Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Hävittäjähankinnat ja muu sotateknologia yhteiskunnallisesti tarkasteltuna

Aloittaja ROOSTER, tammikuu 12, 2019, 21:01:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 17 Vieraat katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Droonikehitys on nopeaa ja ällistyttävää.

Youtubevideo jossa esitellään tuotekehitysprosessia ja livekuvaa uskomattomasta suorituksesta.


Drone pystyy 350km/h nopeuteen ja on todella vikkelä. Hyvin vakuuttavaa seurata sen suoritusta. Hatunnosto kehitysteamille.

Mitähän saadaan aikaan sotilasbudjetilla?


Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

a4

^
Tuskin aseistetut droonit tuovat milloinkaan mitään uutta formuloihin. Koskaan.
Mestarikuski osaa jo rikkoa vastustajan autosta renkaan sopivasti hipaisemalla.

Droonilla pääsee sentään paremmin oikomaan mutkia ja tarvittaessa linnuntietä maaliin.

Vaarallisin kehitys drooneissa liittyy ruokalähettien korvaamiseen noin nopeilla häkkyröillä joille ei tarvitse edes esittää maksavansa palkkaa.
Armeijalla ruokalähettidrooneja voi lihottaa vihollismaan asukkaat ennen perinteisempää hyökkäystä rajan yli muilla roboteilla.

ROOSTER

Modernilla ilmatorjunnalla pystytään tuhoamaan merkittävä määrä hävittäjiä lyhyessäkin ajassa, jos niitä vain tulee tarjolle (tai on lentokentällä parkissa, droonien ulottuvissa).

LainaaUkraina on ampunut alas pelkästään tämän päivän aikana jo kolme Venäjän modernia Suhoi-hävittäjää.

Ukrainan asevoimat kertoo, että aamulla uutisoidun Su-34-koneen lisäksi kaksi hävittäjäpommittajaa on ammuttu alas itäisessä Ukrainassa.

-13 tuhottua venäläiskonetta 12 päivässä, varastostamme loppuvat vitsit Venäjän lentokoneiden suhteen, Ukrainan asevoimien tilillä sanailtiin.
https://www.verkkouutiset.fi/a/ukraina-ampunut-tanaan-alas-jo-kolme-havittajaa-tasta-venajan-yleton-riskinotto-kertoo/#ea78e35b

Jos tilatut hävittäjämme olisivat samanlaisessa tilanteessa, kaikki 10 miljardin euron koneet olisivat maassa romuna jo parissa kuukaudessa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Italialaisillakin on käytössä aikamoisia ohjailtavia ammuksia.

Lainaa...Andrea Doria -luokan ohjushävittäjä Caio Duilio, joka pudotti huthien dronen lauantaina noin kuuden kilometrin etäisyydeltä.
...
Valmistajan mukaan Strales ampuu radiotaajuisesti ohjattavia, 3,5 kg:n painoisia ja 66 cm:n pituisia OTO Dart -täsmäammuksia. Järjestelmän tehokkaaksi kantamaksi kerrotaan yli kahdeksan kilometriä. Projektiili lähtee 1 100 m/s lähtönopeudella ja kykenee 40g:n liikehdintään.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/italian-havittaja-saasteli-ohjuksia-ja-ampui-vihollisen-lennokin-alas-tykin-1100-m-s-lentavalla-3-5-kg-76-mm-tasmaammuksella/80612f4b-3377-4097-b9eb-41ae1ff7cd0e
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Nyt taitaa olla hyvä hetki miettiä, miten puolustusvoimia uusitaan.
Droneihin ehkä kantsii panostaa. 8)

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Toope - maaliskuu 05, 2024, 16:59:04Nyt taitaa olla hyvä hetki miettiä, miten puolustusvoimia uusitaan.
Droneihin ehkä kantsii panostaa. 8)

Juu.

Samanaikaisesti lähetetään 500 droonin laivue, jokaisessa pelissä 1,5kg räjähteitä, kohti merivoiman korvettia - jos muutamakin pääsee torjumatta perille on noin 0,5 miljoonan kuluilla tuhottu noin 350 miljoonan materia + kuolleiden ja haavoittuneiden arvo.

