka jalankulkijoille on vihreä valo.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Omasta mielestäni lapset eivät kuulu kaduille ja suojateille klo 21.10, mutta minä nyt olen muutenkin vähän outo.  :P

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 09, 2019, 11:18:44
Omasta mielestäni lapset eivät kuulu kaduille ja suojateille klo 21.10, mutta minä nyt olen muutenkin vähän outo.  :P

En omaa viestiäni sitonut kellonaikaan. Se nyt oli lisäys tuohon omaan viestiini, kun sitä kautta olen tullut huomanneeksi sellaistakin, johon ei pitkään aikaan ole niin kovasti tullut kiinnittääneeksi huomiota.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 09, 2019, 11:23:51
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 09, 2019, 11:18:44
Omasta mielestäni lapset eivät kuulu kaduille ja suojateille klo 21.10, mutta minä nyt olen muutenkin vähän outo.  :P

En omaa viestiäni sitonut kellonaikaan. Se nyt oli lisäys tuohon omaan viestiini, kun sitä kautta olen tullut huomanneeksi sellaistakin, johon ei pitkään aikaan ole niin kovasti tullut kiinnittääneeksi huomiota.

No tämä oli enempi Xanten kommentin kommentti, mutta en saanut lainausta toimimaan puhelimella ja ajattelin että nakataan nyt sitten noin.

***

Puhelimen käyttö netissä aiheuttaakin kyllä kertakaikkiaan fiiliksiä. Kiukkua ja turhautumista, kun aina joku juttu jumittaa. Useimmiten ei pysty korjaamaan virheitä joko työn alla olevassa postauksessa, tai jo valmiissa. Tai jos lainaa jotakuta, värkki ei anna siirtyä kirjoittamaan lainauksen perään.

Xantippa

Laki kuitenkin ehdottelee, että jos jalankulkija on aikeissa ylittää suojatien = näyttää siltä, että on aikeissa ylittää suojatien, autot antavat tietä ja pysähtyvät. Kaikki autot aikatauluistaan huolimatta.

Minusta tämä on hyvä laki, sillä kävelijä kyllä törmäyksessä aina häviää.

Itse olen Helsingissä kokenut seuraavaa: autonkuljettajat seuraavat likinnä toisiaan, eli varmistavat, että ei vaan auto naarmuta toista, kävelijät hyppikööt alta pois. Auto pysäytetään myös keskelle suojatietä, siis kun halutaan väistää toista autoa. Tietenkään ei ennen suojatietä pelkkien kävelijöiden vuoksi.

Hauskin tapaus oli Mikonkadun "kävelytiellä". Pakettiauto kaarsi suojatien yli, jossa paloi kävelijöille vihreät kävelytielle onnistuen pysähtymään n. metriä ennen kuin ajoi päälleni. Vaihtoehtoni väistää olisi ollut jonkun liikkeen ikkuna.

Että oikeasti en osaa suuttua siitä, että joku kuski on kiinnostunut päästämään kävelijät tien yli.

T: Xante