Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Liikenne ja liikennekäyttäytyminen

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 08, 2019, 15:38:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

mikainen

^
Tämä onnettomuushan oli ihan ihmisen ajovirhe, ei automaatioon liittyvä.

Toope

Lainaus käyttäjältä: mikainen - marraskuu 09, 2021, 15:32:04
^
Tämä onnettomuushan oli ihan ihmisen ajovirhe, ei automaatioon liittyvä.
Onneksi automaatio toimii 100%:sti, jotta ihmisten tekemät virheet voidaan ohittaa... :)
Airbus muuten ajoi tuota automatisointia, mutta A-320- kone rojahti metsään ensilennollaan Ranskassa.

Ei automaatio ole täysin luotettavaa, eikä ihminenkään.

Saares

Ihminen ohjelmoi, kone noudattaa ohjelmointia.

MrKAT

Julkkis  ajoi +48 km/h ylinopeutta ökybemarillaan ja mukana oli vielä satojen eurojen arvoinen tutkanpaljastin. Se ei nyt toiminut. Eikä hänellä edes ollut kiire.

https://www.is.fi/viihde/art-2000008730737.html

Sakkoa 1855 + 50 euroa, ajokielto päälle ja arvokas tutkanpaljastin valtiolle.
Oikeasti hän saattoikin ajaa +51 km/h ylinopeutta mutta viranomaiset ystävällisesti vähensi 3 km/h.
Muuten hän olis ajanut törkeää ylinopeutta (tai tarkemmin: törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen).

Sakko tuntuu liian pieneltä. Tutkanpaljastimen käyttö osoittaa törkeää piittamattomuutta muiden hengestä ja sakkoon pitäisi sillä tulla aina 1 0 lisää. Eli tässä 18 550:n sakko.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Kopek

Olen täysin eri mieltä kuin MrKAT edellä, mutta en ala väitellä.

Tänään Hesarissa oli julkkispoliisi Pastersteinin lausunto, jossa hän kertoi uusista ankarammista rangaistuksista.

Jos jokainen liikenteessä tapahtunut virheeni ja lainrikkomukseni otettaisiin huomioon, minulta olisi viety ajokortti pysyvästi jo iät ajat sitten sillä perusteella, että olen ihmishengistä piittaamaton rikollinen ja siten äärimmäisen vaarallinen.

Hyvällä tuurilla kortti on säilynyt, koska poliisien valvonta- ja rankaisukoneisto ei ole aukoton. Ajettuja kilometrejä on kertynyt jo yli kaksi miljoonaa, eikä toistaiseksi kukaan ole loukkaantunut vaarallisen ajamiseni takia. Ei edes yksikään auto ole särkynyt niin pahasti, etteikö sitä olisi voitu ajaa pois tapahtumapaikalta, mikä tapahtuma on ollutkin. Viimeksi auto on tarvinnut peltisepän käsittelyä liikennetapahtuman takia 1990-luvun alussa eli yli 30 vuotta sitten, ja silloinkin korjaus maksettiin toisen auton vakuutuksesta. Yksi nainen ajoi risteyksessä kolmion takaa törmäten meidän autoomme.

Ei tällaisilla asioilla ole merkitystä, kuten MrKATkin edellä todistaa. Tuurilla vaarallinen tyyppikin voi selvitä.

Pastersteinin mukaan ajokortti otetaan pois jatkossa kaikilta, jotka ajavat suojatien yli niin, että jalankulkija joutuu keskeyttämään kadun ylityksen auton takia tai väistämään autoa.

Minun kaltaiseni epätäydellinen tyyppi, jolla on vain kaksi silmää ja rajoitettu huomio-, muisti- ja prosessointikapasiteetti, voi joutua tilanteisiin, jossa suojatielle astuva jalankulkija saattaa jäädä huomaamatta.

En ole ajanut kenenkään päälle suojatiellä, mutta joskus on ollut tilanne, jossa jalankulkija on päässyt yllättämään, ja olen joutunut painamaan jarrun pohjaan antaakseni jalankulkijalle tietä. Jos jalankulkija joutuisi tuollaisessa tilanteessa hidastamaan kävelyään tai pysähtymään, Pasterstein voisi viedä ajokorttini. 

Auton tuulilasin etupalkki voi joskus peittää jalankulkijan. Kun auto liikkuu eteenpäin, palkin sijainti takana olevaan maisemaan nähden muuttuu. Jos saman aikaan myös jalankulkija liikkuu pysyen koko ajan palkin takana piilossa, hänet ehkä havaitsee vasta, kun hän on jo ylittämässä suojatietä ja astumassa auton eteen.

Ajattelin kirjoittaa tämän jutun ensiksi "arkipäivän pienet ärsyttävyydet" -ketjuun (tai mikä sen nimi on), mutta otinkin asian esille liikenneketjussa.

Ärsyttävyysketjussa mainitsisin sen, kuinka haluaisin jalankulkijana ylittää kadun omia aikojani silloin, kun se minulle sopii, ja kun reitti on vapaa. Nyt kuitenkin jotkut autot pysäyttävät ja jäävät odottamaan, että minä lähtisin kävelemään suojatielle. Joskus auto pysähtyy kadun toisella reunalla, vaikka välissä olisi raitiovaunukiskot ja pari koroketta. Kun auto on kerran pysähtynyt, olisi epäkohteliasta olla lähtemättä kävelemään suojatielle. Auto käytännössä pakottaa kävelemään... hop, hop, hop, menehän siitä jo, kun sitä varten pysähdyin.

Jos jalankulkija ei mene, autoilija näyttää nyrpeää naamaa, kun hän joutui turhaan pysähtymään.

Pastersteinin julistamat uudet säännöt taitavat vain pahentaa tuota tilannetta. Kadun varressa joutuu pelleilemään ja teeskentelemään selän kääntämällä ja muualle katsomalla, ettei ole aikeissa ylittää katua, etteivät autot pysähtyisi.

Tänään ajoin polkupyörällä baanaa pitkin. Polkupyöräväylän yli kulkee joissakin kohdissa suojatie. Nuori nainen tuli sille kohdalle kännykkää raplaten, joten pysäytin polkupyörän ja odotin, käveleekö hän suojatietä. Hän pysähtyi ja katseli kännykkäänsä. Niinpä lähdin ajamaan, mutta samalla myös nainen lähti kävelemään. Jouduin jarruttamaan ja pysähtymään uudestaan. Nainenkin pysähtyi. Samalla toisesta suunnasta tuli polkupyörä ja ajoi paikan ohi. Käytin tuota tilaisuutta hyväkseni ja lähdin ajamaan enkä odottanut, mitä nainen tekee. Hän ylitti suojatien sen jälkeen, kun me kaksi eri suunnasta tullutta pyöräilijää olimme menneet menojamme.

Polkupyöräilijöitä koskevissa säännöissä olen vielä huonompi kun autoilijoita koskevissa, joissa niissäkään en ole hyvä.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - huhtikuu 20, 2022, 19:15:31

Ajettuja kilometrejä on kertynyt jo yli kaksi miljoonaa, eikä toistaiseksi kukaan ole loukkaantunut vaarallisen ajamiseni takia. Ei edes yksikään auto ole särkynyt niin pahasti, etteikö sitä olisi voitu ajaa pois tapahtumapaikalta, mikä tapahtuma on ollutkin.
Boldaus mun.
No, eiköhän huviajelujesi takia jokunen astmaatikko liene sentään saanut astmakohtauksia, ja jokunen vanhus sydärin autonromujesi tuottamien pakokaasujen ja katupölyn takia, ja jokunen kersakin lienee saanut kognitiivisten kykyjensä aleneman tai muuta neurologista häikkää lyijyn takia, aikana jolloin vielä lyijy oli sallittujen lisäaineiden joukossa.

Vaara! Katupöly voi tappaa - Suomessa 1500 kuolemaa vuodessa (Ilta-Sanomat, vuonna 2013)
("Se on valtava luku, kun sitä vertaa esimerkiksi liikennekuolemiin, joita sattuu noin 400 vuosittain.
...
Ilmanlaadun ongelmilla on kuitenkin vaikutusta hengityselinsairauksien lisäksi sydän- ja verisuonisairauksiin ja jopa neurologisiin sairauksiin, Kukkonen sanoo")
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Laskeskelin, että noin 40 vuoden aikana tuo "yli 2milj.km" tekisi noin 140 km joka jumalan päivä autolla ajoa, siis keskimäärin. Tuossa nyt oletan, että noin 20 vuoden iässä olisi saanut ajokortin ja juttujen perusteella olen mieltänyt ehkä noin 60v. ikäiseksi. Muutaman vuosi sinne tai tänne ei päivittäisissä ajokilometreissä.

Kyllä vaatii kovat istumalihakset tuollainen eikä ole edes kyse pakollisesta työajamista.  :o
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Itsekään en 30 vuoden aikana ole ketään liikenteessä tappanut, vaikka olen harkinnut...

Kopek

Olisi ollut paljon järkevämpää tekemistä kuin istua autoa ajamassa. Ainakin ajaessa olisi pitänyt samalla tehdä jotain hyödyllistä kuten vaikka kuunnella kasetilta tai CD:ltä tai USB-tikulta jotain kielikurssia. Tällainen on ollut joskus mielessäni, mutta laiskuus ja piheys on vienyt voiton. Ei ole ollut tuollaisia kursseja enkä ole jaksanut selvittää, mistä niitä saisi, ja mitä ne maksaisivat.

Ajokilometrejä ei olisi kertynyt lähellekään noin paljon ilman tiettyjä tapahtumia, jotka johtivat kahden paikkakunnan tilanteeseen, joka on laajentunut myöhemmin ties kuinka monen paikkakunnan tilanteeksi.

Enimmillään ajoa oli 1990-luvulla, jolloin auton mittariin kertyi jopa noin 60000 kilometriä vuodessa. Myöhemmin määrä oli pitkään noin 50000 kilometriä. En ajanut kaikkia noista kiloimetreistä, mutta yli 90% kuitenkin. Nyt kilometrilukemat ovat jo alhaisempia ja nykyisillä bensan hinnoilla ne alenevat yhä.

Eniten kilometrejä on kertynyt Peugeot-merkkisillä autoilla, seuraavaksi eniten Nissanilla ja kolmanneksi eniten Saabeilla. Tämän jälkeen tulevat monet muut automerkit kuten Toyota, Volvo, Opel, Oldsmobile, Chrysler, Chevrolet ym. Vuokra-autoja reissuilla ovat olleet Ford, Renault, Fiat, Dodge. Eräällä reissulla nimiini oli vuokrattu Isuzu pikkubussi. Yhdysvalloissa olen ajanut kolme kertaa. Näistä reissuista kertyy yhteensä yli 12000 kilometriä. Viimeisin lenkki oli pisin, noin 6600 kilometriä.

Xantippa

Itseäni taas hämmentää, mitä päätöksentekoa vaatii mennä suojatielle, kun on ylittämässä tietä. Tarkoitan, että mikä olisi parempi aika sitten, kuin silloin (ääriharvoin) oikein auto sitä varten pysähtyy?

Jos ollaan ratikkapaikoissa, ollaan mitä todennäköisemmin a) vilkkaiden ajokaistojen äärellä, b) liikennevalojen äärellä. Jos nyt välttämättä jossain Mannerheimintiellä haluaa odotella "vapaata ajokaistaa", niin mikä ettei, saahan siinä tunnin tai toisen seisoskella. Tai vastaavasti odottaa kolmannet valot, ennen kuin nytkähtää liikkeelle. Ja tuskin ne autoilijat jää asiaa miettimään, eivät varmaankaan ole NIIN kiinnostuneita yhdestä kulkijasta, niitä on joka suojateillä niin monta.

T: Xante

Hayabusa

Tuo poliisi-Palsternakkahan taannoin esitti, että autolijoiden pitäisi käydä raivaamassa tienvarsipusikot josko sinne olisi piilotettu nopeusrajoitusliikennemerkki. Mutta eihän sitä muuten ylikomissaarioksi pääsisikään. Turvallinen liikenteen sujuminen on kuitenkin kaikkien etu, joten pieni jousto puolin ja toisin tuottaa parhaan lopputuloksen.

Mitä tulee tuohon 50 km/h ylinopeuteen, niin kuski aivan varmasti tietää ajavansa aivan liian kovaa. Kunnon rapsut sellaisesta piittaamattomuudesta.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - huhtikuu 20, 2022, 19:15:31
Polkupyöräilijöitä koskevissa säännöissä olen vielä huonompi kun autoilijoita koskevissa, joissa niissäkään en ole hyvä.

Pakko myöntää, etten minäkään näitä uusia sääntöjä hallitse. Muistaakseni pyöräilijöille tuli viimeisissä muutoksissa jopa enemmän oikeuksia kuin aiemmin oli. Tietämättömyyttäni paikkaan sillä, että seuraan ympäröivää liikennettä tarkoin aina risteyspaikoissa ja nimenomaan risteystä lähestyessäni.

Usein liikennevalot on apuna ohjaamassa kenen vuoro milloin on mennä, joten sen kanssa ei ole mitään ongelmaa. Liikennevalotonta risteystä lähestyessä seuraan saapuvaa liikennettä ja sitä osoittaako lähimmän kaistan auto hidastamisen merkkejä, joka kertonee siitä, että kuljettaja on minut havainnut ja on aikeissa päästää menemään. sitten vain pikainen vilkaisu seuraavalle kaistalle ja varmistus, että giljotiinia ei ole tulossa ja lopulta reippaasti kadun yli tietysti samat vilkuilut toiseen suuntaan ajavien kohdalla.

Samat temput jalankulkijana. Tosin siinä kyllä teen sitäkin, että en välttämättä mene autoletkaa pysäyttämään, koska "minulla on siihen oikeus". Yleensä tämän huomioin siten, että jään jo vähän kauemmas jalkakäytävän reunasta odottamaan letkan ohiajoa. Näitä tilanteitahan tulee usein sellaisella tiellä, jolla on liikennevalo-ohjaus ja sen lisäksi on ylimääräisiä valottomia suojateitä kadun ylitykseen. Jos tuossa jäisi aivan kadun reunaan, niin tottahan auton on siihen pysähdyttävä, koska olen aikeissa kadun ylittää. Mutta jos olen kauempana, niin eipä autoilija arvaa aikeitani. Ei siinä mitään erikoisia temppua tarvitse tehdä.

Mitä enemmän olen tässä Vantaalle muuton jälkeen pyöräillyt, sitä paremmin tuntuu homma sujuvan ja olen mielestäni oppinut melko sujuvaksi tienkäyttäjäksi.


ps. Kyllä viime talvena sai nauraa (hiljaa sisäänpäin vahingoniloista naurua) monta kertaan niille jalankulkijoille, jotka ehdottomasti jalusivat odottaa valojen vaihtumista aivan jalkakäytävän reunassa. Siinä sitten vesiräntäloskapaska oli vaatteilla ja iso mielipaha, kun kadulta roiskui mitä milloinkin päälle. Ikään kuin tien yli ei ehtisi valojen vaihtuessa, jos seisoo hiukan etäämmällä turvassa roiskeilta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Amore

Mielipide: Taksimatkani lentoasemalta lähihotelliin oli kallis ja kaoottinen

Koin Helsinki-Vantaan lentoaseman taksipisteellä jotain, johon en ole aiemmin törmännyt Suomen-vierailuillani. Tulin junalla lentoasemalle ja olin varautunut ottamaan ensimmäisen jonossa olevan taksin siirtyäkseni lähihotelliin. Vastassa olikin rivistö autoja, joiden kuljettajat huutaen ja suurin elein kalastivat huomiotani. Hetken luulin joutuvani käsirysyyn.

Äänekkäästi minua pyydettiin valitsemaan, kenen kyytiin lähtisin. Mielestäni tämä oli hyvin outo käytäntö, mutta halusin pois kaaoksesta niin pian kuin mahdollista.

Valitsin hillityimmin käyttäytyvän kuljettajan takarivistä. Tämä oli virhe. Sain kyydin keskellä metsää olevan puisen parakkirakennuksen eteen, jonka ikkunoihin oli kirjoitettu hotellin nimi. Kun kuljettaja vakuutteli ja näytti navigaattorista paikan olevan oikea, katsoin parhaimmaksi maksaa käteisellä vaaditun 35 euroa ja jäädä pois – olinhan keskellä metsää yksin.

Jonkin aikaa matkatavaroitani raahattuani löysin oikean kohteen. Sieltä seuraavana aamuna toisen taksifirman kuljettaja kyyditsi minut kentälle aamulennolleni hintaan 10,50 euroa. Matkaa oli kaksi kilometriä.


https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008815163.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=promobox

Jep jep, lentokentän taksipisteessä on basaarimeininki eivätkä kuljettajat usein osaa edes Helsingin keskustassa osoitteita. Vaikuttaa myös siltä, että he eivät osaa lukea navigaattoriakaan. Tämä sen lisäksi, että he saattavat haluta ajeluttaa asiakasta ties mitä kiertoteitä. Eikä mitään väliä vaikka kyydittävä olisi ikäihminen, joka ei välttämättä pysty puolustautumaan huonoa kohtelua vastaan. >:(
All you need is Love

Toope

Kysykää Berneriltä ja Kokoomukselta, miten taksitoiminnan vapauttaminen paransi palvelua...

Hippi

Ai kamala  :'(

Pyöräilijä törmäsi alikulussa kaupungin betoniporsaaseen ja kuoli (IL)
Noin 60-vuotias mies menehtyi törmättyään alikulussa olevaan betoniporsaaseen.
Onnettomuus sattui tiistain vastaisena yönä Kankaanpäässä. Mies pyöräili Toivontien ja Juhaninkadun välissä olevaan alikulkutunneliin. Pimeässä tunnelissa hän törmäsi sinne laitettuun betoniporsaaseen ja menehtyi.
....


Porsaalla oli pyritty estämään autoilu kevyenliikenteen väylällä ja alikulkuun menossa oli ohjeistus ajaa oikeaa reunaa.

Pyöräillessäni oikeastaan ainoa, mikä pelottaa, on juuri nuo alikulut, joita täälläkin on vähän jokaisella reitillä, jos vähän etäämmälle lähden. Aurinkoisella säällä tunnelit on pimeitä, kun silmä ei ehdi sopeutua, joten pitää ajaa todella hissuksiin, jotta ehtii havaita onko jotain esteitä. Kestää aikansa, ennen kuin oppii kaikki kuopat ja asfaltin halkeamat, joita on syytä varoa.

Toinen pelon paikka on kevyen liikenteen väylälle risteävä alikulku. Tuossahan syntyy joko X- tai T-risteys, jossa kummastakin suunnasta tullaan alamäkeä risteykseen. Huonolla onnella tuollaisessa rytisisi pahasti. Mitään peilejähän noihin ei ole laitettu. Niinpä minä yleensä ajan hyvin hiljaa noissakin tilanteissa, mikä tarkoittaa, etten saa alkuvauhtia risteyksen jälkeiseen nousuun, vaan joudun voimalla polkemaan sen ylös.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️