Ukrainallakin näyttää olevan ylivoimaiset merivoimat, ilman yhtään alusta. Venäläisille aiheutetut vahingot ovat valtavan suuret. Sellaisesta puolustuksesta kai Suomellakin on kysymys, emme tarvitse maihinnousualuksia vaan torjuntaohjuksia, drooneja ja tykkejä. Sekä muutakin osaamista kuin metsässä ryynäämistä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Hornetteja ei kannattaisi mielestäni poistaa eikä romuttaa, kun uudet F35:t otetaan käyttöön. Hornettien roolia voisi muuttaa ja säilyttää ne reservissä potentiaalisena uhkana sodan varalle. Muutamalla voisi lentää joskus näytösluonteisesti sen todistamiseksi, että koneet ovat kunnossa.

Pitkän matkan ohjus lähtee hyvin liikkeelle Hornetista, vaikka kone olisi jo vähän vanhempikin.   

Amerikkalaiset B52:t ovat yli 60 vuotta vanhoja eivätkä ole vielä jäämässä eläkkeelle.

https://www.defensenews.com/air/2024/02/12/the-new-b-52-how-the-air-force-is-prepping-to-fly-century-old-bombers/

Toope

F-18 Hornet ei ole vielä pitkään vanhentunut, vaikka F-35 sen korvaa. Aseistuksellaan ja toimintakyvyllään F-18, kuten ehkä vielä F-15 säilyttävät roolinsa vähintään tukevina hävittäjinä, ainakin kun venäläisiä hävittäjiä Ukrainassa ammutaan alas ihan "kivasti"...

Saares

#1808
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 05, 2024, 17:14:31
Lainaus käyttäjältä: Toope - maaliskuu 05, 2024, 16:59:04Nyt taitaa olla hyvä hetki miettiä, miten puolustusvoimia uusitaan.
Droneihin ehkä kantsii panostaa. 8)

Juu.

Samanaikaisesti lähetetään 500 droonin laivue, jokaisessa pelissä 1,5kg räjähteitä, kohti merivoiman korvettia - jos muutamakin pääsee torjumatta perille on noin 0,5 miljoonan kuluilla tuhottu noin 350 miljoonan materia + kuolleiden ja haavoittuneiden arvo.

Ukrainallakin näyttää olevan ylivoimaiset merivoimat, ilman yhtään alusta. Venäläisille aiheutetut vahingot ovat valtavan suuret. Sellaisesta puolustuksesta kai Suomellakin on kysymys, emme tarvitse maihinnousualuksia vaan torjuntaohjuksia, drooneja ja tykkejä. Sekä muutakin osaamista kuin metsässä ryynäämistä.

Maavoimien rintamahyökkäyksiä torjumaan tarvitaan joka tapauksessa maavoimien, tykistön,ilmavoimien ja panssareiden yhteisvaikutusta. Droonit eivät pysty miehittämään kohteita,vaan saamaan paikallista tuhoa.
Muistui mieleheni nyt Vietnamin sodan ajalta; vietnanilaiset rakensivat pommeja panssarien reiteille. Yhden pommin hinnalla-muutamalla dollarilla saatiin aikaan miljoonan dollarin vahinko.

Aave

Eivät lentodroonit ole vielä ihmisten ohjaamia hävittäjiä korvaamassa hyvään toviin. Tällä hetkellä drooneilla ei voida vielä suorittaa kaikkia niitä tehtäviä, joihin hävittäjiä tarvitaan. Varmemmaksi vakuudeksi F-35 -hävittäjiä on myyty myös Suomen liittolaismaille sellaiset määrät, että sotilaallisen kriisin realisoituessa huoltoketjut ja varaosien saanti on hyvällä mallilla.

Erilaisia drooneja on ollut käytössä ja jatkokehitettävinä jo vuosikymmenet, mikään uusi asia droonien konsepti ei ole. Siviili voi halutessaan tutustua sotilasdroonien lennättämiseen lähes koko niiden kirjossa, sillä Armed Assault 3 -pelissä nekin on simuloitu niin tarkkaan, että jos sitä pelaamalla niitä opettelee niin ei kestäisi kauan, kun osaisi ohjata ja käyttää myös aitoja. Jos on käytössä vielä peliohjain (Eikä pelkkä tietokoneen näppäimistö), niin siitä ei olisi enää pitkä oppimiskurvi aitoihin. ARMA3:n droonitutoriaaleja löytyy Youtubestakin läjäpäin. Osaisin käyttää elävässä elämässä monta sellaista asetta, johon minulla ei ole ollut mitään muodollista koulutusta armeija-ajoilta, kiitos ko. pelin.

Verkosta löytyy muutenkin vaikka millaisia tutoriaaleja, jos vain osaa etsiä. Ukrainan sodassa eräänkin kaupungin aluepuolustuksen heikosti koulutetut sotilaat oppivat ampumaan ilmatorjuntaohjuksia, kun löysivät Youtubesta videon, jossa aseen käyttö opastettiin askel askeleelta. Saivat ammuttua venäläisiä koptereita alas sen ansiosta. :)

Mutta on selvää, että droonit ja tekoäly tulevat muuttamaan sodankäyntiä vielä merkittävästi, ja myös Yhdysvallat ryhtyy panostamaan niihin toden teolla. Päivän uutisena:

USAF Plans $28.48 Billion over 5 Years to Develop New Advanced Fighters, Drone Escorts (airandspaceforces.com).

Haasteellisinta on saada droonit pysymään modernien hävittäjien vauhdissa, riittävän pitkille etäisyyksille. Hävittäjien tukena toimimisen lisäksi niillä voidaan suorittaa ensi-iskuja esimerkiksi vihollisten tutkien lamauttamiseen, ja voidaan ne aina varustaa myös ohjuksin ja räjähtein. Seuraavassa videotallennetta viime vuoden lopulta, ja kyseessä on tekoaälyllä toimivia hävittäjän saattodrooneja:

Ai-Wingmen

"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Minulla olisi melkoinen linkkirypäs Yhdysvaltain eri asevalmistajien drooniprojekteihin mutta en ryhdy niitä nyt tähän linkittämään, koska niitä on niin pirusti. :)

Mukaan mahtuu niin testiprojekti X-62A, raskaasti modattu, pilotiton F-16 -hävittäjä, kuin XQ-58 Valkyrie -projekti, ja nämä kolme ovat sitten vain kirsikkoja suuressa kakussa.

Tekoälyllä varustettuja drooneja hävittäjien tueksi (CCA-droonit) kehittelee Jenkeissä parhaillaan ainakin viisi yhtiötä: Boeing, General Atomics, Lockheed Martin, Northrop Grumman ja start up-yritys Anduril. Projektien nimet ovat:

Boeing: Ghostbat.
General Atomics: Gambit.
Lockheed Martin: Project Carrera.
Northrop Grumman: Next Generation UAVs.
Anduril: Fury.

...Ja näiden ohella niin paljon sellaista, mistä ei ole mitään julkista tietoa saatavilla.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

a4

Droonien historia muistuttaa tietokoneiden historiaa, jossa kotikoneet lopulta mullistivat kehityksen.

As early as World War II, the military tinkered with remote-controlled bombers.


And drones played an important—and today largely unheralded—role in the bloody, two-decade U.S. air war over Vietnam and surrounding countries in the 1960s and '70s. Drone aircraft spotted targets for manned U.S. bombers, jammed North Vietnamese radars and scattered propaganda leaflets, among other missions.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2021/08/28/to-save-crews-from-deadly-missiles-over-vietnam-the-us-air-force-sent-drones-on-daring-suicide-missions/

Aave

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 29, 2024, 15:46:39Jos tilatut hävittäjämme olisivat samanlaisessa tilanteessa, kaikki 10 miljardin euron koneet olisivat maassa romuna jo parissa kuukaudessa.
Jos tädillä olis munat niin täti oiskin setä.

Venäläispilotit ryhtyivät (Tai pikemminkin määrättiin) ottamaan ilma-aseensa käytössä hillittömiä riskejä Avdijivkan valtauksen jälkeen, ja tässä oli tulos. Venäjän ilmavoimilla on vaikeuksia koneiden riittävän huollon ja varaosien kanssa, ja koneita on tippunut myös sen seurauksena.

Lisäksi: Vastoin (Ehkä yleistä) maallikoiden käsitystä Ukrainakaan ei pudottanut venäläisten koneita täysin spontaaneissa tilanteissa, vaan erityisesti ensimmäisten näiden koneiden pudottamista rintamalla edelsi useamman viikon tiedustelu ja analysointi siitä, miten venäläispilotit alueella operoivat. Ensimmäisen koneen pudottamista edelsi kaksi viikkoa kestänyt suunnittelu, koneen ansaan saaminen. Kun Ukraina oppi ensimmäisistä pudotuksista, niin venäläisten kohotettu riskinotto + Ukrainan oppimiskyky saivat aikaan sen, että koneita putosi tähän tahtiin lyhyessä ajassa. Niitä pudotettiin perinteisellä ilmatorjunnalla (Maasta ilmaan -ohjuksin ja IT-tykein), ei droonein.

Ilma-aseiden kehitys on pitkäjänteistä toimintaa, ja hävittäjien kanssa kehitystyö tyypillisesti edellyttää, että uudella hävittäjätyypillä pystytään sitten sotimaan n. 30 vuotta. Kiina ja Venäjä joutuvat miettimään ja kehittämään hävittäjää, joka pärjäisi F-35:ttä vastaan, ja konetyypin elinkaaren täytyy vastata samaa, kuin F-35:llä. Japani joutuu miettimään, miten se pärjää Kiinan J-31 -hävittäjää vastaan ja päätyy ehkä vielä ratkaisuun, jossa se ei enää ostakaan Jenkeiltä, vaan ryhtyy kehittämään omaa hävittäjäänsä. Pikkuvaltioilla ei tämmöisiä resursseja ole, joten suurvallat joutuvat keksimään ja kehittämään uusia keinoja aina sitä mukaa, kun jokin niistä saavuttaa kilpailuedun muihin nähden.

Droonien elinkaarta ei olla ainakaan toistaiseksi mietitty sille tasolle, kuin hävittäjien. Uutta drooniteknologiaa pukkaa koko ajan, ja kustannustehokkaammin. Suuremmissa drooneissa nopeus ja lentoetäisyys ovat niitä ominaisuuksia, joita nyt korostetusti kehitetään. Kehitystyötä kruunataan tekoälyllä, jolloin droonit pystyisivät tekemään monia toimia täysin itsenäisesti - riittää, että ne vain saavat kohteen, tai esiohjelmoidun tehtävänannon. Tekoäly voisi olla myös täysin alisteinen vaikkapa sille pääfunktiolle, että sen on suojeltava hävittäjää.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Lainaus käyttäjältä: a4 - maaliskuu 19, 2024, 07:58:19Droonien historia muistuttaa tietokoneiden historiaa, jossa kotikoneet lopulta mullistivat kehityksen.

As early as World War II, the military tinkered with remote-controlled bombers.


And drones played an important—and today largely unheralded—role in the bloody, two-decade U.S. air war over Vietnam and surrounding countries in the 1960s and '70s. Drone aircraft spotted targets for manned U.S. bombers, jammed North Vietnamese radars and scattered propaganda leaflets, among other missions.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2021/08/28/to-save-crews-from-deadly-missiles-over-vietnam-the-us-air-force-sent-drones-on-daring-suicide-missions/
Resurssipulan vuoksi Ukrainan joukoissa on tehty rintamalla melkoisia innovaatioita. Alkaen kännykkäkameroista osana tähtäysjärjestelmiä (Pystytään zoomaamaan kauemmas), ja droonien rakentelua ja modausta. Viime aikoina on tullut vastaan paljon tallenteita, joissa nelikoptereihin on viritelty viuhkamiina kiinni. Se on hirveä ase: miina räjäytetään ilmassa, ja sirpaleet leviävät erittäin tehokkaasti suoraan vastapuolen joukkojen keskeen.

Niillä on siellä kartoituksessa myös lennokkeja ja nelikoptereita, joita ohjattaisiinkin valokuitulangalla. Silloin elektronisesta häirinnästä ei olisi mitään hyötyä, ja pystyttäisiin iskemään mihin huvittaa.

Sekään ei ole silti mikään uusi konsepti, vaan esimerkiksi joukkojen mukana kulkevat TOW-ohjukset (Maasta maahan -ohjuksia) toimivat ohjainlangalla. Mutta samalla periaatteella toimivat droonit olisivat uutta, ja kyllä sellaisilla voisi olla myös suurta potentiaalia erilaisissa erikoisoperaatioissa - kuten juuri vastapuolen sähköisen häirinnän tuhoamisessa.

Mutta voi helvetti niitä viuhkamiinavideoita... Niissä kuolee ja vammautuu aina monta miestä kerralla.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy