Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Foorumin ja ylläpidon kritiikki

Aloittaja Sepe, tammikuu 06, 2019, 09:24:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Unforgiven

Kiitettävästi on foorumi lähtenyt pyörimään, ei sinänsä mitään valittamista. Odotettavissakin varmaan oli, että tietyt tahot haluavat foorumista Jatkumon kaltaisen kaatopaikan. Ehkä heille ei kannata sitä siimaa loputtomasti antaa. Tämä toki vain minun mielipide.
I'm just a soul whose intentions are good

mikainen

Jep, mieluummin Kantapaikka kuin Kaatopaikka.

Sepe

En koe Lennyn ^hengentuotetta vittuiluna, en edes piiloveetuiluna.

Mielikuvitukseni ei riitä kuvittelemaan mikä siiinä olisi vittuilua.

Xantippa

Minusta Socrateen eikä kenenkään muunkaan pitäisi antaa edes aloittaa erilaisten myrkynkylvylistojensa väsäilemistä. Niiden tarkoitus ei ole mikään muu kuin saada jäsenet toisiaan vastaan. Voivat toki toimia myös jäsenten henkisten traumojen tms. paineenpurkuna, mutta en näkisi sitä foorumin tehtävänä.

Olen aivan varma, että erittäin suuri vaikuttaja Jatkumon ilmapiiriin oli näillä äänestys- ja listaketjuilla.

En ymmärrä, mitä funktiota on ketjulla, jossa toisia jäseniä nimitellään.

T: Xante

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 16, 2019, 15:41:44
Minusta Socrateen eikä kenenkään muunkaan pitäisi antaa edes aloittaa erilaisten myrkynkylvylistojensa väsäilemistä.

Jäsenalueella voi käydä kaikenlaista metaa, mutta ei sielläkään tietenkään tolkuttomuuksiin saa mennä.

Aika mahdoton minun on sellaista etukäteen päättää, että mikä on myrkynkylvöä. Sittenhän se selviää.

Oikeastaan kaikki tuosta lainaamastani eteenpäin kuuluu sinne jonnekin.

Väsätkää joku nyt sellainen juoruketju niin siistin näitä sinne.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Xantippa

Nojaa. Itselleni kyllä heti kun luen ketjun, jossa on lista, jossa mollataan toisia jäseniä ja mainitaan kuumapillut, tulee mieleen, että tämä ei oikein ole sitä, mikä mieltä nostattaa.

Mutta kuten sanottua, jos se on ok muille, sen oltava sitä minullekin. Huolimatta siitä, että tiedän etukäteen päätyväni jokaiselle vastaavalle listalle, joita tullaan innolla aloittelemaan. Edellisellä foorumilla niitä avasi sama aloittaja semmoisen parisenkymmentä.

T: Xante

Xantippa

Kun en osannut päättää, kuuluuko tämä kritiikkiin vai toivelistalle, niin päädyin tänne. Ja anteeksi, jos erehdyin termistöstä, ajatus takana kuitenkin varmaan valkeni.

Mutta joo, mielipide ilmaistu ja asia puolestani tässä.

T: Xante

Socrates

Täällä ilmeisesti samalla nikillä moderoi kolme tyyppiä, niin hommasta katoaa vähäkin järki.

Miksei offtopicceja siirretä saksittuihin kuten alussa, vaan on alettu poistella?
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Lenny

Offtopicit kyllä menee edelleenkin sinne saksittuihin, tai sitten paremmin sopiviin ketjuihin, tai kokonaan omiinsa. Vähän hörhömmät jutut eivät. Joku parin sanan kikkeliviesti menee suoraan roskikseen, koska sellaisen siirtelyyn ei kukaan jaksa nähdä vaivaa.

Se että leikkelyt ovat kaikkien näkyvillä on vain kokeiluluontoinen juttu. Ei sen varaan kannata laskea.

Järkevää toimintaa helpotetaan siten, että kirjoitellaan järkevästi ;)
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Xantippa

En oikein tiedä, kumpi ketju on oikea, tämä vai toivelista, kun kyse ei ole kritiikistä, eikä oikein toiveestakaan, vaan yleisemmästä keskustelusta linjoista. Mutta laitan nyt tähän.

Tosiaan Socrates muistutti kyttäysmahdollisuudesta. Jos tulkitsemme EUn henkilösuojalakia siten, että se koskee myös anonyymia foorumia, silloin ehdottomasti jäsenillä ei pitäisi olla kirjoittajista niin yksityiskohtaista tietoa kuin nyt on (kuka lukee mitä, kuka kirjoittaa minne, jne.) sillä nimenomaisesti nettikäyttäytyminenhän on se, mitä yksilön kohdalla missään nimessä ei saa seurata.

Lisäksi näin pienellä (toki toistaiseksi) foorumilla on  hyvinkin mahdollista, että vain kaksi henkilöä kirjoittaa yhtä aikaa yksityisviestiä. Se jokseenkin vähentää sanan "yksityis" merkitystä.

Sitä en tiedä, miten noita asetuksia voi rukata, ts. voiko niistä tehdä sellaiset, että vain admin näkee. Ylipäätään en näe järkevää syytä jäsenten toisiaan tilastoida.

T: Xante

Lenny

#55
^ Käsittääkseni voi kyllä piilottaa omista asetuksista. Varmaan joku joka sitä harrastaa voi vastata tänne miten se tehdään.

En osaa ottaa kantaa siihen onko tämä nykyinen asetus sitten jotenkin virheellinen EU-lainsäädännön näkökulmasta.

Sinänsä pidän tätä asetusta aika hyvänä, koska on kiva nähdä mitä muut puuhailevat. Siis muut kuin ne jotka haluavat piilottaa tekemisensä näkyvistä.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Hippi

#56
Kyttäysnurkka tavallaan puolustaa paikkaansa, jos haluaa nähdä, onko toinen vastaamassa ketjuun, jossa ollaan aktiivisena. Eli kannattaako jäädä odottamaan vastausta. Itse en näe paha siitä, että joku näkee minun lukevan jotain tiettyä ketjua ja kirjoittaminenhan tulee joka tapauksessa näkyviin.

Sen sijaan YV:n kirjoittaminen ja Ilmoita valvojille -toiminnon käyttö pitäisi olla toisille näkymätön.

Aikanaan Owdy taisi muuttaa noiden (tai vain viimeksi mainitun toiminnon) tekstin niin, että siinä oli vain "katselee etusivua". Mutta tuo taitaa olla jo koodiin puuttumista, joten se tuskin tulee enää kysymykseen.

Lisäys:
Tekemisiään ei voi piilottaa asetuksistaan, jos pitää läsnäolonsa toisille näkyvänä. Eli täytyy sitten muuttua piilojäseneksi kokonaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Lenny

Taitaa se piilottaminen olla ruksi "Näytä että olen paikalla" tms. profiilin asetuksissa. Se on päällä oletuksena. Ruksin poistaminen on ihan hyvä valinta sellaiselle jota kyttäys ärsyttää. SIlloin kirjautunut jäsen näkyy vieraana.

Voin minä tarvittaessa mennä saksimaan koodiakin, mutta aika isolla kynnyksellä.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Xantippa

Meneeköhän niin, että piiloutuu vain, jos on piilossa käyttäjänä, se olisi loogista. Eli siis sitten koko läsnäolo näkyy "piilossa".

Jos saivartelemme, kyse lain puitteissa lienee siitä, miten historiatieto tallentuu. Jos ajatellaan kauhuskenaariota, eli joku onnistuisi selvittämään, kuka on xantippa IRL, niin olisi kylläkin käsittääkseni aika paha juttu, jos voitaisiin selata maija meikäläisen nettihistoria vaikkapa viiden vuoden ajalta, kuka hyvänsä, siis.

Tosin olen epätietoinen, koskeeko laki lainkaan tämmöisiä foorumeita laisinkaan.

T: Xante

Muoksis: koodin saksiminen nyt on varmaan liioittelua, mutta tässä on dilemma: haluan, että nähdään, että olen paikalla, mutta en halua, että Socrates huomauttelee yksärin lähettelystäni. Jälkimmäinen tulee siis vain sietää, tietäen, että uteliaita aina piisaa.

Lenny

Sitten se meneekin monimutkaiseksi jos osa käyttäjistä nimenomaan haluaa, että yksityisviesteily näkyy kyttäysruudussa. Yksinkertainen kaikilta pois lienee tehtävissä aika helpostikin.

Mutta ainakin se on jo nyt mahdollista, että lähettää ilmoituksia, tai mitä hyvänsä asiaa ylläpidolle suoraan sähköpostilla. Osoite on se sama mistä rekisteröitymisviestit yms. tulevat, ja näkyy nyt myös tuolla etusivun yläkulmassa, uutisissa. Silloin voi olla 100-varma, että foorumi ei näe viestintää.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)