Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Liikenne ja liikennekäyttäytyminen

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 08, 2019, 15:38:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Alinopeudestakin aletaan sakottamaan! Uusi laki astuu voimaan kesäkuussa 2020. Koskee ehkä moottoriteitä ja kehäteitä lähinnä?

Poliisin mukaan alinopeudesta jatkossa 100 euron sakot (Verkkouutiset)



Nyt puuttuu vain se painajainen, että alinopeus ja ylinopeus asetetaan samaksi. Se tosiaankin olisi stressaavaa, täytyy tässä kompata Kopekia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

a4

^ Höps! Miksi alinopeus ja ylinopeus asetettaisiin samaksi?

Uudistuksen taustalla lienee tutkittua tietoa alinopeuksien aiheuttamista vaaratilanteista ja onnettomuuksista. Näin ainakin toivon.

Toope

Lainaus käyttäjältä: a4 - tammikuu 09, 2020, 12:30:57
^ Höps! Miksi alinopeus ja ylinopeus asetettaisiin samaksi?

Uudistuksen taustalla lienee tutkittua tietoa alinopeuksien aiheuttamista vaaratilanteista ja onnettomuuksista. Näin ainakin toivon.
Ymmärrän alinopeudenkin ongelman, muttei ole mitenkään verrattavissa ylinopeuden aiheuttamiin riskeihin.

Toope

Liikenneympyröistä sen verran, että Suomen ilmastoa ja tiehuoltoa huomioiden monestikaan tieympyröiden kaistamerkinnät eivät ole järin selviä. Kaistojen toteuttaminen tai niiden vaihto isoissa ympyröissä on joskus varsin epäselvää, jopa sattumanvaraista. Monet eivät hahmota, millä kaistalla ajavat!

Uskon, että liikenneympyrät vähentävät vakavia kolareja perinteisiin risteyksiin verrattuna, mutta peltikolareiden vaaraan olen itse monesti törmännyt liikenneympyröissä. Joskus itsekin olen huomannut, että olen vähän kaistojen keskellä, kun ei oikein hahmota sitä, millä kaistalla ollaan. Maahanlaitetut kaistamerkinnät ovat usein aika olemattomia. Toki talvella jää/lumipeitteen vuoksi nuo saattavat jäädäkin huomaamatta. Miten uskaltaa ajaa liikenneympyrässä, kun ei luota toisten toimintaan siellä. Minähän osaan ajaa, mutta kun nuo muut! :o

a4

Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 09, 2020, 23:25:38
Lainaus käyttäjältä: a4 - tammikuu 09, 2020, 12:30:57
^ Höps! Miksi alinopeus ja ylinopeus asetettaisiin samaksi?

Uudistuksen taustalla lienee tutkittua tietoa alinopeuksien aiheuttamista vaaratilanteista ja onnettomuuksista. Näin ainakin toivon.
Ymmärrän alinopeudenkin ongelman, muttei ole mitenkään verrattavissa ylinopeuden aiheuttamiin riskeihin.
Mutta uudistuksessa kyse lienee enemmänkin kasvavien liikennevirtojen sujuvoittamisesta:
Muutos liittyy kesäkuussa käyttöön otettavaan uuteen liikennemerkkiin, jolla voidaan määrittää halutuilla tieosuuksilla erillinen vähimmäisnopeus. Uudella merkillä esimerkiksi monikaistaisilla kehäteillä voidaan asettaa tieliikennelain mukaan nopeus, "jota ei saa alittaa, ellei liikennetilanne sitä edellytä".
Merkkiä ei ole ensisijaisesti tarkoitettu rajoittamaan tai estämään alinopeuksia, vaan sen avulla voidaan ohjata ajamista paikoissa, jossa ajoneuvojen ei esimerkiksi haluta jäävän tientukkeiksi.

https://www.verkkouutiset.fi/poliisin-mukaan-alinopeudesta-jatkossa-100-euron-sakot/?fbclid=IwAR2FQneZXPpZq1kjkf60hkkffPIDZkoP01rnrj80A5UQSftzvphLUimmv50

Toope

Mummot ja papat kai yleensä ovat alinopeusongelmia. Tosin tämähän tulee lisääntymään.
Itse ainakin 30 vuoden päästä aion ajaa kovaa...

Kopek

#156
Eräänä päivänä viime syksynä rikoin lakia ja kaivoin kännykän esille ajaessani. Ei ollut paperia, joten sanelin kännykän ääninauhuriin erään autoa rekisterinumeron. Ajattelin, että selvitän omistajan ja lähetän vähän palautetta. Se jäi lähettämättä.

Millaista palaute olisi ollut?
Olisin kiittänyt naiskuljettajaa siitä, että hän ei huudattanut protestiksi äänimerkkiä (tai vilkutellut valoja), vaikka olin melkein ajanut hänen autonsa kylkeen kaistaa vaihtaessani.

Toisessa autossani on kaareva sivupeili, josta näkee kaiken, mitä pitääkin. Siinä autossa, jolla ajoin, on suora sivupeili, joka jättää ns. "kuolleen kulman" takaviistoon sivulle. Tuohon kohtaan mahtuu viereisellä kaistalla ajava auto. Sitä ei näy taustapeilistä eikä sivuikkunasta eikä sivupeilistä. Naisen ajama auto oli tuollaisessa "kuolleessa kulmassa". Minun olisi pitänyt kurottautua eteenpäin ja kurkistella peilin kautta. Se jäi tekemättä, koska olin varma, että viereinen kaista on tyhjä. Se ei ollut.

Nykyisin yritän muistaa tuon kurkistelun. Vaihdan myös kaistaa hitaasti ja näytän pitkään vilkkua siltä varalta, jos sittenkin toinen auto jäisi huomaamatta.

kertsi

Minulla on meinannut käydä tuolla ^ lailla kämäisesti kaistan vaihdon yhteydessä ainakin kaksi tai kolme kertaa, ellei useamminkin. Kerran Ranskassa eräässä isossa liikenneympyrässä, kerran Helsingin kehätiellä, ja ehkä jokin kerta on jo unohtunut. Aina sitä pelästyy sen verran lähellä piti -tilanteesta, että asia pysyy mielessä jonkin aikaa. Pitäisi taas alkaa ohjeistaa itseään ääneen: katso eteen, vilkku päälle, katso taustapeili, katso sivupeili, katso sivuikkuna, kuikuile, katso vielä eteen.

Toinen asia nimittäin, minkä joudun ihan ääneen sanomaan, jotta muistaisin: katso myös eteenpäin! Ei nimittäin ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen seurannut takana tulevaa tai ohitettavaa liikennettä liian monta sekuntia tai sekunnin murto-osaa, ja unohtanut katsoa eteenpäin. Vähänkö sitä tuntee itsensä hömeloksi välillä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

a4

#158
Tuo on ongelma. Joku kuolleen kulman lisäpeili tai leveämpi taustapeili voisi auttaa. Muutamalla eurolla.
https://www.virtasenkauppa.fi/kupera-panoraamapeili-300-mm-42130
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotarvikkeet/Peilit/laajakulmapeili-2000034907
Raskaalla kalustolla näkee välillä hienoja peilipatteristoja.


Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 13, 2020, 16:37:59
Minulla on meinannut käydä tuolla ^ lailla kämäisesti kaistan vaihdon yhteydessä ainakin kaksi tai kolme kertaa, ellei useamminkin. Kerran Ranskassa eräässä isossa liikenneympyrässä, kerran Helsingin kehätiellä, ja ehkä jokin kerta on jo unohtunut. Aina sitä pelästyy sen verran lähellä piti -tilanteesta, että asia pysyy mielessä jonkin aikaa. Pitäisi taas alkaa ohjeistaa itseään ääneen: katso eteen, vilkku päälle, katso taustapeili, katso sivupeili, katso sivuikkuna, kuikuile, katso vielä eteen.

Toinen asia nimittäin, minkä joudun ihan ääneen sanomaan, jotta muistaisin: katso myös eteenpäin! Ei nimittäin ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen seurannut takana tulevaa tai ohitettavaa liikennettä liian monta sekuntia tai sekunnin murto-osaa, ja unohtanut katsoa eteenpäin. Vähänkö sitä tuntee itsensä hömeloksi välillä.
Yritäpä nähdä kaistamerkintöjä suomalaisissa liikenneympyröissä! Talvella et näe. Kesäisinkin nuo ovat niin kuluneet, ettet tiedä millä kaistalla ajat, vaikka noissa olisi vain kaksi kaistaa. Monet autoilijat toikkaroivat liikenneympyrässä kuin jalankulkijat. Yksikaistainen liikenneympyrä yleensä toimii, mutta kaksikaistainen sekoittaa kyllä suomalastenkin päät.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 17, 2020, 21:42:30
Yksikaistainen liikenneympyrä yleensä toimii, mutta kaksikaistainen sekoittaa kyllä suomalastenkin päät.

Kaksikaistaiset ovat mielestäni kuin itse paholaisesta. En minä ainakaan osaa ajaa niissä oikeaoppisesti kuin korkeintaan tuurilla. Kauhusta kankeana on vain mentävä ja toivottava, ettei pelti kolise. Ja jos kolisee, syyllistä ei tarvitse kaukaa etsiä. Se olen minä.

Liikenneympyröitä vastaan minulla ei sinänsä ole mitään. Ne nopeuttavat risteyksistä läpi ajamista, koska niissä ei tarvitse kauan odottaa. Liikennevaloilla varustetuissa risteyksissähän jokaiseen tuntiin sisältyy useita minuutteja, jolloin risteyksestä ei aja kukaan.

Havaitsin jo aikoinaan Englannissa autolla ajellessani, että liikenneympyrät ovat käteviä. Tuohon aikaan niitä ei tainnut olla Suomessa kuin muutama koko maassa.

Kuinka pitkä on pisin punaisen liikennevalon kestoaika suomalaisissa risteyksissä. Olen mitannut sekuntikellolla 75 sekuntia.

Tästä vasemmalle "keskustaan" kääntyessä (huono kuvakulma)...

https://www.google.com/maps/@60.1682868,24.9209262,3a,75y,152.22h,90.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1sR6dFiJrS33ME4Cf-xKXAmw!2e0!7i13312!8i6656


ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 18, 2020, 10:14:48
Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 17, 2020, 21:42:30
Yksikaistainen liikenneympyrä yleensä toimii, mutta kaksikaistainen sekoittaa kyllä suomalastenkin päät.

Kaksikaistaiset ovat mielestäni kuin itse paholaisesta. En minä ainakaan osaa ajaa niissä oikeaoppisesti kuin korkeintaan tuurilla. Kauhusta kankeana on vain mentävä ja toivottava, ettei pelti kolise. Ja jos kolisee, syyllistä ei tarvitse kaukaa etsiä. Se olen minä.


Juu ne on saatanasta.

Jos ynpyrä olisi riittävän laaja, ongelma olisi pieni. Säteen kutistuessa vaikeusaste kasvaa. Kannattaa vetäistä sisäkehää niin monta kierrosta, että takana ei ole enää ketään. Sitten juuri ennen sopivaa ulosmenokohtaa pikaisesti kaistanvaihto. Muista aina vilkuttaa...
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Vaaraton Norsu

Ajan viikoittain varmaan parikymmentä kertaa erilaisten yksikaistaisten liikenneympyröiden läpi. Aina joskus kohellan. En ole kenenkään päälle ajanut, mutta äkkijarrutuksia olen joutunut tekemään (just äsken viimeksi). Koskaan äkkijarrutuksen jälkeen en tiedä, mikä tilanteessa oli, mikä sai minut olemaan havaitsematta, että ympyrässä on joku, jota minun pitää väistää. Sitten vaan vähän aikaa jaksan muistutan itselleni, että "tarkasta aina tilanne huolella, ennen kuin menet". Kunnes lopulta taas unohdan.

Oletan, että esim. jos auton, joka on tulossa ympyrää pitkin kauempaa (ei viereisestä liittymästä) ajolinja voi joskus olla sellainen, että näyttää ihan kuin se menisi sinne viereiseen liittymään, ja sitten se tuleekin sen liittymän ohi ja minun liittymänikin ohi, ja minun pitää väistää sitä. Semmoisenkin skenaarion olen keksinyt, että viereiseen liittymään (vasemmalla) tulee auto, joka näyttää pysähtyvän, mutta sitten tuleekin (jolloin minun on taas mahd. väistettävä, jos se menee oman liittymäni ohi).

Haluaisin niin, että tunnistaisin jotain tällaisiä kuvioita, jotka minulle tuottavat kognitiiviisia vaikeuksia liikenneympyröissä. Ettei joutuisi omaa valppauttaan jatkuvasti tarkkailemaan, kun olen siinä niin perhanan huono, kun aina ajatukset karkaavat jonnekin.

Hippi

Voihan ryönä, miksi ajovalot tulee pakolliseksi fillariin, jos ihminen vain päiväsaikaan pyörällään ajelee. Yleensä vielä hyvällä säällä, eli ne synkeimmät "marraskuun päivät" pyörä pysyy visusti tallissa.

Näin pyöräilijöiden arki muuttuu kesäkuussa
Kesäkuun alussa voimaantuleva uusi tieliikennelaki mahdollistaa pyöräilijöiden sakottamisen muun muassa ajovalojen puutteesta pimeällä ajettaessa.
...
TRAFICOM: PYÖRÄILIJÄN PAKOLLISET VARUSTEET
Traficom listaa seuraavat varusteet lain mukaan pakollisiksi varusteiksi polkupyöräilijöille:

Pimeällä ajovaloja täytyy käyttää. Etuvalon tulee olla valkoinen, takavalon punainen.
Valot voi kiinnittää esimerkiksi takkiin tai kypärään, mikäli pyörästä ei sopivaa paikkaa löydy
Pyörässä täytyy olla heijastimet eteen, taakse ja sivuille
Soittokello on pakollinen
Pyörässä tulee olla toimivat jarrut
Tavaraa tulee kuljettaa pyörälaukussa, korissa tai repussa. Kauppakassia EI SAA laittaa roikkumaan ohjaustangosta.
Kypärä on edelleen suositus, kypärättä ajamisesta ei rangaista.
Lähde: Pyöräilijän liikennesäännöt, Traficom


Tuossahan on nyt ristiriita, kun pakollisissa varusteissa on noita lamppuja edessä ja takana, mutta jutussa sanotaan, että poliisi voi sakottaa pimeällä ilman valoja ajettaessa. Varmaan sitten riittää, että pidän jotain valolaitteita repussa mukana. Minulla on kyllä olemassa etuvalo, joka kiinnitetään nipsulla ohjaustankoon, mutta se on niin helposti irrotettava, että en sitä uskalla siihen jättää, ettei se siitä lähde jonkun ohikulkijan matkaan. Sitten vielä pitäisi keksiä se punainen takavalo. En kyllä tajua, mihin se pitäisi laittaa, kun se punainen heijastin on jo takalokasuojassa eikä siinä enemmälle ole tilaa.

Hyvään aikaanpa huollatin pyöräni ja nyt siinä todellakin on toimivat jarrutkin :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️