Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Liikenne ja liikennekäyttäytyminen

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 08, 2019, 15:38:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Amore

Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 16, 2019, 22:07:46
...Opetuksen pitäisi alkaa alemmalta tasolta kuin mistä se autokoulussa alkaa. Jollakin suljetulla alueella harjoiteltaisiin tarvittaessa vaikka tuhansia kertoja autolla liikkelle lähtemistä ja vaihteiden vaihtamista ja muita tällaisia perusasioita niin, että oppilas alkaisi tajuta, mistä hommassa on kyse. Jos ei ole tippaakaan kiinnostunut tekniikasta tai on suorastaan tekniikkavastainen, ei ehkä oikein syvällisesti ymmärrä, miksi kytkintä poljetaan ja vaihdetta vaihdetaan. Nämä asiat voi kyllä opetella mekaanisesti ja pinnallisesti ymmärtämättä kuitenkaan täysin mitä autossa tapahtuu ja miksi. Koska tällaiset asiat eivät kerta kaikkiaan kiinnosta.

Sen jälkeen, kun perusasiat olisi opeteltu hyvin, lähdettäisiin varsinaisesti ajamaan, eikä sekään vielä tapahtuisi liikenteessä vaan edelleen suljetulla alueella ja mahdollisesti jonkinlaisella radalla.

Oppilas pääsisi maantielle vasta, kun hän ajaa loistavia kierrosaikoja radalla ja hallitsee auton kaikissa mahdollisissa paikoissa ja tilanteissa: Kapealla tiellä, takaperin ajettaessa, paksussa lumihangessa, ylämäkeen liikkeelle lähdettäessä, alamäkeen liikkeelle lähdettäessä, takaperin ylämäkeen liikkeelle lähdettäessä, esteiden välistä pujotellessa ja niin edelleen. Vasta kun itse ajaminen ja auton hallitseminen olisi opeteltu läpikotaisin, niin että osataan ajaa vaikka silmät kiinnikin, lähdettäisiin opettelemaan ajamista yleisessä liikentessä. Tällöin ei tarvitsisi enää jännittää sitä, lähteekö auto liikkeelle risteyksessä ja hallitseeko sen erilaisissa tilanteissa.

Ideasi kuulostaa hyvältä ja mielestäni olet oikeassa siinä, että aika monellekin autokoulun lähtötaso voi olla liian korkea. Sellaistakin olen kuullut kommentoitavan, että "kukaan ei opettanut tankkaamista", minkä takia oli pelottavaa mennä bensa-asemalle ja toimia siellä yhtään mitenkään. Kaikki eivät ole autoilevista perheistä, joten koko hommeli voi olla todella vierasta. Liian simppelit kysymykset voivat nolottaa autokoulussa, joten ne jäävät kysymättä.

Minulla ei ole ajokorttia, mutta olen alkanut havaita eri kuljettajien ajotavoissa heikkouksia, jotka saattavat useinkin johtua ymmärryksen puutteesta koskien ajamista yleensä. Taito on opittu pinnallisesti. Erään kerran olimme ystäväni kanssa autoretkellä. Hänellä on ollut ajokortti vaikka kuinka kauan, mutta hän on epävarma kuski, on itsekin sanonut niin. Ajoimme hiekkatietä kohti erästä luontokohdetta. Tie oli jonkin verran mutkitteleva, mutta varsinkin mäkinen. Kävi sitten niin, että jäimme mäkeen, koska auton nopeus oli liian alhainen. Liikennettä ei ollut paljon, mutta takanamme oli kuitenkin toinen auto, joka ei kapealla tiellä päässyt ohittamaan. Ystäväni meni paniikkiin ja alkoi peruuttaa, koska hän ei vain tiennyt, miten hiekkatiellä voi edetä jyrkähkössä ylämäessä. Ei ollut hiekkatiekokemusta. Lopulta takana olevasta autosta tuli kuljettaja kysymään, miksi junnasimme. Ystäväni soperteli jotain, ettei tiennyt, miten pitäisi ajaa ja kysyi jopa, voisiko tuo vieras mies ajaa pätkän matkaa meidän autoa. Mies onneksi kieltäytyi ja sanoi "ykkösellä vain eteenpäin ja sitten isompaa vaihdetta". Jotenkin tuo jämäkkyys sai ajajan aivot selkenemään ja päästiin eteenpäin. Eikö vaihteiden periaate ole sama kuin vaikkapa polkupyörässä? Jos tulet hiljaista vauhtia mäkeen, tarvitset kevyttä vaihdetta ylämäessä, mutta jos on enemmän vauhtia alla, niin ylämäessäkin voi ajaa isommalla vaihteella, vai kuinka?
All you need is Love

Kopek

Uutinen Iltalehdessä pari päivää sitten:

"Rattiraivoa Espoossa: Auto sammui liikennevaloihin – takana ollut kuljettaja raivostui ja ajoi "tien tukkeena" olleen kuljettajan päälle".

Olen alkanut kokea autolla ajamisen vuosi vuodelta ahdistavammaksi ja epämiellyttävämmäksi siitä syystä, että koskaan ei voi tietää millainen henkilö jossakin toisessa autossa istuu, ja mitä hän tekee. Auto tuo eläimen esille ihmisissä.

Kun kohdataan toisia ihmisiä auton ulkopuolella, nähdään tarkasti, millaisia he ovat. Nähdään heidän ilmeensä ja eleensä ja - lihaksensa. Kun kaupassa bodattu tatuoitu muskelimies työntää ostoskärryjään ja vahingossa tönäisee jotain tai tukkii hetkeksi reitin joltakin, ei joku rillipäinen hento nörtti tai finninaamainen amispoika ala rähjätä ja isotella hänelle. Bodattu mies ehkä huomaa tapahtuman itsekin ja sanoo hymyillen "ohoh, sorry" vetäen kärrynsä pois edestä. Tilanne on saman tien ohi.

Maantiellä asiat menevät aivan toista rataa. Siellä itsetunto ja arvostus muiden silmissä ei perustu lihaksiin ja yleiseen olemukseen ja arvovaltaan vaan yksinomaan rahaan ja hevosvoimiin. Jos edellä mainittu bodattu tatuoitu muskelimies ajaa vanhalla Ford Fiestalla ja rillipäinen hento nörtti ajaa kalliilla Mersulla ja finninaamainen amispoika ajaa viritetyllä BMW:llä, arvovalta heidän välillään ratkaistaan heidän autojensa perusteella. Jos halvalla Fiestalla ajava muskelimies sattuu vahingossa jotenkin "loukkaamaan" nörtin tai amispojan egoa ja kunniaa, nämä reagoivat välittömästi tähän julkeaan tekoon protestoimalla jotenkin. Mersulla ajava nörtti ehkä tyytyy vilkuttelemaan autonsa valoja, mutta amispoika sen sijaan voi käyttää hevosvoimia ja "näyttää" fiestakuskille, kuka on maantien kuningas. Parkkipaikalle ajettaessa ja autosta pois noustessa asetelma muuttuisi kerralla, ja siellä nämä sankarit eivät uhoaisi. Turvallisesti piilosta oman autonsa sisältä he sen sijaan voivat isotella. Auto on mainio apuväline narsistille päteä ja "opettaa" muita.

kertsi

Minun silmissäni arvokas auto tai hevosvoimat eivät nosta jonkun kuljettajan arvostustani. Tosin en välttämättä edes tiedä autojen hintoja tai hevosvoimia tai tunnista edes merkkejäkään. Usein on jopa niin, että kalliilla autoilla ajavia saatan arvosta vähemmän kuin muita, jos ajavat muiden tienkäyttäjien turvallisuudesta piittaamatta - se stereotyyppinen öykkäri-bemarikuski siis ei ole korkealla omalla arvostuksen asteikollani.

Esimerkiksi kaikenlaisia perässäroikkujia ja kiusaajia en arvosta ollenkaan. Ajelin mökille olikos se toissaviikolla, kun yritin ajella rajoitusten mukaan. Se vaan oli stressaavaa, kun takana tulijat yrittivät pakottaa ajamaan ylinopeutta.

Ensimmäistä kertaa koskaan nopeuskamera välähti. Syynä oli juurikin tuollainen inhottava perässäroikkuja. Tarkoittaako kameran välähdys, että lasku on varmasti tulossa? Kuinka kauan siihen menee?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

urogallus

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 03, 2019, 13:11:21
Tarkoittaako kameran välähdys, että lasku on varmasti tulossa? Kuinka kauan siihen menee?

Ei tarkoita. Voi tulla pelkkä huomautus tai voi olla ettei tule mitään. Kamerat laukovat aika ajoin "turhaan", ilmeisesti siinä on kyseessä joku varmuustoimenpide.

Parin viikon sisällä asia selvinnee. Koin kauan ei sakkoja tarvitse siis odotella.

kertsi

Ok, tänks!

Olisihan se lainkuulijaisuuden kannalta psykologisesti erheellistä, jos rikkeen ja rangaistuksen välillä olisi liian pitkä aika.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Jouduin yhtenä aamuna todistamaan ihan käsittämätöntä liikenneraivoa, kun aamulenkillä kävelin läheisen alakoulun ohi. Tie on asutuksen keskellä oleva pieni kapea katu ja siinä on aamulla melkoisesti liikennettä, kun vanhemmat tuovat isänmaan toivoja kouluun, ilmeisesti jatkaen itse matkaa töihin.

Yleensä tuolla kadulla ei juuri muuta liikennettä ole, joten eräs lapsensa jättänyt ilmeisesti oletti perässä tulleen tulevan siihen "jättöpaikkaan", mutta perässä tullut olikin ajamassa paikan ohi. Oli hilkulla, ettei tullut kolaria, kun liikkeelle lähtenyt ajoi suoraan ajaneen eteen.

Seurasi jumalaton tööttäys ja pian perässä tullut koukkasi vastaan tulevien kaistalta kaasu puhjassa liikkeelle lähteneen eteen ja siitähän seurasi lisää tööttäilyä. Edelle päässyt sitten päättikin hidastaa vauhtia ryntäilynsä jälkeen ja taas töötättiin. Meteliä jatkui ehkä pari sataa metriä, jonka jälkeen riitapukarit kääntyivät kumpikin omaan suuntaansa.

En voi ymmärtää, miten toisen pieni töppäys voi johtaa tuollaiseen raivoon etenkään tuollaisessa paikassa alakoulun lähellä, jossa pitäisi keskittyä ajamiseen ja olla erityisen varovainen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Hipin kertomukseen viitaten kerron, että on yksi asia liikenteessä, mitä en ole kertaakaan tehnyt enkä aio koskaan tehdäkään. Tässä asiassa minulla on ehdoton nollatoleranssi itseni suhteen.

Mikä asia on?

Toisten tekemistä virheistä huomauttaminen.

En millään näkyvällä tavalla reagoi siihen, jos joku muu tekee jonkin virheen liikenteessä kuten ajaa kärkikolmion takaa eteen tai mitä kaikkea nyt voi tapahtua. Saatan joissakin tapauksissa mutista itsekseni, että mitä tämä nyt on... jos jotain aivan älytöntä tapahtuu, mutta en protestoi. En soita äänimerkkiä, en vilkuttele valoja... en tee mitään, mikä voitaisiin katsoa virheestä huomauttamiseksi.

Olen huomannut, että ajoneuvon äänimerkkilaitetta käytetään yli 99-prosenttisesti protestoimiseen muiden tekemistä virheistä, vaikka sen virallinen käyttötarkoitus taitaa olla "vaarasta varoittaminen", millaiseen tarkoitukseen en ole nähnyt sitä käytettävän kertaakaan. Ei missään, ei koskaan. Kyseinen laite onkin minulle täysin tarpeeton.

Sillä, että en huomauttele toisten tekemistä virheistä, on epämukava kääntöpuolensa. Nimittäin se, että otan aivan järkyttävällä tavalla "itseeni" sen, kun joku soittaa torvea tai vilauttelee valoja minulle. Yritän toimia niin, että tällaiseen ei olisi aihetta, mutta en ole täydellinen, ja joskus tulee tehtyä tahattomia virheitä.

Kun autoilija soittaa minulle torvea protestiksi tai vilkuttaa valoja, se on hänelle muutaman sekunnin asia, jonka jälkeen hän unohtaa koko jutun. Minulle se merkitsee tunnin tai kahden ajan älytöntä stressiä, jolloin pulssini on kiihtynyt ja olen aivan muissa maailmoissa hautoen vain tuota asiaa ja miettien, missä tein virheen, ja miten se pääsi tapahtumaan. Kun stressi vähitellen hellittää, seuraa masentuneisuus, joka kestää koko loppupäivän. Olen silloinkin vielä vähän poissa oleva muiden mielestä. Vielä seuraavina päivinäkin asia palaa mieleeni ja lievä masennus vaivaa. Epäilen, että harva ottaa kritiikin näin raskaasti. Joskus käyn myöhemmin varta vasten katsomassa paikkaa, missä protesti ja sen aikaansaanut virheeni tapahtui. Mietin, miten en huomannut jotain liikennemerkkiä, tai mikä virheeni nyt olikin.

Viimeksi minulle vilkuteltiin valoja ilmeisesti protestiksi tänään, mutta en selosta tätä tapausta, koska se on vielä niin tuore. Palaan ehkä asiaan myöhemmin. Sen sijaan kerron edellisestä tapauksesta muutama viikko sitten. Paikka oli tämä.

https://www.google.fi/maps/@60.1666685,24.9305884,3a,75y,191.41h,89.44t/data=!3m6!1e1!3m4!1so7kkXKzCa2Z8xwuD9ivCaw!2e0!7i13312!8i6656?hl=fi

En reagoinut liikenneympyrään niin kuin siihen pitää reagoida eli en huomannut kärkikolmiota enkä väistänyt ympyrässä ajavaa autoa. Kyse ei ollut tietämättömyydestä, koska yleensä toimin niin kuin pitääkin, eli huomioin etuajo-oikeuden ja väistän muita autoja. Nyt vain kävi niin, että ympyrä on hyvin pieni ja epätyypillinen, enkä mieltänyt vasemmalta saapuvaa autoa liikenneympyrässä ajavaksi autoksi.

Siinä vaiheessa, kun ajoin kärkikolmion ohi yleistilannetta arvioiden, auto oli vielä kaukana vasemmalla, enkä edes huomannut sitä. Se oli vasta tulossa omasta liittymästään ympyrään. Koska ympyrä on pieni, aika siitä hetkestä, jolloin se ajoi omasta liittymästään sisälle ympyrään, siihen hetkeen kun se oli ympyrässä, ja minun olisi pitänyt väistää sitä, oli hyvin lyhyt, niin kuin jokainen voi kuvaa katsomalla arvioida. Auton vauhti oli mielestäni vielä aika kova.

Noin pientä liikenneympyrää (kiertoliittymää) lähestyessä ei siis riitä, että valmistautuu väistämään ympyrässä jo ajavia. Pitää väistää niitäkin, jotka ovat vasta saapumassa sinne itsestä vasemmalla puolella olevasta liittymästä. Tämä sotii "oikealta tulevia on väistettävä" yleisideaa vastaan. Kuten kuvasta näkyy, talon kulma peittää näkyvyyden kadulle, josta auto lähestyi. Jos auto tulee kovalla vauhdilla, se on parissa sekunnissa siitä, kun se ilmestyy näkyviin, vilkuttelemassa valojaan protestiksi sille, että sen eteen ajettiin kolmion takaa.

Tällaisen puolustuksen yritin kehittää itselleni. Eli en vain huomannut enkä tajunnut tilannetta enkä ehtinyt reagoida. En suoraan sanoen huomannut koko kärkikolmiota ja kiertoliittymän merkkiä. Vaikka paikka on tuttu, tuossa nimenomaisessa paikassa yleensä tajuan olevani liikenneympyrässä vasta, kun olen siinä. Sen on niin epätyypillinen.

Teen virheitä. Tämä on heikkouteni. Jos kaikissa mahdollisissa asioissa tekee virheitä, ei kai sitä autoa ajaessa muutu yli-ihmiseksi, joka ei tekisi niitä.

kertsi

Arvaus: tuo virheen tekemisestä johtuva masennus voisi johtua siitä, että sinut on nujerrettu lapsena, ja olet omaksunut isäsi ehkä ivallisen ja vähättelevän ja itsetuntoa murentavan sävyn osaksi sisäistä puhettasi. Kun teet virheen, alkaa aika automaattinen itsesoimaus ja vatvominen ja murehtiminen (tyyliin, olen maailmankaikkeuden huonoin kuski, olen arvoton, en kelpaa mihinkään, yms.). Pahinta on, että ihminen voi uskoa sisäistä puhettaan, vaikka se esittäisi asioita, jotka eivät ole totta.

Kognitiivinen terapia pureutuu juurikin tuollaiseen automaattiseen sisäiseen puheeseen, joka ylläpitää masennusta. Ihan ensimmäiseksi todetaan, että ei kaikki sisäinen puhe edes ole totta. Ja etsitään evidenssiä asioista, joissa sisäinen puhe mene metsään että rytisee. Tässä tapauksessa esimerkiksi:
- ei pidä paikkansa, että olet maailmankaikkeuden huonoin kuski. Et ole ajanut kolareita, kun taas monet muut ovat.
- ei pidä paikkansa, että olisit maailman hajamielisin kuski: on tutkittu juttu, että kaikki tekevät virheitä liikenteessä, eikä ole olemassakaan täydellistä kuskia *)
- sinulla on arvoa ihmisenä, isänä, puolisona, Kantiksen keskustelijana jne..
- tuo kyseinen tilanne on epäreilu lähestulkoon kenen tahansa kuskin kannalta, joka ensi kertaa tuosta ajaa, sillä liikenneympyrä ei tosiaankaan näytä liikenneympyrältä - se vaan on huonosti suunniteltu liikenneympyrä, ja suunnittelijalta puuttuu havaintopsykologian ja liikennepsykologian tietämystä


*) tästä varmaan on tehty tutkimuksiakin. Oma veikkaukseni, että ainakin itse teen vähintään pari virhettä tunnissa, ellei paljon enemmänkin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

#143
Joskus lehteä lukiessa pitää oikein vetää henkeä, kun lehden sisältö ahdistaa. Tänään oli taas yksi sellainen hetki, vaikka asia sinänsä oli vähämerkityksellinen.

Hesarissa oli juttu autokoulun ohjeista ja siitä, miten liikenteessä pitää toimia. Artikkelin mukaan vuosikymmeniä vanha idiootin ohje idiooteille on yhä voimassa. Onneksi tätä vahingollista ohjetta ei noudata edes prosentti autoilijoista, mutta kun se nyt Helsingin Sanomissa mainitaan, on vaara, että jotkut saattavat alkaa toimia ohjeen mukaisesti, millä on yleistä viihtyisyyttä ja liikenneturvallisuutta heikentävä vaikutus, vaikka propaganda toisin uskottelee.

Hitchcockin elokuvassa "Takaikkuna" vuodelta 1954 on kohtaus, jossa murhaaja kävelee kohti pyörätuolissa istuvaa valokuvaajaa, joka puolustautuu laukaisemalla salamalaitteen, mikä häikäisee murhaajaa ja estää tämän aikeet. Murhaaja horjuu silmiään pidellen, eikä näe hämärässä eteensä, kun salamavalon kirkas välähdys on vienyt hetkeksi hänen näkökykynsä.

Mikä tässä elokuvan kohtauksessa on ristiriitaista liikennepropagandan oppien kanssa?

Se, että salamavalo häikäisee. Liikennepropagandassa väitetään, että lyhyt kirkas valonvälähdys pimeällä ihmisen silmiin ei "ehdi" häikäistä. Elokuvassa esitetyn kohtauksen ei siis pitäisi olla mahdollista. Nykyaikaisen elektronisalamalaitteen välähdys kestää ehkä kymmenestuhannesosasekunnin, eli se on todella lyhyt. 1950-luvun kertakäyttöinen salamalamppu, joita elokuvassa käytetään, on hitaampi, mutta senkin välähdys on silti erittäin nopea ja pysäyttää kuvassa liikkeen tehokkaasti.

Millaista välähdystä Hesarin esittämässä propagandassa suositellaan?

Se on 0,036 - 0,050 sekuntia silloin, kun autojen nopeus on sata kilometriä tunnissa. Jos nopeus on 80 kilometriä tunnissa, välähdys kestää 0,045 - 0,067 sekuntia.

On kyse alle sekunnin kestävistä välähdyksistä mutta kuitenkin huomattavasti pidemmistä kuin salamalamppujen välähdykset.

Tässä on Helsingin Sanomien esittämä virallinen käsitys asiasta:

Tavallisella tiellä kohtaamistilanteessa pitkät laitetaan takaisin päälle jo ennen, kuin autot kohtaavat – oikein!

"Kohtaamistilanteessa kaukovaloilta vaihdetaan lähivaloille, kun autojen väliin jäävä tie on kokonaan valaistu, ja takaisin kaukovaloille vaihdetaan maantienopeuksissa pari kolme metriä ennen kohtaamista.


Pari kolme metriä matkassa tarkoittaa ajassa 0,036 - 0,050 sekuntia, kun kaksi autoa lähestyy toisiaan sadan kilometrin tuntinopeudella.

Millaiset refleksit ihmisellä pitää olla, että hän pystyy noudattamaan neuvoa ja vaihtamaan pitkät valot sekunnin kahdeskymmenesosan tarkkuudella propagandassa esitetyssä paikassa. Eihän tällaiseen ajoitukseen pysty varmuudella edes formulakuski, joiden reaktionopeus on 0,16 sekunnin luokkaa.

Eikö olisi paljon selkeämpää joustaa ohjeessa tuo 0,036 - 0,05 sekuntia ja neuvoa, että pitkät valot vaihdetaan, kun on sivuutettu vastaan tuleva auto. Näin onneksi useimmat tekevätkin.

Vaihdetaanko valot 0,036 - 0,05 sekuntia aikaisemmin vai myöhemmin ei merkitse muuta kuin sen, että vastaan tulevan auton kuljettaja joko ehtii häikäistyä tai ei ehdi. Koska tuollaiseen tarkkuuteen ei päästä, jotkut vaihtavat valot aikaisemmin kuin ohje neuvoo, eli vastaan tuleva häikäistyy vieläkin enemmän kuin virallisen häikäisyohjeen mukaan toimittaessa.

Jos tuon ohjeen mukainen häikäisyvilauttelu yleistyy, asennan autooni jonkinlaisen näkösuojan tuulilasin vasempaan reunaan ja sivuikkunaan. Olen huomannut, että ohjeen mukaan toimiva ennen kohtaamista valot vaihtava saa silmäni häikäistymään pitkäksi aikaa. Vielä minuutin päästäkin tuntuu epämukavalta.

Ugh. Olen puhunut.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 12, 2019, 18:25:23
Mikä tässä elokuvan kohtauksessa on ristiriitaista liikennepropagandan oppien kanssa?

Se, että salamavalo häikäisee. Liikennepropagandassa väitetään, että lyhyt kirkas valonvälähdys pimeällä ihmisen silmiin ei "ehdi" häikäistä. Elokuvassa esitetyn kohtauksen ei siis pitäisi olla mahdollista. Nykyaikaisen elektronisalamalaitteen välähdys kestää ehkä kymmenestuhannesosasekunnin, eli se on todella lyhyt. 1950-luvun
Tässä Kopekilta unohtuu valtavat teho- tai intensiteettierot. (Ajalle ei ole niin väliä tässä). Olen kerran iltanuotiolla erehtynyt kaveripiirille mahtaillessani/pelleillessäni väläyttämään halpiskameran salaman edessäni, lähellä silmiä. Maailma pysähtyi ja minä myös. Olin pitkän aikaa sokea. Sen lampun kuva väijyi molempien silmieni edessä minuutteja, ellei jopa tunnin. Pelkäsin silmieni vaurioituneen.(Ehkä joku solu tuhoutuikin).
Auton häikäisy ei tuommoista tee.
  Toki auton häikäisy voi olla paha ja usein pidän kättä toisen silmän ja auton välissä niin että ainakin toinen silmä välttyy häikäisyltä ja on pimeään sopeutunut.

"Annos tekee myrkyn"  - Paracelcus (1493-1541)
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

MrKAT

Googlailin muussa yhteydessä ylinopeudesta ja löytyi linkki tuoreeseen uutiseen, uuteen poliisin temppuun:

Viron poliisi keksi uuden tavan hillitä ylinopeuksia – "Minulla ...
https://www.hs.fi › Uutiset › Ulkomaat
21 hours ago - Jos kuljettaja on ajanut ylinopeutta yli 20 kilometriä tunnissa, jäähy on tunnin mittainen. ... "Minulla oli kiire, mutta ei ole enää", Pajusild sanoo.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Muisto Keijo Kullervo

Asiasta kolmanteen...

Minulla on kahdenlaiset renkaat - siis talvirenkaat... Eturenkaat vanhemmat ja takarenkaat uudemmat (ovat siksi näin kun liikkeessä tiedettiin, että jos jarruttaa nopeasti, takarenkaat pitävät auton suorassa). Autossani on etuveto...

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Kopek

Eturenkaat kuluvat nopeammin kuin takarenkaat, joten vähitellen ero renkaiden välillä kasvaa. Minä vaihdan uudelle ajokaudelle ohjeiden vastaisesti etu- ja takarenkaiden paikkoja, jolloin ne kuluvat tasaisesti. Otan tietysti ylimääräisenä varovaisuutena huomioon sen, että takarenkaat saattavat olla ajokauden alussa hieman kuluneemmat kuin eturenkaat, mitä siis kehotetaan välttämään. Kuluminen tasoittuu kuitenkin pian.

Toope

#148
Kopekin viestiin viitaten, tänään törttöilin liikenteessä ihan kunnolla. Melkein aiheutin 2 kolaria, kun ajatukset autoilun sijaan olivat vähän muualla. Pysäköintipaikalla en meinannut huomata toisia, pariin senttiin jäi pikkukolari. Kotialueellani on tietöitä ja sinne luotiin outoon paikkaan uusi liikenneympyrä. Sitä en tajunnut, ajoin vain suoraan. Mersukuski onneksi (liikenneympyrässä etuajo-oikeudellaan) tajusi mokani. Vähän tööttäsi, heilautin kättä kiitokseksi, kun menin edeltä. Aika helkutin lähellä oli peltikolari. Yleensä olen aika varovainen kuski, mutta tänään oli tällainen päivä:

https://www.youtube.com/watch?v=ddDeYcVhEno

En itse pidä noista liikenneympyröistä, vaikka toisaalta tiedän niiden olevan nopeampia kuin valoristeykset ja perinteiset kolmioristeykset. Ne vaativat myös sitä tarkkaavaisuutta liikenteessä enemmän. Tottumiskysymyskin toki.
- - -
Kerran tapahtui maantiellä tuollainen hetkellinen sokeutuminen. Vastaan tuli rekka, joka vaihtoi lyhyet valot ajoissa, mutta laittoi ne päälle juuri silloin kun autot olivat kohtaamassa, hieman liian aikaisin. Rekka laittoi nelivalot ja kattovalot pitkänä päälle juuri silloin kun olin sitä vastaantulevana ohittamassa. Sellainen välähdys tuli silmiin, että ajoin varmasti seuraavat sadat metrit sokeana. Onneksi oli suora tie, en nähnyt välähdyksen jälkeen hetkeen mitään. Vähän piti jarrutella, kunnes näkökyky palautui.

kertsi

#149
Itse kerran ajoin pimeällä vahingossa kohtaamiseen pitkät päällä. Vastaantuleva rekka kosti sen laittamalla pitkät kokonaan päälle (ei siis vain pikavilauttamalla). Aivan sokea tosiaan olin aika pitkään, hyvä etten ajanut ojaan. Ja jarruttaa piti.

Omalta kohdaltani pitkien pitämisessä oli kyseessä vahinko, ja rekkakusikin osalta ilmeisesti kusipäisyys, koska tahallaan noin teki.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️