Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Liikenne ja liikennekäyttäytyminen

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 08, 2019, 15:38:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

Laskin just, että sotien jälkeen liikennekuolemia on ollut n. 38 000. Joka on enemmän kuin menetetiin miehiä talvisodassa.
Vertailun vuosi: Inkojen ja maya-kansain pyhä yrtti, tomaatin lähisukulainen Nicotiana tabacum jota on koitettu salakuljettaa tukkirekoissakin Suomeen tukeiksi naamioituna, on tappanut samassa ajassa 100 000 suomalaista.

Luin tänään Tieteen Kuivalehteä jossa puolustettiin GMO:ta (ei yhtään kuolemaa maapallolla) versus auto, jota ei kansa osaa pitää vastustettavana riskinä. Parempi  vertailukohta olisi ehkä ollut tuo pyhä yrtti?


"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Hippi

Toisesta ketjusta raahattu tänne
Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 16, 2019, 07:32:30
Itselläni on vuosien varrelta jonkin verran kokemusta Helsingin liikenteestä jalankulkijana, henkilöautolla ajavana ja hieman myös polkupyörällä ajavana.
Itseltäni puuttuu tuo henkilöautolla ajaminen, mutta tilalla julkisilla kulkemista PK-seudulla.

LainaaEniten liikun kävellen Helsingissä, mutta ehkä silti katson tilanteita myös "ratin takaa" silloinkin, kun kävelen. Tämä johtaa joskus kohdallani vähän hassuihin ja poikkeaviin käyttäytymisiin. Minua esimerkiksi kiusaa se, että kymmenen auton jono matkustajineen joutuisi pysähtymään päästääkseen minut kävelemään suojatien yli, kun aivan hyvin voin odottaakin, että autot ovat menneet...... nips ... Joskus tuntuu, että fanaattisimmat kävelyn puolustajat tekevät tahallaan sen, että he astuvat suojatielle nimenomaan niin, että yksittäinen kadulla kulkeva auto joutuu heidän takiaan pysähtymään, vaikka auton päästäminen pysähtymättä ei hidastaisi heidän kulkuaan kuin puoli sekuntia.

No, minä sitten olen toinen "poikkeava", koska mielellään annan autojonon mennä ensin, jotta tyhjässä välissä ei sitten tule tunnetta, että pitäisi kiirehtiä askeleitaan tai jopa hypätä juoksulle pois muita häiritsemästä.

Bussin kyydissä muutamankymmenen muun kanssa istuessani ärsyttää, että se yksi jalankulkija pitää päästää menemään siitäkin huolimatta, että tämä ei olisi astunut vielä suojatielle. Päästämisvelvoitehan syntyy jo siitä, että "on aikeissa ylittää", eli on jalkakäytävällä odottamassa vuoroaan. Jos näen bussin tulevan, niin peräännyn suojatien edestä etäämmälle.

Autoilijoissa eniten kyllä ärsyttää se, että ne eivät millään tavalla osoita aikovatko pysähtyä vai ei. Jos auto tulee tuhatta ja sataa, niin en todellakaan astu suojatielle, vaikka auto olisi kauempanakin vielä. Jos tämä etäältä jo alkaisi hidastaa päästääkseen minut menemään, niin ehtisin monesti pois ennen kuin auto on suojatien kohdalla, joten sen ei olisi edes tarpeen pysähtyä. Mutta tuo kaasu pohjassa ajaminen aiheuttaa sen, että minä pysähdyn odottamaan ohiajoa, auto tekee suojatien eteen närkästyneen äkkijarrutuksen, minä sitten en uskalla mennä, kun en ole varma, ehtiikö se toisella kaistalla täysiä ajava pysähtyä. Siinä sitten kaikki osapuolet hermostuvat, kun kukaan ei uskalla mennä.


Juuri tätä kirjoittaessani, tyttäreni laittoi viestiä, että oli vähällä jäädä auton alle samassa paikassa jo toisen kerran lyhyessä ajassa. Hän oli ylittämässä suoraa katua vieläpä koulun kohdalla jalankulkijoiden vihreällä, kun valoista piittamaton kuljettaja ajoi hidastamatta päin punaista. Onneksi ei ollut lapsia sillä kertaa ylittämässä katua. Itselleni käynyt samoin ja samassa risteyksessä, tosin silloin oli oikealla kaistalla oleva pysähtynyt valoihin, kun vasemmalta kaistalta ajettiin hidastamatta risteyksen yli kohti horisonttia. Jalankulkijana olen kokenut miin monta "läheltä piti" -tilannetta, että luottamus autoilijoihin on mennyt ja minusta on tullut ehkä aika hankala ja ylivarovainen jalankulkija.

Yllättävää kyllä, minusta on tuntunut etenkin tänä kesänä, että autoilijat suhtautuvat pyöräilijään paljon paremmin kuin jalankulkijoihin. Selvemmin hidastetaan, että ehdin tien ylittää turvallisesti. Koska en tunne kaikkia liikennesääntöjä erilaisissa tilanteissa, niin ohjenuorani on edelleen "minä väistän kaikkia", ellei selvästi osoiteta, että tehdään tilaa.



PS. Se on Hämeentie, ei katu :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

#122
Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 16, 2019, 09:23:14

PS. Se on Hämeentie, ei katu :)

Täytyi oikein käydä katsomassa kirjoituksestani, lukiko siinä todella "Hämeenkatu", koska en muistanut sellaista kirjoittaneeni. No, lukihan siinä. Turha keksiä selityksiä, että Tampereellakin tms. Myönnän, että en vaivaudu opettelemaan katujen nimiä, mutta kyllä minä nyt tuon kadun nimen tiesin. Olen liikkunut paljon siellä, ja kirjoitetaanhan siitä lehdissäkin vähän väliä. Tyttärelläni oli viiden vuoden ajan kadun varrella asunto kerrostalossa, jonka alakerrassa on etnisiä kauppoja. Majailin siellä paljon.

Tässä näkymiä ratin takaa syksyllä 1995. Videon auto ei ole enää liikenteessä. Ehkä se olisi vielä henkiin herätettävissä. Se on talon pihassa omatekoisessa kylmäkatoksessa.


https://youtu.be/SRxdw509w9Q

Nimivirhe tuli ehkä siitä, kun kirjoitin yleisemmin kaduista. Koska olen taustaltani maalainen, nimi "katu" ei ole minulle luonnollinen. Se aina pinnisteltävä esille, koska luontevampaa on sanoa "tie". 

Tässä se etnisten kauppojen talo, jossa pajon oleskelin. Kuvassa näkyvistä ovista mentiin sisälle porraskäytävään. Samassa rapussa asui Sinikka Sokka.

https://www.google.fi/maps/@60.18109,24.9535053,3a,75y,111.99h,88.01t/data=!3m6!1e1!3m4!1sXSh6PRUDgqcLGSx0U9dQHQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=en

Kuva näyttää olevan vuodelta 2009. Autoon nojaileva musta mies on ehkä "parkkivahti". Seurasin tuollaisen miehen toimintaa aikoinaan, ja hän hermostui, kun liikuin kameran kanssa paikalla. Jouduin suorastaan lähtemään pakoon. Olen kertonut tästä tapauksesta aikoinaan.

Tämä on pelkkää olettamusta, mutta vaikuttaa siltä, että parkkivahti vahtii lappuliisoja, ja jos sellaisia on näköpiirissä, hän maksaa nopeasti pysäköinnistä. Autoilla liikkuvat ovat jättäneet autojensa avaimet hänelle, jotta hän voi panna maksulaput paikalleen. Alueelle pysäköi somaleja ja muita etnisiä ihmisiä, enkä nähnyt koskaan kenenkään maksavan pysäköinnistä. Ei kertaakaan. Autoissa ei ollut myöskään asukaspysäköintitunnusta. Yksi musta mies (mahdollisesti juuri tuo kuvassa näkyvä) pyöri koko ajan kuin kärppä autojen lähistöllä kurkistellen eri suuntaan. Päättelin, että näillä asioilla voi olla yhteys. Vai olisiko jokin muu selitys uskottavampi.

kertsi

^ Mistä päättelet? Siitäkö, että joku seisoskeli kadulla?

Siis näitkö kertaakaan, että hänelle olisi ojennettu useampia autonavaimia, ja näitkö kertaakaan että hän olisi laittanut useampaan autoon parkkilippusen silloin kun parkkipirkko oli lähestymässä? Hänkö hoiti kaikkien "etnisten", kaikenmaalaisten, kaikenkielisten ihmisten parkkeeraukset?

Vai onko tuo ihan vaan omasta vilkkaasta mielikuvituksestasi peräisin? Pahantahtoista panettelua?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#124
Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 16, 2019, 09:52:42
Tässä näkymiä ratin takaa syksyllä 1995. Videon auto ei ole enää liikenteessä. Ehkä se olisi vielä henkiin herätettävissä. Se on talon pihassa omatekoisessa kylmäkatoksessa.


https://youtu.be/SRxdw509w9Q
Ilmeisesti video oli käsivaralla kuskin tallettama. Tuo lienee jonkinlaista liikenteen vaarantamista, koska huomio väkisinkin on siinä videon kuvaamisessa, eikä sataprosenttisesti liikenteen tarkkailussa ja ajamisessa. Vaikuttaa vaaralliselta, jos on muutenkin tarkkaavaisuuden häiriö (muistaakseni olet kertonut ADHD:sta?),

Itse olen muutaman kerran lukenut paperista karttaa samanaikaisesti kun olen ajanut, aikamoista löperyyttä minulta. Viime vuosina kyllä vähemmän ja vähemmän, kun tarkkaavaisuuteni on ohentunut mm. unettomuuden takia. Nyt onneksi on kännykän navigaattori. Minulla on kyllä tapana usein etukäteen katsoa reitti tietokoneelta, ja joskus jopa piirrän käsin A4-kokoisen kartan itselleni - se piirtäminen itsessään auttaa muistamaan reitin. Ja siitäkin on apua, kun laskee, monesko risteävä tie se olikaan, josta pitää kääntyä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

Kirjoitus 1: Pahantahtoista panettelua.

Kirjoitus 2: Liikenteen vaarantamista.

Odotan mielenkiinnolla, minkä uuden syytöksen kirjoittaja esittää seuraavassa viestissä.

Vastaan edellä esitettyihin.

Videokameralla kuvaaminen (24 vuotta sitten!) saattoi heikentää aavistuksen verran tarkkaavaisuutta ja liikenteeseen keskittymistä ja siten turvallisuutta, mutta niin heikentävät monet muutkin asiat kuten syöminen ja juominen ja tupakointi autossa sekä autoradion säätäminen ja vaikka mikä, jopa omiin ajatuksiinsa vaipuminen. Tupakointia lukuun ottamatta aion tehdä tämän tyyppisiä asioita jatkossakin. Yritän silti olla ajamatta kolaria ja ajamatta kenenkään päälle.

Syytökseen pahantahtoisesta panettelusta vastaan, että en pidä selostamaani "parkkivahdin" toimintaa pahana asiana, koska pysäköintisakotuslaitoksen mahdollinen huijaaminen on mielestäni hyvä teko. Laitos, ja kaikki mitä se edustaa, on iljettävyyden huippu.

Kirjoitin myös, että "tämä on pelkkää olettamusta" ja "päättelin" ja "olisiko jokin muu selitys uskottavampi", mikä osoittaa sen, että en esittänyt asiaa faktana vaan mieleeni tulleena yhtenä mahdollisuutena.

Olen huomannut muilta foorumeilta, että liikenne on siitä epämukava aihe, että siinä ei kannata esittää omia kokemuksiaan ja itselle sattuneita tapahtumia. Pitää vain kirjoittaa yleisellä tasolla.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 16, 2019, 09:52:42
Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 16, 2019, 09:23:14

PS. Se on Hämeentie, ei katu :)

Täytyi oikein käydä katsomassa kirjoituksestani, lukiko siinä todella "Hämeenkatu", koska en muistanut sellaista kirjoittaneeni. No, lukihan siinä. Turha keksiä selityksiä, että Tampereellakin tms.

Minullaskin tuppaa menemään Hämeentie ja Hämeenkatu sekaisin, kuten myös Mannerheimintie ja Mannerheiminkatu - edellinen Hkissä ja toinen Porvoossa. Miksi muuten pääkaupungin kadut ovat usein teitä ja pienemmillä paikkakunnilla katuja?

Entä miksi suojatie on suojatie, eikä suojakatu tai suojaväylä?



Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Xantippa

En ole kyllä ikinä tuollaisista parkkivahdeista kuullutkaan. Ilmeisesti kysymys on jostakin naapurustotoiminnasta, sillä ei kai ihan helposti kukaan vieraalle anna autonsa avaimia?

T: Xante

kertsi

^ Tietenkin kaikki "etniset" ihmiset luottavat toisiinsa 100%, aivan riippumatta kansalaisuudesta, kieli-, uskonto-, kulttuuri- yms. taustasta, ja antavat satunnaisella tuntemattomallekin kadulla käyskentelijälle tai seisoskelevalle autonsa avaimet, rahaa parkkiautomaattiin, (kas kun ei kotiavaimensa, pankkikorttinsa ja sen tunnusluvunkin). Onhan se niin looginen ajatus, että kaikki etniset ovat samanlaisia, samasta puusta veistettyjä, että he käyttäytyvät liikenteessä ja parkkeerauksessa ja kaikissa asioissa kaikki tyynni samanlaisesti, eikö niin?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 16, 2019, 14:23:00
En ole kyllä ikinä tuollaisista parkkivahdeista kuullutkaan. Ilmeisesti kysymys on jostakin naapurustotoiminnasta, sillä ei kai ihan helposti kukaan vieraalle anna autonsa avaimia?

T: Xante
Auton avainten luovutuksia Kopek ei kertonut havainneensa, hän kertoi vain, millaisen skenaarion mielikuvituksensa oli tuottanut.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Amore

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 16, 2019, 13:31:03
Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 16, 2019, 09:52:42
Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 16, 2019, 09:23:14

PS. Se on Hämeentie, ei katu :)

Täytyi oikein käydä katsomassa kirjoituksestani, lukiko siinä todella "Hämeenkatu", koska en muistanut sellaista kirjoittaneeni. No, lukihan siinä. Turha keksiä selityksiä, että Tampereellakin tms.

Minullaskin tuppaa menemään Hämeentie ja Hämeenkatu sekaisin, kuten myös Mannerheimintie ja Mannerheiminkatu - edellinen Hkissä ja toinen Porvoossa. Miksi muuten pääkaupungin kadut ovat usein teitä ja pienemmillä paikkakunnilla katuja?

Entä miksi suojatie on suojatie, eikä suojakatu tai suojaväylä?

...Kun mieltää kadun ja tien merkityseron, niin on helpompi muistaa kumpi kulloinkin on kyseessä. Tie on tyypillisesti pidempi väylä, kuten moottoritie tai maantie, usein sisääntuloväylä kaupunkiin. Siksi Helsingissä on Hämeentie ja Mannerheimintie. Katu tarkoittaa kaupunkialueelle sijoittuvaa lyhyempää väylää, kuten Hämeenkatu Tampereella...

https://kantapaikka.net/index.php/topic,9.msg36151/topicseen.html#msg36151
All you need is Love

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 16, 2019, 13:22:44
Kirjoitus 2: Liikenteen vaarantamista.

Videokameralla kuvaaminen (24 vuotta sitten!) saattoi heikentää aavistuksen verran tarkkaavaisuutta ja liikenteeseen keskittymistä ja siten turvallisuutta, mutta niin heikentävät monet muutkin asiat kuten syöminen ja juominen ja tupakointi autossa sekä autoradion säätäminen ja vaikka mikä, jopa omiin ajatuksiinsa vaipuminen. Tupakointia lukuun ottamatta aion tehdä tämän tyyppisiä asioita jatkossakin. Yritän silti olla ajamatta kolaria ja ajamatta kenenkään päälle.

No, ei niinkään syytös kuin ihmettely, että miten joku uskaltaakin?

Itse en luota niin täysin itseeni, että uskaltaisin paljon muuta säheltää, yritän vaan keskittyä ajamiseen. Edes radion kanssa en paljon räplää. Enkä varsinkaan syö, juo, tupakoi, meikkaa, puhu puhelimessa. Jos kyydissäni on joku puhelias henkilö, pyydän hiljaisuutta esim. moottoritielle liityttäessä. Syynä tähän on se, että jo taustapeiliin liian paljon katsominen saattaa tuoda eteen yllättäviä tilanteita todella nopeasti, mistä syystä välillä sanon ääneen itselleni: muista katsoa eteenpäin!

Mutta minä en olekaan omasta mielestäni keskimääräistä parempi kuski, vaan varmaankin keskimääräistä varovaisempi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Amore

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 16, 2019, 13:31:03

...Entä miksi suojatie on suojatie, eikä suojakatu tai suojaväylä?

Suojatien nimeämisen historiaa en tunne, mutta löysin kuitenkin viitteitä siitä, milloin suojateitä suunnilleen on alettu tehdä:

(Helsingin) kaupunginhallituksen suojateiden merkitsemistä koskevan päätöksen (khs 1.8.1946) perusteluissa mainitaan, että katurakennusosasto hankki suojateiden merkitsemistä varten vuosina 1938-1939 4300 posliinilaattaa. Maalaamalla on merkitty (v. 1946) 10 000-11 000 juoksumetriä suojatieviivaa maalilla, joka on hankittu ennen sotia. Eli suojateitä merkittiin maalaamalla tai laatoittamalla niiden reunaviivat jo ennen v. 1938 (merkkiä ei silloin ollut). Pidemmälle meidän (Helsingin kaupunginkirjasto) arkistomme ei valitettavasti ulotu, joten lisätietoja voi kysellä esimerkiksi kaupunginarkistosta.

http://www.kysy.fi/kysymys/milloin-ja-mihin-tulivat-helsingin-ja-suomen-ensimmainen-suojatiemiten-ne-oli
All you need is Love

Kopek

Lainaus käyttäjältä: kertsi - syyskuu 16, 2019, 18:39:50

Mutta minä en olekaan omasta mielestäni keskimääräistä parempi kuski, vaan varmaankin keskimääräistä varovaisempi.

En minäkään ole omasta mielestäni keskimääräistä parempi kuski, vaikka sanotaankin, että ihmiset ylipäätään pitävät itseään keskimääräistä parempina kuskeina. Mitä "parempi kuski" edes tarkoittaa. Niin minulla kuin luultavasti useimmilla muillakin on huonot puolensa ja vähemmän huonot puolensa. Olen joskus miettinyt, että kirjoitan tästä aiheesta hieman pidemmän ja perusteellisemman jutun, joten en käsittele näitä asioita nyt.

Tänään näin hieman poikkeuksellisen tilanteen. Mikäli takaa auton läpi katsottuna voi asian päätellä, kyseessä oli nuori mies, joka ajoi autokoulun autolla edelläni. Ajaminen oli yksi heikoimmista esityksistä, mitä muistelen autokoulun autolla nähneeni ajettavan. Kuski ei meinannut saada autoa liikkeelle risteyksessä, ja ajaminen oli kaikkiaankin erittäin epävarmaa.

Muistelen, että Norma Bates on kertonut, että hän yritti suorittaa ajokorttia, mutta siitä ei tullut mitään. Tällaista tapahtuu.

Kun itse olin aikoinaan autokoulussa, sitä kävi samaan aikaan eräs koulumme opettaja. Kuulin kerran autokoulun opettajien keskustelevan keskenään siitä, kumpi sanoisi naiselle, että hänen kannattaa lopettaa autokoulun käyminen, koska hän ei tule saamaan ajokorttia. Ilmeisesti nainen lopettikin. Olin kerran tuon henkilön kyydissä, kun lähdimme koulumme pihasta kaupunkiin ajamaan. Nainen ajoi ykkösvaihteella vielä siinäkin vaiheessa, kun olimme jo valtatiellä yli kilometrin päässä lähtöpaikasta . Auto kulki puoliksi pientareella. Lopulta autokoulun opettaja sanoi naiselle, että on autossa muitakin vaihteita kuin ykkönen, joten eiköhän kokeilla.

Minusta olisi haastavaa ja mielenkiintoista päästä antamaan yksityisopetusta jollekin tuollaiselle "toivottomalle" tyypille. Luulisin, että voisin saada hänet oppimaan. Olen erittäin kärsivällinen.

Opetuksen pitäisi alkaa alemmalta tasolta kuin mistä se autokoulussa alkaa. Jollakin suljetulla alueella harjoiteltaisiin tarvittaessa vaikka tuhansia kertoja autolla liikkelle lähtemistä ja vaihteiden vaihtamista ja muita tällaisia perusasioita niin, että oppilas alkaisi tajuta, mistä hommassa on kyse. Jos ei ole tippaakaan kiinnostunut tekniikasta tai on suorastaan tekniikkavastainen, ei ehkä oikein syvällisesti ymmärrä, miksi kytkintä poljetaan ja vaihdetta vaihdetaan. Nämä asiat voi kyllä opetella mekaanisesti ja pinnallisesti ymmärtämättä kuitenkaan täysin mitä autossa tapahtuu ja miksi. Koska tällaiset asiat eivät kerta kaikkiaan kiinnosta.

Sen jälkeen, kun perusasiat olisi opeteltu hyvin, lähdettäisiin varsinaisesti ajamaan, eikä sekään vielä tapahtuisi liikenteessä vaan edelleen suljetulla alueella ja mahdollisesti jonkinlaisella radalla.

Oppilas pääsisi maantielle vasta, kun hän ajaa loistavia kierrosaikoja radalla ja hallitsee auton kaikissa mahdollisissa paikoissa ja tilanteissa: Kapealla tiellä, takaperin ajettaessa, paksussa lumihangessa, ylämäkeen liikkeelle lähdettäessä, alamäkeen liikkeelle lähdettäessä, takaperin ylämäkeen liikkeelle lähdettäessä, esteiden välistä pujotellessa ja niin edelleen. Vasta kun itse ajaminen ja auton hallitseminen olisi opeteltu läpikotaisin, niin että osataan ajaa vaikka silmät kiinnikin, lähdettäisiin opettelemaan ajamista yleisessä liikentessä. Tällöin ei tarvitsisi enää jännittää sitä, lähteekö auto liikkeelle risteyksessä ja hallitseeko sen erilaisissa tilanteissa.

Tänään auton ratissa näkemäni henkilö - mahdollisesti nuori mies - oli ajamisestaan päätellen aivan aloittelija.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - syyskuu 16, 2019, 18:31:01
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 16, 2019, 14:23:00
En ole kyllä ikinä tuollaisista parkkivahdeista kuullutkaan. Ilmeisesti kysymys on jostakin naapurustotoiminnasta, sillä ei kai ihan helposti kukaan vieraalle anna autonsa avaimia?

T: Xante
Auton avainten luovutuksia Kopek ei kertonut havainneensa, hän kertoi vain, millaisen skenaarion mielikuvituksensa oli tuottanut.

Minä itse asiassa pidän Kopekin skenaariota täysin mahdollisena. Maailmassa on yllättävän paljon ihmisiä, jotka tekevät kaikkensa välttääkseen maksamasta julkiselle vallalle pysäköintimaksuja, veroja jne. Vaikka tämä toiminta kustantaisi heille enemmän kuin mitä julkiset maksut olisivat, niin voudin välttelystä saatu tyydytys tekee hommasta vaivan ja kustannusten arvoisen. Taisipa itse Hämeentien kuvaajakin mainita jotain tuon suuntaista.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur