Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Liikenne ja liikennekäyttäytyminen

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 08, 2019, 15:38:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

Parin päivän aikana on vaihteeksi tullut eteen pyörätiellä huonoa liikennekäyttäytymistä. Tiksiin päin mennessäni ajan hulppeaa jaettua kevyenliikenteen tietä, jossa on erikseen pyörätien ja jalankulkijoiden puoli ja pyörätiekin vielä jaettu kumpaankin suuntiin kulkeville omiksi kaistoikseen. Kullakin kaistalla on tiehen merkitty kuvin kyseisen kaistan käyttötarkoitus. Luulisi, että tuosta jo tyhmempikin löytää oikean paikan kulkea.

Eilen edelläni kulki kolme iäkkäämpää mummelia rinnakkain, yhdellä talutettavanaan vierellään iso koira ja kahdella muulla oli vedettävät pyörillä kulkevat ostoslaukut, "mummolaukut". Nämä kolme matamia onnistuivat edellä kuvatun väylän tukkia niin, että mihinkään väliin ei jäänyt rakoa, josta olisi voinut polkaista ohi. Niinpä sitten jo hyvän matkan päästä kilautin kelloa ensin varovasti ja sitten vähän kovempaa ennen kuin yksi näistä sitten reagoi tulooni ja väisti sen verran, että väärälle kaistalle kiertäen päästin rivistön ohi. Perääni sain jupinat "kiireistiä nuorista", mikä tietysti kuulosti aika huvittavalta.

Tuota edeltävänä päivänä vastaani tuli mies, jonka rinnalla ajoi noin kolmen max. neljän ikänen ipana ilman apupyöriä. Tämä ipana vasta harjoitteli ajoa, sillä meno oli melkoisen haparoivaa. Paikka vaan oli aivan väärä. Isä ajoi kyllä oikealla kaistalla, mutta tämä ipana oli laitettu huojumaan vastaantulevien kaistalle. Eihän tuon ikäinen etenkään noilla taidoilla kuulu pyörätielle, vaan jalkakäytävällä tai mieluummin vielä jollekin paiha-alueelle harjoittelemaan ajovarmuutta.

Perhepyöräily on harmittavan usein sellaista, että ajetaan kaksi tai jopa kolme rinnakkain ja viedään vastaantulevien tila :(
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

Ilokseni olen pannut merkille monenlaisten sähköisten kullkupelien yleistymisen lisäksi myös uudenlaiset pyörämallit joita on joka lähtöön.
Erityisesti lasten kuljetukseen soveltuvat ovat iloinen näky täydessä lastissa, sekä kahvin ystävänä nautin myös poljettavien kahvikärryjen näkemisestä.
Pyörätaksejakin soisi näkevän enemmän, vaikkapa vihreiden kansanedustajien toimesta. :)

Mutta, kun pyöräilijöiden katumaasturi, eli jopa miehekkään äänekästä läskipyörää massiivisempi tavarapyörä sujahtaa täyttä vauhtia hipoen ohitse, olo ei ole yhtään sen hauskempi kun rekan ohittaessa pientareella kävelijää.
Helpottuneempi ehkä, jos housut menevät pesuun. En avaa lausetta enempää.
Tavarapyörä:

Läskipyörä:

Kopek

Helsingin Telakkakatu ja muutamat siihen rajoittuvat kadut ovat remontissa ja osittain suljettuna autoilta ja jotkut katuosuudet jopa jalankulkijoilta. Joissakin kohdissa katu on kaivettu niin, ettei paikalla ole kuin monttu tai epämääräinen aidattu työmaa-alue. Jalankulkuväylät on rajattu kaiteilla työmaa-alueesta.

Kun olin puolen päivän aikaan kävelemässä Tehtaankadun länsipäässä Telakkakadulle ainoata pientä kävelyväylää pitkin, mikä kadunreunan jalkakäytävään on jätetty, vastaan tuli kaksi henkilöä sähköpotkulaudoilla. Edessäni kävellyt vanha nainen pysähtyi ja huusi potkulautailijoille, että tämä on jalkakäytävä, teidän kuuluu ajaa kadulla. Samalla hän huitoi käsillään ja osoitti louhikkoista aidan takana olevaa monttua, joka tässä tapauksessa oli se "katu". Kun lähdin kävelemään naisen ohi, hän tuli vahingossa huitaisseeksi minuakin heilutellessaan käsiään.

Myöhemmin mietin, millainen sähköpotkulauta mahtaa olla työnnettynä, koska työntäminen kai olisi ollut ainoa laillinen tapa liikkua kyseisellä alueella, jossa ajamiseen sopivia katuja ei yksinkertaisesti ollut. Minä itse en välitä, missä sähköpotkulautailijat ajavat, kunhan eivät päälle aja. En ole koskaan kokeillut kyseistä laitetta ja tuskin tulen kokeilemaankaan.

Jonkin aikaa myöhemmin olin liikkeellä autolla ja jouduin toisenlaisen tapauksen silminnäkijäksi. Olin nousemassa Runeberginkadulta ylämäkeen Lutherinkadulle, kun edessäni keskellä ajokaistaa seisoi auto, johon juoksi kadun yli nainen. Minulle ei ollut mihinkään kiire, eikä tilanne haitannut minua. Ajattelin, että kyllä ne siitä lähtevät, niin kuin vähän ajan päästä lähtivätkin. Kadun yli juossut nainen lastasi sylissään olleita vaatteita auton vasemman takaoven kautta sisälle autoon ja käveli sen jälkeen auton perän takaa etupenkille istumaan. Naiselta kuitenkin tipahti yksi punainen vaatekappale kadulle auton takaoven eteen. Olisin halunnut jotenkin kiinnittää hänen huomionsa, jotta hän huomaisi vaatteen putoamisen. Ajattelin ensiksi, että ehkä hän huomaa sen auton ovea sulkiessaan. Mutta hän ei huomannut vaan kiiruhti eteen istumaan, jotta auto pääsisi lähtemään. Auto ei kuitenkaan heti lähtenyt, joten ohitin sen, kun nainen ei ollut enää edessäni kadulla.

Jos olisin soittanut äänimerkkiä ja yrittänyt siten huomauttaa vaatteesta, autossa olijat olisivat luulleet että protestoin äänimerkillä sitä, että auto seisoo keskellä ajokaistaa ja tukkii liikenteen. En käytä äänimerkkiä muutenkaan enkä ainakaan tuollaisessa tarkoituksessa.

Nyt jälkeenpäin asiaa miettiessäni olisin tietysti voinut pysäyttää oman autoni sen jälkeen, kun olin ohittanut tuon toisen auton, ja nousta kadulle huitomaan käsilläni, että hei pysähtykää. Sen jälkeen olisin jotenkin osoitellut, että kadulla on autossa olijoilta pudonnut vaate.

En halua kuitenkaan tehdä mitään, mistä voisi aiheutua väärinkäsitys. Pysäyttäminen ja huitominen olisi voitu tulkita jonkinlaiseksi hullun protestiksi. En yleensäkään halua herättää huomiota, jos voin välttää sen. Ja sitä paitsi minulla on hitaat hoksottimet, joten ideat tulevat mieleen yleensä vasta jälkeenpäin, jos ovat tullakseen. Jos impulsiivisesti teen jotain, mitä mieleen tulee, seurauksena on usein toimintaa, jota kadun jälkeenpäin, koska nopeassa tilanteessa en ole ehtinyt miettiä asiaa ja sen seurauksia. Ehkä on parempi katua sitä, ettei ole tehnyt mitään, kuin katua sitä, että on hetken mielijohteesta toiminut typerästi.

Juha


Olen natissut liikenteestä, mikä on yhtä vähäpätöisen vaikutelman antavaa, kuin keskustella säästä. Eroa noissa on, silti. Voisi miettiä tietysti, että onko liikenne-teeman takana jotain merkittävää, kun tuntuu olevan kestoaihe, samalla tapaa kuin sää, ja etenkin sää, Pohjolassa.

Pyöräilijänä oma urani tällä saralla lähtee ihan kynnyksistä. Toisaalta siitä hassu tapaus, että ihmisten erilaiset joukkoörveltämisetkään ei haittaa, vaan ovat osa leppoista elämää, siinä missä pyöräraketit. Saatan harmitella tosi paljon lähinnä liikennerakenteita. Miksi, niin sitä on vaikea selittää. Ajattelemattomuus on aina epäkiva juttu, mikä liittyy liikennöijiin, ja heitä koskeviin odotuksiin, tosin vaikea sanoa tästäkään napakasti mitään.

Jos tehdään kuljettavuutta, ja siirtymisreittejä, tai virkistysmahdollisuuksia, liikkuen, niin ehkä tässä on merkittävää se, että on tosiaan sitä, mitä on yritetty tuoda. Muuten tällaiseen joutuu kiinnittämään aina huomiota, ja se on aina ylimääräinen siivu, pois joka hetkestä.

Pinnalliskonkreettisesti on ohjeistettu esim pyöräilijöitä, ettei tulisi katsoa lähelle eturengasta, vaan seurata liikennettä, ja olla sujuva osa sitä. Entä jos tien pintaa ei voi olla huomioimatta? Talvella tien pinnan huomioiminen taas on luontevaa, ja tietynalainen reunaehto, jonka voi hyväksyä, ja vastoin tällaista meneminen on huono asia. Vähän sama kuin jos menisi metsään kävelylle, tai fillaroimaan, niin vähiten odottaisi keneltäkään mitään, suhteessa etenemisen helppouteen. On luontevaa, että mennään maaston mukaisesti, ja jos ei, niin täytyy olla hyvä syy, että maastoa moukaroidaan.

Maaston moukarointi helpolle etenemiselle taas on sellainen asia, joka on luontevaa ihmiskulttuuria. Helpotuksia on kiva tehdä, tosin kivuus tässä on tietynlaista kokemusten kehää, ja luontevana kokemuskertymä voi jossain vaiheessa tarkoittaa, että kasvua tapahtuu lisää, ulkoisessa maailmassa. Jos ei, seuraukset ovat vaarallisia. Tätä mielipidettä on vaikea perustella, eikä osa herää tällaiseen, mikä vielä vaarallisempi tilanne.

Eteneminen ei kaikille merkitse, eikä tietyt sujuvuudet. Jokaisella onkin höyryä, vähän omanlaisille askareille. Voi kuvitella, miten jokin tärkeä asia alkaa laahata, jos rakenteet jatkuvasti muistuttaa siitä, ettei oikeastaan voi olla oman kokemuksensa tasoisesti liikkeellä. Tässä kunnon esteet eivät merkitse ongelmaa etenemiselle, tai kasvulle, nimittäin jos esteet ovat luontevia.

Kirjoituksen olemassaolon voisi ehkä perustella luontevuudella ja intuitiivisyydellä. Joissain ympäristöissä tällaista arvostetaan paljon. Sairaalaympäristöistä halutaan rauhoittavia ja seesteisiä. Kun toimitaan, halutaan, että ympäristö tukee toimintaa, eikä ole vastoin sitä, mitä on tarkoitus tehdä.

Jos ihminen omilla lihavoimillaan ylittää nopeuen 20 km/h, ja reitit alkavat hakata, ja hakkaamista perustellaan ylinopeudella, ja vieressä voi ajaa satasta, turvallisin vaimentimin, silotiellä, moottorin vetämänä, niin onko pyöräilijän ison nopeus jo lähtökohtaisesti väärin? Tällaisenkin kysymyksen voi heittää.

Asia ei ole iso, noin kerrottuna. Tässä vaiheessa liikenne on kuitenkin kiva teema tarkastella elettävyyttä. Jos kehollisena ei osaa arvioida toimivuuksia, miten voi olla edellytyksiä rakentaa jotain laadukkaampaa, joka perustuu esim robotiikkaan? Ei riitä ymmärrys. Asia taitaa ikävä kyllä, olla yleistettävissä, eikä varmasti epäsuositeltava idea.

MrKAT

Kokoomuslaiset Atte Kaleva ja Matias Pajula hermostuivat Itäväylän länsipään nopeusrajoituksista kun nopeusrajoitus pudotettiin 70:stä 50:een. (HS tietona erään twitterin kautta).
He menettävät 20 sekuntia elämästään tämän takia. Voi voi ... ;D

Itsellä hermostutti viikolla helle ja koska oli ilmastoimaton auto ja kyydissä kaksi sydän"potilasta", niin väkisin tahtoi vauhti kiihtyä yli sallitun.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Hippi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 29, 2019, 02:43:14
Kokoomuslaiset Atte Kaleva ja Matias Pajula hermostuivat Itäväylän länsipään nopeusrajoituksista kun nopeusrajoitus pudotettiin 70:stä 50:een. (HS tietona erään twitterin kautta).
He menettävät 20 sekuntia elämästään tämän takia. Voi voi ... ;D

(sorry, että taas kommentoin. En kyllä tarkoituksella juuri sinun perässäsi kulje)

Olen vuosikymmenet ihmetellyt  tuota Itäväylän ja samalla muidenkin sisääntuloväylien toimintaa. Miten voi olla mahdollista, että autoja lappaa tuleemaan 70 km/h nopeudella tai jopa suuremmallakin nopeudella ja sitten äkisti nopeus putoaa taajamanopeudelle, niin eikä siihan automaattisesti tule suma, kun edellä ajavat eivät pääse pois alta. Kun vielä kuljin metrolla, niin omin silmin saatoin todeta, että pahimmillaan liikenne hidastui mateluksi jo Herttomiemessä normaalin aamuruuhkan aikaan. Jos oli huono sää tai joku pienikin onnettumuus tai muu häiriö, hidastuminen näkyi jo Itiksessä.

Itäväylän kohdalla Kalasatamassa liikenne jakautuu Sörnäisten rantatielle ja tielle, joka vie Aleksis Kiven kadun suuntaan, mutta suurin osa kyllä jaktaa matkaansa ensimainitulle reitille kohti keskustaa. Rantatie on ruuhkainen joka arkiaamu, sillä se ei vaan pysty ottamaan vastaan liikennettä samaan tahtiin kuin sitä on tulossa, ja että liikenne sujuisi jouhevasti.

Tuo parinkymmenen sekunnin menetys toteutuu vain hiljaisena aikana ajettaessa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 29, 2019, 02:43:14
Kokoomuslaiset Atte Kaleva ja Matias Pajula hermostuivat Itäväylän länsipään nopeusrajoituksista kun nopeusrajoitus pudotettiin 70:stä 50:een. (HS tietona erään twitterin kautta).
He menettävät 20 sekuntia elämästään tämän takia. Voi voi ... ;D


Ajavatko he vain kerran elämässään tuota alennetun nopeuden reittiä?
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Brutto - heinäkuu 29, 2019, 08:51:43
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 29, 2019, 02:43:14
Kokoomuslaiset Atte Kaleva ja Matias Pajula hermostuivat Itäväylän länsipään nopeusrajoituksista kun nopeusrajoitus pudotettiin 70:stä 50:een. (HS tietona erään twitterin kautta).
He menettävät 20 sekuntia elämästään tämän takia. Voi voi ... ;D


Ajavatko he vain kerran elämässään tuota alennetun nopeuden reittiä?

Olin kysymässä samaa, mutta Brutto ehti ensiksi.

Miten paljon (yli)nopeudella ja ohittelulla lyhentää matka-aikaa on aika paljon sattumasta kiinni.

Joskus voi ohittaa autoja ja saada kilometrien etumatkan niihin, kunnes saapuu tukkoiseen risteykseen ja joutuu odottamaan siinä. Ohitusten hyöty valuu hukkaan. Autot, jotka on ohittanut ties miten kauan sitten, ovatkin yhtäkkiä takapuskurin tuntumassa. 

Aina ei käy noin, vaan joskus voi ohituksen avulla saada hieman etumatkaa joihinkin toisiin autoihin nähden ja ehtiä ajaa jonkin sivutien risteyksen ohi juuri ennen kuin sieltä tulee hidas erikoiskuljetusrekka, jota ei ei voi ohittaa seuraavien kahdenkymmenen kilometrin matkalla. Se ajaa niiden autojen eteen, jotka ohittaja on juuri ohittanut. Ohittaja istuu kotonaan TV:n ääressä, kun ohitetut vielä matelevat erikoiskuljetusrekan perässä.

Viimeksi mainitussa tapauksessa ohituksista oli ajallista hyötyä. Ensiksi mainitussa tapauksessa ei juuri ollut.

Pienten yksiköiden logiikalla, jolla hitaampia nopeuksia usein puolustellaan, voi perustella minkä tahansa jotain toista nopeutta hitaamman nopeuden. Voidaan esimerkiksi sanoa, että ajan säästäminen suurempaa nopeutta ajamalla parinkymmenen kilometrin matkalla on niin vähäinen, ettei suurempi nopeus ole perusteltu. Joten tiukennetaanpa nopeusrajoitusta, jolloin polttoainetta säästyy, ympäristö pelastuu ja turvallisuus paranee. Tiukennuksen vastustaja on tässä tapauksessa ympäristöstä ja lähimmäistensä turvallisuudesta piittaamaton egoistisika. Ehkä kokoomuslainen.

ROOSTER

Joskus ajoin pohjoisen suuntaan moottoripyörällä, jotain 700km pätkän. Matkalla ohitin hitaasti jurnuttavan matkailijan ainakin viisi kertaa mutta olimme perillä samoihin aikoihin. Minun ainakin 30% suurempi nopeuteni hävisi pysähdyksiin - ei perse kestänyt jatkuvaa ajamista. Autoilijalla oli vissiin mukavampi penkki ja hän ei pysähdyksistä piitannut, varmaan kusikin Jaffapulloon.

Tien päällä on nykyisin sellainen kestosirkus päällä, että enää ei uskalla ylinopeuksiakaan ottaa, ohittaessa kun joku on aina vaarassa ajaa eteen, kylkeen tai perään.  Keltaisen viivan kunnioitus on aivan olematonta, peileihin ei vilkuile kukaan ja takaa tullaan välillä kaksinkertaisella nopeudella muihin nähden.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Omalla paikkakunnallani olen huomannut sitä, ettei esim. STOP-merkkiä kunnioiteta, hiljennetään toki, mutta ei pysähdytä. Meidän pollareilla on sakkorysä tuossa paikassa, olen kaksi kertaa nähnyt, kun pollarit lähtevät perään, kun ei pysähdytä vaarallisessa risteyksessä. Ihan oikein!

Hidastuspomppuja toivoisin lähitielleni, koska se on mopoilijoiden ja autoilijoiden kiihdytysmutka. Viime vuonna joku kiihdytti bemarinsa pitkäksi mutkassa päin kiveystä, hehe! En pidä liikenteen haittaamisesta, mutta kun on koulualue ja myös vanhuksia liikkuu paljon alueella. Riskejä on, koska jotkut huvikseen kaasuttelevat 70:ä taajama-alueella. >:(

Se perässäajaminen, aina ärsyttävä ilmiö... Miksi ei ymmärretä turvaväliä?


MrKAT

#100
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - heinäkuu 30, 2019, 22:55:45
Joskus ajoin pohjoisen suuntaan moottoripyörällä, jotain 700km pätkän. Matkalla ohitin hitaasti jurnuttavan matkailijan ainakin viisi kertaa mutta olimme perillä samoihin aikoihin. Minun ainakin 30% suurempi nopeuteni hävisi pysähdyksiin - ei perse kestänyt jatkuvaa ajamista. Autoilijalla oli vissiin mukavampi penkki ja hän ei pysähdyksistä piitannut, varmaan kusikin Jaffapulloon.
Mun nopeuteni etuisuus valtatiellä häviää usein hitaisiin rekkajonoihin. Ohittelu on joko mahdotonta tai turhaa ja kahvi käytättää minua pysähdyksissä (juomassa kahvihimoon tai heittämässä vettä koska rakko supistelee erityisesti kahvilla), jolloin usein tämä ohittamani rekkajono ehtii edelle.

Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 30, 2019, 22:30:13
Joten tiukennetaanpa nopeusrajoitusta, jolloin polttoainetta säästyy, ympäristö pelastuu ja turvallisuus paranee. Tiukennuksen vastustaja on tässä tapauksessa ympäristöstä ja lähimmäistensä turvallisuudesta piittaamaton egoistisika. Ehkä kokoomuslainen.
Piittamaton murhamies joka uusia 30:n rajoituksia vastustaa, kun kerta tilastojen mukaan kuolemat romahtaa murto-osaan.

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Brutto

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - heinäkuu 30, 2019, 22:55:45
Joskus ajoin pohjoisen suuntaan moottoripyörällä, jotain 700km pätkän. Matkalla ohitin hitaasti jurnuttavan matkailijan ainakin viisi kertaa mutta olimme perillä samoihin aikoihin. Minun ainakin 30% suurempi nopeuteni hävisi pysähdyksiin - ei perse kestänyt jatkuvaa ajamista. Autoilijalla oli vissiin mukavampi penkki ja hän ei pysähdyksistä piitannut, varmaan kusikin Jaffapulloon.



Olen joskus ajanut matkailuautolla Saksan läpi puolikilpaa moottoripyörän kanssa. Lähes koko matka oli moottoritietä, jossa ainakaan rajoitus ei hidastanut kummankaan etenemistä. Moottoripyöräilijä joutui pysähtymään 200 kilometrin välein tankkaamaan ja juomaan. Itse selvisin matkasta yhdellä kusitauolla ja olin Salzburgissa hieman ennen motoristia.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

a4

Tuli mieleen taannoisesta Kopekin selityksestä tyyliin että jalan asento on huonompi kaasupolkimella jos ajaa pitkää matkaa kevyemmällä kaasulla. Alle 140 km/h? Kopek voinee tarkentaa jos muistan väärin.
Siitä sain silloin idean testata korkeakorkoisempia kenkiä, joka vaikuttanee jalan asentoon. Vapaaehtoisia?
http://kuvanjako.fi/234bm.jpg

Voisiko tämä olla selityksenä naisten maltillisempiin nopeuksiin kaikissa ikäluokissa?
https://yle.fi/uutiset/3-10123549




ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006191110.html?ref=rss
Keula pystyssä ajanut moottoripyöräilijä törmäsi kolmion takaa tulleeseen autoon – motoristi kuoli välittömästi

Ilmeisesti tässä tiivistyy nykyajan liikennekulttuuri välinpitämättömyyksineen.

Kumpikohan on pahempi teko, keuliminen vai kolmion takaa eteen tuleminen?

Yhtäkaikki, motoristi oli harkitsematon. Ohje: Älä koskaan keuli tiellä jossa on liittymiä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

#104
Eilen olisin kaivannut vakionopeuden säädintä. Hikoilin paljon kun oli mökiltä lähtöpäivä ja siinä joutuu puuhastelemaan paljon. Ilmeisesti hikoilun takia alkoivat varpaat krampata, ehkä siinä tulee jonkinlainen elektrolyyttitasapainon häiriö? Pelkäsin pohjekramppeja kaasujalassa. Pohjekramppeja tuli mökillä ollessa helteillä yksi, ja useita lapaluukramppeja. Pitkän ajomatkan aikana ei olisi oikein halunnut tai jaksanut kaasupoljinta painaa, se selityksenä säädinhaaveelle. Toinen selitys on, että eilen koin raskaana koko ajamisen, olin liian väsynyt, enkä muistanut aina mikä nopeusrajoitus kulloinkin oli, eikä hirvivaaran kohdalla hirvien tarkkailu pysynyt kovin hyvin mielessä. Ollapa sellainen auto, joka lukisi tienvarsien antureista sallitun nopeuden ja automaagisesti ajaisi aina sen mukaisesti. Ja joka bongaisi hirvet ja automaattisesti jarruttaisi hallitusti.

Ajoin useammankin peltipoliisin kohdalla ylinopeutta, ehkä ainakin neljän. Välkähtävätkö ne silloin, kun rekisteröivät ylinopeuden? Nuo eivät välkähtäneet. Vähän stressaavaa kieltämättä on, että yrittää olla saamatta sakkoja, ja samanaikaisesti yrittää olla olematta tien tukkeena. Jos 80 km/h alueella ajaa mittarin mukaan 78 km/h, niin eiköhän siinä sitten aikaansaa rattiraivoa ja järjettömiä ohituksia. Mutta että ajaisi tasan 80 km/h koko ajan, on sula mahdottomuus. Siksikin haave vakionopeuden säätimestä.

Mitä tehdä väsymykselle? Olin nukkunut ihan hyvin parinakin yönä, joten ainakaan se ei ollut syynä väsymykseen. Voi olla, että ajan niin vähän, että sen takia joutuu skarppaamaan enemmän, ja siksi väsyy. Ei kyllä huvittaisi alkaa ajamaan enemmän, jotta tottuisi ajamiseen - pitäisin huviajeluja moraalittomina mm saastutuksen takia. Pidin kotimatkalla kyllä ajaessa useita pausseja jaloitteluineen. Ehkä olisi pitänyt taukojumpata jollain levähdyspaikalla, mutta olin fyysisesti aika väsynyt mökin lähtötohinoista. Saisipa joskus aikaisesti aloittaa lähtötohinat jo edellisenä päivänä, että pääsisi sitten ajoissa matkaan. Illalla kun olen muutenkin väsyneempi, ja pimeän aikaan hirvittää ajaa ylipäätänsä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️